X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
זה בידיים שלנו, אך כמו תמיד נדרשת מנהיגות אמיצה וישרה שאינה מסתפקת באמירות של "החינוך מעל לכל" כמס שפתיים, אלא נכונה לפעולה עמוקה ושיטתית לצמצום הפערים
▪  ▪  ▪
לדאוג למערכת חינוך צודקת והגונה יותר [צילום: פלאש 90]

בחמש השנים האחרונות זכיתי לנהל את תיכון ברנקו וייס ברמלה (תיכון לנוער שנשר). עבודה קשה ובניגוד למה שמקובל לחשוב, גם לגמרי מתגמלת. לא כספית כמובן, אבל מתגמלת מאוד במובן הנפשי.
לשמחתי, כצוות, ראינו ברכה בעמלנו ומדי בוקר ואל מול עינינו המשתאות זכינו לראות את עופות החול ממריאים. תלמידים עם אין סוף קשיים, מתנערים מעפר ומבקשים לגעת בשמים. היש תמונה יפו מזו בעולמנו? האם יש עבודה אחרת שמעניקה חוויה אשר משתווה לחוויה מכוננת זו?
אך גם החוויה מעוררת ההשראה הזו, שהעניקו לנו התלמידים וצוות המורים המסור, לא יכולה לסמא את עינינו מלראות את חולייה של המערכת.
יש במערכת סיפורים מרגשים והצלחות כנגד כל הסיכויים, אך העובדה שתמיד זה נגד הסיכויים מלמדת יותר מכל עד כמה נמוכים הסיכויים. נמוכים עבור מי? בעיקר עבור תלמידים שגדלים בפריפריה ותלמידים שגדלים בבתים במצב סוציו אקונומי נמוך.
גם סיפורי המופת על אותם אלה שלמרות שגדלו רחוק מהמרכז או שגדלו בעוני והגיעו רחוק, אסור שיסנוורו אותנו. הם אכן מרגשים, אך על כל סיפור כזה אני יכול להביא עשרה סיפורים של צעירים שהעוני השאיר אותם מאחורה. המשקולת הותירה אותם על הקרקע.
אם לא תתאפשר מציאות סבירה של קיום פיסי וכלכלי, רובם המוחלט של התלמידים לא יצליחו להתרומם. זה נכון ש"האדם העני ביותר הוא לא מי שאין לו שקל, אלא מי שאין לו חלום", אך יותר מדי פעמים ילדים בלי שקל יהפכו לנערים בלי חלומות.
כך נולדת חברה מפוררת
מערכת הבחירות הנוכחית מצליחה להטות את השיח המסורתי והמותש מהסוגיות המדיניות לסוגיות החברתיות וזו ברכה גדולה. אך אין בכך די. הדיבור על הפערים החברתיים חשוב, אך הוא לא יכול לבוא בלי דיון בשורשים שלו וכמו ברוב המקרים - השורשים לטוב ולרע, מצויים בחינוך.
הדרך לצמצום הפערים החברתיים עוברת בפעולה דרמטית לשוויון הזדמנויות בחינוך. מחקרים מצביעים על פער של פי 16 בין ההשקעה בחינוך בקרב העשירון העליון לעשירון התחתון. וכשנקודת הפתיחה כה שונה אין להתפלא על הפערים שצומחים בהמשך הדרך. אין להזדעזע בפליאה על הפערים שהתגלו בנתוני הבגרות או במבחני המיצ"ב. ככה נולדת חברה מפוררת.
הציניקנים והמיואשים יגידו ש"ככה זה בחברה תחרותית". אנשי האמונה והמעשה יתעקשו שיש מה לעשות ושיש מי שיכול לעשות. כולנו ביחד ובעיקר המדינה.
המדינה - אחראית על מתן ההזדמנות
זה נכון שהמדינה היא לא האבא והאמא של כל אזרח, אך היא בפירוש מי שאחראית על מתן ההזדמנות לכל ילד וילדה בישראל, לא משנה היכן הם נולדו ולאיזו עדה, להצליח בחייהם.
יש למדינה חזקה כמו שלנו כלים רבים. בין השאר יכולה המדינה להחליט על תקצוב דיפרנציאלי (לפחות בסך 25% מהתקציב) ולקבוע שילד עני יקבל מהמדינה יותר מילד עשיר. שהמיקום הנמוך של משפחות על הסולם של אשכולות הלמ"ס יתבטא בין השאר בתמיכה עדיפה של המדינה, בוודאי בכל הנוגע לחינוך.
זה בידיים שלנו, אך כמו תמיד נדרשת מנהיגות אמיצה וישרה שאינה מסתפקת באמירות של "החינוך מעל לכל" כמס שפתיים, אלא נכונה לפעולה עמוקה ושיטתית לצמצום הפערים.
על הקרקע של הדרישה לעסוק בסוגיות החברתיות ולחולל כאן שינוי מעמיק במבנה החברתי נולדה הזדמנות נדירה לעסוק גם בחינוך. כל עוד מערכת החינוך תהיה מראה לא מחמיאה לפערים, שסעים ותחרות ללא רחמים, תהיה לנו חברה כזו. ביום שמערכת החינוך תהיה צודקת והגונה יותר נגלה גם חברה טובה יותר, שיש בה מקום לכולם בזכות ולא בחסד.

הכותב הוא מועמד לרשימת העבודה.
תאריך:  29/10/2012   |   עודכן:  29/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה בידיים שלנו: שוויון הזדמנויות בחינוך
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אל תשקיעו בחינוך אלא בתחבורה.
אהוד פרלסמן  |  29/10/12 22:27
2
איש עם עשייה מוכחת.
גילה פ.  |  29/10/12 23:46
3
חילי , מה לך ולכל מחזקי
ניסים 60  |  30/10/12 08:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אריאל דרור
מהם מזונות אישה? כיצד נקבע גובה המזונות? ומהן המגבלות על זכאות האישה למזונותיה?
ישראל בר-ניר
הרבה נכתב על שיטת הבחירות בארה"ב, ועל המיוחדות שבה    לא אחזור כאן על דברים שכבר נאמרו, בהנחה שכולם יודעים פחות או יותר במה מדובר    מה שיסופר בשורות הבאות הוא דבר שכמעט אף אחד לא יודע    גם בארה"ב רק מעטים מודעים לבעיה ולאבסורד אליו היא יכולה להוביל
דוד מרחב
לנאמני ארץ ישראל אין בית. לא בין אלה ששרוך אדום בחולצתם ולא בין אלה שרוממות ז'בוטינסקי בגרונם אך ידו הגסה של ליברמן לופתת את צווארם, ומרצונם החופשי. דרכם של מומרים לחוש בבדידות מזהרת. וגם אני, שעשיתי דרך ארוכה ממועדון מק"י באלנבי פינת הס בתל אביב אל מצודת זאב שברחוב המלך ג'ורג' שבאותה עיר, חש היום בבדידות הגדולה הזו
איתן קלינסקי
מערכת הבחירות הנוכחית מעלה על קידמת הבמה הפוליטית בישראל גלריה יפה ומגוונת של דמויות נשיות, המתמודדות כדי ליטול חלק משמעותי בהנהגה ובעשייה הפוליטית    זה שינוי מענג לראות מגוון כה רב של נשים, המתמודדות במפלגות רבות, לא רק על תפקיד שולי במסגרת משוריינת "נדיבה", שהגישו להן בלית ברירה כפירורי נתינה מצד מערכת גברית
דן מנור
ביום הזיכרון לשואה וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מציפים אותנו רגשות לאומיים    יום הזיכרון ליצחק רבין נגוע באווירה שמחללת את זכרו של האיש
רשימות נוספות
זלמן שובל יתמודד בפריימריז בליכוד  /  עופר וולפסון
תקציב הבחירות: כרבע מיליארד שקל  /  עופר וולפסון
הסקרים: 42-35 מנדטים לליכוד ביתנו  /  עידן יוסף
בחירות ממוחשבות עכשיו!  /  יהודה קונפורטס
מרכז הליכוד במילכוד  /  דן אלון
לא מנהיגה  /  שוש אידסיס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il