X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחאת האוהלים. הפיתרון - שינוי שיטת הממשל [צילום: פלאש 90]
מאבק הדיור - כאקמול לחולה סופני
המאבק על הדיור ויוקר המחיה הינו אחד מהמוצדקים שהמדינה ידעה ומסמל הלכה למעשה גל התעוררות מערכתי ומרענן. על המפגינים להשכיל להפנים מהי הבעיה האמיתית, השורשית, ומכאן להקיש על אופי המאבק, ובעיקר על הפתרונות המתבקשים ע"מ שלא נגיע למצב בו פתרנו את בעיית הדיור - ונגלה שהשגנו אקמול עבור חולה סופני
און סבר יו"ר אגודת הסטונדטים הארצית האוניברסיטה הפתוחה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

בתקופה האחרונה מתחוללת בישראל מהפכה. זוהי עת מעצבת, ניחוח מרענן של שינוי מרחף באוויר ועושה רושם כי אנו עדים להיסטוריה. זה התחיל עם קופסת קוטג', לא פסח על הרופאים והיום לובש חליפתו של אחד מהמאבקים המוצדקים ביותר שמדינתו ידעה - מאבק הדיור. אך לא רק בגל מחאות מדובר ולא רק בסדרת מאבקים עסקינן, אלא בהרבה יותר. מדובר בגל התעוררות המסמל ומבשר כי נפל דבר בארצנו, וציבור הסטודנטים הפנים כי הוא הציבור אשר יעצב את פני העתיד ועליו לקחת את המושכות, לומר את דברו ולהשפיע.
אגודת הסטודנטים אשר אני עומד בראשה, האמונה על ייצוגם של 45,000 סטודנטים ומהווה למעשה האגודה הגדולה בארץ, גם כן הצטרפה לאחרונה למאבק. זרעי השינוי המיוחל צריכים להתחיל ולהישתל היום, ולהמשיך ולהתפתח לשנים ארוכות קדימה. המאבק, כאמור, הינו אחד המוצדקים שידענו, אך עושה רושם שככל שהכוונה טובה, לעיתים הביצוע קצת פחות מוצלח. יש להבין ולהכיר בכך שככל שמצוקת הדיור קשה, מדובר אפוא בטיפה קטנה ובטיפה קטנה בלבד בים של אינספור עוולות חברתיות ואזרחיות שכבר ממזמן הפכו כאן לנורמה.
יוקר המחיה משתולל ומחירי המוצרים הבסיסיים מרקיעים שחקים, חלוקת השוויון בנטל הצבא מגוחכת ומקוממת, הפעם אחרונה שראש ממשלה סיים כאן קדנציה במלואה הייתה לפני 19 שנה והבן אדם הממוצע יכול לקפוץ קפיצת התאבדות מגובה משכורת הברוטו שלו לנטו (וזה לא שהברוטו כזה גבוה). מצב זה אינו מחויב המציאות. נוצר במדינה מצב בו רובנו פראיירים. מצב בו הפכה הדמוקרטיה למיעוטוקרטיה בה הרוב דומם ומעמד הביניים כמעט קורס תחת הנשיאה הגוברת בנטל.
לא - להחלפת הממשלה
איני הסנגור של הממשלה ולא של העומד בראשה, אך יש להיות הגונים וכנים ולהודות כי לא מדובר בבעיה של הממשלה הנוכחית, ואל לנו לעבוד על עצמנו ולהפוך את המחאה לכלי ניגוח של השמאל בימין. הרי שמדובר במצב עגום המנציח עצמו כבר 15 שנה ורק הולך ומתעצם ככדור שלג - ללא קשר למפלגה כזו או אחרת. שותפים לנורמה זו היו כל ראשי המפלגות שהיו כאן ומכל קצוות הקשת הפוליטית - השמאל, הימין והמרכז.
מי שמפנה את האצבע המאשימה כלפי הממשלה הנוכחית - לוקה בבורות, או בצביעות, או שמא בשתיהן יחדיו. אם מחר הממשלה תיפול, חיש מהר יגיע ראש ממשלה אחר וגם הוא יכרע תחת הנטל הבלתי אפשרי של הסכמים קואלציונים סחטניים, פשרות אינסופיות ומינויים גרועים, ומהר מאד ימצא עצמו מחליף את המבט הנחוש והאופטימי איתו נכנס לתפקיד - במבט עגום ומתוסכל המשתקף מתנאים פוליטיים בלתי אפשריים על סף האכזריים.
ככה זה. ראש הממשלה בארצנו, כדרך קבע, מתחיל ביום היבחרו מלחמת השרדות תמידית וחסרת סיכוי שסופה ידוע מראש. כדרך קבע, תחזוק הקואליציה, עסקנות (והאמת היא שגם לצערנו לא מעט חקירות פליליות), עומדים בליבת סדר יומו של כל ראש הממשלה ותופסים את רוב זמנו. הקדשת זמן ומשאבים לקבלת החלטות, ניהול המדינה והנעת תהליכים לקידומה, הופכים לפריבילגיה רחוקה, סוג של חלום אוטופי ורוד.
בדיוק כך גם הודה השבוע בווידוי אמיץ מי שהיה שר החינוך לשעבר (מטעם מרץ), אמנון רובינשטיין. נתניהו כבר ממזמן סימן את מצוקת הדיור כאקוטית והעלה אותה על סדר יומה של הממשלה, ויש להניח שגם נתניהו וגם ברק, שניהם קצינים בעברם, היו מחילים, עד כמה שזה תלוי בהם, חוק גיוס שווה לכולם. אך עדיין זוגות לא יכולים להתקיים ולגור בכבוד ובערך חצי מהאוכלוסיה משתמטת משירות צבאי.
מדוע זה קורה? מדוע קברניטי המדינה עומדים חסרי אונים אל מול הבעיות הברורות? התשובה פשוטה מאד. הפער בין הרצונות של העומדים בראש המדינה לבין מימושן, נקרא שיטת הממשל.
הגענו למצב בו הבעיות ברורות וידועות - אך אנו עומדים חסרי אונים אל מול פתרונן שהופך לבלתי אפשרי.
רוב הזמן המדינה עסוקה במציאת פתרונות זמניים ובסתימת חורים כדי לא לטבוע - והמוח היהודי מצטיין בזה ומפתיע כל פעם מחדש. הרי מאז ומתמיד היינו מבריקים. אומרים שפיקח יוצא ממצבים שחכם לא נכנס אליהם, ואנחנו כנראה יותר פקחים מחכמים.
חבר טוב תיאר לי לא מזמן את תחושותיו באופן מצמרר: "ישראל נרמסת ונאנסת בברוטאליות" הוא אמר, "ואנחנו נאלצים לעמוד מהצד, כבולים ובוהים בחוסר אונים...". כדי לשנות משהו באמת, יש צורך בטיפול יסודי - טיפול שורש, וזה כאמור שינוי שיטת הממשל הנוכחית. יש לעבור לשיטה בה ראש ממשלה יוכל לכהן קדנציה מלאה, במסגרתה יוכל לנהל את המדינה כראות עיניו, ללא כריעה וכניעה לחסדיהם הסחטניים והנצלניים של מפלגות קטנות שבלעדיהן לא יוכל להמשיך לכהן.
בחלוף 4 שנים, יעמוד אותו ראש ממשלה למבחן של מדינה שלמה ונוכל להחליט האם אנו מרוצים מתפקודו או לא. בין אם יצליח בגדול ובין אם ייכשל בענק, יש לתת לו הזדמנות אמיתית, שתתבטא ביכולת לעשות ולהזיז משהו מעבר למלחמת הישרדות, הסכמים סודיים, אי קבלת החלטות ופשרות אינסופיות. באותה נשימה, יש להשריש שיטה בה יהפכו השרים (לפחות רובם) למינויים מקצועיים.
החומר האנושי הבזוי פושה בביצה הפוליטית, ועושה רושם שהפכה למדגרת עסקנות ותככים בעלת סולם ערכים נמוך מדי. מינויים מקצועיים ימגרו תופעה זו. (למען ההגינות והסדר הטוב, זה המקום לציין כי ישנם בפוליטיקה גם כמה יחידי סגולה, טובים, ישרים, מוכשרים וערכיים - אך הם אינם הרוב).
הפתרון - שינוי שיטת הממשל
שינוי שיטת הממשל לשיטה שבה אפשר לקבל החלטות ולעשות משהו, זהו המפתח לרוב הבעיות - החברתיות, האזרחיות והביטחוניות כאחד. זו צריכה להיות מטרת העל הסופית של המאבק.
אילולא זאת, נמשיך להתקע במקום ולרדוף אחרי עצמנו בשיטה שמשאירה את מעמד הביניים מחוץ למשחק. עצם ההתרכזות בדיור בלבד - לא תועיל הרבה.
כפי שציינתי, כדי שביצוע המאבק יהיה טוב כמו הכוונה, על המפגינים להשכיל להפנים מהי הבעיה האמיתית, השורשית, ומכך להקיש על אופי המאבק - ובעיקר על הפתרונות המתבקשים, ע"מ שלא נגיע למצב בו פתרנו את בעיית הדיור - ונגלה שהשגנו אקמול עבור חולה סופני. יש מקום בסיסי אחד בו טמונים הפתרונות לרוב בעיותנו וזה שינוי השיטה. עד שנפנים זאת, ניאלץ להמשיך לסמוך על המח היהודי שיצילנו מהאופי הישראלי - אותו מוח יצירתי ומבריק שאמור היה להוות האמצעי העקרי לקידום המדינה, אך הפך לאמצעי ראשון להשרדותה.
צאו לרחובות להפגין ולשנות!. השאננות תחסל כל חלקה טובה במדינתנו, ותהיה זו טרגדיה גדולה (ואירונית) שבעתיים שבנוף גיאוגרפי בו הוגרלנו להיות מוקפים בעשרות מדינות ערב ששות אלי קרב ופיתוח יכולות גרעין - נובס דווקא מבפנים, על-ידי עצמנו.
ברצוני לחזק את את המפגינים, ביניהם אחיי הסטודנטים, ואת יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, איציק שמולי. בסופו של דבר השגנו בחלקת האדמה הקטנה שלנו לא מעט, ואם לא נשים לב - הכל עלול לרדת לטמיון. זוהי אחריותנו הבלעדית, כציבור הסטודנטים אשר אמון על עיצוב פני העתיד של המדינה, לדאוג לעתיד טוב ובטוח.

הכותב הוא יו"ר אגודת הסטודנטים הארצית של האוניברסיטה הפתוחה – האמונה על ייצוגם של 45,000 סטודנטים ומהווה אגודת הסטודנטים הגדולה בארץ. משמש גם כחבר הנהלה ארצית בתנועת אומץ.
תאריך:  02/08/2011   |   עודכן:  02/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאבק הדיור - כאקמול לחולה סופני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפרטה =הפקעת נכסי העם
עין החמור  |  2/08/11 14:54
2
"הם לא הרוב"וכו'..מקורות? הגיג ל"ת
שי .ח  |  5/08/11 03:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבישג חייק
רופא, שהחליט למסור את חייו למען הצלת חיים, מצטייר בעיני האוצר כטפיל סחטן, והאוצר, אשר מודע לעובדה שכל עוד הרופא נשבע את שבועת היפוקרטס - שבועה חמורה של הצלת חיים בכל מחיר, יכול לגרור אותו ואת בקשותיו במשך חודשים
ציפורה בראבי
כשוכרת דירה, עם הזדהותי עם מצוקת המוחים, אי-אפשר להתעלם מן העובדה שיש בארץ מקומות זולים מאוד ואולי הגיע הזמן להתפרש קצת
עדי אמסטרדם
ברור כי מעטה הסודיות של העומדים מאחורי המחאה החברתית לא נועד לטובת המחאה, אלא לטובת עניינים אחרים לגמרי. מה הם אותם עניינים?    קיימת חשיבות רבה לידיעה מי עומד מאחורי המחאות הפוקדות את ארצנו
אפרים הלפרין
קדימה היא מפלגה שנולדה בחטא, קיימת בחטא, מחטיאה את המדינה, ועל כן חובה על כל אחד מאיתנו לתרום את תרומתו הקטנה לפירוקה לאלתר
עמיר סגל
ירצו או לא ירצו, הארבעה האלה הם מנהיגי המחאה. הם מנהיגי המחאה כי כנראה ביום שבו יפונה, יתפרק או יתמוסס מאהל המחאה בשדרות רוטשילד, המחאה הזו תישכח, הם מנהיגי המחאה כי מכל הארץ פונים אליהם כמנהיגי המחאה, ויותר מכל דבר אחר, הם מנהיגי המחאה כי אנשים רואים בהם מנהיגי המחאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il