X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאחר שההחלטה לפתוח את הכביש לתנועה אזרחית, נשענה על הערכה כי האויב יתקוף בלילה, שאלת הטעות הייתה בטלה בשישים, אם להחלטה זו נלוו תכנון ותוכניות, כולל מתן פקודות לכל דרגי השטח, בלוויית סיורי מפקדים ותרגול מקדים - כמענה מקצועי נאות למתקפת אויב שתתבצע ביום. משכך לא נעשה, אין מנוס מאשר להפנים כי האירוע לא נבע מטעות - אלא מהתרשלות מקצועית, המלווה אותנו מאז מלחמת יום כיפור
▪  ▪  ▪
הפיגוע המשולב ליד אילת [צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון]

רק קומץ מאלה הקוראים את מאמרי, נחשפו לטעונים ולנימוקים כי ההפתעה במלחמת יום כיפור בשנת 1973 הייתה כולה מעשה ידיו של צה"ל. משנוכח לדעת תחת אש האויב, כי שכח להתכונן להגנת סיני ורמה"ג. בשונה מזה אימצה ישראל את "הקונספציה", כסיבת הכאוס שהתחולל - מה שהביא להעתקת מאמצי השיקום להעצמה כמותית (טנקים, אווירונים, מחסני חרום, וכדומה), בעוד שסוגיית הכנת הגייסות (תכנון ותוכניות, נוהלי קרב, ואימונים), נעלמה מסדר שיקום צה"ל שלאחר המלחמה.
מאחר שהמדובר במלחמה שפרצה לפני 38 שנים, הנה תזכורת ללקח אחד (מתוך רבים אחרים) מאותה מלחמה, והקשרו לכשל בכביש 12 בואכה אילת: ישראל דאז כהיום התעלמה "מכוונות ויכולת האויב" לבצע מלחמה יזומה, למרות שגובו, בהצהרת סאדת נשיא מצרים, ובהכנה גלויה של צבא מצרים לצליחת התעלה. מנגד עמד צה"ל ערב המלחמה, ללא תכנון ותוכניות להגנה, לא בוצע ולו תרגיל אחד בודד להגנת סיני ונמנעו סיורי מפקדים להכרת השטח.
לקח זה המכוון למלחמה יזומה של האויב, מחייב להתייחס ל-"כוונות ויכולת האויב" ככאלה האמורות להתממש 24 שעות מסביב לשעון - משמע: מעת ההכרה באלה, על הצבא להכין תוכניות, להוריד פקודות לכל דרג רלוונטי, לאמן את הכוחות (כולל משחקי מלחמה מעת לעת לשמירת המיומנות), ולבצע סיורי מפקדים להכרת השטח.
לימים, ומאחר שצה"ל נמנע מהפקת לקח חיוני שכזה, היה ברור כי החלטת הממשלה לצאת ל"מלחמת לבנון השנייה", נשענה על יכולת ווירטואלית (במהופך אך מאותה סיבה להחלטה האומללה, להימנע ממכה מקדימה במלחמת יום כיפור). מה שחייב אותי לפנות באופן ישיר לרה"מ ובמאמר באתר של יואב יצחק, לעצור באש. כדי לנצל את זכות ההגנה ולתקוף, רק לאחר הכנה נאותה של הצבא והעורף, בלוויית ניצול היתרון ליוזם בבחירת המקום, העוצמה, והמועד למלחמה.
משכך לא עשה, נאלץ אהוד אולמרט כמו גולדה מאיר ז"ל בשעתה, לחזות בחוסר מוכנות הכוחות בחזית, ולהבדיל, בעורף אזרחי שהופקר לטילי החיזבאלה. ללמדך, כי למרות מחירי העתק בדמים ובדם, שאותם שילמה ישראל, לא נמצא ולו נימול/ ואו בת ישראל כשרה, כדי להבחין בשוני התפקודי של צה"ל - במלחמה יזומה ובפעולות גמול, לעומת תפקודו הבלתי נסבל מול פעילות אלימה שאותה יוזם האויב. על כן סביר עד בטוח, כי ההבחנה בשוני בתפקוד צה"ל בהיותו יוזם לעומת אובדן השליטה כמגיב - הייתה מביאה למפנה באופני הכנתו של הצבא. אלא שדווקא פליאת התקשורת ואתה הציבור, מהכנות ומיושרו של אלוף פיקוד דרום, שהודה כי טעה בהחלטתו לפתוח את כביש 12 לתנועה - מהווה עדות לרדידות החשיבה הלאומית, בכל שקשור לסוגיות הביטחון.
והרי על-פי תורת המלחמה וכלליה, מהווה הטעות חלק בלתי נפרד בהוויית הניהול המבצעי - הממוקד בעת ניהול הקרב באיתורה, כדי לקזז מבעוד מועד את השפעתה המזיקה. מאחר שההחלטה לפתוח את הכביש לתנועה אזרחית, נשענה על הערכה כי האויב יתקוף בלילה. שאלת הטעות הייתה בטלה בשישים, אם להחלטה זו נלווה תכנון ותוכניות, כולל מתן פקודות לכל דרגי השטח, בלוויית סיורי מפקדים, סידורי קשר, ולוגיסטיקה, ותרגול מקדים: כמענה מקצועי נאות ומספק, למתקפת אויב שתתבצע ביום. משכך לא נעשה, אין מנוס מאשר להפנים כי האירוע הכואב לא נבע מטעות - אלא מהתרשלות מקצועית, המלווה אותנו מאז מלחמת יום כיפור 1973.
אם זאת ועוד בטרם יעלה רף הכעס הציבורי לרום, שממנו תבוא הדרישה לסילוקו של אלוף הפיקוד - חייבת כל אם עבריה החרדה לחיי בנייה, לעשות ככל שלאל ידה כדי למנוע את ההדחה, מארבע טעמים: הראשון: מציין כי מאז הקמתו פועל צה"ל בתוואי שגוי, המתעל להפקת כשלים שחומרתם עולה, בהתאמה לחריצות ולחוכמה של מפקדיו.
השני: אומץ ליבו וחוכמתו של האלוף טל רוסו, הנם בחזקת נכס לאומי של ממש. השלישי: כנלמד מהעבר, לא תרמו הדחות קודמות ולו כלום, זולת תחושה זמנית כי - "מעתה, ואילך הכול יהיה בסדר". הטעם המתוק והמבריא ברביעי: מלמד כי במקום העריפה/ההדחה עדיף לשנות את תוואי הפעולה, באופן שיאפשר לראשונה לנצל את איכותם של מפקדי צה"ל במיטב.

תאריך:  31/08/2011   |   עודכן:  31/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אי הפקת לקחי מלחמת יוה"כ - מקור המכשלה בכביש 12
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
צבא שאינו לומד את לקחיו
אביתר בן-צדף  |  31/08/11 10:02
 
- צבא צומח מתוך עם. כל העם שלנו
לא לומד לקחים  |  1/09/11 12:50
2
אתה דורש מנטליות של עובדי אדמה
בניגוד לשל נוודים  |  31/08/11 11:13
3
צה"ל אינו צבא מקצועי
בן מנחם  |  31/08/11 14:54
4
אתה טועה היום שולטת מורשת רבין
שזה גידול סרטני!  |  1/09/11 08:41
5
אמציה צודק
גרשון אקשטיין  |  1/09/11 09:51
6
לא נלמדו לקחי מלחמת השחרור...
ירון זכאי 1  |  1/09/11 11:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: שר החיוך מחכה לכם, תלמידים יקרים    מי מפחד ממסתננים?    מִבצעי החלב לקראת החגים    וגם: שיעור בפוליטיקה - הקמבק של מצנע, שלי קורצת למתנחלים וארז מיח"צן את רן (ולהפך)    עוז והדוספוביה    ומי הם סרבני ביבי?    ולקינוח: מילה טובה לפקד צרפתי    על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
זאב גולדשטיין
מהלכי המחאה האחרונים עושים רושם של "הדבר האמיתי". האם זה אכן כך? הציבור יצא לרחובות ומפגין ברציפות מזה זמן, נלחם במחירי הקוטג' וכעת ביוקר המחיה, השאלה היא האם אכן מחאה זו אפקטיבית והאם תוצאות ממשיות בצידה?
חן זפט-פייגלין
כינוס הצדדים לחדר הגישור, בסיוע פעיל ובתיווך של מגשר מיומן, יאפשר לצדדים הניצים לקיים דיאלוג, ולנהל מו"מ יעיל. הגם שלשני הצדדים לפחות מטרה אחת משותפת, הם נמצאים במבוי סתום. לכן, הם יפיקו תועלת עצומה מהסתייעות בצד שלישי, מקצועי ונייטרלי, בעל ניסיון ויכולת הבנה מסחרית ומשפטית, יחד עם הכשרה וכישורים מתאימים בהליכי משא-ומתן שיתופיים ויישוב סכסוכים
נרי אבנרי
ההינתקות הייתה פשע בלתי נסלח ופיגוע בדמוקרטיה    לשרבב את שמו של בגין שפינה את ימית כדי להצדיק את בגידת שרון - זוהי גניבת דעת    פינוי ימית היה תוצאה של הסכם שלום והליך דמוקרטי    שרון עקר, שיקר ורימה תמורת מה??? הלכתי לארכיון...
ראובן לייב
המחאה החברתית, שהתפוגגה בימים האחרונים, אסור שתדעך, כדי שלא תשחק לידיהם של אלה המצפים לאידה. המומנטום שלה חייב להישמר, ואף ביתר שאת, כדי שלא לאפשר למישהו שם למעלה לנקוב חורים נוספים ברשת המחוררת והרעועה כבר בלאו הכי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il