X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ריח התירס נשמר כזיכרון שלא יאבד לנצח למי שהיה ילד ולמי שהייתה ילדה לפני יותר מחצי מאה. ריחות המעדנים שעלו מהדודים וטעמם של התירסים שהתבשלו שם שעות, טובים פי כמה ממעדני השפים שאנחנו אוכלים היום במסעדות. ככה זה עם זיכרונות ילדות - הם מתעצמים לממדים מיתולוגיים
▪  ▪  ▪
תירס חם [צילום: פלאש 90]

לתל אביבים נוסטלגיים שהיו ילדים בחצי הראשון של המאה ה-20, באתי לספר על שני דברים נפלאים של קיץ, שהיו שייכים לחוף תל אביב שאף ילד או ילדה שהיו שם לא ישכחו לעולם.. חוף תל אביב שכבר הייתה לו טיילת (לא הטיילת של צ'יץ'- הנוכחית) ובתי קפה מעבר לכביש, וגדר בטון, עם ירידות משופעות אל החול, הייתה שוקקת חיים בימים ההם, עם חוף מלא מתרחצים בכל הגילים, "כסאות נוח", משפחות רבוצות על סדין פרוש על החול, אימהות ואבות עם סלים מלאים אוכל ובקבוקי מים מהבית.
כולם נצלו בשמש כמו עופות על הגריל. לא מרחו שמן הגנה ולא דברו על השלכות בריאותיות של קרני השמש. שמש הייתה דבר בריא כמו בננות ואבטיח. חוף הים היה חדר אוכל גדול אחד שהאימהות טרחו להאביס את הילדים משתים עשרה בצהריים בסנדויצ'ים עם מרגרינה ועגבניות שלמות ומלפפונים שלמים רחוצים מהבית. באוויר היה ריח מלפפונים, ריח בננות בשלות מדי ולפעמים גם ריח אבטיח שנפתח והדיף ריח עז של קיץ ומראהו מלבב בשלל גרעינים שחורים על משטח פרי אדום מבריק ונהדר.
הצדפים שהיו פעם
החוף היה מלא צדפים בכל הגדלים ובצבעי לבן,לבן עמום, חום חלודה וענבר. לכל צדף היה גב גלי מפוסל על-ידי הטבע וחלק פנימי חלק ולבן בוהק.לפעמים מצאנו קונכיות גדולות בגודל אגרוף, חלקות לגמרי, חידתיות, שאפשר היה לשמוע מתוכם, את רחש הגלים הנצחי אם הצמדנו את הקונכייה לאוזן. תמיד אספנו צדפים "לקחת הביתה". רוב האנשים התלבשו על החוף, מאחורי או בתוך מגבת, במהלך אקרובטי בלתי סביר שאיכשהו לא חשף את גופו הערום של המתלבש (או מתפשט) לפני כל הקהל. ולפעמים כן. המגבת נפלה למבוכת המתלבש ושמחת הקהל.
הים היה נקי. עדיין לא התמלא שפכים ושקיות ניילון, ניירות ארטיק ומה לא. כל פעם שהחום היה ללא נשוא, בעצם כל הזמן- כולם הלכו למים להצטנן קצת. לשחות לא היה העניין אלא בעיקר לשכשך, לקפוץ ולטבול, "לצלול" לשחק להטביע את ראש החברים בתוך המים המלוחים, להשפריץ, לחוש את הגלים הרכים מלטפים, מצננים, מכים, מכסים בקצף, ממליחים את העור הצרוב.
תירס מתבשל בדודים
האטרקציה של חוף תל אביב, הייתה הדודים לבישול תירס שהיו מפוזרים על החול. ריח התירס נשמר כזיכרון שלא יאבד לנצח למי שהיה ילד ולמי שהייתה ילדה לפני יותר מחצי מאה. ריחות המעדנים שעלו מהדודים וטעמם של התירסים שהתבשלו שם שעות, טובים פי כמה ממעדני השפים שאנחנו אוכלים היום במסעדות. ככה זה עם זיכרונות ילדות. הם מתעצמים לממדים מיתולוגיים, לחוויות שלא ישוו לחוויות אחרות שהכרנו בהמשך החיים. את התירסים מהדודים אנחנו זוכרים כריח של קיץ ,חוויה חושנית מושלמת. שאבדה לבלי שוב.
בדודים של חוף ים תל אביב (אלה היו אולי דודי כביסה ואולי חיממו אותם עם פרימוסים מלמטה מי יודע?) התבשלו תמיד, ולעולם לא חדלו, , עשרות אולי מאות קלחי תירס בכל דוד, בקליפתם הירוקה, קליפה ירוקה בתוך קליפה ירקרקת ובתוכם שיערות התירס, כזקן לוהט מחום המים בדוד הרותח. מוכר התירס היה שולף במלקחיים מהמים המבעבעים, תירס לוהט עטוף בקליפתו , תירס שהתבשל שעות. מקלף, בזריזות קליפה אחר קליפה ומגלה תחתיה את השינים הצהובות בצבע עלי חמנייה, שיניים שמנמנות וקטנות שלטעמם המתוק בנגיסות עמוקות ,המתין כל ילד שהגיע לים.
המוכר, לאחר ששלף את הפרי, אחז בקלח שנחשף למחצה. ביד אחת אחז וביד השנייה, בזק עליו קילוח של מלח ממלחיה ענקית וגדולת חורים.. היינו מתיישבים על החול הלוהט, בבגדי ים שאז היו עשויים בד צמר ,נוטף מים, נשענים על קיר הבטון של הגדר המפרידה בין המדרכה לבין החוף. מנסים לזכות בחלקיק קטן של צל כלשהו.
מי שקנה תירס התמסר לטקס מרהיב של חושים בשיתוף שפתיים, שיניים חיך ולשון, אוחז בקלח העטוף למחצה בקליפתו, חם-אש -חורך את האצבעות ונועץ שינים בבשר הצהבהב, , בשר רך - , תירס מתוק, עם טעם המלח צורב את הלשון. כך מסובבים את התירס כדי לא להפסיד שן אחת, למצוץ את מיצי הקלח שכבר היה חסר שינים ממשיכים להריח את ריח התירס המתבשל בכל החוף, כל היום עד רדת השמש בסוף יום קיץ.
איפה הצדפים כולם?
איפה הצדפים כולם? הים לקח אותם או הקידמה? יום אחד נעלמו מחוף תל אביב ולא נשאר אף צדף לרפואה. מהרבה דברים לא נותר זכר ולאותו מקום שם הלכו הצדפים שאהבנו, התאדו גם הדודים עם אדי הבישול, ריח התירס המתוק, ריח העלים המתבשלים והטעם שאין שני לו.
רק אנחנו, הילדים של תל אביב, של חוף הים, זה עם הצדפים והתירס של פעם נמשיך לזכור אותם באהבה.

תאריך:  19/06/2012   |   עודכן:  19/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תירס בחוף תל אביב באמצע המאה הקודמת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף עברון
שמעון פרס, למרבה הצער, איננו ולא יהיה דוד בן-גוריון, ושום הופעה קרקסית לא תשנה זאת, ושום מצבור של מדליות. לא עובר עליו יום בלי הכרזה חדשה, בלי איזו אמירת כנף "חכמה", כשהמטרה היא לא לפנות את הבמה הציבורית, לא להימחק מהתודעה, לשרוד... לשרוד בכל מחיר, אך עם הרבה כבוד
משה חסדאי
את מנגנוני ההגנה החשובים שאנה פרויד זיהתה בנפש הפרטית, ניתן גם לזהות בנפש הציבורית. אותם מנגנוני הגנה ניתנים לזיהוי, גם בכניעת המתנחלים
צ'לו רוזנברג
מאז פרסום דוח המבקר האחרון קראתי כמעט כל מאמר שהתפרסם ביחס לקבלת ההחלטות בביטחון לאומי. ומה מתברר? לא רק מבקר המדינה חוזר, למעשה, על אותן טענות והמלצות מאז מלחמת יום הכיפורים ועד היום. הכול בלגן אחד גדול
אברהם בן-עזרא
כל מי שמדבר על עין חוד ועין הוד, מתכבד ללמוד היסטוריה ולהבין לאן מובילה השיטה של פינוי מאחזים וישובים אחרים
אלכס לוין
על טרטור במשך שעות של לקוח המנסה לקבל שירות מסניף הדואר. הניסיון לקבל שירות החל בשעה 11:21 והסתיים רק בשעה 16:00. כיוון שנואשתי מסניף הדואר המהולל ברחוב סמילנסקי, אני מספר לכם כדי לא להתקשר לשם, אתם פשוט לא קיימים אצלם, אתם מחוקים, עדיף כבר לקפוץ ממגדלים גבוהים ולא רק להתקשר לסיוט הזה הנקרא הדואר ברחוב סמילנסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il