X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מומחים מטעם בתי המשפט, האמורים לשמש ידו הארוכה של השופט, מנצלים את מעמדם לצורך גריפת ממון שלא בדין, באמצעות גביית כסף מהצדדים לדיון בשל הצורך בהצגת שאלות הבהרה זאת לאחר ובגלל שהמומחים מוציאים מתחת ידם חוות דעת מקצועיות חסרות, שגויות, שקריות, המצריכות הצגת שאלות הבהרה ע"מ להעמיד דברים על דיוקם
▪  ▪  ▪
המומחים מנצלים מעמדם לגריפת הון

שאלות ההבהרה אינן חקירה.
מדובר בשאלות שנועדו להבהיר את חוות הדעת בנושא כלשהו, ואולי גם לגרום למומחה הנשאל - לחזור בו מקביעותיו, או לאפשר הכשרת תשובה השונה מזו שבה תמך לכתחילה בחוות דעתו.
בנוסף, נועדו שאלות ההבהרה להפנות את תשומת הלב של המומחה, לפריט אותו שכח לכלול בחוות דעתו, או לפריט שלא נתן עליו את הדעת במלוא החשיבות הראויה - אף שחשיבותו גבוהה.
לעומת שאלות ההבהרה ומטרתן, החקירה הנגדית בבית המשפט - תפקיד אחר לה: זו נועדה "להפיל" את המומחה, להפתיע אותו, לשלול במעמד ההוכחות ובנוכחות כל את מומחיותו, מיומנותו, מהימנותו, לחשוף את נטייתו לטובת צד לדיון.
לאור ההבדלים הללו, שהם הבדלים יסודיים, [לא נותר כמעט דמיון בין שאלות ההבהרה לבין חקירת המומחה] - נפסק כי צד לדיון יכול להחליט על-פי שיקוליו הוא, האם לחקור את המומחה, האם לשאול אותו שאלות הבהרה, ומתי לעשות כן [כפוף לסדרי הדין].
מומחה הנשאל שאלות הבהרה - אל לו לגבות שכר עבור תשובותיו.
בית המשפט לא אמור לאשר תשלום שכר טירחה עבור הבהרת חוות הדעת.
לגבי עדות מומחה בבית המשפט - בית המשפט קוצב שכרה של עדות עבור המומחה, כפי שהוא קוצב שכר עדים אחרים שאינם מומחים, ועל המומחה להסכים מראש לכך.
בעניין ההבדל בין שאלות הבהרה לבין החקירה הנגדית, ראה רע"א 1017/01 אלברטרוניקס בע"מ נ' אילן בר, פסק דינו של השופט א' ריבלין - בית המשפט העליון, פורסם בפדאור 01 -232-1 ולהלן ציטוט:
"לא מצאתי, כי בשאלות ההבהרה שהוצגו למומחה, יש משום מיצוי או ויתור על זכות החקירה הנגדית. שאלות ההבהרה, כשמן כן הן, נועדו להבהיר את האמור בחוות הדעת. ואילו החקירה הנגדית, מטרתה לסתור את המסקנות העולות מחוות הדעת, ולא הרי אלה כהרי זו. ברי, אפוא, כי שאלות ההבהרה אינן יכולות לבוא תחת החקירה הנגדית".
ראה גם כל האמור בפסק דינו החשוב של בית המשפט המחוזי בחיפה, כב' השופט מנחם רניאל, רע"א 14238-10-10 אופק בטאן בע"מ בניה וייזום [1998] בע"מ נ' קטי ושמשון בסטקר, [טרם פורסם] המובא להלן בשלמותו, והכולל בתוכו את ההלכה כי הצגת שאלות הבהרה אינה תנאי הכרחי לקיומה של חקירה נגדית ולפיכך יש לצד לדיון זכות מלאה לחקור את המומחה מבלי להציג בפניו שאלות הבהרה תחילה.
בפסק דין זה נמתחת ביקורת במידת-מה על הנוהג לדרוש תשלום שכר טירחה עבור מתן תשובות לשאלות הבהרה.
הדרישה להתנות את חקירת המומחה בהצגת שאלות הבהרה למומחה - היא דרישה שמסכלת את עיקר העוקץ של החקירה, שהרי בחקירה נגדית יכול צד לדיון [החוקר] להפתיע את המומחה ולבחון את מיומנותו, מהימנותו, כושרו האינטלקטואלי וכושר עמידתו במבחן התמצאות בתחומי מומחיותו, ואילו שאלות הבהרה מאפשרות למומחה שלא להשיב עליהן, להשיב תוך התחמקות, כמו גם להיעזר בעזרים מן הספרות המקצועית ללא הגבלת זמן.
בית המשפט רמז למומחה, כי יואיל כדי לעמוד בכך - להתכונן כהלכה לאירוע החקירה הנגדית, להכין תקנים רלוונטיים מראש כדי שיוכל להציגם מיד וללא דיחוי תוך כדי החקירה, והיה ולא יעמוד בכך - יעלה הספק, שמא אינו המומחה שאליו התכוון בית המשפט במינויו.
מדובר בניתוח נכון, חכם וקולע של עדות מומחה, אותו עשה בית המשפט בפסק דינו בתיק בסטקר.

תאריך:  24/12/2010   |   עודכן:  24/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מנחם רניאל
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד טל רבינוביץ'
השופט מנחם רניאל מבית המשפט המחוזי בחיפה הבהיר כי שאלות הבהרה אינן תנאי הכרחי לחקירת מומחה, תוך מתיחת ביקורת על ניצול מצוקת צד לדיון וחוסר תום לב
יובל לובנשטיין
בשנים האחרונות אנו עדים להצפה של מותגים בינלאומיים בשוק מוצרי החשמל המוצעים לצרכן הישראלי    מולם, ישנם בשוק מותגים בעלי "ניחוח" בינלאומי, שפיתוחם כולו כחול-לבן
אסנת פלאוט
זה כבר מזמן לא נחשב כמשימה בלתי אפשרית עבור נשים עם שאיפות לנווט ולהגיע למשרות ניהול או לניהול עסק משל עצמן    רגע לפני שאני שולחת אותך לדרך חדשה ומרתקת, אני רוצה לצייד אותך בכמה עצות שהלוואי שהייתי מקבלת כשרק התחלתי את העסק שלי
אברהם (פריצי) פריד
שידורי דרעי ומחתרת קצב    רפורמות ליצמן וסובסדיית אטיאס    שערי ירושלים    מוסר של פרקליטים    בורחים מירושלים?
אברהם הללי
כך הפכו שבעים נפש לעם בני ישראל    על לידתו והופעתו של משה רבינו כמנהיג    רגישותו הרבה של משה למעשה עוולה    וגם: ירמיהו כמשה - שני מנהיגים מלידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il