X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קלוד לנצמן הוא איש קולנוע שיצר סרטים דוקומנטריים שהם נכס צאן ברזל של ההיסטוריה היהודית והאירופית במאה העשרים
▪  ▪  ▪
איש גדול [צילום: עכבר העיר]
[צילום: שולמית קיסרי]

קלוד לנצמן הוא איש גדול מימדים, בעל נשמה ענקית, כושר עבודה עצום ובעל כושר תיאור ספרותי נדיר. כל מה שעשה בחייו הוא גדול ורחב ידיים במימדים מעל הממוצע. הספר האוטוביוגרפי שלו, שתורגם לעברית על-ידי חגית בר עדה ויצא בהוצאת כתר, הוא ספר של למעלה מחמש מאות עמודים, גדושי תיאורים וסיפורים המספיקים לחיים של כמה וכמה אנשים. הכתיבה תופסת את הקורא בגרונו עד חנק ,כך שיש צורך - לפחות לי היה - להפסיק את הקריאה ולהניח את הספר לעתים קרובות כדי לעכל כל סיפור וסיפור מפרשת חייו הדרמתית, הסוערת, המעניינת ויוצאת הדופן.
לנצמן יליד 1925 בצרפת בא ממשפחה שמקורה בביילורוסיה, אוקראינה ובסרביה, שהיגרה בסוף המאה ה-19 ממזרח אירופה לצרפת והשתדלה להתבולל. אין נישואי תערובת במשפחה הזו שבניה התחתנו בין יהודים לבין עצמם מבלי שאי פעם שמרו על מסורת או על מנהגים דתיים יהודיים. לפני שהוריו התגרשו הביאו לעולם את קלוד ואת אחיו. קלוד גדל לסירוגין עם אמו ובני זוגה ועם אביו סוחר עתיקות. איש סקרן במימדים גדולים, שהחל להתעניין ביהדות ובישראל אחרי מלחמת העולם השנייה כאיש צעיר שכבר עבר לא מעט בחייו.
קלוד לנצמן הוא איש קולנוע שיצר סרטים דוקומנטריים שהם נכס צאן ברזל של ההיסטוריה היהודית והאירופית במאה העשרים. הוא יצר את הסרטים: למה ישראל? שואה, סוביבור, צהל, סארטר שאין דוגמתו ועוד. סרטיו הדוקומנטריים שלכל אחד מהם הקדיש שנים ארוכות של תחקירים, ראיונות וצילומים נמשכים בין 9 שעות ל-16 שעות (סוביבור). "הקצרים" אורכם שלוש וחצי שעות. התיעוד של לנצמן ישמש את הדורות הבאים בצורה מדויקת ומעמיקה. כמו-כן כתב תסריטים לקולנוע הצרפתי, היה כתב של פרנס דימאנש ועורך הירחון לה טן מודרן, כתב גם בעיתונים שונים בצרפת על נושא אנטישמיות. הוא היה ידיד אישי וקרוב מאוד של סארטר במהלך שנות החמישים והלאה, עד מותו של סארטר והמאהב של בת הזוג של סארטר, סימון דה בובואר במשך עשור לפחות. סארטר ולנצמן חלקו ביניהם את זמנה ואהבתה של סימון דה בובואר, בידידות ובהסכמה של השלושה ותחת "חוקים" השומרים על זכויות ורגישויות של כל אחד מהם לכבוד הדדי וחלוקת זמן. הנאמנות החברית בין כל אחד מהם לזולתו היא תופעה ייחודית. בספר מתאר לנצמן איך הכיר את כל אחת מהנשים שהיה נשוי לה. את אשתו הגרמניה, השניה אחרי יהודית מאגר השחקנית הצרפתיה, הכיר לנצמן, לפי שהוא מספר בספר, בבאר פינק בירושלים שעת שהייתה בחברת אורי אבנרי, אז עורך העולם הזה.
ילדותו, שנות המלחמה והחלק שלקח ברזיזטאנס כנער מתבגר, הלימודים, הקריירה, האהבות, הסרטים והמאבקים להשגת כסף להפקת הסרטים התיעודיים, הגילוי של העם היהודי בכלל והעם בישראל בפרט, התקופות שחי בישראל ודעתו על הישראלים, על הציונות על מעמדה של ישראל שהיא עדיין כה שבירה, מפגשים עם גדולי העולם ואנשים מכול סוג שפגש. לפי הארנב מפטגוניה קלוד לנצמן הוא אדם שחי חיים רבים במקביל. חייו מתרחשים כמו מסע לגילוי העולם, המאה העשרים, גילויים היסטוריים, ניסיון לתאר את העם היהודי, את העם הגרמני, אהבת נשים, חברות ומסירות לרעיונות וחקר אינסופי של משטרים, אנשים ומדינות. ללנצמן יש צורך עצום לתעד את ההיסטוריה וכאמור הוא עושה הכל בגדול. כך הוא כותב מראיין, מצלם, נוסע ואוהב.
פרטי הפרטים המתוארים על-ידי הסופר לנצמן נדירים בכמותם ובתיאורם המדויק. זהו הכישרון הייחודי שלו לתעד, לסקר, לדייק, לספר. אלה שהופכים את הספר הארנב מפטגוניה לספר שלא קל לקרוא אותו, אך מומלץ לא לוותר על הקריאה בו.

תאריך:  01/08/2011   |   עודכן:  01/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אורי אבנרי
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
בימין התחילו לנסות ולבדל עצמם מהמחאות החברתיות, פתאום נשמעו טענות שההפגנות פוליטיות, שבעצם רוצים בהפלתו של נתניהו    האם הכל אכן פוליטיקה?
חיים יואבי רבינוביץ'
אילו האוצר היה מפעיל הגיון ומחשבה לטווח ארוך, היה עושה הפרדה מוחלטת בין רופאי בתי החולים, שאפילו אם ישלשו את משכורתם, לא יהא בכך עדיין, גמול הוגן וראוי למאמץ ולאחריות, של כל אחד מהם. ומאידך יכול היה אז האוצר, לעמוד על כך, שרופאי הקהילה וקופות החולים שהם רוב הרופאים, יקבלו רק תוספת קטנה
פנחס מנחם
התקשורת הישראלית ניצבת גם כעת במשבצת הקבועה שלה. היא ממשיכה למלא נאמנה כל תפקיד שלילי והרסני בתהליכים העוברים על החברה הישראלית. היא מייצגת ברובה את מדינת תל אביב. היא מסיתה, מפלגת, מעוותת, מלבה מתחים ומייצרת פאניקה והיסטריה מלאכותיים
נפתלי רוטנברג
ההתרחשות המאורגנת והבלתי-מאורגנת היא אנטי-מפלגתית באופן מהותי. עם זאת קיים גם סיכוי מסוים לבניית כוח פוליטי אזרחי עד כדי שינוי האיזון הבין מפלגתי. כוח זה ייבנה על-ידי תרגום המחאה והאכזבה למעורבות אזרחית באמצעות הקמת מסגרות מקומיות ואיחודם לתנועה כלל-ארצית
ראובן לייב
חמישה תלמידי תיכון מספרים כיצד הם מבלים את ימי החופש הגדול בסיוע להוריהם, שאינם מצליחים לגמור את החודש ללא חריגה בחשבון הבנק שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il