הבחינה הפסיכומטרית אמורה להוות כלי ניבוי להצלחה בלימודים האקדמיים, ובנוסף הבחינה אמורה לעזור לאוניברסיטות למיין את הסטודנטים ולהחליט מי יתקבל למוסד הלימוד. השאלה היא האם הכלי הזה הוא כלי יעיל והאם הוא כלי הוגן?
נתחיל בשאלה הראשונה: היום הביקוש לאוניברסיטות הולך וגדל, ומוסדות הלימוד חייבים אמצעי שבעזרתו יחליטו את מי לקבל. הבחינה הפסיכומטרית, ביחד עם הבגרויות, עוזרת בהליך של המיון, אבל האם באמת הפסיכומטרי הוא "נביא" טוב ליכולת של סטודנט להצליח בלימודים האקדמיים? התשובה כאן אינה מוחלטת וקיימות דעות שונות בנושא, אבל אני משוכנע שישנם מקצועות שבהם הפסיכומטרי לא יכול להיות "נביא" טוב.
אתן לכם דוגמה: על-מנת ללמוד פסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בדרך-כלל תצטרכו להיות בעלי ציון פסיכומטרי גבוה (תלוי גם בממוצע הבגרויות). בחינת הפסיכומטרי היא לוגית ואינה בודקת אינטליגנציה רגשית, שהיא חשובה מאוד לפסיכולוג. לכן, למעשה אנחנו משתמשים בכלי מנבא לא-מתאים למקצוע הלימוד. בנוסף, גם כאשר המקצוע הוא ריאלי, לא תמיד הבחינה מהווה "נביא" טוב.
נעבור לשאלה השנייה: האם הפסיכומטרי הוגן? כשהבחינה נערכה לראשונה, לא היו שום קורסי עזר וקורסי הכנה והתלמידים היו מגיעים לבחינה ממקום שווה פחות או יותר. היום ישנה תעשיה שלמה של מכונים, קורסים וספרי לימוד שקשורים לבחינה. נוצרים הבדלים בין המכונים השונים ותלמיד שיש לו יותר אמצעים יכול לקבל קורס טוב יותר וציון גבוה יותר. ישנו מרוץ שמתנהל בין מכוני הפסיכומטרי והמרכז הארצי לבחינות (המרכז הארצי הוא שמחבר את בחינת הפסיכומטרי). האחרון מנסה כל הזמן לעשות את הבחינה קשה יותר ומקורית, והמכונים מנסים לעקוב אחר צעדיו בעזרת מדריכים שהם שולחים לעשות את הבחינה ושעסוקים בלזכור שאלות מתוכה. כל זה נעשה על-חשבון התלמידים חסרי האמצעים שלא יכולים להשתמש בידע של המכונים.
האם יש פתרון אחר?
לא בכל העולם קיימת בחינה כמו הפסיכומטרי. ישנם מספר מוסדות לימוד מוכרים שמקבלים מספר גדול מאוד של תלמידים לשנה ראשונה (לדוגמה לפי בגרויות) ואחרי השנה הראשונה עורכים מיון לפי הציונים במבחנים ובעבודות של הסטודנטים. קרוב לוודאי שהדבר מלחיץ את הסטודנטים, אבל לפחות הם נמדדים לפי קריטריונים שקשורים במקצוע שלהם והמיון הוגן יותר.
גם אם מחליטים שמשאירים את בחינת פסיכומטרי, ניתן לעשות בה שינויים ולהחליט שאין לה מבנה קבוע או צורת שאלות קבועה, ולנטרל את הקורסים והמכונים על-מנת שהבחינה תהיה שוויונית יותר. בישראל של שנת 2010 הגיע הזמן לעשות שינוי ולעבור לשיטה חדשה יעילה יותר והוגנת יותר עבור התלמידים.
אם יש לכם פתרונות אחרים או אם אתם רוצים להביע את דעתכם בנושא, אני מזמין אתכם להיכנס לאתר שלי:
"פסיכומטרי" – כל המידע, ולהגיב באחד מעמודי האתר.