X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הסופרת שושנה ויג הצליחה לשוות לעלילה שפרשה בפניה חפציבה נפח שיש בו מסר רב ערך מבחינת ההיבט החברתי. למרות העצבות הנסוכה על פני עלילת הספר הצליחה הסופרת לרתק בסגנונה הקולח והמיוחד
▪  ▪  ▪
שושנה ויג. מסר חברתי רב ערך [צילום: משה ויג]
לאחות את הקרעים. מסר לבנות ישראל

הספר מבוסס על דברים שדלתה הסופרת והעיתונאית שושנה ויג, מפיה של חפציבה גולדנברג. אישה שעברה מסכת של השפלה והתעמרות בנישואיה הראשונים. חפציבה הייתה חדורה אמונה שיום יבוא ותשים קץ לכל הסבל והתלאות, שהיו למנת חלקה. דומה הייתה לציפור נודדת שנשאה בכנפה את בשורת האביב.
יום של נוחם בו יגלידו כל פצעי לבבה, ותזכה לחיים טובים. תקווה זו אכן נתמששה לבסוף, אך צלקות העבר לא משו מלבבה. תחושת האשמה רדפה את חציבה, שמא באשמתה לא זכו ילדיה ככל הילדים בחיק משפחה תומכת ואוהבת. בעיניה האהבה היא מילה יפה, אך היא כרוכה באחריות כבדה כלפי ילדיה החוסים בצילה. המספרת נולדה בעיר דמנט שבמרוקו. שם נהגו ההורים שבקהילה היהודית, לחתן את הבת בעודה ילדה. כמו-כן, הם בחרו את בן הזוג עבורה.
האב שהיה סנדלר במקצועו העדיף תמיד לשתוק, על-אף העלבונות שהוטחו כלפיו מצד אשתו, וכל מעייניו היו שמירה על אחדות המשפחה. האב התאכזב מאוד מעצם הזלזול שנתקל בו בארץ, בכל העקרונות המוסד היהודי, אשר היו לנכסי צאן ברזל אצל יהודי המזרח בארץ מוצאם.
האם שלטה ביד ברזל והפלתה לרעה את חפציבה הבת. אחיה של המספרת לא נתנו דעתם לרכישת השכלה. הם עסקו בעבודות פיזיות כדי להתפרנס. האם וגם האחים מנעו מחפציבה לצאת עם בחורים. הם סברו שעלולה היא להיחשף לתרבות רעה. הם אף השתמשו באמצעים ברוטאליים לשם כך, כגון מכות וגזירת שיער בכל מקרה בו המרתה את פיהם.
נלכדה ברשת של אסף אבימלך
עקב מות האב ממחלה ממארת, עברה המשפחה להתגורר בחיפה, בעיר התחתית בקרבת שכונת "ואדי סאליב"שם הכירה חפציבה בחור בעל חזות נאה בשם אסף אבימלך. היא נלכדה ברשת אהבתו. בתחילה האם הפצירה בחפציבה להתחתן איתו וכן לקבוע מועד לחתונה. אך עקב שיחה עם אחת מחברותיה היא שינתה את טעמה ואף דרשה מחפציבה להיפרד ממנו.
האם גייסה את האחים כדי להניא את חפציבה מלהמשיך את הקשרים עם אסף. חפציבה חטפה מכות נמרצות בגלל סירובה להישמע להם, ואף החליטה עקב כך לעזוב את הבית ולעבור להתגורר בבית הוריו של אסף. חפציבה גייסה את אחיו של אסף להצטרף אליה לביקור אצל הוריה, כדי לשכנעם לשנות את עמדתם, ואכן במפגש זה העמידה האם פנים, שהיא מסכימה כביכול לדעתה של חםציבה.
חפציבה חזרה להתגורר בבית הוריה, אך לפתע היא מצאה את עצמה מובלת במונית לכפר ערבי, כדי לגרש את השד שנכנס לנשמתה, כשהיא נמצאת במחיצת אמה ואחותה הגדולה. וכדברם שד זה בו מדובר עשה אותה "מג'נונה". אמה של חפציבה ניסתה למנוע בכל מחיר את חתונתה של חפציבה עם אסף. היחידה שעמדה לימינה מכל המשפחה הייתה אחותה רובי.
ניסיון התאבדות והתנכלויות נוספות
אחרי נישואיה לאסף, ניסה הבעל לשדל את חפציבה לעסוק בזנות והוא השביע אותה מרורים בשל סירובה להיענות לדרישתו. היא לא יכולה לשוב לבית ההורים מאחר שהאם סירבה בתוקף לקבל אותה. חפציבה ניסתה להתאבד ע"י הצתת גופה, אך ניסיון ההתאבדות הזה לא צלח. היא נותרה בחיים כשהיא מצולקת בחלקים רבים בגופה וכן אושפזה תדירות בבית חולים לשם טיפול, ואף עברה ניתוחים פלסטיים. היא נאלצה להתלונן על אסף במשטרה ולאחר שהוגש נגדו כתב אישום, נגזר עליו לרצות שלוש שנים בבית האסורים. לאחר ריצוי עונשו של בעלה אסף, הוא המשיך להתנכל לחפציבה.
באחד המקרים מן ההתנכלויות הנזכרות, הוא זרק לעברה בקבוק. היא נפצעה ונזקקה לטיפול. בכל זאת ועל-אף הכל, היא השתוקקה אליו שוב, והמשיכה לחיות במחיצתו. חפציבה נכנסה להיריון מאסף. דבר שלא מנע ממנו להמשיך ולהתעמר בה. היא הצליחה להשיג דירת חדר למגורים דרך לשכת הסעד. בעלה הקשוח והנרקומן הבטיח לה כי ישתקם, אך לשווא הוא תמיד חזר לסורו.
לאחר הלידה עבדה חפציבה במשק בית היא נכנסה להיריון מאסף וילדה בת בעקבות הריונה השלישי מאסף היא ילדה בן. אסף לא הניח לחפציבה והמשיך להתעמר בה, ולסחוט ממנה כספים. כשנוכחה חפציבה שאין שום סיכוי שאסף יקיים את הבטחתו להשתקם היא ביקשה ממנו גט. בעקבות בקשתה זו הוא היכה אותה נמרצות. לבסוף היא הצליחה להשיג גט מאסף תמורת סכום כסף נכבד שעליה היה לשלם עבור זה. היא הצליחה לגייס את הסכום האמור בעזרת אחיה אשר נכמרו עליה רחמיו ונרתם לעזרתה לשם כך.
אחר תקופת מה נתברר שהבן של חפציבה מלידה ראשונה לוקה בלבו. והוא אכן נותח בהצלחה. רובי אחותה שתדלה לעזור לה בכל מאודה, אך מצבה הכלכלי של חפציבה נעשה קשה ואף ללא נשוא על כן החליטה לכתוב מכתב למחלקה הסוציאלית בו הביעה את הסכמתה למסור את ילדיה לאימוץ. צעד זה היא עשתה כמפלט אחרון ממצוקתה, על-אף שנתלווה אליו שברון לבב.
ילדיה של המספרת חפציבה זכו לטיפול נאות אצל המשפחות האומנות. לחפציבה הייתה החלטה נחושה אשר קיננה בתוככי לבבה, והיא להתעודד, לקום ולאסוף את שברי חייה, ואכן היא הצליחה לעשות כן. היא אף התחתנה שוב עם בעל תומך ואוהב ששמו "משה" אחר תקופה של שקידה השלימה את חוק לימודיה בבית הספר לאחיות.
במסיבת הבר מצווה של הבן הבכור הוזמנו אנשי צוות העובדים ובכללם רופאים אשר חפציבה עבדה במחיצתם. האם נפטרה ולאחר תקופת מה נפטר גם אסף. גופתו נמצאה במצב של ריקבון בתוך קרון של רכבת. האסון שפקד את המשפחה עם נפילתו של אחיה של אחיה של חפציבה ששמו שמעון, הותיר פצע בל יגליד ויימחה מלבבה.
מסר חשוב לכל בנות ישראל
חפציבה מסכמת את דבריה בפני הסופרת שושנה ויג באומרה שכל אשר פקד אותה בחייה הקשים צריך להוות מסר לכל בנות ישראל, שעליהן לנהוג בזהירות, בכל הנוגע לבחירת שותף לחיים ושלא להיתפס לאהבה עיוורת וחד-צדדית כפי שמשתקפת בספר זה. מספרת העלילה שבספר הצליחה לבסוף לאחות וללכד את משפחתה עם נישואיה לבעלה החדש משה, אשר נהג בה כיאות. כמו-כן המספרת מעלה על נס את תרומתה הנכבדה של שושנה ויג בהעלאת רצף העלילה בצורה נפלאה.
לכשעצמי אני חייב להוסיף שהסופרת שושנה ויג הצליחה לשוות לעלילה שפרשה בפניה חפציבה נפח שיש בו מסר רב ערך מבחינת ההיבט החברתי. כמו-כן אוסיף כי למרות העצבות הנסוכה על פני עלילת הספר הצליחה הסופרת והעיתונאית לרתק את הקורא בסגנונה הקולח המיוחד וחן ביטייה הקולעים.

תאריך:  29/01/2012   |   עודכן:  30/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יועז הנדל / Yoaz  Hendel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאחות את הקרעים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לתקן את ההערה "מסר חברתי רב"
שושנה ויג  |  29/01/12 14:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
אני מבין שקשה לשמאלני להתגמש בדעותיו ולקבל את העובדה הנוראית שאין מוסלמים "טובים" ושכל מטרתם של הערבים, פה לפחות, היא לחסלנו! הם אומרים זאת יום וליל, בכל כלי התקשורת שלהם ולא מפסיקים לרגע להסית נגדנו. גם עובדות היסטוריות בעולם טופחות על פניו של כל מאמין ב"טוב" שבאיסלאם
נרי אבנרי
כדי לא לחוש בצריבתה של הכלימה, עלינו לנעול את נתיב המילוט של העשתונות. נברתי ומצאתי שני קטעים שיעזרו לכם להבין ולהפנים את המסר: אייל ברקוביץ' ברגע של איבוד עשתונות. אחר-כך מגיעה ההתנצלות    רשימת פלסף...
ד"ר רון בריימן
הנאורים בעיני עצמם השולטים בתקשורת ובמערכת המשפט בישראל ורואים בעצמם מגיני הדמוקרטיה ושלטון החוק, רבים מהם מובילים קו שמשמעותו אוטו-אנטישמיות
איתן קלינסקי
מותר לי להרים גבה לנוכח הצהרה, שמוציא שר החוץ שלי, אביגדור ליברמן, בדבר תקינותן של הבחירות ברוסיה. התגובה שלי להצהרתו של ליברמן - "שזה לא יפה לשקר". ההצהרה של ליברמן גיחכה אותו בציבור הרוסי
קרן סולומונוב
יצר הסקרנות האנושי חזק לפעמים מהמודעות לסכנה, במיוחד אצל צעירים. והגוזל יוצא למסע מסוכן ברחבי העולם הווירטואלי לבדו, נגיש ופגיע לכל גחמה של פלוני-אלמוני שנקרה בדרכו    כפי שלא היינו מכניסים לבית כל אדם זר, כך גם עלינו להתנהג עם המידע האלקטרוני היוצא ונכנס לביתנו    שומרים על ילדינו מסכנות האינטרנט!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il