X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יהודה וראובן מציגים שני דגמים שונים של מנהיגות ונטילת אחריות, הנובעים משני מניעים שונים. המנהיג האמיתי, כפי שמלמד דוד - בן-בנו של יהודה - הוא זה המונע מהאמת הפנימית שלו, אינו מגלגל הלאה את האחריות ונושא בה לאורך ימים
▪  ▪  ▪
דוד וגלית. להציל את שאול [ציור: גוסטב דורה]
גיבורים יש, מנהיגים אין
בפועל, גיבורים רבים יש בארץ. לוחמים בעלי כישורים קרביים פלאיים. אבל מנהיגים המוכנים לקחת אחריות על עצמם ברגעי משבר, מנהיגים שלא מטילים אחריות על אחרים ולא מוכנים לעמוד מן הצד בשעת משבר, גם אם התוצאה לא תשרת את האינטרסים האישיים שלהם, כמעט אינם בנמצא

פרשת השבוע שלנו היא המשך לסיפור בו אנו מצויים בשבועות האחרונים מאז מכירתו של יוסף בפרשת וישב. בפרשה הקודמת קראנו על המצב הבלתי-אפשרי בו חוזרים ילדיו של יעקב ממסעם הראשון למצרים. שמעון נותר בבית האסורים של השליט המצרי. התנאי לחזרתם ולשחרורו של שמעון הוא הורדתו של בנימין למצרים.
יעקב מצידו מסרב בכל תוקף להניח לבנימין ללכת עימם למצרים. הוא גם לא נענה לפנייתו של ראובן, האומר לו: "את שני בני תמית אם לא הביאנו אליך, תנה אותו על-ידי ואני השיבנו אליך". אך בסופו של דבר הרעב הכבד מחייב את יעקב לשקול את החלטתו מחדש.
מי שמשכנע אותו לשנות את דעתו הוא דווקא יהודה, הנושא נאום מרגש שבשיאו הוא מכריז: "אנכי אערבנו, מידי תבקשנו, אם לא הביאותיו אליך והצגתיו לפניך - וחטאתי לך כל הימים". מה גרם ליעקב לשנות את דעתו? האם זהו רק הרעב שהולך וגדל, או שמא יש בתוכן דבריו של יהודה משהו שגורם לו לבטוח בו?
ההבחנה בין דברי ראובן לדברי יהודה מצביעה על שני דגמים של מנהיגות. המדרש מספר, כי ראובן אמר: "אני הבכור ואין הסירחון תלוי אלא בי". במילים אחרות: ראובן, כבכור, מוטרד מהשאלה מה יאמרו עליו, כיצד הוא יצטייר בעיני הציבור. רק בשל כך הוא מקבל על עצמו אחריות. לא הדאגה לבנימין ולשמעון ואפילו לא הדאגה ליעקב, מביאים אותו לכך. זאת ועוד: במקרה של כישלון אפשרי, את המחיר מטיל ראובן על ילדיו - "את שני בני תמית".
יהודה נוקט בגישה הפוכה. ראשית, הוא לוקח את כל האחריות על עצמו: "אנכי אערבנו, מידי תבקשנו". שנית, הוא לא מציין בדבריו עונש כזה או אחר. הוא בונה את כל דבריו על הערבות שאותה הוא מוכן לקבל על עצמו. ומעל הכל: הוא לא קוצב את אחריותו בזמן. הוא מחויב למשימה "כל הימים".
מימוש הערבות בימי גלית
לקוראי הפרשה נראה שיהודה לא היה צריך להעמיד את דבריו במבחן המעשה. הציניקנים שבינינו הורגלו לנאומים חוצבי להבות ועטורי משלים ודימויים. לפיכך, מותר היה להם להטיל ספק בכנותם של דברי יהודה, אלמלא המדרש היה מעמיד אותנו על היום בו פרע יהודה את הבטחתו ליעקב.
במדרש תנחומא לפרשת ויגש עולה השאלה: "אימתי פרע יהודה ערבותו?", וכך הוא עונה: "בימי גלית. כיון שהיו ישראל באותה שעה בצרה, מה כתיב?: 'ויגש הפלשתי השכם והערב מחרף ומגדף'. התחיל שאול מוציא כרוז: 'והיה האיש אשר יכנו יעשרנו המלך'". שאול, מלך ישראל, נמצא במצוקה גדולה. ממלכתו מאוימת על-ידי פלשתים והוא זקוק לעזרה.
שאול בא משבט בנימין והוא מחפש מי שיערוב לו. ישי, אביו של דוד, שהוא מבני בניו של יהודה, אמר לבנו: "הרי השעה לקים אותו הערבות של זקנך שערב את בנימין מיד אביו, שנאמר: 'אנכי אערבנו'. לך והוצא אותו מערבותו, שנאמר: 'ואת אחיך תפקוד לשלום'". ערבותו של יהודה לא הסתיימה עד שדוד הציל את שאול מיד גלית. אם נרצה אפשר לומר, כי דוד לא יכול היה להגיע למלכות, כל עוד לא הוכיח את מנהיגותו באמצעות הערבות לשאול.
בדרך כלל אנו סבורים, שסיפור גבורתו של דוד קשור בנכונותו להילחם בגלית. בפועל, גיבורים רבים יש בארץ. לוחמים בעלי כישורים קרביים פלאיים. אבל מנהיגים המוכנים לקחת אחריות על עצמם ברגעי משבר, מנהיגים שלא מטילים אחריות על אחרים ולא מוכנים לעמוד מן הצד בשעת משבר, גם אם התוצאה לא תשרת את האינטרסים האישיים שלהם, כמעט אינם בנמצא. גבורתו העילאית של דוד באה לידי ביטוי בנכונותו להגן על שאול בשעת מצוקה, על-אף העובדה שלימים שאול הוא זה הרודף אחרי דוד.
עטרת הנשיאות מצד עצמה
בראש כל מערכת יכול לעמוד מנהיג המשתייך לאחד משני דגמים אפשריים. שניהם לוקחים על עצמם אחריות, אך מניעיהם שונים. האחד לוקח אחריות, כי הדבר משרת את מטרתו, ולכן הוא גם מטיל את האחריות בדרך פתלתלה על האחרים, משתמש בענישה וקוצב זמן לאחריותו. השני מקבל עליו אחריות, כי כך מחייבת אותו מידת האמת הפנימית שלו. הוא לא מטיל אותה על אחרים, לא משתמש בענישה ומוכן לשלם את המחיר לאורך ימים ושנים.
הראי"ה קוק זצ"ל סיכם את שני אבות הטיפוס של המנהיגים בדברים הבאים: "מי שלוקח את השררה לאיזה מטרה, צריך להתבונן אם מטרתו הפרטית תתקיים בידו כמו רדיפת הכבוד, אם יעבירוהו כבודו בקלון יומר. אבל מי שלב נדבה לו, הוא מכיר את עטרת הנשיאות מצד עצמה לדבר יקר הערך מפני היתרון הגדול של הנהגת כלל עם ה' ולעמוד בראשם, שהוא שלמות גדול ותפארת נצחי, לא מצד הכבוד המדומה כי אם מצד גודל הערך והפעולה היקרה של המצווה הגדולה הזאת של הנהגת גוי קדוש. וכיון שהדבר הוא תכלית לעצמו, אין לחוש אם יהיה לזמן ארוך או קצר, כי מעט יתרון הוא שווה הרבה".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנכ"ל "הכל חינוך" ומרבני צהר.
תאריך:  19/12/2012   |   עודכן:  20/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחריות מנהיגותית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
את המנהיגות מצאת אצל לפיד?...
נסים גבאי  |  23/12/12 07:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב רפי פוירשטיין
קיים ויכוח תמידי בין האש לבין הסרגל, בין התזזיות לבין היציבות, בין הנוסחה לבין הספונטניות. נרות החנוכה מבטאים את העמדה הנותנת עדיפות לרוח על פני החומר, ולתפישה האמונית העומדת מול כל הרוחות והקשיים
הרב רפי פוירשטיין
חייו של יעקב נראים כרצופי משברים וטרגדיות, כמעבר בלתי פוסק מאסון לאסון. אך מתחת לפני השטח מבעבעים חיים חדשים, ומתוך שרשרת הצרות צומח עם ישראל. זה יכול לקרות גם לנו, אם רק נאמין בכך
הרב יובל שרלו
נאומו הקשה של יעקב נגד לבן, בו הוא חושף את הנצלנות שהייתה מנת חלקו במשך 20 שנה, אקטואלי גם לימינו. הוא מסב את תשומת ליבנו לחובות המעביד כלפי עובדו - וגם לחובות העובד כלפי מעבידו
הרב רפי פוירשטיין
מה יש לתורה נגד הבנים הבכורים, ששוב ושוב נדחים לטובת הצעירים מהם?    המסר הוא: לא הייחוס קובע אלא המעשים; לא התורשה עימה נולד האדם, אלא הפעולות שהוא עצמו בוחר לבצע
הרב רפי פוירשטיין
הטענה לפיה חייו של המאמין קלים בהרבה משל חברו שאינו מאמין, היא טעות קשה ונפוצה. המו"מ שנאלץ אברהם לנהל על מערת המכפלה מדגים זאת היטב - כמו גם את החיבור הנכון והחיוני בין החזון למציאות
רשימות נוספות
מעשה סדום  /  הרב יובל שרלו
רילוקיישן נוסח אברהם  /  משה זלצברג
לא עוד מבול!  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il