X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המודל הנורבגי מטיל קנסות על קניית שירותי מין בתשלום ומעביר את ההכנסות מקנסות האלה לקרן ייעודית המשמשת אך ורק לאכיפת החוק בנושא ולסיוע אמיתי ועמוק לנשים שנמצאות במעגל הזנות. יישום מודל זה יאפשר פגיעה במוטיבציה של אנשים לפנות לשירותי מין, וגם יאפשר טיפול שיקומי לנשים שנמצאות במעגל הזנות
▪  ▪  ▪
זנות. תופעה שיש לצמצמה[צילום: פלאש 90]
שילוב של גישות
שילוב של שתי הגישות אסכולה הפלילית ואסכולת הרווחה יכול לתת פתרון אמיתי שגם יפגע במוטיבציה של צרכני זנות, וגם יעניק לנשים שעוסקות בזנות רשת ביטחון סוציאלית שתאפשר להם להשתקם

תופעת הזנות התפשטה בישראל באופן מדאיג. רובנו לא מכירים אותה, חלקים רבים בממסד הישראלי לא מכירים בה, והכי נורא הוא שבאותו הזמן מאות ואלפי נשים וילדים מנוצלים באלימות עלי ידי ארגוני פשע וצרכני מין, אשר בהרבה מקרים הם אנשים "נורמלים". החברה הישראלית ובטח שהממשלה והכנסת שלה, חייבים לומר אמירה ברורה - הזנות היא פשע מכוער ופסול שעלינו לגנות, ותופעה שעלינו להיאבק כדי לחסלה או לפחות לצמצמה.
על מדינת ישראל לנקוט באמצעים חמורים על-מנת למגר את תופעת הזנות. אך נשאלת השאלה מה הם האמצעים הנכונים ביותר שניתן לנקוט גם כדי לצמצם את התופעה, אך גם כדי לסייע לנשים העובדות שם לצאת ממעגל הזנות ולהשתקם.
קיימות שתי אסכולות לטיפול בבעיית הזנות:
הראשונה היא "האסכולה הפלילית" שקוראת להוציא את הזנות מחות לחוק ולשלוח צרכני הזנות למאסר. אך קיימת גם "אסכולת הרווחה" שמעדיפה התמקדות וטיפול בגורמים שמובילים נשים להתדרדר לזנות, ומציעה שיקום לנשים הנמצאות במעגל הזה כדרך חיים. המאבק בתופעת הזנות הוא מאבק שנמשך שנים רבות ברחבי העולם ועל כן כדאי אולי לחשוב על דרכים יצירתיות יותר לטיפול בתופעה. דרכים שישלבו גם ענישה פלילית לצרכני ומפעילי הזנות, וגם פעולות שיקום אינטנסיביות יותר לנשים שמתדרדרות לזנות, בדרך לשם, ובדרך החוצה משם.
התומכים באסכולה הפלילית טוענים שהמטרה של חקיקה פלילית כנגד מקבלי שירותי מין וכנגד מוסד הזנות היא לפגוע בלגיטימיות של מוסד הזנות בחברה הישראלית. התופעה אומנם לא תיעלם לעולם, טוענים בצדק חסידי הגישה הפלילית, אם כי ממדי הזנות בישראל בהחלט ירדו כתוצאה מחקיקה כזאת. רוב המשתייכים לאסכולת הרווחה מתנגדים לחקיקה המוצעת, בטענה שחקיקה כזו רק תפגע בפרנסה של הזונות, תהפוך את מוסד הזנות לאפל ומסוכן יותר עבור נשים ובכל מקרה לא תמנע זנות, מאחר שלא יושקעו מספיק משאבים באכיפת החוק ובשיקום של העוסקות בזנות.
קשה לקבוע איזה גישה צודקת יותר ומה טוב יותר עבור אותן נשים מסכנות, אבל יתכן שדווקא שילוב של שתי הגישות יכול לתת פתרון אמיתי שגם יפגע במוטיבציה של צרכני זנות, וגם יעניק לנשים שעוסקות בזנות רשת ביטחון סוציאלית שתאפשר להם להשתקם ולצאת ממעגל החיים האכזרי בו הן נמצאות.
המודל הנורבגי: הטלת קנסות וקרן לשיקום
המודל הנורבגי הפך להיות שם דבר לדרך שהיא יותר יצירתית-רווחתית בפתרון של בעיות חברתיות כלכליות. כדאי אולי לשקול להשתמש במודל הזה גם בסוגיית הזנות. מבלי להפחית בחומרת העונש על צרכני מין ומפעילי תעשיית המין, כדאי למשל גם להטיל קנסות גדולים על הגורמים הללו, כאשר על-פי המודל הנורבגי ניתן יהיה לקבוע שההכנסות מהקנסות האלה יועברו לקרן ייעודית שתשמש אך ורק לאכיפת החוק בנושא ולסיוע אמיתי ועמוק לנשים שנמצאות במעגל הזנות.
יישום המודל הזה יאפשר גם פגיעה גדולה במוטיבציה של אנשים לפנות לשירותי מין, גם יגביר את החשש להפעיל "עסק" כזה וגם יאפשר טיפול שיקומי הולם לנשים שנמצאות במעגל הזנות ואינן יכולות לצאת ממנו. המודל הזה יאפשר טיפול מקיף בתופעה ויעשה צדק כלפי כל מי שמנוצל מינית ואינו מספיק חזק על-מנת לעמוד על הרגליים בכוחות עצמו.
הזנות היא לא תופעה נורמלית כפי שהיא לעיתים מוצגת. היא גם קשורה בתעשיית פשע שלמה שקשורה לעולם הזנות וכל הסובב אותו. סחר בנשים וילדים, שימוש בסמים, הלבנת הון, אלימות, סחטנות, השפלה, כליאה וחוקי עולם תחתון הם רק חלק מחיי היומיום הקשורים באופן ישיר לתופעה. חברה מתוקנת חייבת לייצר מנגנונים שיאבקו בתופעה הקשה הזו, שהורסת לאלפי אנשים ובעיקר לנשים את החיים ומכרסמת בסופו של דבר בחוסנה של החברה כולה.

הכותב הוא מזכ"ל מפלגת העבודה וחבר מועצת העיר ירושלים
תאריך:  18/02/2012   |   עודכן:  18/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המודל הנורבגי לבעיית הזנות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפמיניסטיות המטורפות מכות שנית
שמואל ארדיטי-ניצו  |  18/02/12 22:12
 
- מי שקונה שירות אשם אך מי שמוכר
שירות פטור מעונש?  |  19/02/12 12:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוה שרון אילן
אנחנו נעשה את מיטבנו על-מנת לחנך, להשריש בילדנו ערכים, ללמד ולהעיר כשצריך, ועם זאת כמו כל הורה (שרכש לו את התואר הנכסף) גם נתמוך, נגן, נכיל, נקבל ובעיקר ניתן מקום לרגשות טובים או רעים כאחד, הרי גם אנחנו היינו פעם ילדים
דמיטרי רייזמן
יאיר שטרן נרצח. הכוכב בגדול נפל. האם אפשר לרצוח אדם פעמיים? מסתבר שכן. השכנים "הטובים" שלנו נוהגים להתעלל בגופו של הנרצח. אך ישנה דרך אחרת - מתוחכמת ואפקטיבית הרבה יותר - השכחה. מוזיאון הלח"י שוכן בבניין מתפורר ומוזנח בקצה הנידח של דרום תל אביב
אלישע פורת
מכתבה האחרון של עזה צבי אלי, ירושלים, 30 ביוני 2011
אברהם הללי
במשפט נכון אחרי רבים להטות ובחיי יום יום הדבר שונה, את המעטים-המיעוט צריך לרצות
אברהם פכטר
התשובה שלי - כן    כל גוף ציבורי, במיוחד מערכת הקובעת בהחלטותיה גורלות של בני אדם, חייב בבקרה חיצונית בנוסח "בקרת איכות" של מפעלים רציניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il