X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שר חינוך בא ושר הולך. בינתיים המערכת הפילנתרופית מוסיפה עוד מורים המועסקים בתנאי חרפה ההולכת וגדלה משנה לשנה כדי למלא את מה שלא נותן משרד החינוך. חייבת לקום תנועת מחאה נגד התופעה של העסקת מורים באמצעות קרנות, שהן למעשה כיסוי לחברות כוח אדם
▪  ▪  ▪
גדעון סער. לשים קץ לתופעה [צילום: מוקי שוורץ]

אני התחלתי את לימודי במערכת חינוך של ישראל הענייה בטרם קום המדינה. זכיתי לקבל יום לימודים ארוך וארוחה בבית הספר. שהייתי בבית הספר "ילדי עובדים ע"ש משה הס" במקום מגורי עד שעות אחר-הצהריים. אינני זוכר כיתות עמוסות של ארבעים תלמיד בכיתה. זו התמונה של בית ספרי בימיה של ישראל הענייה גם בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל.
ישראל של היום זוקפת לזכותה עוצמות של קידמה כלכלית, עוצמות החובקות בחובן גילויים מעציבים של אובדן ערכים חברתיים והעדר יחס של כבוד לאדם המבקש להתקיים מיגיע עמלו .
ישראל הענייה לא הרשתה לעצמה לצרף למערכת ההוראה אלפי עובדי חינוך, המועסקים באמצעות חברות כוח אדם הנותנות לעצמן כיסוי קוסמטי בשמות נוצצים. אך השם הנוצץ של עמותה כזו או אחרת אינו יכול להסתיר את העובדה של התפשטות נגע ממאיר של אלפי עובדים חינוכיים, המשולבים במערכת הבית ספרית ללא תנאים סוציאליים וחישובי שכר משפילים.
אני אתמקד במאמר רק בסיבה אחת לנגע הממאיר, כפי שבא לידי ביטוי בשיטת התקצוב של בתי הספר התיכוניים על-ידי משרד החינוך. בסיס התקצוב מבהיר, למרבה הצער, כיצד משרד החינוך עושה צחוק מחוק שהוא חייב לשמור עליו מכל משמר.
אחד מבסיסי התקצוב של בתי הספר התיכוניים בישראל מבוסס על מכסה של 21 נקודות בבחינות הבגרות. 21 נקודות הן בבחינת מיטת סדום עלובה, בה מעניקים מקרה הטוב את המבוא להקדמה לה זקוק תלמיד בבית ספר תיכון, שמבקש להמשיך ללמוד במסלול אקדמי.
כמעט כל בתי הספר התיכוניים היטיבו ללמוד איך לצאת ממיטת הסדום של מתן מסגרת לימודית מזערית. הפתרון לכך נמצא בתשלומים המוטלים על ההורים כדי להוסיף את השעות החסרות להשגת מכסת נקודות גבוהה יותר.
המדינה אינה נותנת. ההורים יתנו. ראוי לציין שישנן מספר קטן של רשויות מקומיות חזקות וכן גם מועצות אזוריות לא מעטות, שנרתמות למלא את החסר במידה זו או אחרת. אך למרבה הצער, רבות הן הרשויות שאינן יכולות לעמוד בנטל שנזרק לפתחן. גם הרשויות החזקות נאלצות לפנות בסופו של דבר אל כיס ההורים כדי להשלים את המתחייב מבסיס התקצוב המעוות של 21 נקודות עליו מקפיד משרד האוצר להעביר למשרד החינוך.
כאן נכנס לתמונה העגומה אוקינוס של קרנות, עמותות, חברות, יוזמות, שהמשותף לצורת הפעלתן זו צורת הפעלה של חברת כוח אדם. משרד החינוך מצטרף לתמונה המכוערת בכך שהוא קונה שירותי חינוך מאותן החברות. מימון החברות נעשה גם ע"י משרד החינוך וגבית תשלומים חלקיים גם מההורים.
למען ההגינות אני חייב לציין, שהנפגעים העקריים הם ההורים לתלמידי בתי ספר תיכוניים הקרובים לרוח המפד"ל. בבתי ספר אלו נמצא אחוז גבוה של תלמידים שאינו מסתפק בניקוד המזערי המסתכם ב-21 נקודות. התלמיד מבקש בדרך כלל למקסם את סך הנקודות במדעים, ומתוך זיקה עמוקה ללימודי יהדות מבקש לעצמו תוספת מוגברת ומוצדקת של לימוד במסגרת ניקוד גבוה בתנ"ך, ספרות, תלמוד ועוד. לעתים הוא יגיע ל-40 נקודות.
חלק מהפער בין 21 נקודות, שנותנת המדינה, ובין כ-40 נקודות משלמים ההורים. כשלשון החוק מדגישה את המילה חינם. משרד החינוך כופה למעשה על בתי ספר התיכוניים לחטוא כלפי תלמידיהם ולמלא חלל הפגום באמצעות פילנתרופיה. התברכנו בקרנות ועמותות, שבתיאום עם משרד החינוך והרשויות מְמַמְּנוֹת תחומי העשרה במתמטיקה, במדעים באומנויות, במחשבים ובעוד שלל נושאים לימודיים. לכאורה פתרון יפה אבל למעשה פתרון שיש בו הרבה טעם לפגם.
באמצעות הפילנטרופיה ובאמצעות כספי משרד החינוך והרשויות המקומיות ממלאים את החלל במורים המקבלים את שכרם לפי שעת עבודה בין 25 ל-40 שקל לשעה ללא תנאים סוציאליים, ללא ימי מחלה, ללא קרן פנסיה, ללא שכר בחופשות וללא פיקוח פדגוגי על עבודתם. התופעה של הפילנטרופיה על שלל הקרנות והעמותות, שצצו בשנים האחרונות כפטריות אחר הגשם, מבליטה את הפצע הממאיר של מערכת החינוך, בכך שאנו עדים היום למאות רבות של מורים העובדים ללא תנאים סוציאליים וללא כל הגנה של איגוד מקצועי.
שר חינוך בא ושר הולך. בינתיים המערכת הפילנטרופית מוסיפה עוד מורים המועסקים בתנאי חרפה ההולכת וגדלה משנה לשנה כדי למלא את מה שלא נותן משרד החינוך.
חייבת לקום תנועת מחאה של תלמידים, הורים ומורים נגד התופעה של העסקת מורים באמצעות קרנות, שהן למעשה כיסוי לחברות כוח אדם, המתעללות במורים הנאלצים לעבוד באמצעותן .
הסתדרות המורים כאיגוד מקצועי חייבת להיאבק להרמת בסיס התקצוב לבתי ספר תיכוניים מ-21 נקודות ל-35 נקודות לפחות. לצערי, הסתדרות המורים הוכיחה שהיא מועלת בתפקידה, כשהיא בכלל מתעלמת מהתופעה המזוויעה, שבין כותלי בתי הספר שלנו עובדים היום עֲבָדִים של חברות כוח אדם . אי-אפשר להתעלם מהפער בין מה שמקבלת הקרן המעסיקה את המורה ובין התמורה הכספית העלובה הניתנת לידיו של המורה. ומי שמגדילה לעשות בכך זו "קרן קרב" באמצעות חברת עֲבָדִים העונה לשם "מרמנת".
זו אחת הדוגמאות לעוצמת הפער של חוק עודף הערך עליו מדבר מארקס. עוצמת פער בין מה שניתן לחברה המעסיקה ובין מה שהיא נותנת בפועל למורה. אסור להשלים עם העובדה שיהיו מורים חסרי הגנה של איגוד מקצועי. ויהיו נתונים אך ורק לחסדי הפילנטרופיה. הנושא הזה אסור שירד מסדר היום הציבורי. אני מצפה מהשר גדעון סער לשים קץ לתופעה המחפירה.

תאריך:  04/05/2011   |   עודכן:  04/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משרד החינוך מטפח ספסרי חברות כוח-אדם (א')
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מרמנת: "אנחנו מעסיקים מדריכים"
בת משפחה  |  4/05/11 14:34
2
קרן קרב - מומחי על להונאה
אבי כהן  |  4/05/11 16:02
3
הסתדרות המורים
דליתה1  |  4/05/11 16:45
 
- חייבים להאבק ל"ת
חייבים להאבק  |  4/05/11 19:07
4
הסתדרות המורים
דליתה1  |  4/05/11 17:29
 
- להתרגן מייד ב"כוח לעובדים"
דליתא 2 ו-3  |  4/05/11 19:26
 
- להתארגן ב"כח לעובדים" !
איתן קלינסקי  |  5/05/11 04:19
5
"מרמנת" מפגע חברתי!!!
מפגע חברתי  |  4/05/11 19:22
6
מחכים לעתונאי שיכתוב על ססיות-
-במערכת הבריאות  |  4/05/11 22:44
7
כל הכבוד-מאמר נוקב -די להתממות
החלמאי  |  5/05/11 07:39
8
תודה איתן ל"ת
,usv   |  5/05/11 10:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
לערבוב של אלכוהול וקפאין ישנן השפעות מסוכנות, כאשר התמהיל גורם לאובדן שליטה של השותים אותו, ולכן מוביל לעלייה באלימות ובמעורבות של השותים בתאונות דרכים    ה-FDA אסר על ערבוב משקאות כאלה ומכירתם, אבל בארץ עדיין אין תקנות מספקות נגד התמהיל הקטלני    טוב היה אם מקבלי ההחלטות היו מתמקדים בנושא לפני שהם מחוקקים חוקים נגד שתיית אלכוהול
יריב מוהר
פרס ע"ש מהטמה גנדי ניתן לארגון "שומרי משפט". בהסבר נאמר: "הרבנים אשרמן ובנדל מסמלים את המאבק למען דרכי פעולה לא אלימות להפסקת דיכוי הפלסטינים בישראל"    מדובר בהכרה בינ"ל נוספת בתפקיד הארגון בקידום ועידוד דרכי פעולה לא אלימות
קיבי אהרונוב
כל מה שרציתם לדעת על רצפת הפרקט ולא העזתם לשאול - אלו סוגי פרקטים קיימים? מה הם החידושים האחרונים? כיצד ניתן לחסוך בעלויות? מה נדרש על-מנת לשמור על הפרקט? ומה חשוב לדעת לפני הרכישה?
אברהם בן-עזרא
האומנם מדינת טרור, שתוקם מביטול מיליארדי הדולרים הניתנים כסיוע לישראל לטענתך, והזרמתם לשם הקמתה, תקבל סיוע מארה"ב - גם לאחר שייחשפו יעדיה בפני השלטון הבא בארה"ב?! ומה יהיה כאשר הסיוע יופסק או יוגבל? האם העם הפלשתיני יתחיל ללמוד משהו אחר כתחליף לאנטישמיות בביה"ס ובגן, ויעסוק בצורפות במקום בייצור טרור?!
צחי קווטינסקי
האם ההגבלה מכה ניצחת למשקיעי הנדל"ן? שאלה זאת מעסיקה היום מאוד את משקיעי הנדל"ן למגורים    נגיד בנק ישראל שוכח כל פעם מחדש, שלוקחי המשכנתאות אינם אך ורק המשקיעים    משקיעי הנדל"ן ו/או בעלי הנכסים יעלו את מחירי השכירות ושוב יפגעו בזוגות הצעירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il