X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התייצבותו של אברהם אבינו להגנתם של אנשי סדום מלמדת אותנו על חובתנו כמי שקוראים בשם ה': לראות בכל העולם סוג של "עניי עירך" ולהתייצב לצד כל מי שזקוק לעזרתנו
▪  ▪  ▪
סנדי. הייעוד של הטבה בעולם [צילום: AP]

בשעה שמתרחש אסון כבד בעולם, לא עלינו, ועולה שאלת הסולידריות הבינלאומית ועזרה למקומות הזקוקים לכך - נשמע לא אחת מנגנון הגנה, הפוטר אותנו מלהיות שותפים בכך. נימוקים רבים מובאים להצדקת עמדה זו:
"עניי עירך קודמים", ויש לנו בעיות רבות הקודמות בזמן לצרות של אחרים בעולם; אין לנו מספיק משאבים כדי לסייע למקומות אחרים; הם לא היו מסייעים לנו, ולפיכך אין לנו שום מחויבות מוסרית; עזרה למקומות אלה מהווה תרומה לעבודה זרה שאסורה על-פי ההלכה; יש לנו סדר יום כה עמוס עד שאין אנו יכולים להתפנות ולהוסיף לו גם עניינים של אחרים; אנחנו מדינה קטנה - שיעזרו האחרים, ועוד ועוד. כדרכם של נימוקים, לא ניתן לשלול את נקודת האמת המצויה בכל אחד מהטיעונים האלה, ועל כן בדרך כלל אין הנאמנים לתורה ולמצוות שותפים בפעולות הסיוע.
אברהם אבינו תובע הצלת תושבי סדום
פרשת השבוע שלנו מביאה לידי ביטוי גם צד אחר של המטבע - קיצוני מאוד. אברהם אבינו מתייצב מול הקב"ה ונאבק על שרידותם של אנשי סדום, שהם רעים וחטאים לה' מאוד. פרשה זו מעוררת שאלות רבות התובעות פרשנות, כגון עצם היכולת של אדם לטעון טענות מול הקב"ה; האם קיים מוסר עצמאי שניתן לבוא מכוחו ולומר לריבונו של עולם "השופט כל הארץ לא יעשה משפט" (ונזכיר שבפרשתנו גם אבימלך טען טענות מוסריות מול ה': "הגוי גם צדיק תהרוג?"); האם בסופו של דבר קיבל הקב"ה את טענות אברהם, או שעשה כפי שעלה ברצונו מראש וכדומה. אולם שורשה של הפרשה אינו מאפשר התעלמות: מייסד האומה הישראלית הקורא בשם ה' מתייצב בענווה מול הקב"ה ותובע כי בזכות הצדיקים יינצלו כל תושבי סדום, ולא זו בלבד, אלא שהוא טוען שזו טענת משפט ולא טענת חסד ורחמים.
הנצי"ב, בהקדמתו הידועה לספר בראשית, מדגיש מאוד את הנקודה הזו: "וזה היה שבח האבות - שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשר, עוד היו ישרים. הינו שהתנהגו עם אומות העולם, אף שהיו עובדי אלילים מכוערים, מכל מקום היו עימם באהבה וחשו לטובתם באשר היא קיום הבריאה. כמו שאנו רואים כמה השתטח אברהם אבינו להתפלל על סדום, מכל מקום חפץ בקיומם, וב[בראשית] רבה פרשת וירא [פרשה ס"ט] איתא על זה שאמר הקב"ה לאברהם אבינו: אהבת צדק ותשנא רשע, אהבת להצדיק את בריותי ותשנא להרשיען, על כן וכו'. וכן הרבה למדנו מהליכות האבות בדרך ארץ, מה ששייך לקיום העולם המיוחד לזה הספר שהוא ספר הבריאה".
מעשיו של אברהם אבינו מהווים המשך לייעוד שהטביע בו ריבונו של עולם כבר בהתגלות הראשונה: "ונברכו בך כל משפחות האדמה". אנו מבקשים להוסיף אור בעולם ולהיטיב בו, ואנו אפילו כואבים את ההשמדה הצפויה של אנשי סדום. קל וחומר, שאם אפשר לעזור בעולם ולחלוק עימו את מה שהיטיב ה' לנו, יש לעשות זאת במידה האפשרית.
מכאן ועד האפשרות לראות את העולם כולו כסוג של "עניי עירך" המרחק קצר מאוד, ואנו צריכים לזכור בכל עת את הייעוד הגדול של הטבה בעולם. מובן, כי יש לשקול שכר פעולה זה כנגד הפסדה, ובוודאי שיש להתחשב בהקצאת המשאבים, ולקיים קודם את "וחי אחיך עמך". אולם ההולך בדרכי אבות וקורא בשם ה', לומד גם על האחריות שיש לו כלפי העולם כולו, ועל ההטבה שעם ישראל נקרא להיטיב בעולם.

הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר "אורות שאול" בפתח תקוה.
תאריך:  01/11/2012   |   עודכן:  02/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין "סנדי" לאברהם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אם אברהם אבינו לא היה מתערב
יהודי חרד  |  2/11/12 15:56
2
אברהם אבינו כן. אתה לא
אורי עמר   |  4/11/12 11:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כשביקרתי בעיר חנייה בכרתים, הרשימה אותי במיוחד דמותו של ד"ר ניקולאס סטוורולקיס, שבין שפע עיסוקיו נטל על עצמו בהתנדבות מלאה לנהל את בית הכנסת "חפץ חיים" בשכונה העתיקה של העיר וכך שומר בעצם על גחלת יהודית נושמת
דן אלון
יש כמה תעשיות שבהן מקובל שהתשלום עובר לפני קבלת המוצר או השירות. בפורנו-פוליטיקה, אנחנו קודם שמים את הפתק בקלפי ורק אז מתעוררים להבין ששוב רכשנו סקס רגעי ומשפיל במקום אהבה. ביבימט הוא לא מקום למצוא אהבה, מקסימום סקס מזדמן, ובו האזרח הוא האובייקט והמרוויח הוא המפיק. וכחלון? תפגשי אותו בבחירות הבאות, כשהוא זקוק לך, ולפתע תקבלי סימוס: "ערה"?
חיים שאולזון
חזרתי בתשובה ותהיתי לאיזה מגזר חרדי עלי להשתייך. ואז ראיתי את המכתבים נגד גור ואת המאמרים נגד אנשי החזון איש ואת התמונות של ויז'ניץ    מייל שקיבלתי, ככתבו וכלשונו
הרצל חקק
הרצל חקק חוזר לשנות החמישים, לימים שהוא ואחיו היו הולכים לבית הכנסת 'מנחת יהודה' בשכונת מחנה יהודה - לקרוא תהלים בחבורת ילדי תהלים, על אווירת בית הכנסת, על דמותו של המקובל הקודש חכם יהודה פתיה זכר צדיק לברכה
חננאל ובר
הניסיון התשיעי של אברהם אבינו - גירוש בנו ישמעאל ואמו הגר - כמו ניסיונו העשירי, עקידת יצחק, הינו בין הקשים ביותר שניסהו הקב"ה    אך להבדיל מניסיונו העשירי, שלמרות כל הקושי שבו, אברהם יצא לבצעו ללא כל היסוס, עיכוב או דיון עם מישהו, אפילו לא עם אשתו, בניסיון הגירוש מעידה התורה ש "וַיֵרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ" (בראשית כא, יא)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il