X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גרד או צריבה בנרתיק, הם המאפיינים העיקריים של הפטרת בכל אירוע ראשוני של תלונות על גרד כדאי לפנות לרופא הנשים לשם בדיקה והתאמת הטיפול הספציפי כדי למנוע פטרת, הימנעו מביגוד הדוק ומשימוש בסבונים כשטיפה לנרתיק
▪  ▪  ▪
הקפידו על תחתוני כותנה מאווררים [צילום: פלאש 90-אילוסטרציה]

נשים רבות מתלוננות במהלך חייהן על בעיות בנרתיק. לחלקן זהו גרד וצריבה המגיעים בתקופות מסוימות, ואילו עבור אחרות - הפרשות בלתי נעימות וריחות רעים. אומנם הקיץ הוא העונה שבה פטרת הנרתיק נפוצה, אך נשים סובלות מהפטרת גם בחורף, שבה ישנם מקרים רבים של הצטננות ושפעת, שמחלישים את המערכת החיסונית והופכים אותה לרגישה לזיהומים. בנוסף, בחורף עולה שכיחות נטילת האנטיביוטיקה כטיפול במחלות החורף השונות, שעלולה להיות אחת הגורמים לפטרת.
אחת הסיבות השכיחות ביותר לתסמינים של גרד, הפרשה, צריבה ואי-נעימות היא פטרת הנרתיק. זהו מצב המופיע בעיקר בגיל הפוריות, ובעיקר בנשים בהריון, נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון או אנטיביוטיקה (כשליש מהנשים הנוטלות אנטיביוטיקה) וחולות סוכרת, אך גם נשים שאינן נמצאות בקבוצות אלה, עלולות לסבול מפטרת הנרתיק.
הסטטיסטיקה אומרת, כי אחת מכל שתי נשים, תחווה לפחות פעם אחת במהלך חייה תחושות גרד או צריבה בנרתיק, המאפיינות את פטרת הנרתיק. חלקן יחוו תחושה זו לפחות שלוש פעמים בשנה, לעיתים עד כדי פגיעה משמעותית באיכות חייהן, היעדרות ממקום העבודה, ירידה בדימוי העצמי ופחד מיחסי-מין.

מהם הגורמים לפטרת הנרתיק?

לכל אישה יש סביבה טבעית של חיידקים שונים ופטריות בנרתיק, הפלורה, החיים בשיווי משקל עדין מבלי שנרגיש בהם ומבלי שיציקו. הסביבה הנרתיקית של האישה מתאפיינת בחומציות מעצם קיומם של חיידקים ידידותיים (לקטובאצילים), המפרישים חומצה לקטית.
גורמים שונים עלולים להביא להפרת איזון זה שיוביל להתפתחות פטריה. למשל סוכרת, יכולה לגרום להפרת האיזון על-ידי יצירת סביבה "מתוקה" האהודה על הפטריות שיכולות להתרבות באמצעותה ביתר קלות ולגרום לתחושת גרד ולעקצוץ. הריון, נטילת גלולות למניעת הריון, אנטיביוטיקה הניטלת מסיבות שונות, תרופות מדכאות מערכת חיסון כגון: סטרואידים, לבישת בגדים הדוקים, בעיקר מניילון היוצרים חום ולחות, יכולים גם הם להביא להפרת האיזון ולתלונה השכיחה של גרד.

איך נדע אם מדובר בפטריה?

מעבר לגרד או לצריבה בנרתיק, שהם המאפיינים העיקריים של הפטרת, ישנם סימפטומים נוספים היכולים להעיד על הימצאות פטריה, כגון: הפרשה נרתיקית מימית עד סמיכה, כאבים ביחסי-מין, גירוד באיברי המין החיצוניים וצריבה חיצונית במתן שתן.
ב-70% מהמקרים, תחושות אלה יעידו על קיומה של פטרת נרתיקית, המהווה את הסיבה השכיחה ביותר לפנייה לרופא נשים. ביתר המקרים, הסימפטומים עשויים להעיד על טריכומונס (פרזיט המועבר ביחסי-מין), על זיהום חיידקי או על תגובה אלרגית לשימוש בסבונים שונים, במגן תחתון מבושם או לשימוש בדאודורנט מקומי. ביקור אצל רופא הנשים יבהיר את המצב ויסייע להתאים הטיפול לבעיה.

כיצד מומלץ לנהוג במקרה של גרד?

בכל אירוע ראשוני של תלונות על גרד כדאי לפנות לרופא הנשים לשם בדיקה והתאמת הטיפול הספציפי. רופא הנשים יבדוק בעדינות את האזור המגורה, טיב ההפרשה, ריחה, צבעה, חומציות ההפרשה, הסתכלות על ההפרשה במיקרוסקופ ולעיתים אף ישתמש במבחן "הרחה" לשם זיהוי זיהום חיידקי.
אישה הסובלת מאירועים חוזרים של צריבה בנרתיק, ואינה בטוחה כי מדובר בפטריה, מומלץ לה להגיע לרופא נשים לשם אימות או שלילת הפטריה כגורם לגרד. לעיתים הסיבות לתסמינים של גרד וצריבה בנרתיק, יכולות להיות מחלות מועברות מינית כמו זיבה וכלמידיה, רירית נרתיק דקה עקב כניסה לגיל המעבר ועוד.
לאחר האבחון, יותאם הטיפול הספציפי, לעיתים אף יידרש טיפול בבן-הזוג בכדי למנוע הידבקות חוזרת. במידה ומדובר בפטריה חוזרת, עם תסמינים שהאישה מצליחה לזהות אותם, ניתן יהיה להיעזר בתרופות המיועדות לטיפול בפטריה, ללא צורך במרשם רופא, כמו: אגיסטן V או קלוטרי טבליות לטיפול פנימי, בשילוב קרם אגיסטן חיצוני לטיפול בתסמינים החיצוניים - הגרד והצריבה (קיים גם כאגיסטן אריזה משולבת). במקרים מסוימים, יחליט הרופא לרשום, בנוסף לטיפול נוגד הפטריה, טיפול באמצעות משחה סטרואידלית חלשה לשם הקלה על הדלקת המקומית שנוצרה במקום הגירוי.
בנוסף, יש שורה של טיפולים "עממיים" או תרופות סבתא, כגון: טיפול מקומי ביוגורט פרוביוטי, ויטמין C, בשן שום כתושה, בשמן זית, באורגנו, בזעתר, שטיפת הנרתיק במים חמימים, ניגוב ויבוש טובים ומריחת משחה המורכבת מפרופוליס וקלנדולה, ועוד - אך יעילותם של טיפולים אלה לא הוכחה במחקרים.

מניעת הפטרת

בנוסף לטיפול התרופתי, יש לשמור על תזונה נכונה הנמנעת מסוכרים, חומרי צבע וטעם מלאכותיים וקמח לבן עם שמרים, זאת משום שהפטריה משגשת על מזונות אלה. במקביל, יש להקפיד על נטילת מוצרי מזון פרוביוטיים (כגון יוגורטים פרויביוטיים למיניהם) המכילים חיידקים טובים, הלקטובאצילים המחזקים את מערכת החיסון.
הימנעות מביגוד הדוק, הקפדה על תחתוני כותנה מאווררים, הימנעות משימוש בסבונים כשטיפה לנרתיק ומשימוש בדאודורנטים מקומיים ותחתוניות מבושמות, יסייעו גם כן להשלמת הטיפול בפטריה.
דלקות בנרתיק הן אחת מהסיבות העיקריות לפנייה לגינקולוג. זיהוי נכון וטיפול בבעיה, יכולים להעלים במהירות את מרבית התלונות ולכן חשוב לאבחן את הבעיה בפעם הראשונה אצל הרופא על-מנת להימנע מטיפול שגוי. כאשר הבעיה חוזרת על עצמה לאחר האבחון הראשוני - האישה יכולה להתחיל לטפל בפיטריה בתכשירים ללא מרשם רופא, על-מנת להקטין את הסבל הנגרם מהגירוד.
בכל מקרה, כל ביקור אצל רופא הנשים, הוא הזדמנות לבצע בדיקה שגרתית שנתית, לפי בקשת האישה, כולל משטח פאפ (משטח צוואר הרחם), חיסון נגד נגיף הפפילומה, הכנה מתאימה להריון או ייעוץ לאמצעי מניעה, כך שמומלץ להגיע לבדיקה באופן שגרתי.

הכותבת היא רופאת נשים בכירה בבית-החולים מעייני הישועה
תאריך:  11/12/2012   |   עודכן:  11/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל מה שרציתן לדעת על פטריות בנרתיק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש טעם להתייאש?
מתעניין  |  11/12/12 13:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אנג'לינה דובינסקי
כיום הטיפול בסוכרת מתקדם יותר מבעבר, וישנן מגוון אפשרויות טיפול שונות, טיפול בהזרקה דוגמת אינסולין ותרופות הניתנות בכדור    בשנים האחרונות פותחו מספר טיפולים לסוכרת מסוג 2, בעלות פרופיל בטיחות ויעילות גבוהה בטיפול בסוכרת ובהגעת המטופל לאיזון
רותי קולס
יש להקפיד על אכילה במנות קטנות, קצובות ולעיתים קרובות    מציצת לימון או שתיית מיץ לימון טבעי מהול במים, תשפר את תחושת הבחילה    צמידי סי-בנד מסייעים להקלה טבעית במקרים של בחילות מכל הסוגים
אורן פרסיקו
הנהלת רשות השידור בחרה ביניב מורוזובסקי לתפקיד מנהל רשת ג', התעלמה ממנו, סיכלה את תוכניותיו, האשימה אותו בהאשמות שווא ולבסוף הפסיקה את עבודתו במפתיע. ראיון
סיגל פארן
שמן שעבר טיגון מתחמצן, נוצרים בו רעלים העשויים להיות מסוכנים, לכן יש לטגן רק פעם אחת בכל מנה של שמן    העדיפו להשתמש בשמן זית איכותי שדרגת חמיצותו נמוכה    יש לשמור את שמן הזית בבקבוק זכוכית או פח
שרון נריה בר-און
המוטיב של הדלקת האור, שעומד במרכז חג האורים, חזר על עצמו שוב ושוב במקורות השונים. אנחנו נדרשים להדליק אור במקומות החשוכים שבחיינו האישיים והקולקטיביים כאחד. באמצעות הדלקת הנרות הסימבולית, ניתן להדליק את האור שנפש פנימה ובכך לשפר את הטעון שיפור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il