X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם מבקר המדינה היה מפנים כי אין פעולה זולת הכנה נאותה, כימות מדויק של היכולות, ושמירת המדרוג - להצלחתה של משימה, היה ביכולתו להפיק לראשונה בתולדות המדינה, דוח כזה שהיה מביא למפנה ממשי בתרבות קבלת ההחלטות. בפועל העדיף המבקר להתמקד בקודקוד, בהעצמת יתר, של תת תרבות "הראש הקטן"
▪  ▪  ▪
מיכה לינדנשטראוס. תרבות של 'ראש קטן'? [צילום: פלאש 90]

בכל מפגש עם קצין בכיר, אני שואל כפתיח לשיחה - מדוע נהוג לסמן היררכיה צבאית, כפרמידה ולא כחרוט?. באין מענה לשאלה כל כך פשוטה, עולה נקודת תורפה אחת מני רבות במערך הפיקוד והשליטה. ככזו שאין ביכולתה להבחין בגבולות הסמכות והאחריות, המסתמנות בפאות האבנים שבפרמידה. ולא בכדי. כפי שנחזה במלחמות ישראל, רמטכ"ל אלופיו ותתי אלופיו - מתמקדים ומנחים את הכפופים להם, בסוגיות שכולן נמצאות בתחומי הסמכות והאחריות של הכפוף. גם אם המדובר במג"ד, במ"פ, ולעיתים גם באלה של מפקד מחלקה. בלי דעת, למשתמע בהרס הדרג הטקטי,שכולו רעננות מחשבתית ומוטיבציה שאין לה תחליף.
מנקודת מבט חיצונית, נתפסת מעורבות הדרג הבכיר כחיובית. כך ש"המתערב המצוי" נחשב ליסודי וככזה שיורד לפרטים - למרות מעורבותו בתחומים לא לו. ואכן, סלילי הקלטות של מערכות הקשר, מלאות הנחיות שאינם במקומם, אך כאלה שמחייבות את הדרג הנמוך לבצע את אלה כלשונם. מנגד וכמשוב, הופך הכפוף לקשר פשוט, המעביר למפקדו כמות אדירה של אינפורמציה גרידא - שאין בה ולו זג של ענב מיובש, כדי להאיר את מצבו המבצעי. ובכך מונע ממפקדו "היורד לפרטים", להעריך את מצבו המבצעי - מדרג החטיבה לאוגדה, משם לגייס לפקוד המרחבי ולמטכ"ל.
ואכן אם היה בנמצא ולו חד עין בודד, היה זה בוודאות מצביע חולשת דעתו של "היורד לפרטים". ולאחר מכן היה ביכולתו לציין את מורך לבו, נספח לחוסר ביטחון עצמי, ולהעדר אמונה ביכולתם, תבונתם, ותעוזתם של פקודיו. מה שהיה מעמיד לידו באופן בלעדי, את פשר קריסת מערכת הפיקוד והשליטה במלחמות ישראל ובבט"ש.
לתומי האמנתי אחרי מלחמת יוה"כ 1973, כי המערכת תבחין בתת תרבות הפיקוד, ותסכל אותה, ולא היא. אחריה באה מלחמת שלום הגליל שם בלטה מכשלת הפו"ש, ככזו ששיבשה לחלוטין את תוכניות המלחמה. ולמרות זאת נגוז הכשל כאילו לא היה.
בדומה לקודמותיה הצטיינה מלחמת לבנון השנייה, בחוסר שליטה ממש משווע - ועל-אף זאת נסתרה הסוגיה מעיני רא"ל אשכנזי "משקם" צה"ל, שלא חקר וממלא לא נתן דעת למכשלה. בתום לב (ואני אדם תמים אך תמיד אופטימי) קיוויתי כי מבקר המדינה בחוקרו את כשל "המרמרה", יצביע על גודש המפקדות ועל ההכבדה בקבלת ההחלטות, כפגע רע. אלא ש"החכם באדם" העדיף להתמקד בסוגיית המודיעין, למרות שתמונת המצב שודרה באין ספור תחנות טלוויזיה. נלווה לבחינת השלכות בינ"ל, לטיפול ביחסי ציבור, לנוהל קבלת החלטות בממשלה, ולזכות קיומו של מל"ל.
ובכל זה לא תמצא הערה, להשפעתה המזיקה של מערכת הפיקוד והשליטה לעצירת "המרמרה". והרי: אלמלא לחצי המפקדות שהביאו לסרבול ולבלבול בקבלת אישורים, ולאחר שהיה מבחין כי אזור הנחיתה מוצף באנשים, ברי כי מפקד הפעולה היה דואג לניקוי הסיפון במי ים, בעשן ובאמצעים מוכרים אך יעילים לפיזור הפגנות. ולאחר מכן מבצע את ההשתלטות בשלמות, ולתפארת מדינת ישראל.
לאחר חיסול הכור בעירק, תאר מפקד חיל האוויר (האלוף עברי) את התדריך שנתן לטייסים, בדגש על שמירת סמכות החלטות (מעת ההמראה ועד הנחיתה) למבצעים ורק להם.עדות להכנה נאותה של הלוחמים, המאפשרת כימות מדויק של יכולתם המבצעית, וכמבוא לשמירת גבולות הסמכות והאחריות.
ואכן, אם מבקר המדינה היה מפנים כי אין פעולה זולת הכנה נאותה, כימות מדויק של היכולות, ושמירת המדרוג - להצלחתה של משימה. היה ביכולתו להפיק לראשונה בתולדות המדינה, דוח כזה שהיה מביא למפנה ממשי בתרבות קבלת ההחלטות. אלא שבפועל העדיף המבקר להתמקד בקודקוד, בלי דעת למסה שתבוא כמשוב מלמעלה - בהעצמת יתר, של תת תרבות "הראש הקטן"

תאריך:  18/06/2012   |   עודכן:  18/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ראש קטן
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ראש קטן
יוסף אליעז  |  18/06/12 10:11
2
מספר הערות
אלישמע  |  18/06/12 11:42
 
- אשכנזי
אמציה חן  |  18/06/12 12:28
 
- למה פירמידה או חרוט???
ירון זכאי 1  |  18/06/12 13:58
 
- אני לא חושב שזה הוגן לשפוט
אלישמע  |  18/06/12 14:27
3
אבל במרמרה לא היה שום כישלון.
אריה גל.  |  18/06/12 19:15
 
- מר גל,צריך כישרון מיוחד כדי
בן טיבוגה  |  18/06/12 20:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
בית המשפט ביקש לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בעניין איסור פרסום המסמכים שהעביר המבקר לאל"מ וינר, ומה עונה היועץ? הוא אומר בפועל, עזבו אתכם ממני, תשברו ת'ראש לבד, תאזנו אתם בין חופש הביטוי ובין אינטרסים אחרים
דן שי
מלון בוטיק הוא מושג נרדף ליוקרה, שלווה, פאר ופינוקים. מלון בוטיק הממוקם בעיר יכול להיות אי של שלווה ושקט בתוך עיר גדולה וסואנת. צאו לחופשה מיוחדת
מאיר אינדור
הייתכן שמה שמעניין אותם הוא לא שמירת החוק אלא הצקה למתנחלים ודורשי טובתם במחנה הלאומי? אבל הממשלה לא התעשתה ולא שמה סוף להשתלטות הבוטה של בעלי האצטלה המשפטית, העימות הבא על יישוב נוסף הוא רק עניין של זמן
איתן קלינסקי
המסע הבוטה של גלובס נגד ח"כ שאמה-הכהן הוא נקודת שפל לעיתונות, שמוכנה למכור נשמתה לבעלי אינטרסים במשק, ששמו לעצמם מטרה לגמד דמות של יו"ר ועדת כלכלה. להעמיד דעות נחרצות נגד הון פוגעני כדעות של מי "ממשיך להפציץ אותנו בהודעות פומפוזיות"
יהודה דרורי
בדבריה של אנסטסיה לא היו גינוי או השמצה לקהילה ההומו-לסבית, אלא שזו נזעקה בזעקות שבר ומדוע? - בגלל שרוב מנהיגי קהילה זו שייכים לשמאל ואילו אנסטסיה, רחמנא לצלן, שייכת לימין - ולא סתם לימין, היא בסיעתו של ה"פשיסט הנוראי" - ליברמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il