X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
18 אלף יהודים לומדים בבתי ספר יהודיים ברחבי ברית המועצות לשעבר, אך מספרם של כלל התלמידים היהודים גדול בהרבה רוברט זינגר, מנכ"ל רשת חינוך יהודית, קורא לממשלת ישראל לשנות גישה ולהשקיע משאבים בהקמת בתי ספר חדשים: "סכנת ההתבוללות חמורה מאי פעם"
▪  ▪  ▪
אפשר להציל [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מאות אלפי ילדים ובני נוער יהודים החיים במדינות ברית המועצות לשעבר אינם מקבלים חינוך יהודי כלשהו. את הנתונים הללו מוסר רוברט זינגר, מנכ"ל רשת World Ort, המפעילה במדינות אלו 17 בתי ספר יהודיים. לדבריו, קיים הכרח להקים בתי ספר חדשים ולקלוט בהם בשלב ראשון לפחות 60 עד 80 אלף תלמידים יהודים על-מנת להצילם מהתבוללות.
בבתי הספר של World Ort לומדים כ-8,000 תלמידים. נוסף עליהם מנהלת הרשת מרכזים מקצועיים וסניפי נוער הפועלים רק בחלק מימי השבוע. 'אור אבנר' של חב"ד היא רשת החינוך היהודית הגדולה ביותר, והשלישית הפועלת בבריה"מ לשעבר היא רשת חרדית קטנה הנקראת 'שמע ישראל', ובניהולה שותפים הרב יעקב בלייך, רבה הראשי של אוקראינה, והרב פינחס גולדשמידט, רבה של מוסקבה.
בסך הכול פועלים ברחבי ברית המועצות לשעבר כ-45 בתי ספר יהודיים ובהם כ-18 אלף תלמידים.

יום לימודים ארוך

זינגר, יליד צ'רנוביץ שבאוקראינה, מסביר שכשהוא מדבר על מאות אלפי יהודים הוא מתכוון לבני נוער וילדים שנחשבים "זכאי חוק השבות". בתשובה לשאלה כמה מבין זכאים אלה הם יהודים לפי ההלכה, עונה זינגר כי הוא מעריך שבין 40 ל-50 אחוזים.
המשוכה העיקרית המונעת מרשתות החינוך להרחיב את פעילותן היא, כמובן, בעיית התקציב.
דיוויד ביניש, מנהל בתי הספר של World Ort ברחבי ברית המועצות לשעבר, מדווח שהמימון העיקרי להפעלת בתי הספר מגיע מהממשלות המקומיות, המממנות את אחזקת המבנים ואת הלימודים הכלליים. "משרד החינוך המקומי לא יממן אצלנו את מה שהוא אינו מממן בבתי ספר ממלכתיים אחרים, למשל חינוך מקצועי-טכנולוגי מתקדם. אין להם תקציב למטרה חריגה כזו. אנחנו רואים חשיבות רבה מאוד בתוספת זו ללימודים הכלליים. כך אנחנו מסייעים לתלמידים להתכונן לחיים של עבודה ומקצוע - בין אם הם יעלו ארצה, כפי שאנחנו מקווים, ובין אם לא. התוספת הזו גם גורמת לבית הספר שלנו להיות אטרקטיבי יותר, וכך אנחנו מסוגלים לשכנע הורים לרשום את ילדיהם לבתי הספר שלנו.
"בנוסף, אם ברצוננו לתת לתלמידים את כל תחומי החינוך החשובים לנו ולהם - לימודים כלליים, לימודי עברית ויהדות וכן חינוך מקצועי - עלינו לקיים יום לימודים ארוך, ולשם כך יש לספק להם ארוחת צהרים מזינה ומשביעה. ועוד - אם אנחנו מחזיקים בית ספר אחד בעיר, המרחקים הם גדולים למדי. בעוד התלמיד הרוסי או האוקראיני צועד לבית הספר הקרוב לביתו, אנחנו צריכים לספק לתלמידים הסעה יומיומית מביתם לבית הספר וחזרה".
תפקידו של מי, אם כן, לממן את תוכנית החירום שזינגר מדבר עליה? לו עצמו התשובה ברורה. לדבריו, ממשלת ישראל נטלה על עצמה אחריות לחינוך היהודי בברית המועצות כבר בשנת 1991, ובשנים האחרונות היא צמצמה את השתתפותה בהוצאות. "ממשלת ישראל צריכה לחזור ולקבל אחריות מלאה לא רק למסגרות הקיימות, אלא להרחבתן באופן משמעותי מאוד", אומר זינגר ומציין שלפני חודשים אחדים ביקר שר החוץ אביגדור ליברמן בשני בתי ספר של הרשת בקישינב שבמולדובה, חבל הולדתו, התרשם מאוד מרמת החינוך והבין את הצורך להרחיב את מסגרות החינוך יהודי.
עם שובו ארצה הקים ליברמן, העומד בראש ועדת השרים לעלייה, ועדה פנימית במשרדו שתפקידה לדון במצב החינוך היהודי בברית המועצות לשעבר. הוועדה, אומרים במשרד, "עומדת להגיש את המלצותיה בקרוב".

הסוכנות יצאה מהתמונה
אדלשטיין. לא זכה לחינוך יהודי [לע"מ]

שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין:
"ברור שבהקמת בתי ספר יהודיים נוספים יש משום עשיית צדק היסטורי. בכך אנחנו מחזירים את מה שגזלו מאיתנו. לכן, יש לפעול ולעשות כל שאפשר. עם זאת, גם אם נצליח לגייס עכשיו מיליארד דולר למטרה זו, ונקים בתי ספר חדשים רבים, אינני בטוח שהם יתמלאו בתוך יומיים בתלמידים יהודים"

שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, אף הוא יליד צ'רנוביץ, לא זכה בילדותו לחינוך יהודי כלשהו בשל המגבלות החמורות שהטיל השלטון הסובייטי. "ברור שבהקמת בתי ספר יהודיים נוספים יש משום עשיית צדק היסטורי", אומר אדלשטיין בראיון. "בכך אנחנו מחזירים את מה שגזלו מאיתנו. לכן, יש לפעול ולעשות כל שאפשר. עם זאת, גם אם נצליח לגייס עכשיו מיליארד דולר למטרה זו, ונקים בתי ספר חדשים רבים, אינני בטוח שהם יתמלאו בתוך יומיים בתלמידים יהודים". לדעתו יש לפעול בשילוב - השגת תקציבים מצד אחד והשקעתם בדרך נכונה מצד שני. בד-בבד עם הקמת בתי ספר ברמה גבוהה, יש צורך בפעילות השפעה והסברה כדי לקרב את המשפחות לחינוך היהודי. רק דרך זו עשויה לדעתו לגרום להורים להחליט להוציא את ילדיהם מבתי הספר הממלכתיים והנוצריים ולשלוח אותם לחינוך היהודי.
גם שר החינוך גדעון סער ביקר לא מזמן בבתי הספר היהודיים בברית המועצות לשעבר. סער אמר שם ש"חינוך יהודי בתפוצות הוא המפתח להישרדותו של העם היהודי", והביע תמיכה בהגדלת הסיוע הממשלתי לחינוך היהודי המקומי. זינגר מספר באכזבה שלאחר חזרתו ארצה הצליח סער להביא לתוספת של מיליון שקל בלבד לתקצוב בתי הספר.
"בעבר", אומר דיוויד ביניש, "ממשלת ישראל והסוכנות היהודית מימנו חלק גדול מההוצאות. החל משנת הלימודים 2009 יצאה הסוכנות כמעט כליל מתקצוב ההוצאות וההפעלה של בתי הספר, בגלל הקיצוצים הנרחבים בהכנסותיה. מאז החל תהליך איטי של שקיעה ולפעמים קריסה של בתי הספר". לאחר שהופסקו מימון ההסעות וארוחות הצהריים, עזבו את בתי הספר כ-15 עד 20 אחוז מהתלמידים.
"כיום", ממשיך ביניש, "ממשלת ישראל מממנת בעיקר את השליחים - המורים מהארץ, שתפקידם העיקרי הוא ללמד שיעורים בתחום החינוך היהודי, הכולל לימודי מסורת, עברית, היסטוריה של עם ישראל ועוד".
איזה חלק מתוכנית הלימודים תופסים התכנים האלה?
"האמת היא שבגלל מגבלות תקציביות וגם בגלל הגבלה על אורכו האפשרי של יום הלימודים, ברשת שלנו מתקיימים חמישה שיעורים בשבוע של לימודי יהדות, מתוכם שלושה של לימוד השפה העברית. אני מודע לכך שזה מעט. אין אצלנו תפילות בבית הספר, משום שהדבר אסור לפי חוקי הממשלה. אני מבין שהרשתות האחרות מצאו דרכים להתגבר על מגבלה זו. לנו גם אין פנימיות כפי שיש לחלק מבתי הספר ברשתות היהודיות האחרות".
ומחנות קיץ?
"אין לנו תקציב לפרויקט יקר כזה".

סבא שוב בבית הכנסת

דיוויד בייניש:
"אני גדלתי באוזבקיסטן, והיה לי סבא שלקח אותי לבית הכנסת. ברוסיה ובאוקראינה לא היו בדורות האחרונים סבים כאלה. אם נצליח להרחיב את המסגרת ולקלוט עוד 20 או 30 אלף תלמידים, יש סיכוי שהם ייקחו את הסבא שלהם לבית הכנסת. וחשוב לא פחות - יש סיכוי שכך נוסיף עוד 20 או 30 אלף משפחות שיעלו ארצה וישמרו על חיים יהודיים בצורה זו או אחרת"

להערכת ביניש, בכל ברית המועצות לשעבר חיים כיום כמיליון יהודים זכאי חוק השבות, וכ-20 אחוז מהם - כ-200 אלף - בגילי בית ספר. עם זאת, ביניש מסתפק בשלב ראשון בשאיפה להגדיל את קיבולת בתי הספר היהודיים כדי שיוכלו לקלוט 20 עד 30 אלף תלמידים חדשים. אם ממשלת ישראל תקציב לכך 100 מיליון שקל, הוא סבור, אפשר יהיה לעמוד ביעד זה.
רוברט זינגר, הבוס של ביניש, לא מסתפק בכך. לדבריו, ממשלת ישראל והעם היהודי צריכים לגשת לנושא מתוך גישה של מהפכה רוחנית וחינוכית, ולהביא לכך שהעם היהודי ומדינת ישראל לא יפסידו בשנים הקרובות חלק גדול מהעם היהודי השוהה עדיין בברית המועצות לשעבר, ואשר סכנת ההתבוללות שלו כיום גדולה יותר משהייתה אי פעם בהיסטוריה הארוכה של היהודים באזור זה.
בסיכום שיחתו איתנו אומר ביניש: "אני גדלתי באוזבקיסטן, והיה לי סבא שלקח אותי לבית הכנסת. ברוסיה ובאוקראינה לא היו בדורות האחרונים סבים כאלה. אם נצליח להרחיב את המסגרת ולקלוט כאמור בשלב ראשון עוד 20 או 30 אלף תלמידים, יש סיכוי שהם ייקחו את הסבא שלהם לבית הכנסת. וחשוב לא פחות - יש סיכוי שכך נוסיף עוד 20 או 30 אלף משפחות שיעלו ארצה וישמרו על חיים יהודיים בדרך זו או אחרת".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/08/2012   |   עודכן:  10/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אפשר להציל עשרות אלפים מהתבוללות"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מי שיהודי יעלה לישראל !!!!!!!!
יוד יוד  |  11/08/12 12:18
2
למה
מאיר בן לולו  |  12/08/12 07:01
3
תלמדו מחבד
אורח1  |  12/08/12 08:38
4
מצווה גדולה וחייבים להמשיך
חילוני תל אביבי   |  12/08/12 15:52
5
כתבה שקרית בתי ספר שם מעודדים
מכיר ויודע  |  12/08/12 20:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבינדב ויתקון
מאות שנים לא נגעו ערביי חברון באדמות תל רומיידה, משום שידעו שזהו שטח יהודי. אבל עכשיו, בחסותם המלטפת של שלטונות ישראל, הופכים השכנים הערבים את האתר הארכיאולוגי היהודי הקדום בעולם לאתר שריפת אשפה ואף מנתצים את השרידים הנדירים
יאיר שלג
הוויכוח אם מבצע שלום הגליל היה מלחמת ברירה או מלחמת מנע טרם הוכרע, אך נראה שלקחים הופקו מאז וגם יושמו במבצעים הבאים    אנשי צבא, פוליטיקה ומחקר התכנסו לדון בנושא
אלי יצחק
שימוש בטלפון הוא חלק בלתי נפרד במשא-ומתן, אבל למשא-ומתן הטלפוני יש מספר יתרונות ומספר חסרונות    היתרון העיקרי בשימוש בטלפון הוא חיסכון בזמן    שימוש בטלפון מאפשר לנהל משא-ומתן בזמנים נוחים ומקובלים על כל הצדדים    בנוסף, קיימות שיחות ועידה המאפשרות לאסוף הרבה בעלי עניין, ללא קשר למיקומם הממשי    עם זאת, למרות היתרונות הברורים, למשא-ומתן טלפוני יש חסרונות רבים
טובה ספרא
המתכון הנכון להביא "מרפא" לכלכלה יהיה רק אם יודו שהייתה טעות בדרך הניהול ושיש צורך להתגבר על תבניות מחשבה, המשפיעות מהעבר, ואז אפשר יהיה לתקן    הצמיחה הכלכלית בישראל נמשכת    השפעות קיצוניות על האקלים    תחזית אסטרולוגית לשבוע 17.8.12-10.8.12
אריה אבנרי
כבר כאשר היה ישראל כ"ץ סטודנט גברתן, הוא שימש עוזרו האישי של אריאל שרון, אחד האישים המושחתים ביותר בתולדות המדינה, ולמד ממנו כיצד לייצר קומבינות פוליטיות ולבשל תרגילים מסריחים. לעיתים נדמה כי התלמיד עלה על רבו    שר התחבורה מנהל בימים אלה מאבק סמוי נגד ראש הממשלה על גב אזרחי המדינה. לא ברור לאן תוביל ההתדרדרות במערכת היחסים בין שני האישים ונראה שהיא תעבור במוקדם או במאוחר למגרש הליכוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il