X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשביקרתי בעיר חנייה בכרתים, הרשימה אותי במיוחד דמותו של ד"ר ניקולאס סטוורולקיס, שבין שפע עיסוקיו נטל על עצמו בהתנדבות מלאה לנהל את בית הכנסת "חפץ חיים" בשכונה העתיקה של העיר וכך שומר בעצם על גחלת יהודית נושמת
▪  ▪  ▪
כרתים. היסטוריה יהודית כואבת

אני רוצה לשתף את הקורא בחוויית פגישה עם ידידים אורחים, שבאו לביקור קצר בישראל מהעיר חניה בכרתים, בה ביקרתי לראשונה פני מספר שנים. הייתה זו פגישה עם אורחים, שכל הוויית חייהם מצביעה על גשרים לשלום בין עמים, גשרים לשלום בין דתות. שני ידידים, יהודי ונוצרי, אזרחים יוון, החברים בקהילה "חפץ חיים" בבית הכנסת בעיר חניה.
כשביקרתי בעיר חניה בכרתים, הרשימה אותי במיוחד דמותו של ד"ר ניקולאס סטוורולקיס, שבין שפע עיסוקיו נטל על עצמו בהתנדבות מלאה לנהל את בית הכנסת "חפץ חיים" בשכונה העתיקה של העיר.
ניקולאס עושה את הכל בדרכו הוא. בנועם הליכות הוא עושה את הבלתי יאומן להחזיק את המבנה, ולמעשה לנהל גחלת יהודית לוחשת חיה ונושמת.
זו קהילה, שקשה לה לאסוף מנין לתפילה. בנטל העשייה נעזר ד"ר ניקולאס סטוורולקיס בידידים נוצרים, הגרים בסמוך לבית הכנסת. חלקם הם מבאיו הקבועים של בית הכנסת וחברים במוסדותיו. כך מתאפשר לכל יהודי, שמגיע לעיר התירותית בכרתים, לזַכות עצמו בתפילה בבית תפילה במיוחד בימי שישי, בשבתות ובחגים.
77.000 יהודים חיו ביוון ערב מלחמת העולם השנייה. רבים מהם הושמדו במחנות ריכוז. בעירה חנייה לא נותר אף לא יהודי אחד אחרי מלחמת העולם השנייה.
מתי מעט היהודים החיים היום בעיר הגיעו אליה אחרי מלחמת העולם השנייה. הם הגיעו למקום שנפגע אנושות בהפצצות של חיל האוויר הגרמני ומצאו את בית הכנסת "עץ חיים", שכמעט כולו חרב.
קשה שלא להתרגש מהנכונות של קומץ זעיר של יהודים, שלקחו על עצמם לשחזר את מבנה בית הכנסת, כפי שהיה מאז המאה ה-17 ולשקמו. וזאת גם בסיוע של חברי קהילה יוונים, שאינם יהודים ונוטלים חלק בכל הפעולות התרבותיות כולל מועדי תפילה. בכל העשייה הזו מורגשת ידו של ד"ר ניקולאס סטוורולקיס וידידו, יווני נוצרי, המדבר עברית יחסית קולחת, שניתן להחמיא לה, גם אם פה ושם הוא שוגה.
הייתה זו חוויה קשה לעמוד בבית הכנסת בחנייה ולהתפלל עם כעשרים איש, נשים וגברים יחד, חלקם יהודים וחלקם נוצרים, ולדעת שבמקום הזה לפני 70 שנה רוכזו כל יהודי חניה על-ידי הגסטאפו. על אותם ספסלים ישבו כל יהודי חניה. קהילה שלמה על זקניה, גבריה, נשותיה וטפה - ונשאו תפילה אחרונה, צעקו "שמע ישראל " לפני שיצאו לעיר הנמל הרליקיון. שם הועלו על אוניית מלחמה גרמנית בדרכם לעיר הנמל פיראוס עם עוד שש מאות שבויי מלחמה בריטיים. מפיראוס היו אמורים להמשיך למחנה הריכוז באושוויץ. אבל בנסיבות, שלא ברורות דיין עד היום , האוניה טבעה ואיתה ירדה למצולות-ים כל יהדות העיר חניה עד אחרון בניה.
היום עמוסות ידיו של ד"ר ניקולאס סטוורולקיס עבודה אחרי שני אירועים כואבים של הצתה, שאירעו בבית הכנסת. וזאת לאחר שהספיק לנשום מעט אויר משיקום הנזקים שאירעו ברעידת אדמה קשה בשנת 1994.
כשנכנסתי למקום מספר חודשים אחרי ההצתה השנייה, חשתי הערכה רבה ל"פצצת" האנרגיה של ד"ר ניקולאס, שאינו אדם צעיר, שמצא את הכוח והמשאבים בקהילה כה קטנה להחזיר הכל למקומו , כאילו לא היה הכל חרוך ושרוף לפני מספר חודשים . היה זה מרגש להיכנס לבנין שכולו אומר הוד, בניין החובק בחובו היסטוריה יהודית כואבת ודומעת.
היה נעים להיפגש בתל עם ד"ר ניקולאס סטוורולקיס , אדם שחש מחויבות לקהילה בה הוא חי מחוייבות של עשייה בהתנדבות ובמסירות, הראויה לכל ההערכה.

תאריך:  01/11/2012   |   עודכן:  01/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית הכנסת בעיר חניה בכרתים
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
נר זיכרון ליהדות חנייה
ידיד..  |  1/11/12 18:04
2
אזרחי יוון ולא אזרחים יוון. ל"ת
ש.  |  1/11/12 18:12
3
רשימה מרגשת ל"ת
QWERTYUI  |  1/11/12 18:31
4
חנייה קסם של עיר ל"ת
אוהב את חנייה  |  2/11/12 09:54
5
נחוחו של בית סבא
בן דוגית  |  2/11/12 17:08
6
רשמי ביקור ב"חפץ חיים"
אברהם ספיר  |  2/11/12 18:05
7
הרשימה החזירה אותי לחנייה
ציון הראל  |  3/11/12 03:46
8
כתבה יפה
נאורה .  |  3/11/12 11:17
 
- לנאורה
שפויה  |  3/11/12 18:54
 
- שפויה , את בטוחה שאת שפויה.
אדם ר...  |  4/11/12 07:22
 
- לא הבנתי מה מעיד על אי שפיות
שפויה מאד  |  4/11/12 12:20
 
- יהודי ופטריוט
צפורה בנאי  |  3/11/12 19:37
9
חזרתי שנית לכתבה
אדם ר.  |  5/11/12 08:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
יש כמה תעשיות שבהן מקובל שהתשלום עובר לפני קבלת המוצר או השירות. בפורנו-פוליטיקה, אנחנו קודם שמים את הפתק בקלפי ורק אז מתעוררים להבין ששוב רכשנו סקס רגעי ומשפיל במקום אהבה. ביבימט הוא לא מקום למצוא אהבה, מקסימום סקס מזדמן, ובו האזרח הוא האובייקט והמרוויח הוא המפיק. וכחלון? תפגשי אותו בבחירות הבאות, כשהוא זקוק לך, ולפתע תקבלי סימוס: "ערה"?
חיים שאולזון
חזרתי בתשובה ותהיתי לאיזה מגזר חרדי עלי להשתייך. ואז ראיתי את המכתבים נגד גור ואת המאמרים נגד אנשי החזון איש ואת התמונות של ויז'ניץ    מייל שקיבלתי, ככתבו וכלשונו
הרצל חקק
הרצל חקק חוזר לשנות החמישים, לימים שהוא ואחיו היו הולכים לבית הכנסת 'מנחת יהודה' בשכונת מחנה יהודה - לקרוא תהלים בחבורת ילדי תהלים, על אווירת בית הכנסת, על דמותו של המקובל הקודש חכם יהודה פתיה זכר צדיק לברכה
חננאל ובר
הניסיון התשיעי של אברהם אבינו - גירוש בנו ישמעאל ואמו הגר - כמו ניסיונו העשירי, עקידת יצחק, הינו בין הקשים ביותר שניסהו הקב"ה    אך להבדיל מניסיונו העשירי, שלמרות כל הקושי שבו, אברהם יצא לבצעו ללא כל היסוס, עיכוב או דיון עם מישהו, אפילו לא עם אשתו, בניסיון הגירוש מעידה התורה ש "וַיֵרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ" (בראשית כא, יא)
אליקים העצני
הדוח ראה אור ביוני האחרון, ועדיין נתניהו מתעלם ממנו, ובתוכו מן ה'מגנה כרטה' שהעניקה הוועדה לעם היהודי, בקובעה שישראל אינה "כובש צבאי" ביו"ש ו"מנקודת מבט המשפט הבינלאומי...עומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביו"ש". עצם החבירה לליברמן לא תמחק את הרקורד השלילי של נתניהו אצל רבים מבוחרי הליכוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il