X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יונתן פולארד ומרגלית הר-שפי. אי-צדק משווע [צילום: AP/ערוץ 2]
על כשלים סטטיסטיים, על המדינה היהודית ועל עוולות משפטיות שלא עוצרות גם כשאי הצדק ניכר בעליל
▪  ▪  ▪

מהי הסבירות שאותם שישה מספרים בדיוק, יעלו בהגרלת הלוטו פעמיים באותו חודש? אילו נשאלנו לפני שבוע באשר למידת הסתברותה של אפשרות זו, היינו משיבים, כי הסיכוי הזה דמיוני לחלוטין. אבל זה קרה – לא יאומן! - כאן ועכשיו בתוך פחות מחודש ימים. הבלתי אפשרי היה לשעה קלה לאפשרי בהחלט, אף שתורת הסטטיסטיקה, כך מסביר הסטטיסטיקאי פרופ' צבי גילולה מהאוניברסיטה העברית, יודעת לקבוע שמצב כזה עשוי להתרחש רק פעם ב-5,000 שנה, או אם תרצו אחת ל-2.3 מיליון בריבוע. השבוע למדנו, שגם הזיווג הבלתי אפשרי הזה – פעמיים אותם מספרים זוכים תוך פחות מחודש - הוא בהחלט אפשרי.
יש, מסתבר, מקרים שבהם המציאות מכה שוק על ירך אפילו את הסטטיסטיקה, הבלתי מנוצחת לכאורה. זה קורה לפעמים בדברים הקטנים, ולעיתים יותר נדירות בדברים הגדולים באמת. למשל הישרדותו של עם ישראל באלפיים השנים האחרונות, כנגד כל הסיכויים. לאחר גלויות ופרעות, גירושים ואינקוויזיציות, פוגרומים ושואה, הפנה העם עורף לסטטיסטיקות, התעשת וחזר לציון כדי לבנות בה את מדינתו האחת והיחידה עלי אדמות – מדינת העם היהודי. הסטטיסטיקה בתחום זה פשוט אינה עובדת.
קו פרשת המים
למרבה ההפתעה, בדיוק כפי שאירע בנושא זכייתם של אותם מספרים בלוטו תוך פחות מחודש, גם בנושא זה צצו בו-זמנית שתי סוגיות נפרדות, עם מכנה משותף אחד: ההכרה ביהדותה של המדינה. האחת היא התביעה הישראלית להכרת הפלשתינים בהיותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי; והשנייה - יוזמת חוק האזרחות, שמקדמת הממשלה בתחום מדיניות ההגירה, ולפיה יחויב כל אדם המבקש להתאזרח בישראל, להישבע אמונים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
אף שמדובר בשתי יוזמות לכאורה נפרדות, אשר פונות לקהלים שונים, צצו שתיהן בו-זמנית, בניגוד להסתברות הסטטיסטית. הדרישה מן הערבים הקרויים פלשתינים להכיר בלגיטימיות של הקיום היהודי בארץ ישראל, אמורה להגדיר מחדש את יחסיה של מדינת ישראל עם שכנותיה, ולייצר בסיס מוצק שעליו יושתתו עקרונות כמו סוף הסכסוך וסיום כל התביעות הערביות-פלשתיניות ממדינת ישראל.
ואילו הדרישה לשדרג את חוק האזרחות, היא בכלל מסוג הדברים של 'איך לא חשבנו על זה קודם?'. הרי כל מדינה נורמלית, דורשת ממתאזרחים חדשים לעמוד בתנאי סף מסוימים, לרבות הצהרת אמונים למדינה ולמוסדותיה, לאופייה ולשאיפותיה. האם רק לנו, רבותיי מן השמאל ומן הימין המסתייגים מיוזמה זו, אסור לנהוג כמתוקנות שבמדינות? וגם אם נכונה טענתכם, שההצהרה ממילא לא תועיל – לא עדיף שעצם קיומה ירחף מעל לראשיהם של כל אותם צבועים, המתכוונים לגנוב אזרחות ישראלית, כמעשה זמרי, ולבקש שכר כפנחס?
כאמור, מדובר בשתי יוזמות נפרדות. לא הרי זה כהרי זה. ואף על-פי כן, העיתוי כולל אותם בחבילה אחת. נגדה קמים 'מהרסים ומחריבים' מתוכנו, ואילו לצידה מתייצבים כל אלה שמציבים את יהדותה של המדינה בראש שמחתם. כך הולך ונוצר שוב קו פרשת מים, בין שתי הקבוצות המרכזיות בחברה הישראלית – היהודים והישראלים. בין אלה ששומרים על זיקה, ברמה זו או אחרת, למורשת, רואים ביהדותם נכס ומגדירים עצמם יהודים לפני היותם ישראלים; לבין ישראלים נטולי שורשים, רחפנים, שיהדות בעיניהם היא עוֹל בלתי נסבל, נטל מעיק, שיש להשליכו ולכלותו מעל פני האדמה. (אגב, זכות היוצרים לאבחנה בין יהודים לישראלים שמורה לשמעון פרס, שקבע לאחר שנוצח בבחירות 1996 על-ידי בנימין נתניהו, כי "היהודים ניצחו את הישראלים"...)
"ריח של חוקי הגזע של נירנברג", הסית העיתון הפוסט ציוני 'ידיעות אחרונות' (8.10.10) את קוראיו. "פשיזם", "מדרון חלקלק", "איך נחיה במדינה כזו", צווחו חכמולוגים אחרים, ואיימו לרדת למדינה אחרת, מבלי שנתנו דעתם לכך, שהם מאוד-מאוד יתקשו למצוא מדינה אחרת שאינה מתנה את האזרחות בה בעמידה בדרישות מסוימות. ואדרבה, אם בכל זאת ימצאו – אז, עם כל הכבוד, אף אחד לא עוצר בעדם.
המשפט והרֶשע
הסטטיסטיקה אינה מסוגלת להסביר צירופים בלתי צפויים, ולמרות זאת הם מתרחשים. שום יד אנושית לא כיוונה את התנקזות שתי פרשיות אלה, בעלות מכנה משותף זה – יהדותה של מדינת היהודים – לאותו פרק זמן. אבל זה בדיוק מה שקרה וזה בדיוק מה שמציב משני צידי המתרס יהודים וישראלים.
וכך גם באשר להיצמדותם בו-זמנית של שני אירועים משפטיים שונים, שאין שום קשר ביניהם, זולת העובדה שהם מאמתים את פסיקתו של קוהלת הזקן: "מקום המשפט שמה הרשע".
מדובר בשתי עוולות משפטיות הזועקות לשמים: המשפט האחד התקיים בישראל לפני 13 שנה והשני לפני 26 שנה בארה"ב. אנו מתכוונים כמובן למשפטה של מרגלית הר-שפי, שהורשעה באי-מניעת פשע, ונדונה לתשעה חודשי מאסר (שמהם סירבו רשויות אי-הצדק לנכות את השליש שהגיע לה בשל התנהגות טובה, ולבסוף קוצר המאסר בגין חנינה נשיאותית), ולמשפטו של יונתן פולארד שהורשע בריגול למען מדינה זרה, ישראל, שהיא במקרה גם ידידתה האמיצה של ארה"ב, ונדון למאסר עולם (ששלטונות אי-הצדק האמריקניים מפרשים אותו כמאסר עד ליום מותו ח"ו).
לשני המקרים, השונים והמרוחקים זה מזה, מכנה משותף זהה: עוול משווע שנגרם לנאשמים, בשל מניע בלתי משפטי בעליל – נקמנות. מרגלית הר-שפי הפכה שעיר לעזאזל שנשא על גבו את רדיפת מחנה הימין בעקבות רצח רבין, ויונתן פולארד הפך שק חבטות שניקז אליו את כל רגשי האיבה האנטי ישראלים ששררו באותו עידן בחוגים ידועים במסדרונות הממשל.
בשני המקרים התברר כי רשויות המשפט גרמו לנידונים עוול נורא, בלתי צודק בעליל. בפרשת הר-שפי אישרו שני ראשי שב"כ, כי הר-שפי לא באמת יכולה הייתה לדעת שעמיר מתכוון לרצוח את ראש הממשלה רבין. מה גם שהסעיף שבו הואשמה הר-שפי, אי-מניעת פשע, הוא בעייתי מלכתחילה, כפי שהודה בית המשפט המחוזי בנצרת, בסעיף זהה לחלוטין במשפטה של אזרחית ישראלית ושמה יסרה בכרי, תושבת כפר בגליל, שנסעה באוטובוס באוגוסט 2002 והוזהרה על-ידי מחבל-מתאבד, שהבחין כי היא ערבייה, לרדת מהאוטובוס: "משהו לא טוב עומד לקרות בו". בכרי ירדה מבלי שטרחה להזהיר מפני האסון המתרגש, שעלה בחייהם של תשעה ובפציעתם של ארבעים. "הנאשמת לא הייתה יכולה לדעת אלו מחשבות התרוצצו במוחו של אותו אדם ואיזה מזימות רקח בלבו", פסק בית המשפט. והר-שפי, כבודכם, כן יכולה הייתה לדעת?
עוול משפטי חמור יותר, מבחינת חומרת המחיר, נעשה לפולארד. מעולם לא אירע שבית משפט אמריקני ישלח למאסר העולה על עשר שנים בגין ריגול לטובת מדינה ידידותית, מה גם שפולארד נגרר למעשי הריגול שבהם הודה – על-פי סיכום עם התביעה האמריקנית שלא עמדה בדיבורה – לאחר שנוכח שארה"ב מעלימה מישראל פרטי מידע אסטרטגיים, אותם התחייבה לספק לישראל, מכוח הסכם לחילופי מידע מודיעיני. עכשיו התברר מפי מי שהיו בכירים אמריקנים לפני רבע מאה, כי בית המשפט בכלל נשען על עדות שקר גמורה של שר ההגנה האמריקני ויינברגר, שכיזב בעדותו וטען כי פולארד אחראי ללכידתם ולמותם של עשרות סוכנים אמריקנים בברית המועצות. טול ממשפטו של פולארד את המעורבות הבלתי חוקית של הצורר ויינברגר, ופולארד כבר מזמן אמור היה להיות בחוץ. אבל האמריקנים עודם מתעקשים, משום מה, להחזיק בפולארד למרות העוול המשווע, ולהוסיף ולייצר בכלא בוטנר שבצפון קרוליינה עוולה יומיומית נוראה ומתמשכת.
מה הקשר בין סוגיית ההכרה ביהדותה של המדינה לסוגיות הר-שפי ופולארד, ומה בין אלה לסיכוי שאותם מספרים יזכו בלוטו פעמיים באותו חודש?
חומר למחשבה, ולא רק לסטטיסטיקאים.

תאריך:  20/10/2010   |   עודכן:  20/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסטטיסטיקה שהתביישה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא סטטיסטיקה זה מדניות פושע
ישע  |  20/10/10 12:00
2
לדור ראש קטן מתבסס על מזוז
מה נימוקי מזוז???  |  20/10/10 13:59
3
מאמר יפה וצלול. כל הכבוד  ל"ת
yehudi  |  21/10/10 12:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איל פטרן
הבחינה הפסיכומטרית אמורה להוות כלי ניבוי להצלחה בלימודים האקדמיים ולעזור לאוניברסיטות למיין את הסטודנטים ולהחליט מי יתקבל למוסד הלימוד    השאלה היא האם הכלי הזה יעיל והוגן?
יוני בן-מנחם
אירן מגבירה את מעורבותה בעירק ותומכת במועמדותו של נורי אלמאלכי לתפקיד ראש הממשלה הבא    אלמאלכי ביקר השבוע באירן וזכה לברכתם של המנהיג הרוחני העליון ח'מינאי ושל נשיא אירן אחמדינג'אד    מדינות ערב המתונות מודאגות מאוד מהתהליך הזה אך אינן מצליחות למנוע אותו
תרצה הכטר
מה ניתן לומר על תחושת הדעיכה בזיכרון הלאומי בהקשר למורשתו ומנהיגותו של יצחק רבין, כפי שהגדירה זאת בתו, דליה רבין, בכינוס שהתקיים ב"מרכז יצחק רבין" בת"א?
ראובן לייב
יותר מכל אחד אחר היה זה דווקא המושל הבריטי הראשון שלה בתקופת המנדט, שהטביע עליה את חותמו    ירושלים דלונדון
יורם דורי
"נוער הנרות" - כך כונו אותם מאות אלפי צעירות וצעירים שאיבדו את תום נעוריהם הפוליטי כתוצאה מאותם שלוש יריות אקדח שפגעו ביצחק בכיכר מלכי ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il