X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מהי משמעותו של חג הפסח בימינו? האם הוא הודאה על העבר, או ציפייה לעתיד? ואם הוא ציפייה לעתיד - האם הוא מוחק את העבר? התשובה טמונה במהותה של החירות שקיבלו בני ישראל בעת שיצאו ממצרים, חירות ששמרה על העם היהודי לאורך אלפי שנות גלות
▪  ▪  ▪
גאולת מצרים איננה נוסטלגיה [צילום: פלאש 90]
כוחה של החירות הפנימית
מכוח אותה חירות פנימית החזקנו מעמד בגלות הארוכה. לא התייאשנו, לא ויתרנו ולא נשברנו, אלא ייחלנו לגאולה, לקיבוץ גלויות, לבניין ירושלים ולצמח דוד. כך הצלחנו לשרוד אלפי שנות גלות, לחלוף על פניהן ולשוב לציון

   רשימות קודמות
  מרבים בשמחה?

בעוד כשבוע וחצי נסב סביב שולחן הסדר. השבת, היא שבת הגדול, נוהגים בקהילות רבות לקרוא חלקים מההגדה של פסח. אנו הולכים ומתקרבים ללילה הגדול של היציאה לחירות, אולם רגע לפני כן דומה, כי לא תמיד ברור מה ליל הסדר מבקש להביע.
לכאורה, התשובה פשוטה: זכרון העבר והכרת תודה לה' על ניסי העבר. תשובה זו היא קשה, מפני שלא לכל עבר יש ערך נצחי המחייב את זכירתו. חשוב לזכור את העבר כל עוד הוא משמעותי בהווה, כל עוד הוא אקטואלי. זכרון עבר שאיבד את משמעותו העכשווית, הוא לא יותר מאשר נוסטלגיה. לאור זאת עלינו לבחון, מהי יציאת מצרים עבורנו. האם מדובר בעבר שיש לו משמעות אקטואלית, או בעבר שחלף והלך מן העולם?
יציאת מצרים פתחה לפני אלפי שנים בפני עם ישראל את השער אל החירות, אבל לאחריה באו תהפוכות רבות ששללו אותה מאיתנו. לאחר שיצאנו ממצרים ונכנסנו לארץ ישראל, גלינו פעמיים מארצנו. לכאורה כל ההישגים של יציאת מצרים, נמחקו בגלויות שבאו לאחר מכן, ובמיוחד בגלות האחרונה שארכה אלפיים שנה.
"מה הועילה לנו היציאה ממצרים?"
תובנה זו הכבידה על קיום ליל הסדר בשעות קשות בהיסטוריה היהודית. יהודים שסבלו והתענו בגלות, התקשו להרגיש את המשמעות האקטואלית של יציאת מצרים. שוב אין הם בני-חורין, מאחר שמצרים רק הוחלפה בגולה אחרת: גולת ספרד או גולת גרמניה. הם שאלו את עצמם מה הטעם להסב בליל הסדר ולהודות לה' על יציאת מצרים, אם בנקודת הזמן בה הם נמצאים הם משועבדים שעבוד קשה. הד לתהיות אלו מצאנו בכתבי המהר"ל: "יש מקשים מה הועילה לנו היציאה ממצרים, הרי אנו משועבדים בשאר מלכויות, מאי שנא [מה ההבדל] מלכות מצרים משאר מלכויות?!" למרות שאת זהותם של ה"יש מקשים" אין המהר"ל מגלה לנו, סביר להניח שמדובר בקושייה שביטאה רחשי לב של רבים בתקופתו.
על-מנת לצאת מן המבוך המתואר, הוצעו כמה דרכי מילוט, ביניהן הפניית המבט מן העבר אל העתיד. אם העבר חלף, הרי ניתן להתמקד בציפייה למה שעוד יבוא, או בלשון ההגדה: "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". כך הפך ליל הסדר ללילה של כמיהה לחירות ולעתיד טוב יותר. מאחר שמושג החרות כולל מרכיבים שונים שטרם הושגו, מוצאים רבים רלוונטיות גם בימינו לכמיהה לחירות מלאה: חירות רוחנית, נפשית, מדינית, סוציולוגית, פסיכולוגית, פדיון שבויים (חיילי צה"ל ויהודים בארצות ערב) ועוד. ישנם כאלה המוסיפים לליל הסדר משמעויות אוניברסליות, כגון: גאולת האנושות מכל שעבוד, שחרור מכל סוג של דיכוי ושלילת זכויות. בכך עבר הדגש מ"חופש מ..." ל"חופש אל..." (מונחים שפיתח הפסיכולוג אריך פרום).
לכאורה הכל טוב, יפה ומקובל, אולם עלינו לשאול את עצמנו, האם ליל הסדר בעיקרו הוא באמת כמיהה אל העתיד. האם אין לליל הסדר משמעות פשוטה ובסיסית של הודיה לה' על ניסי העבר? האם אין בהטיית המשקל מהעבר אל העתיד משום סילוף משמעותו המקורית של החג? מה גם שעיקרה של ההגדה עוסקת בעבר? ואם כך שבה ועולה שאלת המהר"ל: "מה הועילה לנו היציאה ממצרים, הרי אנו משועבדים בשאר מלכויות, מאי שנא מלכות מצרים משאר מלכויות?!"
"דבר מקרי לא יבטל דבר עצמי"
משיב המהר"ל: "ודברי הבאי [הבל] הם. כי כאשר יצאו ישראל ממצרים, קיבלו את הטוב בעצם עד שהיו ראויים להיות בני חורין מצד עצם מעלתם. ודבר מקרי לא יבטל דבר עצמי כלל, כי עדיין על ישראל המעלה הזאת שהם בני חורין בעצם עם שעבוד במקרה". המהר"ל מבחין בין המהות לתופעות המקריות. ביציאת מצרים הוגדרה מהותנו - מהות של בני חורין. מהות זו נקבעה בנפשנו ומאז ועד עתה יש לנו תודעה פנימית של בני חורין, מהות שכל הגלויות לא יוכלו לעקור.
מכוח אותה חירות פנימית החזקנו מעמד בגלות הארוכה. לא התייאשנו, לא ויתרנו ולא נשברנו, אלא ייחלנו לגאולה, לקיבוץ גלויות, לבניין ירושלים ולצמח דוד. כך הצלחנו לשרוד אלפי שנות גלות, לחלוף על פניהן ולשוב לציון. מהות זו נחרתה גם בדפי ההיסטוריה של עם ישראל. הקניית הכוח המיוחד הזה הייתה ביציאת מצרים, שם נתן הקב"ה לעם ישראל את "הטוב בעצם עד שהיו ראויים להיות בני חורין מצד עצם מעלתם".
ההנהגה האלוקית העניקה לנו ביציאת מצרים את החירות הלאומית וסופה להוביל אותנו אליה. הגלויות הן "מקרה", משברים חולפים, נפילות זמניות. דינה של הגלות - כמו כל אירוע מקרי - הוא לחלוף ולעבור, וכל זה נקבע ביציאת מצרים. מכאן שגאולת מצרים איננה נוסטלגיה. היא גם לא נמחקה בידי הגלויות שבאו אחריה. יצאת מצרים היא הווה חי ופועל הדוחף אותנו אל הגאולה, אל החירות הרוחנית והלאומית המלאה. בעת שנסב לשולחן הסדר ונעסוק ביציאת מצרים, ראוי שנדע כי איננו עוסקים באירוע מהעבר הרחוק שהתרוקן ממשמעותו בשל תהפוכות ההיסטוריה. אנו עוסקים באירוע אקטואלי שממשיך וימשיך להשפיע עלינו, על נפשותינו ועל ההיסטוריה העכשווית והעתידית של האומה הזאת.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  26/03/2012   |   עודכן:  26/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
הפריימריז של קדימה מוכיחים עד כמה האידיאולוגיה נמצאת מאחור. זהו קרב בין יורשים על ירושה שכבר מזמן איננה. מודל המנהיגות של ארכיטיפ הנראה ונשמע כמו "מנהיג", מותיר את כל המצטופפים במרכז הזירה הפוליטית כדמויות אבודות של נציגי ציבור אבוד. תפישת המנהיגות של "דמות האב/אם" מייצרת חלל אידיאולוגי, המתמלא במהירות מתגברת ע"י מפלגות שעדיין מוכרות מעט "אידיאולוגיה"
איתן קלינסקי
אני מאשים את הפיקוח על הביטוח באוצר לא רק בכך שהוא נרדם בשמירה ומעל בתפקידו לדאוג לאזרחי המדינה המבוטחים, אלא בשותפות לדבר עבירה - עבירת מרמה
מתי דוד
השלטון הדמוקרטי הנבחר הרלוונטי איבד מכוחו ומסמכותו, לטובת עוצמתה של התקשורת (שחלקה מופקרת) הפועלת רק על בסיס האינטרסים של רייטינג, תחרות וסקופ, שפוגעים לעתים באינטרסים ביטחוניים ולאומיים
זאב גולן
הפתרון לקשרי הון-שלטון אינו הגדלת כוחה וגודלה של הממשלה, אלא צמצומה. הלא פירצה קוראת לגנב. אל תחפש את הגנבים וכל חבריהם כדי לירות בהם אחד-אחד, אלא מלכתחילה סתום את הפירצה. אולם איפה הפריץ שירצה לסתום את הפירצה?
גיל נתן
פרשנות חדשה למשחקי ילדות    בית ספר לריאליטי    דרך ארץ, פורים ודת    הקרבות של עובדי תנובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il