X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ללא עיקשותה של אישה - מרים אחות משה - קשה היה לראות איך היה נחלץ משה מאימת הכיליון לולא אזרה אומץ מרים כצופה - "לְדֵעָה מַה יֵעָשֶׁה לו?" לא היה חוזר משה מאי שם מחיק "דּומָם שָׁטָה תֵּיבָה קְטַנָּה עַל הַיְּאוֹר"
▪  ▪  ▪
הצילו את חייו

בשכר נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים.
"בשכר נשים צדקניות , שהיו באותו דור, נגאלו ישראל ממצרים" (סוטה י"א). ישראל הפך לעם במהלך השעבוד במצרים בזכותן של נשים, נשים צדקניות, שהיו באותו דור. את סיפורן של הנשים חובה עלינו להאדיר בערב בו אנו מספרים את הספור המופלא של יציאה מעבדות מצרים לחיים של עם בני חורין.
שש דמויות של נשים ממלאות תפקיד משמעותי ומשפיע בחייו של משה, מי שנשא על גבו את נטל המשימה של שחרור מעבדות מצרים והמעבר לחיי עם בן-חורין.
ללא עיקשותה של אישה - מרים אחות משה - קשה היה לראות איך היה נחלץ משה מאימת הכיליון. לולא אזרה אומץ מרים כצופה - "לְדֵעָה מַה יֵעָשֶׁה לו ?" (שמות א' 4) לא היה חוזר משה מאי שם מחיק "דּומָם שָׁטָה תֵּיבָה קְטַנָּה עַל הַיְּאוֹר", לא היה נחלץ מהלא נודע והנסתר ועולה על מרכז הבמה העברית, מגיע למעמד של הנהגת עם וחילוצו מחיק העבדות.
מרים אינה רק ממלאת תפקיד של אחות-ילדה, היא נערה בעלת שיעור קומה, דעתנית, לוחמת על דעותיה נגד סביבה שהרימה ידיים. בשמות רבה א' מסתתר לו סיפור החובק בחובו את דמות מרים המתגלית כנערה עצמאית בדעותיה, נערה בעלת שיעור קומה ערכי ומוסרי.
בשמות רבה א' הנערה הדעתנית מתריסה כלפי אביה, הנוהג כשאר האבות, עבדים כנועים, המגרשים את נשותיהן בהיותן בהריון מפאת אימת השלטונות.
מרים פונה אל אביה כתלמידה חכמה בהסבר לוגי הלכתי עם רגישות אנושית - "אבא גזרתך קשה משל פרעה, פרעה גזר על הזכרים ואתה גוזר על הזכרים והנקבות". הצעקה וההתרסה לעבר אביה - להשיב את אמא הביתה - מעלה את דמותה של מרים כדמות מופת, שמן הראוי שנכבד אותה כשאנחנו מסובים לשולחן סדר הפסח.
בזכות עקשנותה של מרים ואנושיותן הרבה של המיילדות, פועה ושפרה, שאינן שועות לפקודת פרעה, הוענקו למשה ורבים כמוהו חיים.
מלשון התורה לא ברור אם שפרה ופועה הן עבריות. ילקוט שמעוני ליהושע ט' מונה אותן בין חסידות עמי העולם, שבזו ליחידת "עוז" של אותו הממשל, הפרו את הוראותיו, כי הן לא עמדו במבחן מצפונן.
מצבים קשים מנשוא
התעוזה של ארבע הנשים - יוכבד האם, מרים האחות, המיילדות פועה ושפרה - מלוות את משה ברגעי בואו לאוויר העולם. תרומה משמעותית יש לאישה החמישית - לבת פרעה - שנחלצה להצלת תינוק שידעה כי "מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" (שמות ב' 6). למרות שידעה כי נשקף לה עימות עם היחידה המשטרתית, משטרת "עוז" של אותו משרד הפנים המלכותי.
בת פרעה אינה מציתת להוראות ממשל, שהיא בשר מבשרו, כי אינן עומדות במבחן מצפונה כאדם וכאישה. בתמורה לכך העניקה לה מסורת ישראל את השם "בתיה" - בתו של אלוהים.
בויקרא רבה א' אנחנו קוראים את דברי ר' לוי - "אמר לה הקב"ה ואני קורא לך בתי". ובילקוט שמעוני מוזכרת בת פרעה כאחת מתוך תשעה שזכו להיכנס לגן עדן חיים.
כשם שתושייתה של בת עם זר, שהמרתה צווי שררה בארצה, נתנה למשה חיים, כך אנחנו רואים את תושייתה של אשה זרה במדבר, בת כהן אלילי, האישה הששית בסיפור משה, כמי שסוככת עליו ומחלצת אותו מכל אימה וצרה.
לציפורה רעייתו מקדיש המדרש מקום מכובד. במדרש יפהפה מרחיבים את הסיפור על ציפורה כמי שסוככה על משה וחילצה את בנו ממות וזאת על-ידי החלטתה לימול את הבן - "וַתִּכְרוֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ", ובכך חלפה הסכנה לחיי הנער.
שש הנשים, שצוינו לעיל בחייו של משה התמודדו עם מצבים קשים מנשוא. מצבים מסובכים ובלתי צפויים, ותמיד השכילו הנשים להגיב בחוכמה ובתושייה.
נשים, שהמרו צווי שררה של שלטון וממשל. נשים, חלקן נתנו במעשיהן ביטוי למרי אזרחי מול כוח דורסני של ערכי מוסר. חלקן היו עבריות וחלקן בנות עמים זרים.
הייתה כאן אחווה של נשים עבריות ושל בנות עמים זרים, שפעלו מתוך סולידאריות ואחווה אנושית גדולה. לכבודן של נשים אלו אני שר עם המקהלה לצלילי הסימפוניה התשיעית של בטוהבן - "רוֹנוּ גִּיל זֶה בְּנֵי אֱלוֹהַּ, בְּנֵי אָדָם אַחִים הֵמָה".

תאריך:  03/04/2012   |   עודכן:  03/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשכר נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אצלנו אין שכר שווה לעבודה שווה
בשכר נשים  |  3/04/12 15:11
2
בברכה שומרית-"חזק ואמץ"
שולה וידידיה  |  3/04/12 15:19
 
- תודה על הברכה
איתן קלינסקי  |  3/04/12 19:12
3
לאיתן - תודה
kth,i   |  3/04/12 16:22
4
גישה ופה להגדה של פסח
גיל גיל  |  4/04/12 11:37
5
שפרה ופועה,הן יוכבד ומרים.חג
פלא יועץ   |  6/04/12 01:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
אתה אמרת על ממשלת קדימה: הגרועה בתולדות ישראל. בתכתובת בינינו שאלתי אותך: מה אתה עושה שם, מנשה? אתה הגבת בביטול, הכחשת ודרשת הוכחה. הלכתי לארכיון...
רון בריימן
לעומת הצדיק הכלוא, ובצד החזרה שוב ושוב על שקר "הכיבוש", ביטאון הכת השלטת של הנאורים בעיני עצמם מושיב דווקא את ממשלת ישראל על כס הנאשמים: "מוטב שבירושלים יאזינו לדבריו"
עמוס דאי
צלמו את עצמכם צופים בתוכנית הרדודה הזאת, שכל-כך הרבה אנשים מכורים אליה, ואל תשכחו לעשות פוזה. מבטיח לכם להשתעמם עד כדי הירדמות, כיוון שבסך-הכל מדובר בפוזה נפוחה באוויר חלול וריקני
עקיבה לם
האוטו-אנטישמיות נמשכת. פעם במסווה של חוקתיות ופעם במסווה של סדר. העיקר שמחר יאטמו עוד בית בחברון
מתי דוד
החשיפה החדשה החשובה ביותר בפרשת דרעי - המובאת בספרו החדש של מוטי גילת, "קללת דרעי" - ממוקדת בתיאור נסיונו הבוטה של ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, למנוע את העמדתו לדין של דרעי, שהיה הכוח הפוליטי ולשון המאזניים להבטחת המשך קיומה של הממשלה
רשימות נוספות
בית שלם כולו ממצות! "אחוזת בית" רעננה   /  הדס ודמני-גולן
בפסח מגלים את "אוצרות חדרה"  /  עינת שהרבני
קמחא דפסחא בקיבוץ עלומים  /  גילה קמר
לשנה הבאה בני חורין באמת  /  בלפור חקק
על היציאה מעבדות לחירות...   /  צילה שיר-אל
בין חירות פיסית לחירות מחשבתית  /  פרופ' יעקב בר-סימן-טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il