X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המבוי הסתום במגעים למצוא נוסחת פשרה בנושא הקפאת ההתנחלויות עלול להימשך עוד זמן רב שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם מסיבות פוליטיות, וממשל אובמה מעוניין "לעבור בשלום" את הבחירות לקונגרס בנובמבר להערכת הפלשתינים, ממשל אובמה עשוי להודיע באופן פומבי לאחר הבחירות לקונגרס כי קווי 67' הם גבולותיה של המדינה הפלשתינית
▪  ▪  ▪
הערכות לא נכונות [צילום: AP]

המבוי הסתום שאליו נקלעו המגעים בין ישראל לפלשתינים בתיווך אמריקני בניסיון למצוא פיתרון לסוגיית הבנייה בהתנחלויות היה צפוי וידוע מראש. הוא נגרם כתוצאה מטעויות וציפיות מופרזות. והוא עלול להימשך עוד כמה שבועות... ההתפתחויות המדיניות הן רבות ואי-אפשר לדעת מתי הוא יסתיים וכיצד...
הטעות הישראלית הייתה בכך שממשלת נתניהו הסכימה מראש להקפאה זמנית של הבנייה לתקופה של עשרה חודשים כמחווה של רצון טוב כדי להביא את הפלשתינים לשולחן הדיונים. מחווה מיותרת שרק סיבכה את המצב. מחווה שיצרה ציפיות שווא בקרב הקהילה הבינלאומית והתפרשה אצל הפלשתינים כחולשה של ממשלת נתניהו.
הטעות השנייה הייתה הערכה לא נכונה של ממשלת ישראל לגבי יכולת התמרון המדיני ויכולת המשא-ומתן של הצד הפלשתיני. בנימין נתניהו היה בטוח כי דרישתו מהפלשתינים לבוא למשא-ומתן ישיר במקום "שיחות קרבה" תכניס אותם לפינה וכי במשא-ומתן ישיר הוא יחשוף את פניו האמיתיות של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס כפי שעשה אהוד ברק ליאסר ערפאת בפסגת קמפ דיוויד בשנת 2000 ויוכיח כי מחמוד עבאס איננו מוכן לעשות פשרות היסטוריות למען השלום.
אולם הפלשתינים השכילו לנצל לטובתם את המחווה שעשתה ישראל כלפיהם בנושא הקפאת הבנייה בהתנחלויות. הם נאחזו בה כדי לנסות לסחוט מישראל הארכה נוספת והצליחו להכניסה לבידוד בינלאומי תוך יצירת מצג שווא כאילו סירובה להאריך את המחווה שעשתה בנושא ההקפאה הוא אבן הנגף העיקרית בדרך להצלחת השיחות הישירות.
המשא-ומתן על הסדר הקבע עדיין לא החל והשיחות כבר במשבר עמוק.
הקהילה הבינלאומית בראשותה של ארצות הברית מפעילה לחץ עצום על ישראל לוותר ולהסכים להאריך את ההקפאה של הבנייה בעוד 60 ימים. במקביל מופעלים לחצים על הצד הפלשתיני שלא לפוצץ את המשא-ומתן. כאילו שבעוד חודשיים המצב ישתנה.
המאמצים הדיפלומטיים נמשכים כדי לפרוץ את המבוי הסתום, ממשל אובמה הציע לנתניהו שורה של פיתויים בדמות ערבויות ביטחוניות במכתב נשיאותי וכינוס הליגה הערבית נדחה בכמה ימים כדי לתת עוד זמן לדיפלומטיה האמריקנית למצוא מוצא למבוי הסתום. גם השליח ג'ורג' מיטשל יצא לסיור במדינות המפרץ כדי להפעיל לחצים בשם הממשל האמריקני על מדינות ערב כדי שלא לאפשר את קריסת המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים.
נתניהו מוכן להאט את הבנייה בהתנחלויות ולצמצם אותה, הוא איננו מסוגל להעביר בממשלה החלטה חדשה להאריך את הקפאת הבנייה. הוא מוכן ל"בנייה מרוסנת" בהתנחלויות. מדובר בחולשה פוליטית, אין לו רוב בממשלה להחלטה נוספת על הקפאת הבנייה ואי-אפשר לדרוש ממנו "התאבדות פוליטית" והפלת ממשלתו במו ידיו.
יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס יקבל גיבוי מההנהגה הפלשתינית לעמדותיו ויעביר את "תפוח האדמה הלוהט" אל הליגה הערבית ואל ממשל אובמה והרביעייה הבינלאומית.
המטרה של הפלשתינים היא שממשלת נתניהו תנהל עם הרשות הפלשתינית משא-ומתן שמלווה בלחצים בינלאומיים ואיומים להביא למועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה על הקמת מדינה פלשתינית בגבולות 67, או להביאה להחלטת העצרת הכללית של האו"ם כדי שכל המדינות החברות באו"ם יכירו במדינת פלשתין בגבולות 67.
ממשל אובמה רוצה לעבור בשלום את הבחירות לקונגרס בנובמבר. לכן הוא זקוק לכך שהמשא-ומתן יימשך,ליצור את הרושם שהנשיא אובאמה הצליח להביא את שני הצדדים לחידוש המשא-ומתן ושהוא מנהל באופן נכון את העניינים במזרח התיכון. ייתכן שזו גם הסיבה שהוא דורש מנתניהו להסכים להארכת הקפאת הבניה בחודשיים ימים, כדי "לעבור בשלום" את הבחירות לקונגרס.
ומה יקרה אחר כך? להערכת הפלשתינים אובמה ירגיש שוב "חופשי" לחזור ולהפעיל לחצים על נתניהו ולנסות "לכופף את ידו". הפלשתינים מעריכים כי ממשל אובמה עשוי לצאת בהודעה פומבית אחרי נובמבר המכירה באופן רשמי בקווי 67 כגבולותיה של המדינה הפלשתינית. הם מעריכים שזו תהיה הנקמה של הממשל האמריקני בבנימין נתניהו על כך שדחה את מכתב הערבויות האמריקני שהציע לו הנשיא אובמה תמורת הארכת הקפאת הבנייה בחודשיים נוספים. לזה מחכים הפלשתינים... אם כן, מדוע להם למהר ולהתפשר על "בנייה מרוסנת" בהתנחלויות? הם ימתינו עד לאחר נובמבר כדי שהמכבש של אובמה על נתניהו "יעשה עבורם את העבודה".

תאריך:  03/10/2010   |   עודכן:  03/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבוי הסתום - תרחיש ידוע מראש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קודם הסכם על גבולות אח"כ בניה
יריב א.  |  3/10/10 13:04
 
- לא שאני יותר חכם ממך אבל
נבו 93206  |  4/10/10 08:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
במרומי קומתו ה-16 של מלון "טורם", בעיירה באד-צורצך שבשווייץ, מציעה מסעדת "פנורמה" את העילית שבעילית הקולינריה
מרטין שרמן
ניסיון העבר באימוץ תוכניות כמו יוזמת ז'נבה והמשך ההתעקשות לישמן מעידים על "עקומת למידה" שטוחה למדי    כי לקח ניסיון זה הוא שהסיכוי להצלחת היוזמות קלוש ומחיר כישלונן עצום - מה שהופך אפוא את הדבקות הכפייתית של חסידיהן לא רק לבלתי שקולה בעליל, אלא להימור בלתי אחראי
רן ברץ
נבואות המחנה של שוללי ההתנחלויות מתבררות בחלוף זמן קצר בלבד כהבל וריק    כך בעקבות ה"כיבוש" לא הפכה ישראל למדינה פאשיסטית וללא-דמוקרטית, היא מוסרית ודמוקרטית הרבה יותר משהייתה לפני 1967    אין היא מנצלת היום את הפלשתינים ככוח עבודה זול והיא עדיין פורחת    כל הנסיגות האחרונות, בניגוד להבטחות, הרעו את מצבה האסטרטגי של ישראל    השלום אינו מעבר לפינה, ועל המזרח התיכון החדש אין צורך להרחיב את הדיבור
יוסף מנדלביץ
גם ביילין וגם ליברמן מתנגדים ל"הסכם שלום בתוך שנה" של אובמה דווקא כיוון ששניהם שואפים להצלחת התהליך, בעוד שדווקא הימין מעוניין שלא יהיה תהליך מדיני ושלא תקום מדינה ערבית ביהודה ושומרון    מכאן, שהצהרותיו של ליברמן כלל אינן של ימין קיצוני, אלא משקפות חשיבה פרגמטית    גם הרעיון של חילופי שטחים מאוכלסים אינו כל כך ימני. כערבי, הייתי קונה רעיון זה המבטיח הקמת מדינת פלשתינית בנגב ובגליל - כמעט בגבולות 47'
עו"ד איריס פרחי-נסים
10 שנים ארורות חלפו, ועדיין מרחפים לא מעט סימני שאלה, מאז שהופקר ודימם למוות חייל מג"ב, מדחת יוסף, בקבר יוסף    האזכרה שנערכה ביום שישי בבית ג'ן, הייתה מרגשת, טעונה כאב ותסכול    המדחת הבא... זה רק עניין של זמן... הרי אנחנו לא יודעים מה קרה שם באמת...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il