X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
יונה אליאן ויצחק חזקיה, וברקע אברהם סלקטר [צילום: דניאל קמינסקי]
ביקורת: "הפרדס" בבית לסין - משובח
מחזהו של יוסף בר יוסף, מבכירי מחזאינו, "הפרדס", שעולה בתיאטרון בית לסין, לא נס ליחו מאז עלה ב"הבימה" ב-1985 עם מרים זוהר. להפך - טעמו עז מתמיד, והוא שודרג ורלוונטי לימינו כמו אז והלאה
יונה אליאן ויצחק חזקיה [צילום: דניאל קמינסקי]

יוסף בר יוסף, בנו של הסופר הדגול יהושע בר יוסף, מלא ביצירתו את אהבת הארץ, הקשר אליה והחיבור בין החום האנושי לאהבת האדמה, ממנה באנו ואליה נשוב. הסיפור שלו נסב על שני אחים ואחות המתגוררים אי שם בצמוד לפרדס שהורישו הוריהם לבן הבכור, מנשה, שהיה בעבר ראש המועצה בה גרו. נישואיו חסרי האושר לאשתו במשך 40 שנה, שממנה התאלמן, עשוהו זועף, חסר רגש וחסר אמונה בבני אדם, כולל אחיו. אחיו בועז, הוא הכבשה השחורה, מעולם לא התחתן, הולל, לא רציני ומגלם את ההפך מאחיו. רק האחות צביה, דואגת לשניהם גם יחד. היא מנסה לשדך למנשה אשה, כדי להוציאו מעצבונו, אך הוא דוחה אותה בתקיפות.
יום אחד, מגיחה דרך חור בגדר הפרדס היישר לביתם, באישון לילה, אשה יפה ומוזרה, אידה. היא מתקבלת בחשדנות ובספקנות. מסתבר שהאשה (יונה אליאן) היא עולה חדשה מרוסיה, מורה לבלט, שתרה אחרי תלמידים שיצטרפו לקבוצת הבלט שהיא מנסה להקים. היא עושה זאת גם מטעם כלכלי, אך בעיקר מאהבת האמנות. תוך שימוש בחושניותה ונשיותה, היא מתחבבת על מנשה (יצחק חיזקיה), כשהיא אומרת לו כמה שהוא יפה, מה שמתנגש עם היותו קרח ומבוגר. בעוד בתכניית ההצגה הוא נראה צעיר וחמוד עם הפאה לראשו. היא מצליחה לשבור לאט לאט את חוסר האמונה שלו בה, ויוצרת עמו קשר רגשי חזק, עד כדי כך שהוא רוצה לרשום את הפרדס על שמה.
צעד זה מביא למשבר בינו לבין אחיו בועז (אברהם סלקטר, שמפליא בעושר משחקו, ועושה כאן את התפקיד שכמו נכתב עבורו במיוחד). בועז מנסה לקלקל את היחסים בין השניים, עד שהוא מחליט לגדוע את כל עצי הפרדס כנקמה. עד כדי כך בוערת בו השנאה.
יונה אליאן היא המוזה, החלק המיסטי והרגשי בתת המודע של כל אחד, השואפת ליופי, מה שמומחש באהבתה לפרדס שמזכיר לה את התפוזים - הזכרון החזק ביותר שלה מאביה, שכה אהב את התפוזים שהיו מקבלים ברוסיה בחבילה מישראל, ושהאירו את עולמה שם.. והיא עושה את התפקיד, כולל השפה העברית המשובשת שלה כעולה, וברוב עדינותה שמתבטאת בשפת הגוף, במיוחד בתנועות הידיים. יצחק חזקיהו מגלם את הגבר הריאליסטי, שגם אם נשבה בקסמיה, חוזר לבסוף לסורו. הדרמה מתעצמת לקראת סוף המחזה, כששלושת השחקנים, וכן פלורנס בלוך המצוינת כאחות השניים, שגם לה יש חשבון עם הנושא, ממנפים את הדרמה לשיאה. כולם מתוזמרים היטב בידי הבימאי אבישי מילשטיין, שדרמות קלאסיות הן כוס התה שלו, פת לחמו הקבועה.
עיצוב התפאורה החכם והיפה של ניב מנור, והתלבושות היפות הכה מחמיאות לגופה החטוב של אליאן, ומנגד - אלו שתואמו לאופי האיכרי של האחים במושבה, התלבושות הן מלאכת מחשבת של אולה שבצוב. לצלילי המוזיקה שעיצב בועז פלג, מחוללות שלושת הרקדניות/שחקניות (סיון כהן, לירון ויגדור ואור ברכה-נצר) ומלבבות את עין הצופים; קטעים המהווים כעין אתנחתא במערבולת הרגשות המצטברים בנגיעה שלהם בקלאסי, ובסך-הכל, מלאכת אריגת המחזה להצגה היא מושלמת.
את המחזה כתב בר יוסף עם גל העליה הרוסית שהחלה בשנות השבעים, ושהעשירה אותנו באינטלקטואלים ויוצרים רבים. דמותה של אידה היא הסמל לעליה זו, מול הארציות של שלושת האחים ויחסם לפרדס, למשפחה ולבית כאל משהו חומרי בלבד.
בהמלצה שנכתבה על בר יוסף לקבלת פרס ישראל, שאכן קיבלו ב-2003, נכתב שהוא במסורת של צ'כוב אך אינו צ'כוב. ואכן, הוא הרבה יותר רענן ומעניין מצ'כוב, שאצלו קורה כמעט כלום במחזות, והם נמתחים לכדי שלוש שעות. בלי רצח, בלי שוד, ובלי האלמנטים הנחשבים כיום כנחוצים בכל מחזה או סרט - מצליח בר יוסף למהול מיסטיקה במציאות, ריאליזם בחלום (חלומותיה של אידה על הקמת חוג לבלט בארץ של עליה וקשייה), והתמהיל שנוצר - משובח.

יצחק חזקיה ואברהם סלקטר [צילום: דניאל קמינסקי]
תאריך:  17/02/2013   |   עודכן:  17/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: "הפרדס" בבית לסין - משובח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ביקורת ״הפרדס״
אור השחר  |  25/10/13 09:36
2
ביקורת
שוקי ר  |  19/11/13 19:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הם אומנם נמנים עם הדת הנוצרית בארה"ב, אבל רואים עצמם כציונים נלהבים, התומכים בכל נפשם ומאודם בישראל ובעם היהודי    גד נחשון, היסטוריון יהודי-אמריקני ועורכו של ה"ג'ואיש פוסט" רב התפוצה בניו-יורק, מגולל ל-News1 את סיפורו המופלא של הזרם הזה
אורן פרסיקו
האם בישראל צומחת פלוטוקרטיה המשתקת את העיתונות? האם העיתונאים העניים משותקים ממילא? והאם העיתונים המעסיקים אותם מאבדים את צביונם?
יפתח שפיר
הופעת מערכות הגנה אווירית מתקדמות בשטח לבנון, היא בלי ספק בעיה קשה עבור ישראל    חיל האוויר הישראלי פועל כיום מעל לבנון בחופשיות יחסית    פעילות זו חשובה לאיסוף מודיעין הן על לבנון והן על שטח סוריה
פזית רבינא
המלחמה בסוריה משפיעה על ישראל גם לטובה: מדינות ערב שהעבירו סחורות דרך שכנתנו הצפונית נעזרות כיום בנו, והמדינה מרוויחה. אך אליה וקוץ בה - מוסלמים זרים נכנסים לארץ ועוברים בה ללא מחסומים וללא בדיקות, כאילו היו אזרחים מן השורה
אריאל כהנא
חוץ מהעניין הפלשתיני, קשרי ישראל–יפן בסדר גמור, אם כי יש מרחב רב לשיפור. יש ביקורים ושיתופי פעולה אבל התיירות בין המדינות מצומצמת מאוד, בין היתר משום שחברת אל על לא מעוניינת להפעיל קו ישיר בן טוקיו לנתב"ג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il