X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לו התמקדנו רק במצבם של יהודי מרוקו תחת שלטון הצרפתים, אחרי הגאולה ממעמד הד'ימה, היינו נחרדים מן הזוועה המשפילה, המנוונת, האימתנית והמפלה, שהמתעלמים ממנה - או שלא חוו אותה, או שרצונם להשכיחה חזק מנאמנותם לתיעוד ולעדויות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
כאשר ניצב מלומד דגול בבירת ישראל בפני קהל בינלאומי מכובד, ומפטיר בפומבי ובקלילות כי נכון, היהודים במרוקו היו נתונים למעמד הד'ימה אך "זה לא היה נורא", הוא כאילו טען כי נכון, יהודים נאספו בגיטאות לפני השמדתם, "עוטרו" בתג הצהוב, גורשו והושפלו, אך "זה לא היה נורא"

לא מכבר יצא לאור, בהוצאת אוניברסיטת סורבון בפריז L’exil au Maghreb: La condition juive sous l’islam, 1148-1912 - אוסף המקורות המפואר ועב הכרס של תולדות יהודי מרוקו מאז שושלת המווחידון הידועה לשמצה בתולדות עמנו במאה ה-12, ועד לגאולתה של קהילה רמוסה ועשוקה זו בידי השלטון הצרפתי הקולוניאלי בפתח המאה ה-20. החיבור רב-השנים והחשיבות הזה, בידי המלומד הבריטי-צרפתי פרופ' פול פנטון וההיסטוריון דוד ליטמן, אולי יסייע לשים קץ לעיוותים שיצאו מכלל פרופורציה של תולדות קהילת יהודי מרוקו, הגדולה בהרבה מכל קהילה יהודית אחרת בארצות האיסלאם, בכל דברי ימיהן בני 1500 השנה. וטוב שההארה וההערה הללו ייעשו דווקא בימי המיימונה אלה, שבהם חגיגיות האירוע וההפלגה בשבחיה של הקהילה נוטות להאפיל על השיקול הרציונלי, ההיסטורי והתיעודי, ולהקהות את חדותו החד-משמעית.
ידוע המאמץ העצום שעשו ממשלות ספרד העכשוויות ובית מלכותה לשבח את הישוב היהודי שהיה בארצן ולשקם את הגיטאות היהודיים שבטולדו, גרנדה, קורדובה, סביליה ובעוד ערים שבהן התגוררו בני עמנו בימי תפארתם בספרד, בעיקר כאתרי תיירות ומשיכת חסד מצד יהודי העולם. אך האם מאפיל מאמץ זה על גירוש ספרד או מוחק אותו? אפשר בהחלט בד-בבד לקלס את זה ולגנות את זה, והעיקר לא לתת לחלקות הלשון של ימינו להעלים את דפי ההיסטוריה של עברנו. ההיה מישהו מעלה בדעתו לתת לקבלת פנים זוהרת בברלין של ימינו או לטקס רב-רושם ומחניף בעיבורי ורשה החדשה, להשכיח או לעקור כלא היו את זוועות הנאצים ואת התעללויות אושוויץ?
עסקנים יוצאי מרוקו, וגם פוליטיקאים שנגררים אחריהם, מוקסמים מחינגות פאר וקבלות פנים בארמון המלך במרוקו, ומן האהדה לישראל שנגלית לעיניהם הבלתי אמונות, ומן הפאר הרב שהם עדים לו הממיס את כל חששותיהם ומקהה את חושיהם. אפילו נתנם ליבם לעשות את הלא-יעשה, ולקרוא לכיכר העיר באשקלון ע"ש מוחמד החמישי, אחד מאותם מלכים עריצים במרוקו שארצו מפארת אותו, כפי שהיא מרוממת כגדולה שבשושלת המלוכה את המווחידים בני המאה ה-12, שהפליאו ביהודים את מכותיהם ואת שחיטותיהם, עד כדי כמעט הכחדתם הפיסית מן הארץ. כך רואים במרוקו את היסטוריית הדמים שלהם, שמפניה נס בחיר יוצאי פאס, הרמב"ם, שבאיגרת תימן שלו, כינה את הישמעאלים המוסלמים כגדולי העושקים את עם ישראל. אך האמנם אנו אנוסים לנהוג כך, בשכחה ובקלות דעת מתכחשת?
שחיטות אלו לא הונצחו בשיר
נראה כי התכחשות זו מקבלת גושפנקה הזויה ממלומדים מכובדים ביננו, אם מתוך סירוב לראות בהתעללויות הללו ביהודים מתחרות לייחוד הפוגרומים ביהודי מזרח אירופה, למרות שכל אחד מן הפוגרומים במאה ה-20 בלבד בקזבלנקה, פאס, טטואן ואוז'דה, עלו במספר קורבנותיהם על קישינב, ולא קם איש להנציח את "על השחיטה" הזו, ומי שמע עליהם ומי הכניס אותם לתוכניות הלימודים של בנינו ובנותינו?; ואם מתוך נטיות לב שאינן ממין העניין, שלא ל"החריף" את הסכסוך עם הערבים ולא "לחסום" דרכי התפייסות עמם. האם כדי להתפייס עם גרמניה ופולין העכשוויות, היה מישהו מצמק את מספר קורבנות השואה? הרי מי שהיה מהין לעשות זאת, היה נדחה מאיתנו כמכחיש שואה בזוי, ובדין. אך לגבי מרוקו, רבה ההשכחה, רבה ההזערה, רבה ההתעלמות, וגרוע מכל - רבה ההכחשה.
כאשר ניצב מלומד דגול בבירת ישראל בפני קהל בינלאומי מכובד, ומפטיר בפומבי ובקלילות כי נכון, היהודים במרוקו היו נתונים למעמד הד'ימה אך "זה לא היה נורא", הוא כאילו טען כי נכון, יהודים נאספו בגיטאות לפני השמדתם, "עוטרו" בתג הצהוב, גורשו והושפלו, אך "זה לא היה נורא", או שנכון, יהודי ספרד ברחו או גורשו, תחילת מאימת המווחידים ואחר כך מאיומי הנוצרים, אך "זה לא היה נורא". מלומד אחר טען בהרצאה פומבית על אנטישמיות באוניברסיטה העברית, כי "בדרך כלל גורלם של היהודים בארצות האיסלאם היה בסדר", וכי רדיפה שיטתית ורצופה לא היו שם מנת חלקם. האמת היא, שאפילו לולא רשמנו את רשימת ההתעללויות הארוכה שממנה סבלו יהודי המגרב בכל מאות שנותיהם תחת האיסלאם, ורק התמקדנו במרוקו תחת שלטון הצרפתים, אחרי הגאולה ממעמד הד'ימה, היינו נחרדים מן הזוועה המשפילה, המנוונת, האימתנית והמפלה, שכמובן המתעלמים ממנה או שלא חוו אותה, או שרצונם להשכיחה עז מנאמנותם לתיעוד ולעדויות.
אשר על כן, גדול החסד שעשו עִמנו מחברי הספר שזה עתה יצא לאור, שתיעדו בצורה שאינה ניתנת לערעור, בפריסה רחבה של זמן ומרחב, את התולדות - האומללות בעיקרן - של יהודי המגרב, אשר גם לאחר ששוחררו ממעמדם, המשיכו ללגום מכוס התרעלה עד תום. והא ראיה - רק אחוז אחד מהם (3000 מתוך 300 אלף בשיאם), נותרו שם כאשר הגיעה מרוקו לעצמאות נודעו להם אפשרויות מחיה וקיום חלופיות בישראל ובגלויות אחרות. כידוע, העליות לישראל הן ברובן עליות מצוקה, ויהודים במדינות הרווחה אינם עולים אליה אלא בטפטוף זערורי. לולא נדחקו יהודי מרוקו משם, ספק אם היינו זוכים לראות כאן את הקהילה המרוקנית הגדולה שבאה לבנות את הארץ, ובכך היו לה הישגים בלתי מבוטלים. אך בה בעת, היא גם נבנתה בארץ והוציאה מתוכה מדינאים, ראשי ערים, מלומדים, בעלי מקצועות חופשיים, אנשי עסקים, עסקנים, וסתם יהודים טובים ואזרחים טובים.

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
פרופ' רפאל ישראלי הוא יליד מרוקו, ומורה לאיסלאם ולסין באוניברסיטה העברית. ספרו על יהודי מרוקו ועל עלייתם ארצה, "בחזרה לשום מקום", יצא זה לא כבר לאור.
תאריך:  29/04/2011   |   עודכן:  29/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
הודעתה של הפרקליטות השבוע על כוונתה להגיש כתב אישום פלילי חמור נגד ראש עיריית רמת גן צבי בר סגרה למעשה מעגל בן למעלה מ-20 שנה שבהן הוא היה מדי פעם על תקן של חשוד בעבירות של פגיעה בטוהר המידות
יוסי שחר
על המאמר "להרפות מעט" של שי מלכה, עורך הביטאון "מחר"
יצחק מאיר
אתם סיפור שכמוהו לא היה ואפילו אתם שתקתם אותו - הוא כאן, והוא בכל מקום    הזמן ספוג בסיפור שאינכם יכולים לספר. האוויר מלא אותו. הוא בתכלת, הוא בענן, הוא באביב והוא בסתיו, הוא עם עלות השחר והוא באור של בין הערביים, הוא בערב, הוא בחצות, הוא בתוך כל האשמורות, והוא מספר את עצמו ויספר תמיד עוד ועוד
אברהם פכטר
את נאום בר-אילן 2, על נתניהו לבסס על תוכנית מדינית חד-צדדית שלנו    מדינה פלשתינית עצמאית (בר-אילן 1)? בבקשה, אך אלה הקווים האדומים שלנו, שאין לוותר עליהם בבחינת "ייהרג על ביטחוננו ועצמאותנו ובל יעבור": ירושלים (בלי הפריפריה) - בירת ישראל, הר-הבית בידינו - לא לשכוח, בקעת הירדן - גבול ביטחוני אסטרטגי
הרב ישראל רוזן
הרב ישראל רוזן על מעצבי ההלכה ה"מעצבנים", ממשיכי דרכם של התנועה הקונסרבטיבית, עם התאמה לישראליות העכשווית    'עצבנותי' על 'מעצבי ההלכה' היא קריאתם ל'בינוניות' והנפת 'דתי-לייט' כאתגר לכתחילי
רשימות נוספות
המשטרים מתחלפים והישועה לא באה  /  מנשה שאול
מכורים  /  יובל ברנדשטטר
הצעה לנאום בר-אילן השני  /  איציק סיבוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il