X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל נכסי המדינה - מערת המכפלה שעלתה 400 שקל כסף וגורן ארוונה היבוסי שבעבורו שילם המלך דוד "שקלים חמישים" ועליו נבנה בית המקדש - אלה אוצרותיה הגדולים, זה עושרה האמיתי. עסקת הנדל"ן המדווחת בפרשת חיי שרה הייתה ללא ספק הכי כדאית בהיסטוריה
▪  ▪  ▪
מערת המכפלה. עסקת הנדל"ן הכי כדאית בהיסטוריה [צילום: פלאש 90]
עושרה של אומה
מהו עושרה של אומה - נופים? מוזיאונים? מרבצי מינרלים? יתרות מט"ח? אלפי שנים חסרנו כל אלה ובידינו רק ספר. ובכל זאת, מכוחו החזרנו אלינו גם את הארץ הגשמית

מערת המכפלה, שקנייתה פותחת את פרשת השבוע, מה יש בה שהממשלה הכריזה עליה כ"אתר מורשת לאומית"? ומה הביא את שר ההסברה אדלשטיין לציין את שבת-חיי-שרה בכל קהילות ישראל כ"שבת מורשת יהודית עולמית", ואת מערת המכפלה "כמקור מורשת האבות וראשית קניין ארץ ישראל"?
מורשת אברהם, שנברכו בה "כל משפחות האדמה", היא האמונה באל אחד, המונותיאיזם, שממנו נגזרים האחריות המוסרית של האדם וייחודו של עם ישראל כנושא השליחות הזאת. לייחוד הזה יש מחיר שחז"ל הגדירו אותו כך : אברהם העברי - "כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד".
לצד המורשת המוסרית, שצ'רצ'יל החשיב כשקולה כנגד מה שתרמו לעולם כל התרבויות האחרות ביחד, הוריש האב הקדמון לעם ישראל קשר רוחני וגשמי לארץ הזאת, שקיבל ביטוי באקט הסמלי של קניית שדה המכפלה כאחוזת קבר לשרה אשתו.
על-פי הדיווח ב-חיי שרה בעל השדה, עפרון החיתי, הציע אותו לאברהם חינם ("השדה נתתי לך"), אך אברהם התעקש : "כסף השדה קח ממני"! המקרא, הכתוב בתכלית הקיצור, כאן הוא מפרט: "ויקום שדה עפרון אשר במכפלה אשר לפני ממרא והמערה אשר בו וכל העץ בשדה, אשר בכל גבולו סביב, לאברהם למקנה..."
הקניין הזה, שמלפני 3700 שנה בערך, היה אקטואלי גם אחרי חורבן המקדש השני ("בראשית רבה","ילקוט שמעוני"), כפי שהוא רלוונטי גם היום: "שלושה מקומות אין אומות העולם יכולות להונות את ישראל ולומר להם 'גזולים הם בידכם', ואלו הם: מערת המכפלה, קבורתו של יוסף ובית המקדש".
עושרה של אומה
פרשת חיי שרה פתחה מעגל היסטורי ענק, ואשרינו שזכינו לראות בסגירתו. "ותמות שרה בקריית ארבע היא חברון" נאמר, ולפני 40 שנה קמה מחדש קריית ארבע, וגם לחברון חזרו היהודים. מאז, גודשים את חברון בשבתות חיי שרה עשרות אלפים, התושבים פותחים את בתיהם, אוהלים רבים ניטעים ומערת המכפלה צרה מהכיל. כאבן שואבת מושכת אליה המערה למעלה מחצי מיליון מבקרים בשנה, ובהם תיירים רבים. הנוכרים שבהם אוהבים לצטט מהנאמר לאברהם: "ואברכה מברכיך ומקללך אאור."
היכן עוד בעולם יש לעם מורשת כזאת? הפירמידות קדומות ממערת המכפלה, אך הן אינן מורשתו של העם המצרי, שאינו יודע את שפת הפרעונים ואינו קורא הירוגליפים. בסטונהנג' באנגליה עומדים אבני ענק במעגל. מורשתם? חידה.
רק ליהודים מורשת רצופה של אלפי שנים: אותה שפת קודש, אותו קוד גנטי של מותר ואסור, אותו גורל ואותה ארץ נכספת, וכעדות - נכס מונומנטאלי כמערת המכפלה, שטמונים בו שורשיהם העתיקים.
קריאת פרשת קניית מערת המכפלה בין קירותיה ממש היא חוויה דתית, לאומית, היסטורית:
  • של תורה שהשתמרה אלפי שנים בכל הגלויות בדיוק מופלא;
  • של מבנה יחיד ששרד בארץ עומד בשלמותו מאז ימי בית שני;
  • של כבוד לאומי שהוחזר אחרי 800 שנות עלבון והשפלה ליד מדרגה שביעית בחוץ, שרק עדיה הורשינו לעלות;
  • של אנשים שנקבצו ממערב וממזרח, שונים אלה מאלה בשפה, במנהגים, בלבוש, במאכל ובמראה, ובכל זאת הם עם יהודי אחד המגשים בגופו - יחידי בעולם! - נבואות עתיקות של שבות לירושלים ולחברון, להר-הבית ולמערת המכפלה.
מהו עושרה של אומה - נופים? מוזיאונים? מרבצי מינרלים? יתרות מט"ח? אלפי שנים חסרנו כל אלה ובידינו רק ספר. ובכל זאת, מכוחו החזרנו אלינו גם את הארץ הגשמית, ובתוכה את קניינו הראשון של אברהם אבינו.
מ כל נכסי המדינה - מערת המכפלה שעלתה 400 שקל כסף וגורן ארוונה היבוסי שבעבורו שילם המלך דוד "שקלים חמישים" ועליו נבנה בית המקדש - אלה אוצרותיה הגדולים, זה עושרה האמיתי. עסקת הנדל"ן המדווחת בפרשת חיי שרה הייתה ללא ספק הכי כדאית בהיסטוריה.

תאריך:  17/11/2011   |   עודכן:  18/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיי שרה - מורשת לאומית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
"מעסקות נדל"ן" כאלה פושטים רגל
פועה  |  17/11/11 21:02
2
בעיות בהבנת הנקרא
ע.ג.  |  17/11/11 23:24
3
עושרה של אומה הוא בעצמאותה...
הרועה ואינו נראה  |  17/11/11 23:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
נדרש אומץ לב לא קטן, לעמוד מול כוחות הרשע אותם מייצג סגן השר ליצמן. האם קיים דמיון בין אומץ ליבם של המתמחים ולאחרונה גם של המומחים, לזה שהופעל במחוזותינו לפני כ-2000 שנה, כנגד היוונים?
אביב בר נוי
השינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים מגיע דווקא עכשיו על-רקע של בחירת שופט ספציפי, וחוק לשון הרע מגיע על-רקע ההרגשה של חברי הקואליציה שכלי התקשורת בארץ ביקורתיים מדי כלפיהם, אך לכל היותר מדובר פה ברוח קלילה שיכולה לשנות את כיוונה
עמיחי שאולי
ה"ייחוד" של א' ממשרד התיירות הוא, לפי עו"ד נעמי גרנות, זה ש"היא לא זוכרת"    נשאלת השאלה: על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מהימנות?    הספק במשפט הזה אינו רק סביר, אלא צועק ומשמעותי    מה שכן, בדבר אחד אין ספק: נדרש דיון נוסף בשאלת האונס בהרכב מורחב ביותר בבית המשפט העליון
עו"ד דור ליאונד
פסק הדין של השופט אבי זמיר בתביעתה של עו"ד ליאורה גלאט-ברקוביץ' נגד עיתון הארץ ואנשיו, מספק מספר קביעות חשובות באחד התחומים הרגישים בדיני העיתונות, והוא יחסי עיתונאי-מקור    בית המשפט גם הבהיר כי שעה שבאים לקבוע את היקף חובתו של עיתונאי כלפי המקור שלו, יש לתת את הדעת להשלכות האפשריות הצפויות על חופש העיתונות
דניאל גיגי
עצרת הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין חשפה מחנה שמאל שבור ומתוסכל, אל מול הסתה ורמיסה של הימין בראשות נתניהו שנמשכת מלפני רציחתו של רבין ונמשכת גם היום. מחנה השמאל חייב להתעשת מהר ובמקום לייבב ולבכות על גורלו הוא חייב לעמוד על הרגליים ולצאת למאבק כנגד ממשלת נתניהו על דמות המדינה ועל דרכו של רבין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il