X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הניסיון התשיעי של אברהם אבינו - גירוש בנו ישמעאל ואמו הגר - כמו ניסיונו העשירי, עקידת יצחק, הינו בין הקשים ביותר שניסהו הקב"ה אך להבדיל מניסיונו העשירי, שלמרות כל הקושי שבו, אברהם יצא לבצעו ללא כל היסוס, עיכוב או דיון עם מישהו, אפילו לא עם אשתו, בניסיון הגירוש מעידה התורה ש "וַיֵרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ" (בראשית כא, יא)
▪  ▪  ▪
בעקידת יצחק אברהם לא התווכח [צילום: ציור של רמברנדט]

זו הייתה הפעם השנייה בחייהם של אברהם ושרה שפרץ ביניהם ויכוח ובשני המקרים הוא נוצר על-רקע לידת בן להגר. בפעם הראשונה, אחרי שהגר הרתה היא זלזלה בגבירתה ולא חששה מאי ציות להוראותיה. כאן, אחרי שיצחק נגמל בהיותו בן שנתיים וישמעאל היה בן שש עשרה, הבחינה שרה ש"בֶּן-הָגָר הַמִצְרִית אֲשֶׁר-יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק" (שם, ט). יש לשים לב שהתורה משקפת במדויק את רחשי ליבה של שרה. ישמעאל לא נקרא בשמו, אלא מתואר כבן-הגר, והיא מתוארת כמצרית, קרי, כזרה שמקומה אינו בביתם של אברהם ושרה.
שפתה הקשה הזו של שרה, בנוסף לדרישתה החד-משמעית מאברהם לגרש את בנו ישמעאל נראו בעיני אברהם כמעשה רע מאוד, שכנראה גרם לעימות קשה עם אשתו. כיצד יוכל איש החסד הגדול שכל חייו אופיינו בעשיית הטוב והישר להתנכר לבנו בכורו? את טענותיה של שרה, שישמעאל "מצחק" - פירשו רש"י ואחרים בצורה הרבה יותר קשה מהמשמעות הפשוטה של המילה בימינו. הם הבינו את מעשיו של ישמעאל כיציאה לתרבות רעה. על-פי הרמב"ן למילה "מצחק" משמעות "לשון עבודה זרה, לשון רציחה, לשון גילוי עריות, מריב עם יצחק על הירושה ואומר אני בכור ויורש פי שנים ויוצאין לשדה ונוטל קשתו ויורה בו חיצים".
לעניות דעתי, למרות ששרה לא ידעה במפורש מה שמלאך ה' פסק בשמו של הקב"ה לגבי אופיו של ישמעאל - ש"הוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו יִשְׁכֹּן" (בראשית טז, יב) - שרה הבחינה באותן תכונות גנטיות שבו, קרי, למרות היותו בנו לאברהם איש החסד, ולמרות שהוא חונך בהתאם, הוא ירש את תכונות אמו המצרית, והן גברו על סביבתו והפכו אותו לאדם שהוא פרא ולסטים (רש"י) שכולם שונאין אותו ומתגרין בו (רמב"ן), שהוא שולח ידו בכל שכניו וגם שכניו בו (רד"ק). בעיני שרה הסכנה לבנה ולביתה מאדם כמותו הייתה גדולה מידי ומצדיקה את תגובתה הקשה.
הקב"ה התערב
למרות הוויכוח העז בין אברהם ושרה אודות ישמעאל, אברהם לא השתכנע שהפתרון שאשתו דרשה הינו ראוי, עד שהקב"ה עצמו התערב והורה לאברהם במפורש ששרה צודקת בדרישתה לגרש את ישמעאל ואת אמו. כך הורה הקב"ה לאברהם: "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בּקֹלָה" (בראשית כא, יב). רק אז השתכנע אברהם וגירש את אמתו ובנה.
מהן המסקנות מאותה פרשה קשה? לעניות דעתי, אחת מהן היא ששרה ראתה באספקלריה בהירה יותר מבעלה את המציאות מחד-גיסא, ואת העתיד מאידך-גיסא - הן בנבואה מה' והן בתגובתה כעקרת הבית. היא ידעה שעתידו של יצחק ושל עם ישראל כולו יהיה בסכנה אם ישמעאל וצאצאיו יחיו אפילו באותה ארץ, ולכן היא דרשה את סילוקו המיידי. הקב"ה בא לעזרתה וכיוון את ישמעאל לגור הרחק מיצחק - במדבר פראן שאינו חלק מארץ הקודש.
ואם תאמר שזה פתרון גזעני, עליך להודות שאברהם ושרה היו גזענים, ויותר מכך שהקב"ה עצמו, ח"ו, היה גזעני. לכן את המסקנה הזאת אין מנוס מלדחות בשתי ידיים. ואם תאמר שאין להתייאש מישמעאל כי ע"פ חז"ל, הוא חזר בסוף בתשובה, אין המציאות כך. אחרי מותו של אברהם העובדה שישמעאל הצטרף ליצחק בקבורת אביהם אינה ראיה ש"עשה ישמעאל תשובה והוליך את יצחק לפניו", כפי שרש"י טוען. לעניות דעתי, תשובתו של ישמעאל מוגבלת לכיבוד אביו, מידה שבה הצטיין גם עשיו הרשע, כך שאין לתת משמעות יתרה למעשה זה.
מעשה אבות סימן לבנים
מסקנה נוספת חייבת להיות קשורה למסר הנצחי מאותו גירוש כי מעשה אבות סימן לבנים, אך גם לבני בנים ולדורות שעוד יבואו. במילים אחרות, התכונות הקשורות למעשיו המגונים של אותו פרא אדם, שידו בכל ויד כל בו, נותרו המאפיינים הדומיננטיים של צאצאיו של ישמעאל מאז ועד היום.
הערבים הם הם צאצאי ישמעאל וכל מי שעיניו בראשו מבחין שאכן הם ליסטים שידם בכל. אין להכחיש שהערבים בארץ גונבים מכוניות, ציוד חקלאי, צינורות של מים, בקר, קרקעות וכל הבא לידיהם בקנה מידה מבהילים. וברור שסירובם של רוב הערבים לשלם ארנונה, מס הכנסה, ומע"מ מהווים חלק מאותה מידה של גזל וחמס.
בנוסף לאותן תכונות של אביהם, אחרי שהם אימצו את דת האיסלאם. ידיהם אינם רק ברכושם של כל שכניהם אלא גם בגרונם, כי שפיכות דמים היא דרכם כלפי כל מי שאינו נכנע לאיסלאם. זה יותר ממאה שנה שהם רוצחים המוני יהודים בארצנו, רק בגלל היותם יהודים. וכעת שאיפתם הדתית הפכה לגלובלית - כי הם שולחים טרוריסטים לכל יבשת שבעולם כדי להפוך את העולם כולו, בכוח הזרוע, לח'ליפות איסלאמי שבו כל הערכים המערביים - דמוקרטיה, שוויון זכויות לנשים ולמיעוטים, קדושת החיים, חופש הדיבור, חופש העיתונות וחופש הדת ייעלמו כי הם סותרים את הדוגמה הבסיסית של האיסלאם, שכולם חייבם לקבל. ואכן, מלחמת העולם השלישית שהחלה לפני כמאה שנה בין האיסלאם לישראל ועלתה מדרגה ב-11/9/01, צברה תאוצה מאז ומתפשטת כנחשול אדיר באירופה, בארה"ב, באפריקה, באסיה, ובכל פינה בעולם.
תפקידה הראשון של ישראל הוא להילחם באיסלאם בארצנו כפי שנלחמה שרה בישמעאל, למרות הקושי הכביכול מוסרי שבדבר, כדי לוודא שעם ישראל ישרוד. את ישמעאל חייבים לגרש מארצנו למען עתידנו. ובכך עלינו להראות לעולם המערבי שזו הדרך היחידה והחיונית, דרך הדוגמה שניתן לו. דרכה של שרה אמנו קיבלה את אישורו של לא אחר מאשר הקב"ה - כי זו הדרך הישרה והטובה לנו ולעולם כולו. כל ניסיון אחר לפתור את בעיית ישמעאל נדונה לכישלון, כי הוא אינו משקף את המציאות כפי שהיא. אם אנחנו חפצים בחיים, עלינו לבחור בדרך הטובה הזו, שהיא דרכו של הקב"ה. אנו רק צריכים להיעזר באמונה ובאומץ, ולאחר מכן לדון בדרכים הנכונות לביצוע אותו גירוש. הסברה טובה תביא את העולם להבין את מעשינו, ואם לאו, כפי שאברהם חי שנים רבות לאחר אותו גירוש, גם אנו נחיה לאחר מכן.
בשורה התחתונה, מעשי אבות סימן לבנים, מאז ועד היום. כן יהי רצון.

תאריך:  01/11/2012   |   עודכן:  02/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הניסיון התשיעי - מאז ועד היום
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אכן כן.כימעט
צודק  |  1/11/12 13:29
2
במסווה של דת
מה נסגר?  |  2/11/12 07:32
 
- תגובה
אשכולית  |  3/11/12 21:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
הדוח ראה אור ביוני האחרון, ועדיין נתניהו מתעלם ממנו, ובתוכו מן ה'מגנה כרטה' שהעניקה הוועדה לעם היהודי, בקובעה שישראל אינה "כובש צבאי" ביו"ש ו"מנקודת מבט המשפט הבינלאומי...עומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביו"ש". עצם החבירה לליברמן לא תמחק את הרקורד השלילי של נתניהו אצל רבים מבוחרי הליכוד
יהודה דרורי
המצב הכאוטי שנוצר בסודן היה נוח מאד לאירן, סוריה, חמאס וחיזבאללה כדי לשפר עמדות ולנצל ארץ זו למטרותיהם במזרח התיכון
ד"ר מוטי גולן
אבותינו ואמותינו סללו לעצמם, כמו גם לנו כצאצאיהם את הדרך הישרה והנכוחה, דרך האמונה הצרופה בבורא עולם גם במשך "שנות אלפיים".. זכה אברהם לכינוי הנצחי והאלמותי אבינו, כי הוא היה הראשון אשר סלל לעצמו, לבני ביתו ולכל מי שסבבוהו והכירוהו, כמו גם לצאצאיו בני העם היהודי את דרך האמונה המוחלטת והאולטימטיבית בבורא עולם
אודי בורג
קוראים יקרים, ראו הוזהרתם! אם בסיום קריאת הטור, תצקצקו בלשונכם ותגידו, "אוי, זה כל כך מוכר לנו" אז כנראה שכותרת המאמר צודקת
שולמית קיסרי
שר התחבורה הצליח בתום הקדנציה שלו להוסיף נדבך נוסף לערימת הכישלונות שלו. הפעם "מחק" השר בכוונה או "במקרה" למעלה מ-4,000 תלונות של אזרחים נגד קווי האוטובוסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il