|
|
|
|
אירן מתקשה לסחור ישירות עם המערב, ולא מעט מייצוא הסחורות שלה מתבצע דרך חברות מדובאי | |
|
|
|
הסנקציות על אירן מלחיצות לא רק את קזחסטן. סוכנות רויטרס פרסמה לאחרונה תחקיר שערכה הכתבת מרטינה פוקס שעסק בהשפעת הסנקציות המוטלות על אירן בנוגע למסחר בדובאי. מורטזה מאסומזאדה, ראש מועצת המסחר האירנית בדובאי ומנכ"ל חברת 'ג'מבו' לתובלה ימית, אמר בריאיון לכתבה כי "המגבלות שחלות עלינו כאן לאחרונה קשות כל כך, שרבים מדברים על קיפול עסקיהם. אנחנו נתקלים בגיהינום של בעיות. בתוך שנתיים-שלוש העסקים של רובנו ייסגרו. אנחנו לא סוחרים בטילים או בטכנולוגיות אסורות אחרות, רובנו משווקים סחורות בסיסיות".
מאסומזאדה סיפר שבדובאי רשומים 8,000 חברות וסוחרים אירניים. הריאיון עמו התקיים במשרד מפואר בקומה ה-14 של בניין המשקיף על המים הנוצצים של המפרץ הפרסי, שבו שוכן המזח שממנו יוצאות סחורות רבות לאירן. 150 קילומטרים מהמפרץ נמצאת אירן. התמונה הפסטורלית היא משל יפה לפריחה שהייתה עד כה במסחר שבין המדינות. מחזור המסחר במחצית הראשונה של שנת 2011 הגיע ל-5.32 מיליארד דולר. זהו מחזור לא מבוטל בהתחשב בעובדה שסך הייבוא של מוצרים, שאינם מוצרי נפט, לאירן עמד בשנת 2010 על 92.4 מיליארד דולר. דובאי חשובה לאירן, כיוון שהיא גם משמשת שער לסחר חוץ של הרפובליקה האיסלאמית. אירן מתקשה לסחור ישירות עם המערב, ולא מעט מייצוא הסחורות שלה מתבצע דרך חברות מדובאי.
גם אירן חשובה לדובאי ולאיחוד האמירויות בכלל. רבע מייצוא הסחורות של האיחוד מופנה לאירן, אולם אין להפריז בחשיבות המסחר הזה לאיחוד הנסיכויות, כיוון שרוב הייצוא שלהם, כ-300 מיליארד דולר בשנה החולפת, עדיין מבוסס על נפט ועל גז, ולא על סחורות. עם זאת, איש בדובאי לא רוצה לוותר על ענפים אחרים. נוסף על כך, פגיעה במסחר עם אירן תפגע ברווחי הנמלים ובחברות התובלה המקומיות.
|
|
|
|
|
אירן הקימה 10 ועדות ממשלתיות שהוטל עליהן לנטרל את הסנקציות. כשחברות ביטוח אירופיות ביטלו את הכיסוי שניתן לחברת התובלה הלאומית של אירן, בטהרן מצאו תחליף – סוכני ביטוח מהמזרח, שבינתיים כיסו 80% מהצי האירני האזרחי. עם זאת, איש לא יכול להבטיח שההצלחה במציאת תחליפים תימשך גם בעתיד, וכבר עכשיו התחליפים יקרים מאוד | |
|
|
|
כמו במקרה של קזחסטן, הסנקציות על טהרן לא חלות על ענפי המסחר שבין דובאי לבין אירן, אך הם סובלים מקשיי מימון. הבנקים בעולם ובאיחוד האמירויות בפרט חוששים להשתתף במימון עסקות שבהן מעורבת אירן. מורטזה מאסומזאדה סיפר בריאיון לסוכנות רויטרס שהבנקים באיחוד האמירויות מסרבים לפתוח חשבונות חדשים לסוחרים מאירן. כבר שנתיים הם סובלים מקשיי אשראי שגרמו לירידה של 70% בפעילות הגופים הרשומים במועצה שבראשות מאסומזאדה. הכתבה ברויטרס מצטטת גם גורם בכיר בבנק המרכזי של איחוד האמירויות, שאומר שהקשרים העסקיים בין המגזרים הבנקאיים בשתי המדינות הופסקו כמעט כליל.
מוחמד אל אנסארי, בעלים של חברה להמרת מטבעות בדובאי, אישר בשיחה עם רויטרס כי יש ירידה דרסטית בהעברת כספים בין הנסיכות לבין אירן, ואמר שהגופים הפיננסיים אינם מעוניינים להתעסק עם העברות אירניות.
ארה"ב לוחצת על מדינות אחרות לאכוף את הסנקציות על אירן. כתוצאה מהלחץ הזה החמירה דובאי את בדיקות המכס בנמליה. הבדיקות הפכו להיות קפדניות יותר ואגרסיביות יותר. זה משפיע כמובן לא רק על המסחר באירן, אלא גם על כלל הספקים, שבעבור חלקם דובאי הייתה רק תחנת ביניים בדרך להעברת סחורות למקומות אחרים בעולם. רבים מהם ויתרו על דובאי ומעדיפים היום להעביר סחורות דרך פקיסטן.
ענף התובלה הימית מושפע מאוד מהסנקציות על אירן. חברות רבות בתחום חוששות להיכנס לרשימות השחורות של המערב ומעדיפות לעצור כליל את עסקיהן עם אירן. בטהרן עדיין לא אמרו נואש, וכל הזמן מחפשים דרכים חדשות להתמודד עם הסנקציות. אירן הקימה 10 ועדות ממשלתיות שהוטל עליהן לנטרל את הסנקציות. כשחברות ביטוח אירופיות ביטלו את הכיסוי שניתן לחברת התובלה הלאומית של אירן, בטהרן מצאו תחליף – סוכני ביטוח מהמזרח, שבינתיים כיסו 80% מהצי האירני האזרחי. עם זאת, איש לא יכול להבטיח שההצלחה במציאת תחליפים תימשך גם בעתיד, וכבר עכשיו התחליפים יקרים מאוד. ארה"ב תדאג כנראה גם בהמשך שאירן תשלם ביוקר ולא תוכל להמשיך בעסקים כרגיל.
|
|