X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבחינה הפסיכומטרית אמורה להוות כלי ניבוי להצלחה בלימודים האקדמיים ולעזור לאוניברסיטות למיין את הסטודנטים ולהחליט מי יתקבל למוסד הלימוד השאלה היא האם הכלי הזה יעיל והוגן?
▪  ▪  ▪

הבחינה הפסיכומטרית אמורה להוות כלי ניבוי להצלחה בלימודים האקדמיים, ובנוסף הבחינה אמורה לעזור לאוניברסיטות למיין את הסטודנטים ולהחליט מי יתקבל למוסד הלימוד. השאלה היא האם הכלי הזה הוא כלי יעיל והאם הוא כלי הוגן?
נתחיל בשאלה הראשונה: היום הביקוש לאוניברסיטות הולך וגדל, ומוסדות הלימוד חייבים אמצעי שבעזרתו יחליטו את מי לקבל. הבחינה הפסיכומטרית, ביחד עם הבגרויות, עוזרת בהליך של המיון, אבל האם באמת הפסיכומטרי הוא "נביא" טוב ליכולת של סטודנט להצליח בלימודים האקדמיים? התשובה כאן אינה מוחלטת וקיימות דעות שונות בנושא, אבל אני משוכנע שישנם מקצועות שבהם הפסיכומטרי לא יכול להיות "נביא" טוב.
אתן לכם דוגמה: על-מנת ללמוד פסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בדרך-כלל תצטרכו להיות בעלי ציון פסיכומטרי גבוה (תלוי גם בממוצע הבגרויות). בחינת הפסיכומטרי היא לוגית ואינה בודקת אינטליגנציה רגשית, שהיא חשובה מאוד לפסיכולוג. לכן, למעשה אנחנו משתמשים בכלי מנבא לא-מתאים למקצוע הלימוד. בנוסף, גם כאשר המקצוע הוא ריאלי, לא תמיד הבחינה מהווה "נביא" טוב.
נעבור לשאלה השנייה: האם הפסיכומטרי הוגן? כשהבחינה נערכה לראשונה, לא היו שום קורסי עזר וקורסי הכנה והתלמידים היו מגיעים לבחינה ממקום שווה פחות או יותר. היום ישנה תעשיה שלמה של מכונים, קורסים וספרי לימוד שקשורים לבחינה. נוצרים הבדלים בין המכונים השונים ותלמיד שיש לו יותר אמצעים יכול לקבל קורס טוב יותר וציון גבוה יותר. ישנו מרוץ שמתנהל בין מכוני הפסיכומטרי והמרכז הארצי לבחינות (המרכז הארצי הוא שמחבר את בחינת הפסיכומטרי). האחרון מנסה כל הזמן לעשות את הבחינה קשה יותר ומקורית, והמכונים מנסים לעקוב אחר צעדיו בעזרת מדריכים שהם שולחים לעשות את הבחינה ושעסוקים בלזכור שאלות מתוכה. כל זה נעשה על-חשבון התלמידים חסרי האמצעים שלא יכולים להשתמש בידע של המכונים.
האם יש פתרון אחר?
לא בכל העולם קיימת בחינה כמו הפסיכומטרי. ישנם מספר מוסדות לימוד מוכרים שמקבלים מספר גדול מאוד של תלמידים לשנה ראשונה (לדוגמה לפי בגרויות) ואחרי השנה הראשונה עורכים מיון לפי הציונים במבחנים ובעבודות של הסטודנטים. קרוב לוודאי שהדבר מלחיץ את הסטודנטים, אבל לפחות הם נמדדים לפי קריטריונים שקשורים במקצוע שלהם והמיון הוגן יותר.
גם אם מחליטים שמשאירים את בחינת פסיכומטרי, ניתן לעשות בה שינויים ולהחליט שאין לה מבנה קבוע או צורת שאלות קבועה, ולנטרל את הקורסים והמכונים על-מנת שהבחינה תהיה שוויונית יותר. בישראל של שנת 2010 הגיע הזמן לעשות שינוי ולעבור לשיטה חדשה יעילה יותר והוגנת יותר עבור התלמידים.
אם יש לכם פתרונות אחרים או אם אתם רוצים להביע את דעתכם בנושא, אני מזמין אתכם להיכנס לאתר שלי: "פסיכומטרי" – כל המידע, ולהגיב באחד מעמודי האתר.

הכותב הוא מנהל אתר "פסיכומטרי" - כל המידע.
תאריך:  20/10/2010   |   עודכן:  20/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הפסיכומטרי טוב ליהודים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הנבואה ניתנה לשוטים
יואל קורנבלום  |  20/10/10 17:55
2
יש לי שיטה יותר טובה!
t65  |  20/10/10 22:05
3
בוודאי שפסיכומטרי טוב ליהודים!
אלחנן  |  29/09/13 10:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
אירן מגבירה את מעורבותה בעירק ותומכת במועמדותו של נורי אלמאלכי לתפקיד ראש הממשלה הבא    אלמאלכי ביקר השבוע באירן וזכה לברכתם של המנהיג הרוחני העליון ח'מינאי ושל נשיא אירן אחמדינג'אד    מדינות ערב המתונות מודאגות מאוד מהתהליך הזה אך אינן מצליחות למנוע אותו
תרצה הכטר
מה ניתן לומר על תחושת הדעיכה בזיכרון הלאומי בהקשר למורשתו ומנהיגותו של יצחק רבין, כפי שהגדירה זאת בתו, דליה רבין, בכינוס שהתקיים ב"מרכז יצחק רבין" בת"א?
ראובן לייב
יותר מכל אחד אחר היה זה דווקא המושל הבריטי הראשון שלה בתקופת המנדט, שהטביע עליה את חותמו    ירושלים דלונדון
יורם דורי
"נוער הנרות" - כך כונו אותם מאות אלפי צעירות וצעירים שאיבדו את תום נעוריהם הפוליטי כתוצאה מאותם שלוש יריות אקדח שפגעו ביצחק בכיכר מלכי ישראל
מאיר גלבוע
ההתייחסות של חוגים נרחבים בציבור, בעיקר בקרב הציבור הדתי והימני, לרצח רבין והבקשה לזיכוי מרגלית הר-שפי מייצגים את ההתבדלות של חוגים אלו מהציבור הכללי במדינה, את חוסר האמון בשלטון ואת הניסיון האקטיבי שלהם להשכיח את חלקם באירועים אלו. זהו הרקע לצמיחתן של תיאוריות הקונספירציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il