X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משבר הדיור בישראל אינו תופעת טבע אלא תוצר של מדיניות קלוקלת של המדינה ומנהיגיה בשנים האחרונות ישראל חייבת לפתח בדחיפות פתרונות לחסרי דיור ולמשפחות במצוקה, שכן זהו תפקידה של המדינה בדאגה לאזרחיה
▪  ▪  ▪
משבר קשה [צילום: פלאש 90]

המשבר החריף בשוק הדיור בישראל אינו תופעת טבע, אלא תוצר מדיניות כושלת של הגופים המופקדים על מדיניות התכנון והשיכון במדינת ישראל ובראשם האוצר, השיכון ומינהל מקרקעי ישראל.
93% מקרקעות מדינת ישראל מנוהלים על-ידי מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י), תופעה שאין לה אח ורע בעולם, ושלכאורה הייתה אמורה למנוע את המצב הבלתי נסבל שמשפחות צעירות לא מסוגלות לרכוש לעצמן קורת גג. הקמת מינהל מקרקעי ישראל בתחילת שנות השישים באה כדי לתת מענה לצרכים לאומיים, ובהם צרכי הדיור של אזרחי המדינה. הכשל בתחום חשוב זה מעורר תהיות רבות לגבי תפקידו ותפקודו של גוף זה בשנים האחרונות.
ישראל חייבת לפתח בדחיפות פתרונות לחסרי דיור ולמשפחות במצוקה, שכן זהו תפקידה של המדינה בדאגה לאזרחיה. בית אינו מוצר יוקרה, הוא תנאי בסיסי לקיום, בדיוק כמו מזון וביגוד. האוצר וממ"י חוככים את ידיהם למול המכרזים בין חברות הבנייה שמכניסים כסף לקופת המדינה. כך לדוגמה: תקציב ממ"י בשנת 2010 עמד על 3.6 מיליארד שקל, כולל העברה למדינה ולקק"ל, ואילו הביצוע בפועל עמד על 6.8 מיליארד שקל, שכלל כמעט 4.8 מיליארד שקל עודפי גבייה.
ממ"י כרגולטור יוצר במכרזיו את הפער ההולך וגדל בין בעלי ממון שרוכשים דירות ומשכירים אותן, לבין משפחות שחסרות יכולת לרכוש דירות בעצמן. המעגל השוטה הזה אינו תופעת טבע, הוא תוצר של שיתוף פעולה בין מדיניות האוצר והפרקליטות שמקדמת מכרזים באמצעות ממ"י לכל המרבה במחיר, לבין בעלי ההון השולטים בשוק ביד רמה.
הפתרונות מונחים לרגליהם של קובעי המדיניות, אך אלה מפזרים הבטחות זה חודשים רבים, אך פתרון אמיתי לא נראה באופק. בין הפתרונות האפשריים: קיום מכרזים על בניית בתים ולא על הקרקע, כאשר את הקרקע תסבסד המדינה. קבלן שיבנה בתי מגורים במחיר שאינו עולה על מחיר מסוים, יזכה במכרז. שיטה זו לא תביא כסף לאוצר, אך תביא ומהר לפתרונות דיור, וחשוב מכך - תביא לירידת מחירי שוק הנדל"ן.
יש להשיב בדחיפות את מענקי המקום למגורים בפריפריה, דבר שיחזק את עיירות הפיתוח וההתיישבות באוכלוסיה חדשה למול "מדינת תל אביב". בהתיישבות קיים פוטנציאל לבניית כ-40 אלף יחידות דיור, יחידות שרובן בפריפריה ואשר לא ניתן לשווקן בשל מגבלות מיותרות שמטיל מינהל מקרקעי ישראל על שיווקן.
כמי שמעורב שנים רבות בתכנון ופיתוח במרחב הכפרי, אין לי אלא להצטער על המדיניות הקלוקלת, שלא רק שאינה מביאה לתוצאות, אלא גורמת נזקים לכלכלה ולפיתוח הפריפריה, זאת במיוחד בהשוואה לעבר, אז הגיעו לפריפריה בכלל ולמרחב הכפרי בפרט אלפי משפחות.
במקום להתעמת בבית המשפט בעשרות משפטים, יש להגיע במהירות להסדרים הוגנים עם בעלי זכויות בקרקע, המתבקשים להפנות קרקעות לצרכי הדיור, שכן לזמן יש ערך כלכלי מחד-גיסא וגדיעת פרנסתו של החקלאי מחייבת פתרון הוגן מאידך-גיסא. פתרון הוגן מחייב הגעה להסכמה ולא כפייתה על-ידי צד לעניין. טוב יעשה ראש הממשלה אם במקום הבטחות לקיצור הליכים בוועדות של "שנה וחצי" - הליך מיותר שעלול לגרום נזק לסביבה ואשר ימנע דיון פתוח ושקול במוסדות התכנון - יביא לפתרונות שלטווח קצר לא יזרימו כסף לאוצר, אך יביאו להורדת המדד, ובעיקר לתחושה שמישהו מנהל את המדינה ולשם שינוי והמדינה לא מתנהלת על-ידי הפקידות.
בישראל טרם החלו מהומות הדומות למה שהתרחש בכיכר תחריר, אך אם מישהו חושב שהמצב הבלתי נסבל לא יעורר אזרחים מיואשים למעשה - טועה. מדובר על מצב חירום וכך יש להתייחס אליו וכל פתרון קסם כמו ועדה מקצרת, רפורמה בתכנון או במינהל מקרקעי ישראל לא יפתור אותה. ראש הממשלה, הפתרון נמצא מתחת לפנס ומשמעותו שהמדינה בטווח הקצר תרוויח פחות מאזרחיה, אך לטווח ארוך יביא לירידת מחירי הדיור וגם יחזק את הביטחון האישי.

הכותב הוא עו"ד ומכהן כמזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי.
תאריך:  03/04/2011   |   עודכן:  04/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"יורים ובוכים" על המשבר בשוק הדיור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי פרידמן
ליבו של ריצ'רד גולדשטיין איננו רחום וחנון. אין הוא לפתע ארך אפיים. גולדשטיין, שונא עצמו ועמו, מעולם לא חזר ולא יחזור לשורשיו. גורל עמו מעניין אותו כהתעניינותו בחרפת הרעב של רבבות מאזרחי מדינתו האפריקנית. עניין של יוקרה אישית בינלאומית עלה על הפרק. ריצ'רד גולדשטיין התגלה במערומיו. הוא ניסה להקדים תרופה למכה בטרם יקראו אותו לסדר
גורי גרוסמן
התחכמו לנו החתולים, הקימו לעצמם ועדת אתיקה, המתירה להם לשתות את החלב לרוויה וללקק את השפתיים. אתם יכולים להירגע: יש "אתיקה" בירושלים...
גרשון אקשטיין
הייתי מציע לשרהל'ה, כפי שיעצו לה יועציה המסורים, להוריד לגמרי פרופיל, לתת לבעלה נתניהו לנהל את ענייני המדינה בלי מעורבותה כלל, לחדול מלבחוש בענייני הלשכה והמינויים באופן מוחלט ולהפסיק להתלוות לביבי בנסיעותיו, ולהתרכז רק בעבודתה
דודו אלהרר
הירי של חמאס מעזה הוא בפירוש הכרזת מלחמה או יותר מדויק - איזכור שיש מלחמה והמלחמה נמשכת. אין מה לנוח!    צריך לכבוש את כל רצועת עזה, לשלוט בה כמה שצריך ולבער את כל מצבורי התחמושת עד לכדור האחרון
שבתאי לוי
שר הפנים ביקר בהפגנת נכים גדולה בירושלים, ואמר להם שאם ייענו לדרישותיהם גם הערבים ידרשו. דבריו אלו הוציאו לנכים את הרוח מהמפרשים וגרמו להם להתפזר... תמות נפשי עם ערבים!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il