X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הכינוס השנתי של התנועה לחופש המידע: האם יש מקרים שבהם צריך להדליף מידע סודי, האם הממסד הישראלי יודע לשמור על סודותיו, האם הוא מטפל במדליפים מתוך רצון בנקמה, ואיפה נמצא המפתח לכור האטומי
▪  ▪  ▪
עו''ד פלדמן. ההדלפות כולן אינן הולכות יד ביד עם החוק [צילום: מן הטלוויזיה]

בשלהי מאי 2011 הגיע משפטה של המדליפה ענת קם לשלב הטיעונים לעונש; החלטת היועץ המשפטי לממשלה אם להעמיד לדין את העיתונאי אורי בלאו, שקיבל את מסמכי קם, עומדת בפתח, ומשפטה של המדליפה ליאורה גלאט-ברקוביץ' נגד עיתון הארץ נמצא בשלב הסיכומים. שניים מהמעורבים בפרשות הללו השתתפו אתמול בדיון על עיתונות והדלפות, במסגרת הכינוס השנתי השביעי של התנועה לחופש המידע, שנערך בבית-הספר למשפטים של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. עו"ד גלאט-ברקוביץ' עצמה ועו"ד אביגדור פלדמן, המייצג את קם, השתתפו, לצד ח"כ מאיר שטרית, ברב-שיח בהנחיית העיתונאי רביב דרוקר תחת הכותרת "מי מפחד מהדלפת מידע?".
גלאט-ברקוביץ', שהדליפה לעיתון הארץ את דבר חקירתו של ראש הממשלה דאז אריאל שרון בפרשת סיריל קרן ותובעת את העיתון בגין חשיפתה, טענה כי באופן עקרוני היא מתנגדת להדלפות, אך הדגישה כי יש מקרים שבהם בכל זאת מוצדק להדליף מידע. "אני עושה הבחנה ברורה בין זכות הציבור לדעת לבין חובת הציבור לדעת", אמרה, וסיפקה שלוש דוגמאות למצבים שבהם ראוי להדליף. לדבריה, במקרה שבו היא עצמה הדליפה חלה חובת הציבור לדעת, ותעיד על כך העובדה שהיועץ משפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, קבע כלל שלפיו במקרה שנפתחת חקירה נגד איש ציבור, יש להודיע על כך לציבור במהירות האפשרית.
מקרה אחר שהזכירה גלאט-ברקוביץ' נוגע למנחם בגין, שבמהלך מלחמת לבנון חדל לתפקד. לדבריה, על שלושת עוזריו הנאמנים - עזריאל נבו, יחיאל קדישאי ודן מרידור - הייתה מוטלת החובה ליידע את הציבור במצבו. "אני בדרך כלל לא טיפוס מאוד מלודרמטי", אמרה גלאט-ברקוביץ', "אבל אי-אפשר להימנע מלחשוב כמה משפחות יכלו להיות לא אומללות אם הציבור היה יודע בזמן אמת שראש הממשלה בגין לא מתפקד". לטענתה, שלושת עוזריו אשמים בהפרת אמונו של הציבור, שכן "הם לא היו צריכים להיות נאמנים לבגין, הם היו צריכים להיות נאמנים לציבור. הנאמנות לציבור הייתה לספר לציבור או להדליף לציבור מה מצבו האמיתי של בגין".
דוגמה שלישית למקרה שלדעת גלאט-ברקוביץ' מחייב הדלפה נוגעת לרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק, אשר בטרם התמנה לתפקיד הבכיר, חלה ועבר טיפולים רפואיים. תיקו הרפואי הודלף לעיתון הארץ, ולדעתה, הדלפה זו אף היא ראויה, משום שהתרופות שנטל היו עלולות להשפיע על שיקול דעתו.
עו"ד פלדמן אישר כי ההדלפות כולן אינן הולכות יד ביד עם החוק, וטען כי "החוק הישראלי לא נותן שום הגנה למדליף מסמכים שמישהו החליט שהם סודיים". לדבריו, "כל מערכת הסיווג והסודיות ויודעי הסוד והחבורה שמחזיקה את הסוד זה משהו שמתנהל באופן פרטיזני ביותר בתוך הצבא". פלדמן הגדיר את החוק הנוגע להדלפות כ"אנכרוניסטי בצורה מדהימה", ובהמשך הדיון הגדיר את החברה בישראל כחברה "שבעצם לא יצאה מעידן הסודיות של לפני 48'. חברה שקמה על בסיס של פעילות מחתרתית סודית, של ההגנה, לח"י, והסודיות הזו הולכת ומתמשכת".
פלדמן קבל על הפער "האדיר", כלשונו, בין הענישה החמורה שמוטלת על מדליפים ובין סדרי השמירה של ארגונים על סודותיהם. במקרה של ענת קם, אמר, הייתה רשלנות בלשכת אלוף פיקוד מרכז, שכן החומרים הסודיים ביותר, "שהאויב היה מאוד שמח לקבל אותם ולהשתמש בהם", כהגדרתו, היו מאוחסנים על מחשב שניתן לחבר לו כונן חיצוני או לצרוב ממנו קבצים על דיסק.
דוגמה אחרת לרשלנות הארגונים בשמירה על סודותיהם סיפק לפלדמן המקרה של מרדכי ואנונו, שאף אותו ייצג בעבר. לדבריו, ואנונו, שעבד בכור האטומי בדימונה והדליף ל"סאנדיי טיימס" מידע על המיזם הגרעיני של מדינת ישראל, שם לב שבכור האטומי יש חדר מיוחד שהכניסה אליו אסורה בתכלית האיסור, חדר שאליו נהגו להכניס ראשי ממשלה זמן קצר לאחר כניסתם לתפקיד, ואלה היו "יוצאים ממנו חיוורים", כלשונו של פלדמן.
לדברי עורך-הדין, ואנונו היה סקרן לדעת מה יש בחדר, וחיפש דרכים להיכנס אליו. "הוא עמד ליד החדר והתחיל להסתכל ימינה ושמאלה", תיאר זאת פלדמן. "ליד החדר עמדה ארונית של בגדים ובגדי מעבדה, והוא עשה את התנועה הכי טבעית שעושה אדם, שם את היד למעלה, ולמעלה היה מפתח. למחרת הוא הביא מצלמה וגם צילם והוציא את הפילם מתוך המחנה". לדברי פלדמן, העונש החמור שקיבל ואנונו נובע מתחושת העלבון והנקם של הארגון, שכשל בשמירה על הסוד.
ח"כ שטרית ייצג גישה הפוכה בתכלית והביע התנגדות מוחלטת להדלפות מכל סוג ובכל מצב. "יש חוקים שקובעים שאדם שעובד במשרד אסור לו להדליף חומרים", הסביר, וטען כי "התיאורים של פלדמן משעשעים, אבל מתארים מעשים חמורים ורציניים". שטרית הדגיש כי בניגוד לדבריו של פלדמן, מחשביהם של קצינים בכירים בצה"ל דווקא שמורים היטב. לגופו של עניין טען שטרית כי אין זה מסמכותה של חיילת זוטרה כמו ענת קם להחליט מה לפרסם ומה לא. "מי שם אותה להחליט?", שאל. "מה האחריות שלה? היא מחליטה אם נוהל מסוים נשמר או לא?".
שטרית פנה אל גלאט-ברקוביץ' והטיח בה דברים דומים: "מה שמפריע לי זה שאת החלטת שאת קובעת שהציבור חייב לדעת על חקירתו של ראש הממשלה. היית צריכה לקום פומבית, להגיד, 'אני פרקליטת המחוז אומרת לכם שיש חקירה', ולשאת בתוצאות. או לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולדרוש ממנו להוציא הודעה. ההדלפה לעיתון היא לא הדרך הנכונה בעיני".
בתשובה לשאלת דרוקר אם יש בכל זאת נסיבות שבהן מוצדק להדליף מידע לציבור, השיב שטרית: "אני חושב שלא צריך להדליף", והוסיף כי מידע שלציבור יש עניין בו צריך להתפרסם מטעם הגוף שמחזיק בו, מרצונו החופשי או כפוף לחוק חופש המידע, אבל תחת פיקוח ובאופן מסודר.
גלאט-ברקוביץ' ביקשה להסביר כי במצבה באותה תקופה לא הייתה לה ברירה אלא להדליף. לדבריה, אף שהייתה ביחסים טובים עם פרקליטת המדינה דאז, עדנה ארבל, בכל פעם שניגשה אליה עם מידע על "דברים נוראיים שקורים בפרקליטות", כגון מעשי שחיתות ו"מעשים שלגבי משרדים אחרים אנחנו היינו מעמידים אנשים לדין", הייתה פרקליטת המדינה אומרת שתטפל בזה, אך מעולם לא עשתה דבר. בעת שהתנהלה החקירה בפרשת סיריל קרן, הוסיפה גלאט-ברקוביץ', משרד המשפטים היה למעשה משותק, בשל יריבות אישית בין פרקליטת המדינה ארבל ליועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין. משום כך, הסבירה, גם לו הייתה פונה לפרקליטה, זו לא הייתה מעבירה את המידע ליועץ.
בתשובה לשאלה מדוע לא פנתה בעצמה ליועץ וביקשה ממנו לפרסם את דבר החקירה, השיבה גלאט-ברקוביץ': "המצב היה שאליקים רובינשטיין היה שפוט, כפי שראיתי את הדברים, של אריק שרון. הוא עשה הכל כדי לעזור לאריק שרון. מה זה יעזור לי ללכת אליו? הוא רצה לגונן על שרון. הוא הסתיר את זה מהציבור לא כי הוא שכח מהכללים, אלא כי הוא רצה לעזור לאריק שרון".
גם במצב שכזה, התעקש שטרית, אין להדליף. "אפשר לפנות יותר גבוה", הציע, "ליאורה יכלה להגיע לכל מקום ולדרוש תיקון. לא הולך תיקון? מבקר המדינה. אני מדבר על שמירה על החוק, אחרת אתה פותח דלת שכל מי שיש לו חומר ולא מוצא בעיניו מה שקורה, שידליף. זה תוהו ובוהו מוחלט".
שטרית פסל הדלפה גם ביתר המקרים שציינה גלאט-ברקוביץ'. באשר לליפקין-שחק טען כי בסביבתו של הקצין ידעו, ועל כן אם הייתה יכולתו לכהן בתפקידו נפגמת - לא היה ממשיך בו. בנוגע למנחם בגין אמר שטרית: "תאר לך שהיו מפרסמים באמצע המלחמה שבגין לא מתפקד. זה היה עוזר למדינה? בגין היה מצביא כזה גדול? לא. הוא לא היה מצביא כזה גדול anyway. מי שניהל את המלחמה באמת היה אריק שרון. אבל היה קבינט, ישבו כל יום. הייתה ממשלה, שישבה על מהלכי המלחמה. אז מה, כולם טיפשים, אף אחד לא יודע כלום?". "ככה זה נראה", השיבה גלאט-ברקוביץ.
רשימות קשורות:
- המשטרה מדליפה, הפרקליטות מיתממת
- כולנו חשודים
- קפיצה למסקנות היא ספורט, לא ענף מדעי - [קישור]
- מקלקלים את ארוחת השבת
- מעבֵּד-אסון

תאריך:  01/06/2011   |   עודכן:  01/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון פלד
מי מאיתנו לא גדל על המיתוס של הכניסה בשער האריות וכיבוש העיר העתיקה בידי הצנחנים ב-67'    האם היו אלה באמת הצנחנים שנכנסו ראשונים אל העיר העתיקה? זהו, שלא ממש בטוח - לקרוא ולא ממש להאמין!
איתמר לוין
היום הראשון לעדותו של אהוד אולמרט נשמע כמו נאום בחירות של פוליטיקאי ולא כמו עדות של נאשם. האחריות רובצת במלואה לפתחו של ההרכב בראשות הנשיאה מוסיה ארד, שנתן לאולמרט להשתלט על הדיון בצורה ששום נאשם אחר לא היה זוכה לה
דוד חרמץ
שר הביטחון ברק לא זכר את שמו של מפקד גל"צ שפיטר, יצחק טוניק, אבל פקודיו דווקא יזכרו: חלקם אומרים שבתקופתו המיקרופון ניתן לשדרים ותיקים במקום לחיילים, שלא שלט בעובדיו ושטס לחו"ל בלי סוף. אחרים אומרים שאלו הבלים. עכשיו הם מצפים לראות מי ייבחר לתפקיד ומה הוא יביא איתו
הודיה כריש-חזוני
בית אחר בית, פועלים אנשי 'עטרת כהנים' להשבת היהודים אל הרובע המוסלמי בעיר העתיקה, שעד תרפ"ט היה מאוכלס באלפי יהודים. מדרשה חדשה מפגישה המוני מסיירים מכל רובדי החברה עם סיפוריהם הייחודים של הבתים הנגאלים, ועם תצפית שאין שנייה לה
תומר פרת
הקאמבק החד-פעמי של התוכנית הוותיקה הוכיח, שלמחשבה חופשית והתנהגות בוגרת ולא מתפרעת, יש מקום בתוכניות ילדים. בשיחה בטון אוהד ובגובה העיניים, מצליח ירון לונדון לנהל דיון אינטליגנטי ואקטואלי, עם ילדים שאולי לא יישארו כאן
רשימות נוספות
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
עוד כמה דולרים   /  אורן פרסיקו
מכורה שלי   /  אורן פרסיקו
זה הסוד שלי   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il