X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פרשנות: משפט גלאט-ברקוביץ' נגד הארץ עשוי לקבוע באופן תקדימי את כללי החוזה הבלתי-כתוב בין עיתונאי למקור גלאט-ברקוביץ' טוענת שקרא הפר את החוזה. קרא טוען שעמד בכל התחייבויותיו. על זה יקום וייפול התיק
▪  ▪  ▪
ברוך קרא. תקדים לקביעת כללי לחוזה בין עיתונאי למקור [צילום: ערוץ 10]

בסופו של דבר, מעל לכל הפרטים והפלפולים שנפרשו בשנים האחרונות בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מדובר בחוזה. חוזה בלתי כתוב, שמחלוקת חריפה מרחפת מעל כמה מסעיפיו, ובכל זאת חוזה. חוזה בין מקור לעיתונאי, בין הפרקליטה ליאורה גלאט-ברקוביץ' לעיתונאי הארץ ברוך קרא. גלאט-ברקוביץ', שהדליפה מסמכים מ"פרשת האי היווני" של ראש הממשלה דאז אריאל שרון, טוענת שקרא הפר את תנאי החוזה. קרא טוען שעמד בכל התחייבויותיו. על זה יקום וייפול התיק.
היא טוענת שאסרה על קרא לפרסם מסמך בעיתון והוא פרסם. היא טוענת שאסרה עליו להעביר את המסמך לגורם שלישי והוא העביר. היא טוענת שחייבה אותו ליצור איתה קשר מקו טלפון "בטוח" והוא התקשר אליה מביתו. היא טוענת שהתחייב בפניה לשמור את המסמך בכספת אולם הוא נמנע מלעשות כן. לאורך המשפט העלתה הפרקליטה המדליפה טענה אחר טענה בדבר הפרת תנאי החוזה שכרתה לכאורה עם העיתונאי, אליו העבירה את טיוטת חיקור הדין של איש העסקים סיריל קרן בדרום אפריקה.
אם יקבל השופט אבי זמיר את גרסתה, קרוב לוודאי שימצא את עיתונאי הארץ אחראי להפרת החוזה, לחשיפתה כמקור הידיעה ולנזק שנגרם לה בעקבות החשיפה - סיום הקריירה בפרקליטות (גלאט-ברקוביץ' תובעת 2.5 מיליון שקל; הדיון על מידת הנזק וגובה הפיצוי יתקיים רק אם וכאשר יימצא שהארץ אחראים לחשיפתה כמקור).
ההגנה במשפט הדגישה חזור והדגש כי גלאט-ברקוביץ' נחשפה כמקור הידיעה ושילמה בעקבות זאת את המחיר - בשל מעשיה שלה ובלי קשר ישיר להתנהלות הנתבעים (בחקירתה במשטרה, הודתה גלאט-ברקוביץ' בעצמה כי היא מי שהדליפה את המסמך). האם יהיה די בטיעון זה כדי להסיר מהארץ ואנשיו את האחריות?
אין לדעת אם השופט יקבל במלואה את גרסתה של גלאט-ברקוביץ'. זו קועקעה ללא הרף על-ידי ההגנה מרגע תחילתו של המשפט ועד לסיכומו. באי-כוחו של קרא השקיעו מאמצים רבים כדי לערער על אמינות התובעת. שוב ושוב הובלטו הסתירות בגרסאותיה השונות והניגודים בין טענותיה מעל דוכן העדים במשפט לטענות שהשמיעה בעבר.
במקרה שהשופט ישתכנע כי יש להטיל ספק באמינותה ויעדיף את גרסת קרא, לפיה גלאט-ברקוביץ' העבירה לו את המסמכים מבלי להותיר בידיו הוראות מיוחדות בכל הנוגע להגנה עליה כמקור, האם ניתן יהיה לקבוע כי לא הופרו תנאי החוזה?
בנקודה זו מתחדדת השאלה המעניינת ביותר בתיק - איזה חוזה בדיוק נכרת בין עיתונאי למקור במקרה שבו השניים לא מנסחים במדויק כללי עשה ואל תעשה? מה הן ההתחייבויות המובנות מאליהן שכל צד לוקח על עצמו מעצם היותו מקור או עיתונאי?
השופט זמיר העלה נקודה זו בישיבת ההוכחות הראשונה שהתקיימה במשפט, כשציין כי בסופו של דבר הכרעה עקרונית בתיק תיגע בשאלה האם במבחן האובייקטיבי של הסבירות, במצב היפותטי שבו כל מה שביקשה התובעת מהנתבע היה "אנא שמור על החיסיון", נקט הגורם המקצועי בפעולות הסבירות המתבקשות בנסיבות המקרה.
להתקשר מהטלפון הפרטי למקור, להציג את המסמך המודלף בעיתון, לשמור את המסמך המודלף בבית העיתונאי ולא בכספת, להעביר עותק מהמסמך לעיתונאי שלישי - גם אם חלק מהפעולות הללו התבצע תוך נקיטת אמצעי זהירות (הסרת פרטים מזהים מהמסמך, למשל), עדיין ניתן לתהות אם יש בעצם המעשים כדי לפגוע במחויבות של העיתונאי לשמור על חיסיון המקור. האם אין במעשה זה או אחר כדי לקיחת סיכון מוגזם, משיקולים פסולים, שאינו מחויב המציאות?
לדברי קרא והנתבעים האחרים, פעולותיהם היו לא רק סבירות ומלוות באמצעי הזהירות הראויים, אלא גם תואמות את המקובל בענף. גם אם השופט יקבל טענה זו עולה מעצמה שאלה נוספת - האם ראוי שפעולות כאלו ואחרות יהיו הנוהג המקובל בענף? בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות נקבע כי על עיתונאים חלה החובה שלא לחשוף את זהותו של מקור חסוי. מעבר לכך לא נכתב דבר.
בדיעבד ידוע כי העיתונאי שקיבל מקרא את המסמך, כתב חברת החדשות של ערוץ 2 משה נוסבאום, נפגש עם ערן שנדר, ראש צוות החקירה לאיתור המדליף, והציג בפניו את עותק המסמך המודלף. גלאט-ברקוביץ' טוענת שנוסבאום גם איפשר לשנדר להעתיק את המסמך ובכך סייע לחוקרים להציג בפניה עדויות שגרמו לה להודות כי היא המדליפה. נוסבאום והנתבעים מכחישים.
האם היו צריכים אנשי הארץ להעלות על דעתם, לדוגמה, כי העיתונאי אליו הם מעבירים את המסמך, עיתונאי שאין לו שום מחויבות ישירה כלפי המקור שלהם, ישתף פעולה במידה כזו או אחרת עם חקירה חריגה שתיפתח לצורך חשיפת המדליף?
האם יש מקום לפירוט בהוראה הכללית של תקנון האתיקה בכל הנוגע לשמירת עיתונאים על זהות מקורותיהם החסויים? האם יש מקום לקבוע באמצעות הפסיקה כללים ברורים של עשה ואל תעשה ביחסים בין עיתונאי למקור? אם יבחר השופט זמיר להיכנס בעובי קורה זו צפויה פסיקתו להיות, לזכות או לחובה, בעלת השלכות לכל העיתונאים המקצועיים בישראל.
רשימות קשורות:
- ארץ קשוחה
- גויים של שבת
- שיח ההינתקות - התגייסות מלאה
- הם יורים גם בעיתונאים
- לינק שבור

תאריך:  17/08/2011   |   עודכן:  17/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקור ראשון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
החוק אינו רלוונטי במשפט הישראל
חרטא ברטא  |  17/08/11 12:07
2
סליחה
יהוידע  |  17/08/11 13:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאון אלי
מחזה עם שירים שכתב פרנק באום על ילדה שסופה מעבירה אותה לארץ עוץ שם פוגשת יצורים שונים כגון דחליל, איש פח, אריה כשכל אחד מהם מבקש משהו אחר כגון הדחליל - שכל, איש הפח-לב, האריה - אומץ והילדה לחזור הביתה. עיבוד, בימוי וביצוע מעולים.מומלץ ביותר
צילה שיר-אל
העובדה שהשינויים אכן יקרו ואנו לא מגששים באפלה, ניתן לשאוב גם ממפתו של ראש הממשלה. בתקופה זו מבקר הכוכב סטורן המוכר גם בשמו "המורה הגדול" בבית הקריירה של ראש הממשלה. עובדה זו תגרום לכך שבמהלך השנתיים הקרובות הוא יהיה חשוף לתנאים חדשים, משתנים ומקשים, עד אשר יבין שהוא חייב להתרכך ולבוא לקראת העם
דוד חרמץ
בעוד מחאת האוהלים מתרחבת ודמי השכירות מתנפחים, דירות ציבוריות עומדות נטושות והופכות משכן לנרקומנים ולעכברים    דירות אחרות של עמידר הפכו מפרויקט סיוע למסחטת כספים    מיליארדי שקלים שיועדו לבניית יחידות דיור ציבוריות נעלמו בקופת האוצר    כך ניתן היה למנוע את מצוקת הדיור, וכך בחרה הממשלה דווקא להגביר אותה
הרמן וויס
להלן פירוט אודות הטיפול בעור ובשיער, במסגרת פעילות ספורטיבית בכלל ופעילות אתגרית בפרט    החומרים מציגים את הבעיה עימה יש להתמודד ופתרונות מומלצים
רונית טואף
יש לרכז את כל מנות הפרי לארוחה אחת ביום    העדיפו גלידות ללא תוספות של אגוזים, שקדים ושוקולד    כמו בכל ימות השנה, כדאי להקפיד על שתייה נטולת קלוריות    חשוב לא להגיע רעבים לאירוע או לארוחה במסעדה
רשימות נוספות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
יותר מבר רפאלי   /  אורן פרסיקו
"בדרכו של מרן הרב קוק"   /  אורן פרסיקו
על חשבונם   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il