X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אחרי 35 שנות עבודה במעריב, פוטר מחבר התשבצים טומי שמיר בשיחת טלפון. כעת הוא תובע מהעיתון את הזכויות הסוציאליות שלא ניתנו לו
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

איש התשבצים ישראל טומי שמיר הגיש לפני שבועיים תביעה בסך למעלה מ-900 אלף שקל נגד עיתון מעריב בשל אי-מתן זכויות סוציאליות. על-פי כתב התביעה, שהוגש לבית המשפט האזורי לעבודה בתל אביב-יפו על-ידי עו"ד ד"ר עמית גורביץ', שמיר עבד במעריב במשך 35 שנה במעמד של פרילנסר, ועד לפיטוריו לפני חודשים אחדים חיבר תשבצים באופן רציף ועקבי בלא שקיבל כל זכויות סוציאליות מהעיתון.
שמיר מספר בכתב התביעה כי הצטרף למעריב בשנת 1977, ומאז שימש לאורך כל הדרך "כתשבצאי ראשי, יחיד ובלעדי" בעיתון, למעט השנתיים האחרונות של עבודתו. מיומו הראשון במעריב החליט העיתון כי שמיר יועסק בלא תלוש שכר, אלא יתוגמל כנגד חשבוניות.
לפי כתב התביעה, עד שנת 1984 עבד שמיר בהיקפים ניכרים, בשל אמצעי הדפוס של התקופה, וזאת במטרה למנוע ככל הניתן מטעויות ליפול בתשבצים. "למעשה", נטען, "[שמיר] שימש בפועל כעורך, מפיק וכתב של המדורים והתשבצים: הזמנת גלופות, עריכה גרפית של העמודים בסדר (דפוס העופרת), ביצוע הגהה, שהייה ופיקוח ב'סדר הדפוס' עד ההדפסה בפועל". שמיר סיפק לעיתון שני מדורים שבועיים, שכל אחד מהם כלל תשבץ או תשחץ, חידה חשבונאית, חידה ציורית, וכן חידונים נוספים (סולם מלים, שבץ במעגל, פירמידות ועוד).
בשנת 1985, עם הטמעתה של מערכת טכנולוגית חדשה בעיתון, השתנה נוהל עבודתו של שמיר והוא חדל להגיע למערכת על בסיס יומיומי, אך נותר התשבצאי היחיד בעיתון ואף התבקש על-ידי העורכים להרחיב את היקף מדורו עד כדי חיבור מדור חידונים יומי, נוסף על המדור השבועי. כמו-כן סיפק חידונים ותשבצים לכתבי-העת של קבוצת מעריב, ביניהם "את", "מעריב לנוער" ו"מעריב לילדים". בשלוש השנים האחרונות לעבודתו סיפק חומרים גם למוסף "המשבצת", שצורף לגליונות סוף-השבוע של העיתון.
בשל עבודתו במעריב, נטען בכתב התביעה, "נבצר [משמיר] למשל מלעבוד עבור מתחרי הנתבעת ('ידיעות אחרונות'), וזאת על-אף שקיבל פניות מ'ידיעות אחרונות' בעניין זה, ולמרות שלכאורה הוגדר פורמלית ופיקטיבית כפרילנס". יחד עם זאת, שמיר מציין כי ברבות השנים החל להוציא לאור חוברות תשבצים עצמאיות, וכך נקשר בשנים האחרונות עם העיתונים הארץ ו"ישראל היום". "אולם התובע נותר מחויב ראשית לכל לנתבעת באספקה שוטפת של מדורים ותשבצים, משממילא הינו מזוהה עם הנתבעת יותר מכל", נכתב.
לדברי שמיר, באופן "מפתיע" ובלי כל התראה מוקדמת או סיבה מקצועית, הוחלט יום אחד לפטרו. לדבריו, בחודש מאי השנה, בעודו נוהג במכוניתו, התקשר אל הטלפון הנייד שלו "סגן עורך הנתבעת, מר יואב [הכוונה ליואב גולן], והודיע לו לקונית כי הוא מסיים את עבודתו בנתבעת, וכי עליו להגיש מדורים לשבועיים הנוספים לאחריהם יפסיק את עבודתו בנתבעת".
בכתב התביעה נכתב כי שמיר "נדהם" מההודעה "ובמענה לשאלות התובע בנושא השיב כי מדובר בהחלטה כספית". עוד מצוין כי "באופן אישי סבר התובע כי בלא כל קשר למעמדו המשפטי, לא זו הצורה להודיע לעובד או אפילו לפרילנס על סיום עבודה של 35 שנה".
לאחר השיחה פנה באמצעות דואר אלקטרוני אל סגן ראש אגף החדשות ליאור לנדנברג, האחראי על מוסף "המשבצת", כדי להעביר לו חשבונית עבור החודש הקודם. "אני מבין שהמדור הבא שאגיש השבוע הוא האחרון...", כתב שמיר. "היי טומי", ענה לו לנדנברג. "חיובי. המדור של השבוע זה האחרון. שוב תודה רבה על שנים של מסירות ועבודה נעימה. ליאור". לדברי שמיר, בעת פיטוריו היה העובד הוותיק ביותר בעיתון.
"החל ממאי 2011", נכתב בכתב התביעה, "הפסיקה הנתבעת בפועל את העסקת התובע וזאת בלא כל שימוע וממילא בלא שקיבל הודעה מוקדמת, פיצויי פיטורים ואף לא כל זכות שהיא בדיני העבודה, כפי שנהגה הנתבעת בתובע בכל 35 שנות העסקתו בה".
כתב התביעה מונה את הסיבות להכיר ביחסי עובד-מעביד בין מעריב לשמיר, ומזכיר בין היתר כי שמיר נדרש לעמוד בלוחות הזמנים של העורכים, לא סירב לשום משימה מקצועית, קיבל שי לחגים והשתתף באירועי העיתון. "התובע ראה עצמו וחש כעובד הנתבעת לכל דבר מכל הבחינות - מקצועי, אישי, נאמנות, יחס", נכתב. "(...) בשנות מצוקתה הכלכלית של הנתבעת, ניאות התובע לבקשתם להפחתת שכרו בשיעור קבוע, בדרך בה הופחת שכרם של כלל יתר עובדי הנתבעת באותה העת".
כפיצוי דורש שמיר דמי הבראה שנתיים, פדיון חופשה, פיצויי פיטורים, פיצוי בגין הודעה מוקדמת בת שבועיים ואי-עריכת שימוע. בחישוב לפי תלוש השכר בשנתו האחרונה, העומד על 20,271 שקל לחודש וצורף לכתב התביעה, עומד הפיצוי שדורש שמיר על 916,657 שקל. מעריב טרם הגיש כתב הגנה.
52886-09-11
רשימות קשורות:
- שכר מינימום = 140 כתבות בחודש
- תלוש המשכורת שלי
- טור פתיחה
- הרומנטיקה פסה, הצ'ק חזר
- כבוד למגזר

תאריך:  16/10/2011   |   עודכן:  16/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היי טומי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פיטורין בעתונים "הגדולים"
תות שדה  |  16/10/11 19:10
2
היי טומי
איצקו  |  17/10/11 21:57
3
תיקון טעות
בן ישראל  |  14/12/12 07:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי דניאל
דפנה הקר והפמיניסטיות מזמינות את דן שניט ויעקב נאמן להפר אמנות בינלאומיות המבטיחות לילד זכות לקשר מקסימלי עם שני הוריו    בינתיים יש לנו עסק עם דוח חלול ובלתי מוצלח, המשקף את הרכב ועדת שניט, אך לא את רצון הציבור    שניט נכנס לפלונטר
ד"ר יוהנה גייגר
בזמן הלימודים האקדמיים, המחשב הנייד הופך להיות חברו הטוב ביותר של הסטודנט    הוא זמין, נוח, קומפקטי וקל לשימוש, עד שנדמה שהוא נותן את המענה המושלם    אלא ששימוש לא מושכל במחשב הנייד, עלול להביא איתו גם בעיות בריאותיות כרוניות
ראובן לייב
שירותיו של טיול מאורגן כרוכים לא אחת במריטת-עצבים, שניתן בהחלט למנוע אותה. במקום לסמוך על מדריך שמבטיח ולא מקיים - מומלץ לסמוך על התושייה העצמית ולחסוך בכך סבל מיותר וזמן שרק מתבזבז לריק
אלי אלון
מבנה הטרמינל ההיסטורי של התחנה המרכזית הישנה בתל אביב לא מוכרז כמקום מיועד לשימור, וככזה - יש חשש שייהרס    המבנה, הסובל מהזנחה, הפך בשנים האחרונות למקום לינה ומפגש לפרוצות, לסוחרי סמים, לנרקומנים ולהומלסים    מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אומרת: "המבנה ראוי לשימור"
יעל דרור
כדי להיות מסוגלים לאכול פחות, הסתפקו בכמות קטנה יותר בכל ארוחה    שלבו יותר פעילות גופנית יומיומית    ירידה במשקל של אפילו 10% ממשקל הגוף, משפרת את הבריאות בצורה מובהקת
רשימות נוספות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
לא הכפשה לשמה   /  אורן פרסיקו
חלטורה יקרה   /  רפי מן
"נטול כל תוחלת רווחית"   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il