X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
קרוב לחצי מיליארד דולר ירדו השבוע למצולות עם טביעתה של "קוסטה קונקורדייה", אוניית הפאר שהשתרעה לאורך 300 מטרים ונשאה על סיפונה כ-4,200 נוסעים. לצד הכעס על הקפטן פרנצ'סקו סקטינו, שהיה אחראי לאסון ומיהר לנטוש את הספינה, באיטליה תפסו את שקיעת אוניית התענוגות גם כאירוע המסמל את המצב הכללי במדינה
▪  ▪  ▪
באמצע הופעה של קוסם [צילום: AP]

למשה אשכנזי (57) לא היה זמן להיכנס לפאניקה. הוא הבין שמשהו רע מאוד מתרחש באוניית התענוגות "קוסטה קונקורדייה" ושהוא חייב לתפקד. שעתיים קודם לכן חשו עצמם משה, רעייתו חנה ובתם הילה בשמים. עתה הם היו קרובים לשם יותר מאי פעם. השיט המבטיח לחופי הים התיכון עמד להפוך לתסריט אימה. שלושה ימים לאחר מכן, כשהוא רגוע יותר, הוא חוזר על המילים "כמו בסרט" שוב ושוב, כשלכולם ברור על איזה סרט הוא מדבר.
"זה היה הטיטאניק הפרטי שלנו", אומר לנו משה, כשהוא בא עם משפחתו לשגרירות ישראל ברומא לקבל דרכונים חדשים במקום אלה שאבדו באונייה. "הבנתי מהרגע הראשון שאסור להיכנס ללחץ ושהכי חשוב שנשמור אחד על השני במידה המקסימלית האפשרית. רצנו מיד לחדר שלנו כדי להצטייד בבגדים חמים כי ידענו שיהיה לנו קר מאוד, בין אם נצטרך לקפוץ למים ובין אם נצליח לשרוד על האי. התלבשנו במהירות, לקחנו את הכסף ורצנו לסיפון, שם החלו כבר לפנות את אלפי הנוסעים לסירות ההצלה".

שבע צפירות ארוכות

הקהל גילה עצבנות
"לקראת סיום הארוחה החלה הופעה של קוסם. לפתע החלה הספינה לרעוד בחוזקה. הקוסם ניסה להמשיך בהופעה אבל הקהל החל לגלות עצבנות. ראיתי שהווילון הגדול מאחורי הקוסם תלוי בשיפוע. תוך שניות הבנתי שלא הווילון הוא זה שעומד באלכסון אלא דווקא אנחנו נמצאים באיזו זווית בלתי הגיונית"

שעתיים אחרי שה"קונקורדייה" עזבה את חופי צ'יוויטאווקיה, לא הרחק מרומא, בילו משה, חנה ובתם עם כמה חברים ישראלים שהכירו על סיפון אוניית הפאר – ששווייה כ-450 מיליון דולר - בארוחת ערב חגיגית באחת מחמש המסעדות המפוארות. "לקראת סיום הארוחה החלה הופעה של קוסם. לפתע, באמצע ההופעה, החלה הספינה לרעוד בחוזקה. הקוסם ניסה להמשיך בהופעה אבל הקהל החל לגלות עצבנות. אנשי הצוות שהיו באולם מיהרו להרגיע שזה שום דבר. בתחילה לא שמתי לב אבל לפתע ראיתי שהווילון הגדול מאחורי הקוסם תלוי בשיפוע. תוך שניות הבנתי שלא הווילון הוא זה שעומד באלכסון אלא דווקא אנחנו נמצאים באיזו זווית בלתי הגיונית. הספינה החלה לנטות על צִדה. הקוסם הפסיק את ההופעה ונעלם. הצצתי דרך החלון וראיתי שהספינה ממשיכה לנוע לכיוון החוף שנמצא ממש קרוב. אני זוכר שאמרתי לעצמי שזה כבר טוב. לפחות לא נלך לאיבוד בלב ים".
בשלב זה ניסו אנשי הצוות האיטלקי להרגיע את הרוחות. "הם אמרו שזו רק תקלה טכנית, אבל הבנתי מיד שהם לא אומרים לנו את האמת. זה היה אבסורד מוחלט. אנחנו רואים כיצד האונייה מתחילה לשקוע והם מוכרים לנו תקלה טכנית... נראה היה שגם הם הבינו את האבסורד. רק אחרי דקות ארוכות החליט הקפטן לצפור שבע צפירות ארוכות, אות למצוקה".
הפאניקה החלה כשיותר מ-4,000 האנשים שהיו בספינה הבינו שמי שלא יגיע במהירות לסירות ההצלה עלול לאבד את חייו. כולם דחפו את כולם וטיפסו איש על רעהו. היו גם כאלה, במיוחד מקרב הישראלים, שגילו "חוש עיתונאי" מפותח והחלו לתעד את הפאניקה בטלפונים הסלולריים שלהם, לפחות שתישאר מזכרת... קטעי הווידאו מצאו את דרכם חיש מהר למסכי הטלוויזיה. בתמונות נראים ילדים קטנים מנסים לרדת בסולם מאולתר שהוצב בצד הספינה.
משה, חנה והילה היו בין הראשונים שהגיעו. "תפסנו זה את זה ופילסנו את דרכנו בתוך ההמון אל סירת ההצלה. התעלמנו מקריאת איש הצוות שצרח 'That's it! No More!' וזרקנו את עצמנו פנימה. אחרינו נדחפו עוד כ-30 איש. זו סירה גדולה ולאט-לאט החלו להורידה אל המים.
"אנשי הצוות לא היו מיומנים בביצוע החילוץ. השיפוע החד של האונייה גרם לכך שהסירה שניסו להוריד נתקעה במעקה הסיפון. אנשים צרחו בפחד. חשבנו שהסירה תתהפך. התחלנו לדחוף בכל הכוח את הסירה כדי להרחיקה מדופן האונייה. בסוף המעקה נשבר והסירה הצליחה להיחלץ ולהמשיך בירידה עד שבשלב מסוים היא נפלה ונחתה בשלום במים. אתה מכיר את מחיאות הכפיים, במיוחד אצלנו הישראלים, כשמטוס נוחת? כך בדיוק מחאו כפיים כשהסירה הגיעה אל המים".
אני שואל את משה אם היו רגעים שבהם חשבו שזה הסוף, שלא יצליחו להיחלץ. "לא", הוא עונה, "הרגשנו שזה ייגמר בשלום. העיקר היה להישאר בשליטה ולא לאבד את העשתונות".

קפיצה למים בנעלי עקב

משה הוא רואה חשבון במקצועו, חנה רופאת שיניים. הם טיילים ותיקים וכבר השתתפו בשיט תענוגות בעבר. הפעם החליטו לקחת את הבת הילה בת ה-21, העומדת להתחיל לימודי רפואת שיניים בקרוב. החופשה שלהם נקטעה באכזריות בגלל טעות אחת של הקברניט שגרמה לאסון הגדול, אחד הגדולים שידעה ארץ המגף בשנים האחרונות. לאחר הפינוי מהספינה הם מצאו עצמם על אי, יחד עם עוד אלפי אנשים, ממתינים למעבורת שתיקח אותם לרומא. זו הגיעה רק בשעות הבוקר. "חלק גדול מהאנשים לא התכוננו כמונו ונשארו בבגדי הערב, בשמלות דקות ובנעלי עקב. הם פשוט קפאו שם. היו כאלה שקפצו למים ושחו כמה עשרות מטרים עד לחוף. תושבי האי הביאו לנו בגדים, שמיכות ושתייה חמה כדי שנחזיק מעמד עד הבוקר". המשפחה החליטה שלמרות העמידות החזקה שגילו, זה הספיק בהחלט בתור חופשה. מיד לאחר קבלת הדרכונים החדשים הם חוזרים הביתה, לירושלים.
פרנצ'סקו וורוזיו, איש המשמר הלאומי האיטלקי, תיאר באוזניי כיצד התרגש עד דמעות למראה אנשים הנושאים על ידיהם תינוקות וילדים קטנים.
את הדיווחים הראשונים על האסון קיבלו בשגרירות ישראל ברומא מן התקשורת. לא היה מידע אם יש ישראלים באונייה וכמה. הקונסול אבי צעירי מיהר להקים חדר מצב. "יש לנו קשרים מצוינים עם משמר החופים האיטלקי", הוא מספר, "לכן הצלחנו להגיע במהירות רבה למשרד הראשי כדי לקבל תמונת מצב. כך יצרנו קשר עם משפחת אשכנזי והם קישרו אותנו עם יתר הישראלים, שבעה במספר. במקביל החלו להגיע שיחות טלפון מהארץ של בני משפחה מודאגים, ותוך כמה שעות היה לנו מידע בסיסי מי נמצא באונייה. לאחר החילוץ דאגנו להעבירם למלון ברומא ולהטיסם ארצה גם ללא דרכונים".

"הקפטן היה שיכור!"

עולה על מונית ונעלם
על אף שהקפטן הבטיח למשמר החופים כי ישוב לספינה, סקטינו נצפה מגיע בסירה אל האי, עולה על מונית ונעלם. כמה מהנוסעים, בהם גם טבח פיליפיני שעבד על האונייה, מוכנים להישבע שראו אותו בגילופין כשהוא ממתין למשקה נוסף בבר, בזמן שהטרגדיה הייתה בעיצומה

איטליה ההמומה הפסיקה את שגרת החיים. מאות תחנות הטלוויזיה ברחבי המדינה כמעט לא שידרו דבר אחר בימים הראשונים. בתמונה שהופיעה שוב ושוב בתקשורת נראתה האונייה העצומה מונחת חסרת אונים על החול, מטרים ספורים מסלעי החוף.
"זה זעזוע גדול לאיטליה", אמר לי למחרת האסון כתב העיתון 'לה-רפובליקה', אנדראה סורנטינו. "הציבור האיטלקי עצוב וכועס. מדובר בחברה הגדולה והחשובה ביותר שמקיימת שיט בים התיכון. היא נחשבת חברה אמינה ומשיטה עשרות אלפי נוסעים בו-זמנית בספינות-הענק שלה".
איטליה כולה שואלת מה גרם לקפטן פרנצ'סקו סקטינו לסטות מהמסלול השבועי הקבוע של הקונקורדייה מאות מטרים ולהתקרב לאי בצורה מסוכנת כל כך. מנכ"ל 'קוסטה קורצ'רה', פייר לואיגי פוסקי, פסק שהאשם הבלעדי הוא הקפטן, אבל העיתונות סירבה לקנות זאת. הניצולים סיפרו על חוסר מיומנות משווע של רוב אנשי צוות הספינה, שבמשך שעות ארוכות לא ידעו כיצד לסייע, הודיעו הודעות סרק והדביקו בפאניקה שלהם את הנוסעים.
סורנטינו אומר שהקפטן רצה להרשים את הנוסעים, "לצ'פר" אותם במראה פנורמי של אורותיה המנצנצים של העיירה שעל האי ג'יליו. הוא הפנה את הספינה הענקית - 300 מטר אורכה, 60 מטר גובהה ויותר מ-114 אלף טונות משקלה - לעבר האי ואז היא פגעה בסלע או במסלעת אלמוגים. ביום שלישי התגלתה עובדה מפתיעה שיכולה לשפוך אור על הסיבות לצעדו התמוה של הקברניט. בדף הפייסבוק של פטריציה טיאבולי, תושבת האי ג'יליו, נכתב כמה שעות לפני האסון: "בעוד זמן קצר תחלוף הקונקורדייה קרוב מאוד אלינו". פטריציה היא אחותו של רב המלצרים בספינה, והסברה הרווחת היא שהקפטן ביקש לעשות מחווה לידידו הטוב, רב המלצרים, כדי שמשפחתו וחבריו יוכלו לנופף אליו לשלום מקרוב. שיחת הטלפון שלו למשפחתו שבה הודיע להם כי יצפור לשלום מהאונייה רק איששה את הגרסה הזאת.
האם נכון שהקפטן סקטינו חילץ את עצמו ראשון מהספינה הטובעת, אני שואל את סורנטינו. "זה מה שכוחות ההצלה אומרים. לפחות בין הראשונים. אני יודע שהפינוי הסתיים קרוב לשלוש לפנות בוקר. הקפטן היה על האי כבר ב-11 וחצי. איטליה כולה זועמת עליו".
הקפטן עצמו הכחיש שנטש את הספינה מוקדם, אלא שאז נחשפה הקלטת תשדורות הרדיו שהוחלפו בינו לבין מפקדת משמר החופים בליוורנו. למשמר התברר שסקטינו אינו נמצא על האונייה אלא באחת מסירות ההצלה, והוא הצטווה לשוב מידית ולטפס בסולם לספינה כדי לבדוק את מצב הנוסעים שעדיין התגודדו על הסיפון ולסייע בפינוים. סקטינו נשמע מתחמק מביצוע ההוראה בטענה שהוא מתאם את פעולות ההצלה מסירת ההצלה למרגלות הספינה. המפקד בליוורנו זעם: "מה אתה מתאם שם?! עלה מיד לסיפון! יש שם אנשים שזקוקים לעזרה!" "יש שם חושך", נשמע הקברניט בהקלטה, "ממילא אי-אפשר לראות כלום". מהעבר השני נשמע קולו הלועג של מפקד המשמר: "חשוך לך, סקטינו? אתה רוצה לחזור כבר הביתה?!"
אף שהבטיח למשמר החופים שישוב לספינה, נצפה סקטינו מגיע בסירה אל האי, עולה על מונית ונעלם. כמה מהנוסעים, בהם גם טבח פיליפיני שעבד על האונייה, מוכנים להישבע שראו אותו בגילופין כשהוא ממתין למשקה נוסף בבר, בזמן שהטרגדיה הייתה בעיצומה.
"דבר אחד אפשר לומר לזכותו", אומר סורנטינו, "ההחלטה שלו לסובב את הספינה לאחר שנפגעה ולהטיל עוגן קרוב עד כמה שאפשר לאי הייתה החלטה נבונה, שהצילה חיי רבים. המים בקרבת החוף רדודים וסיכוי גבוה להציל את האנשים היה דווקא שם ולא במרחק רב מהחוף, שם המים עמוקים. ברור שאם לא היה עושה זאת הספינה הייתה יורדת למצולות ומספר הנספים היה גבוה הרבה יותר".
בינתיים הקפטן וסגנו עצורים. הפרקליטות באיטליה שוקלת להעמיד לדין את סקטינו באשמת הריגה.
לעומת הקפטן היה על הסיפון גיבור אמיתי, כפי שמספר הכתב אנדראה סורנטינו. "הגיבור של איטליה הוא דווקא הקצין הראשון מנריקו ג'יאנפייטרוני. אנשים רבים חבים לו את חייהם. הוא היה בין הבודדים שהרגיעו את הרוחות, עבד קשה לחלץ נוסעים שנלכדו בתאים וניסה בכל כוחו לבצע פינוי מסודר. בשלב מסוים, כאשר הספינה נטתה בפתאומיות, ניתק מקרר ונפל על רגלו. הרגל נשברה אך הוא לא הפסיק לעבוד. הוא התרוצץ ברגל שבורה בין המסדרונות ופינה נוסעים מבוהלים. הוא היה הגיבור של אותו ליל בלהות".

גם בזה אשם ברלוסקוני

אנדראה סורנטינו, 'לה-רפובליקה':
"בגלל המצב הכלכלי והפוליטי האיטלקים איבדו את חדוות החיים, את החשק לעבוד. אנשים לא מוצאים עניין במקומות עבודתם. כולם מחפשים דרכים להתעשר בקלות. הקנאה במצליחנים, כמו כוכבי הטלוויזיה או הכדורגל, גדולה מאוד, ויש לזה כתובת אחת ברורה: ברלוסקוני. הוא היה אבי 'החיים הטובים'"

סורנטינו מבקש להוסיף עוד משפט. מתברר שגם באיטליה, כמו אצלנו,בכל דבר מעורבת הפוליטיקה, וגם באיטליה ממהרים להאשים את ראש הממשלה, במקרה הה ראש הממשלה הקודם סילביו ברלוסקוני.
"האסון הזה תואם את מצב הרוח הלאומי באיטליה כבר זמן רב", אומר סורנטינו, איש ה'לה-רפובליקה"'. "בגלל המצב הכלכלי והפוליטי האיטלקים איבדו את חדוות החיים, את החשק לעבוד. הממשלה הביאה אותנו למצב של פערים חברתיים בלתי נסבלים. אנשים לא מוצאים עניין במקומות עבודתם. כולם מחפשים דרכים להתעשר בקלות. הקנאה במצליחנים, כמו כוכבי הטלוויזיה או הכדורגל, גדולה מאוד, ויש לזה כתובת אחת ברורה: ברלוסקוני. הוא היה אבי 'החיים הטובים'".
איך זה קשור לאסון, אני מקשה.
"קשור ועוד איך. הוא הכניס לראשי האנשים את הנהנתנות, ההצלחה והעושר, כך שלא צריך ללכת ללמוד, העיקר להצליח ככוכב טלוויזיה או ספורט. גם אלה שעובדים על ספינות התענוגות האלה מתוסכלים עד היסוד ומתקשים להיות מסורים לעבודה. העיקר לסיים את השיט, ללכת הביתה ולהמשיך לחלום על דברים אחרים. התסכול מושל היום באיטליה", אומר אנדראה בעצב.
בימים שאחרי האסון פיעמה תקווה שאולי אי שם, בתאים הנמצאים מעל פני המים, ויש כ-1,500 כאלה, עדיין נמצאים אנשים שנלכדו ומחכים להיוושע. ביום שני גילו צוותי ההצלה זוג קוריאנים צעירים שבאו לשיט ירח הדבש שלהם כשהם לכודים בתא חשוך רועדים מקור. הם חולצו באמצעות מסוק כשאיטליה כולה עוקבת אחרי חילוצם בשידור חי.
לא הרחק משם, באזור שנקרא "נקודת איסוף", נתגלו שתי גופות. זוג קשישים גרמנים שמזלם לא שפר עליהם. ייתכן שהמתינו באזור האיסוף שמישהו יבוא לאסוף אותם או יגיד להם לאן ללכת.
הצוללנים שמשתתפים בחיפושים מדווחים על בעייתיות גדולה למצוא באונייה משהו. "זה כמו מערה שחורה גדולה", סיפר אחד מהם, "חור שחור. כשאתה נכנס פנימה אתה מגלה מבוך עצום של מסדרונות, גשרים, מעברים ותאים ואינך יודע לאן לפנות. החשש הוא שלא תדע למצוא את הדרך חזרה ולכן צריך לנקוט משנה זהירות. אין שום דרכי מילוט".
האסון ליד ג'יליו הגיע גם לפרלמנט האיטלקי. ביום רביעי דיווח השר לאיכות הסביבה קוראדו קליני לפרלמנט על הצעדים הננקטים אחרי האסון. יו"ר בית הנבחרים ומי שהיה שר החוץ בממשלת ברלוסקוני הראשונה, ג'יאנפרנקו פיני, אמר לי שמי שאחראי לאסון הספינה ישלם את המחיר. "איטליה מודאגת מאוד הן מהנזקים הסביבתיים העלולים להיגרם כתוצאה מדליפת הדלק והן מפגיעה קשה בתיירות. זוהי טרגדיה גדולה ומצערת שזעזעה את כל העם".
מהם הצעדים הבאים שבדעת השלטונות לנקוט?
"אנחנו מתכוונים להתחיל בשאיבת הדלק ברגע שיסתיימו פעולות ההצלה והחיפוש. אחרי שנשאב את הדלק עומדות לפנינו שתי אפשרויות. תחילה ננסה לגרור את הספינה ממקומה בשלמותה, אם הדבר לא יעלה בידינו, הספינה תחתך לחתיכות והן יושמדו לאחר מכן. על-פי החוק האיטלקי והבינלאומי, חברת השיט היא שתספוג את עלות ההוצאות".
האיטלקים, עם שמח ואופטימי בדרך כלל שעובר כעת תקופת מבחן כלל לא קלה מבחינה כלכלית וחברתית, ספגו מכה כואבת. הפצע הזה יישאר פתוח בבשרה של איטליה זמן רב, אולי יותר ממה שהיא מאמינה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/01/2012   |   עודכן:  22/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סילביו ברלוסקוני
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה יפרח
חוק ההסדרה שמקדם אורלב מצטייר כגלגל ההצלה האחרון ליישוב מגרון, אך זמביש לא מאפשר לו להתקדם, בניגוד לעמדת מועצת יש"ע. בסופו של דבר, מי שייפגע הם המתנחלים
אריה גלוזמן
השפעת הסנקציות הבינלאומיות על אירן מורגשת לא רק במדינה הסוררת. בנקים, חברות תובלה, סוכני ביטוח, כולם מפחדים מהשם אירן ומעדיפים שלא להסתבך עם הרשויות בארה"ב. עסקים שהתבססו על מסחר עם טהרן משלמים את המחיר
עקיבא צימרמן
עיון היסטורי בהליך כינונו של בית המשפט העליון עם הקמת המדינה מראה כי כהיום כן אז - מינוי השופטים היה תהליך רווי יצרים ומהול בחשבונות פוליטיים
טובה ספרא
האם יאיר לפיד ערוך להתמודד עם מאבקי כוח הנדרשים בפוליטיקה? האם יחזיק מעמד ולכמה זמן?    איומים על עיצומים ועל שביתות?    תחזית אסטרולוגית לשבוע 27.1.12-20.1.12
אלעזר לוין
מפגש 13 מנכ"לים של חברות נדל"ן גדולות חשף: הם מזנקים מחברה לחברה    שורק - מתשובה לאלקטרה    הוד - מנוחי דנקנר ללבייב    יחזקאלי - ממשרד פרטי לב. יאיר    גרינברג - מדורי לאזורים של פרידמן    יש גם מנכ"לים יציבים
רשימות נוספות
"דברי השר כ"ץ אינם על דעתנו"   /  זאב קם
מייקל ג'ורדן יאכל כשר  /  צביקה קליין
הבית היהודי מאיימת בפרישה מהממשלה  /  זאב קם
נכנסו להיסטריה  /  יהודה יפרח
מצדה של הגליל  /  חגית ששר
חוקי הצונאמי הסְקַנדלוגי  /  אורי אליצור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il