X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חגיגות ה"אביב הערבי" כבר מזמן מאחורינו וכשהאבק שוקע ניתן לזהות כי מרחץ הדמים המתנהל בעולם המוסלמי - מסוריה ועד בנגזי ומעירק ועד טורקיה - רחוק מאוד מסיום ולמעשה הוא בראשיתו מדינת ישראל חייבת לעדכן את תפיסותיה המדיניות בהתאם לשטח הדבר אמור בעיקר בחזית הפלשתינית - בכל שאר הגזרות אל לנו כרגע להתערב
▪  ▪  ▪
מורסי. קשר אידיאולי לחמאס [צילום: AP]

המצב הנולד טומן בחובו אפשרות אמיתית להסדר .שיחלק את המדינה הפלשתינית העתידית לשתי ישויות נפרדות. ממש כפי שהן כיום וממש כפי שהן היו עד 1967. ביקור האמיר מקטר בעזה תוך שהוא פוסח על אבו מאזן "הראיס" מוכיח כי כך גם העולם הערבי רואה את המצב.
ההתפתחויות האחרונות בעולם הערבי מוכיחות שמצרים איננה מצרים, אלא אוסף קבוצות אתניות הנלחמות זו בזו. סוריה איננה סוריה, אלא שש קבוצות אתניות לפחות הנלחמות כרגע באסד אך מייד לאחר מכן יילחמו ביניהן כי אין להן דבר משותף למעט איבה של דורות.
ברוח המציאות החדשה עלינו לבצע 2 דברים במקביל:
א. הצמדת הרשות הפלשתינית (שטחי A של היום) לירדן. ראשית באופן תודעתי ולאחר מכן באופן מעשי.
ב. הצמדת עזה למצרים. גם כן ראשית באופן תודעתי - מבחינה מעשית כך המצב היום.
עזה למצרים והגדה לירדן
מדוע יקבלו המצרים את עזה? משום שכך ממש היה המצב לפני מלחמת ששת הימים. אם המצב הקיים גוזר על ישראל שכנה אשר הסכם השלום עימה הוא אות מתה, ראוי כי בהזדמנות זו יקבלו אל חיקם המצרים את הפירות האחרים של השלום ההוא מלבד סיני, את עזה.
יש לקחת בחשבון כי המצרים חוששים כי עלולה להיווצר בסיני בעתיד הקרוב מדינה נפרדת ממצרים ולפיכך יש אינטרס מצרי מחודש בשלטון בעזה. גם מההיבט האידיאולוגי אין הבדל בין משטר החמאס לאחים המוסלמים וממילא מירב התושבים בעזה ראו בעצמם מצרים לפני 67'.
ומדוע יקבלו הירדנים את האחריות על שטחי הגדה? ובכן, ממש כפי שהיה זה בעבר אך בעיקר משום שהממלכה הירדנית היא פיקציה מערבית נוספת שנוצרה על-ידי שלטון המנדט הבריטי. בירדן סיכויי ההפיכה גבוהים עקב רוב פלשתיני של למעלה מ-70% שחי בה. ירדן היא המדינה הפלשתינית האמיתית וכך תמיד היה.
האם הערבים יהיו מרוצים מהסדר מסוג זה? נראה כי הם לא יהיו מרוצים משום הסדר. בדיוק כפי שסירבו לכל הסדר במשך שמונים השנה האחרונות, ומשכך הדבר, ראוי כי נשאל מה הכי טוב בשבילנו?
הגיון עקום בהסכם אוסלו
כל פתרון אחר איננו טוב לישראל ואיננו טוב לפלשתינים. החיבור המלאכותי בין הגדה לעזה הומצא על-ידי ערפאת כדי להנציח את הסכסוך והואץ בסיועם הנמרץ של אבירי "שלום עכשיו" שחושבים שהם מיטיבים עם ה"עם הפלשתיני". אבל הסיפור לא "נדבק". עבור מי שלא שם לב לעובדות כדאי להזכיר כי מאז ההינתקות (2005) כבר מתקיימות 2 רשויות נפרדות. עזה של החמאס ויו"ש של אבו מאזן.
עד סוף שנות השמונים הפתרון המדיני המסתמן היה החזרת השטחים לירדן ואת עזה למצרים. הקשר בין הגדה לרצועה נוצר על-ידי היהודים בהגיון עקום בהסכם אוסלו. מתווה אוסלו יקשור בין עזה לגדה באמצעות "מעבר בטוח" - המצאה מסוכנת ובלתי מתקבלת על הדעת המבתרת את ישראל ל-2 בהסדר קבע. הסדר מסוג זה לעולם יותיר את ישראל מבותרת ופרוצה ואת המדינה הפלשתינית שתקום בלתי יציבה פוליטית וארגונית.
ההינתקות מהערבים מחייבת כי התשתיות יהיו נפרדות. עלינו להגיע להסדרים מנהליים עם כל חלק בנפרד. באשר לעניינים פוליטיים יש להידבר בנפרד עם כל אחת מהרשויות בשטח.
הפנטזיות הישראליות למיגור שלטון החמאס על-ידי הפתח לא הולכות להתגשם .קרוב לוודאי כי האחים המוסלמים במצרים והחמאס ימצאו דרכי הידברות והבנה המחוברות לשטח ואולי לפוטנציאל הכלכלי בו.
פריחה תיירותית
ויש פוטנציאל כלכלי. רצועת עזה יכולה להפוך לפנינה תיירותית תוך שנים בודדות. הפיכתה לכזו תמגר את הטרור כי הוא לא יהיה כלכלי. מבחינת מצרים מדובר בעוד נתיב שיוביל תיירים לסיני כך שזהו גם אינטרס מצרי. מבחינת ישראל שיקום הרצועה הוא האופק היחיד לשקט עתידי. גם לישראל יש מה לתרום לתהליך הזה וארחיב על כך בהזדמנות.
באשר לשטחים. קונפדרציה עם ירדן היא פתרון מעשי ובעל הגיון כלכלי ורצף טריטוריאלי. השטחים יכולים להפוך למקור תיירות ותעשיה לירדן וירדן יכולה להפוך להיות עתודות קרקע להתרבות האוכלוסיה. במצב זה גושי ההתיישבות יוכלו להישאר ויהפכו למה שתוכננו להיות - ערובה לביטחון ישראל.
זה בהחלט נשמע כמו חלום אבל לפחות זה חלום עם חיבור לגיאוגרפיה ולכלכלה. אולי נראה הדבר בלתי מציאותי אך זה בעיקר בגלל "דת אוסלו" שיצרה מציאות מדומיינת. אני מאמין כי עשרים שנה של קיפאון ומבוי סתום לשני הצדדים זה מספיק זמן... מעניין כמה זמן ייקח למנהיגינו להבין זאת ולשנות כיוון באומץ. דבר זה איננו פשוט אך בידה של מדינת ישראל לבצע את המהפך החשיבתי העולמי בנושא - ההיגיון ינצח.

לבלוג שלי - החיים זה סיפור מפתיע
הכותב הוא איש עסקים פרטי עם מודעות ציונית ולאומית גבוהה. בעבר איש חינוך ופעיל במערכת הפוליטית.
תאריך:  25/10/2012   |   עודכן:  25/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפתרון המדיני המסתמן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אולי בעוד 50 שנה
עז צפונית  |  26/10/12 16:31
2
מסתמן כבר מהיום הראשון.
אהוד פרלסמן  |  27/10/12 02:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
עכשיו התקשורת לוחצת על נתניהו להסכים לעימות טלוויזיוני עם המתמודדים האחרים    האם מדובר בעמדה עקרונית? לא!    הלכתי לארכיון...
ירון ידען
עוד 20 שנה תחדל מדינת ישראל לתפקד כדמוקרטיה ותחל צורת משטר חדש: דיקטטורה במעטה של יראת אלוהים. מדינת ישראל תנוהל כמדינת הלכה. לא יהיו נשים במועצת חכמי התורה ולא יהיו נשים בפרלמנט. הנציגים בפרלמנט יהיו עושה דברם של מועצת חכמי התורה
יורם דורי
יצחק רבין ידע כי מנהיגות היא העדפת החזון על פני המיידי. לממשלתו היה חזון מרחיק לכת ומעשים נטועים בקרקע המציאות. חזון ברור לשלום במזרח התיכון ולביטחון ישראל. חזון של תקווה לדור הצעיר
דרור אידר
מה נותר מרעיון ה"מרכז"? ציוות דמויות מקשת פוליטית וחברתית רחבה, מתוך הנחה שככל שקבוצות האוכלוסיה השונות תקבלנה ייצוג, כך יקל על הפוליטיקאים לשווק את הבל ה"מרכז"
אברהם פכטר
ספינת השוטים הצבועים שטה לעזה, כדי לעורר מהומה תקשורתית ולקבל כותרות. בין הצבועים - מאזור סקנדינביה, יוון ואחרים, יש גם מומרים ישראלים הסובלים ממחלה "סופנית" של שנאת ציונים, יהודים ובעיקר את עצמם. הצעתי - לשלול את אזרחותם ולאפשר להם בראש נקי להצטרף למשמיצי ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il