X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' פואד עאזם מנהל השירות לשימור פוריות   |  בי"ח ליס
לכימותרפיה ולטיפולי קרינה עלולה להיות השפעה הרסנית על מערכת הרבייה הנשית הודות לחידושים בתחום הקפאת עוברים וביציות, נשים רבות בגיל הפוריות יכולות להרות לאחר החלמתן מהסרטן טיפולים נוספים כוללים הסטה של השחלה לפני ההקרנה וקיבועה ברום הבטן, ואף השתלה של פיסות שחלה
▪  ▪  ▪
ניתן להרות לאחר החלמה מהסרטן [צילום: פלאש 90]

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה חדה במספר הנשים בגיל הפריון שהחלימו ממחלת הסרטן. הגורמים לכך נעוצים בעיקר בגילוי מוקדם של המחלה, שמאפשר להתחיל בטיפול לפני התפשטותה. לפי הערכות, אחד מכל 250 אנשים באוכלוסיה הבוגרת כיום, החלים בעבר ממחלה ממארת של גיל הילדות.
חרף שיעורי השרידות הגבוהים, טיפול כימותרפי - ובמיוחד פרוטוקול הכולל ציקלופוספאמיד או תכשירים אחרים מקבוצת האלקלואידים - עלול לפגוע באופן משמעותי בתפקוד השחלות. גם השתלת מח עצם ורדיותרפיה כל-גופית מהווים גורמי סיכון לאי-ספיקה שחלתית. הפגיעה בפוריות תלויה בסוג הטיפול ובמינונו, וכן בגיל המטופלת.
לפני כ-20 שנים, כאשר שיעורי השרידות ממחלת הסרטן היו נמוכים, עיקר הדאגה של הרופאים המטפלים התמקדה במאמץ להשאיר את האישה בחיים. כשהוקמה יחידת ההפרייה החוץ גופית בליס, בשנת 1984, האופציות שעמדו בפני אותן נשים שהחלימו מסרטן ורצו להרות, אך נותרו עם פגיעה בלתי הפיכה, היו תרומת ביציות (במקרה שהנזק היה מוגבל לשחלות בלבד) או פונדקאות (אם גם לרחם נגרם נזק כתוצאה מהמחלה עצמה או מהטיפולים).
מאז אותם ימים, חלה התקדמות טכנולוגית אדירה בתחום הקפאת רקמות, במיוחד בכל הנוגע ליכולת הבקרה הממוחשבת על הטמפרטורה בכל רגע נתון בתהליך ההקפאה וההפשרה. עד לאחרונה, ההקפאה בוצעה באמצעות הורדה הדרגתית של הטמפרטורות, כך שטמפרטורת היעד - מינוס 193 מעלות - הושגה בתוך שעתיים וחצי. אחת הבעיות בשיטה זו, היא היווצרות גבישי קרח שפגעו בסידור הכרומוזומים על מישור המטאפאזה בסיבי הכישור. לאחר ההפשרה יש התקשות של המעטה הפוליסכרידי שעוטף את הביצית (zona pellucida) דבר המקשה על חדירת הזרע.
בשנים האחרונות נקלטה בליס טכנולוגיית הקפאה חדשה (Vitrification) - זיגוג, המונעת היווצרות גבישי קרח בתהליך ההקפאה. בשיטה זו מקפאים את הביצית במדיום מיוחד, המגן על התא ומגן עליו מפני יצירת גבישים בזמן ההקפאה. ההקפאה עצמה מתבצעת במהירות גבוהה ביותר, שמושגת בתוך שניות. שיעור ההפריה המדווח בשיטה זו מגיע במחקרים מסוימים לזה של ביציות שלא עברו הקפאה.
כיום, הטיפולים האונקולוגיים בנשים מתחת לגיל 40, נעשים במקביל לבניית תוכנית לשימור הפריון. הטכנולוגיה מאפשרת לנו כיום לבצע ארבעה סוגים של טיפולים לשיפור פריון: הקפאה, טיפול כירורגי, טיפול תרופתי וניתוחים משמרים.

הפריה חוץ-גופית והקפאת עוברים

הקפאת עוברים נחשבת כיום לשיטת שימור הפריון המבוססת ביותר. הליך זה מצריך גירוי שחלתי, שלאחריו הביציות נשאבות ועוברות הפרייה חוץ-גופית. לאחר החלמת האישה, ובמידה והיא מביעה את רצונה להרות, היא מקבלת טיפול הורמונלי על-מנת להכין את רירית הרחם לקראת החזרת העוברים לחלל הרחם.
הפריה חוץ-גופית והקפאת ביציות
אפשרות זו משלבת בין טיפולי הפריה חוץ גופי ושאיבת ביציות, אך כאן הביציות אינן מופרות, ובמקום זאת הן נשמרות בהקפאה בחנקן נוזלי. הן יישארו מוקפאות עד להשגת רמיסיה מהמחלה, ובהתאם לרצונה של המטופלת בצאצאים. עד-כה נולדו למעלה מ-1,000 ילדים בעולם בהליך הקפאת ביציות.
חלופה נוספת היא הקפאת ביציות לא בשלות בשלב ה-germinal vesicle. במקרים אלו, הסיכון לפגיעה בשלד התא וסיבי הכישור נמוך יותר, אך יש צורך בהבשלה חוץ גופית של הביציות (in vitro maturation - IVM) לפני שניתן להפרות אותן. הבשלה חוץ גופית של ביציות היא שיטה ניסיונית ובלתי מבוססת, ולפיכך אינה מיושמת באופן נרחב כיום.

הקפאת פיסות שחלה

בטכניקה זו, מבוצעת כריתה של השחלה כולה או של מקטעי קורטקס השחלה לפני טיפולי הכימותרפיה או הקרינה, בדרך-כלל בגישה לפרוסקופית. לאחר ניקוי חלקי השחלה, היא מוקפאת ומושתלת בחזרה באזור האגן בסמיכות למיקום האנטומי של השחלה, סמוך ל-infundibulopelvic ligament או על-פני השחלה האטרופית.
הליך ההקפאה, והיפוקסיה של השתל בימים הראשונים לאחר ההשתלה, גורמים לאובדן מסיבי של 50%-90% מהזקיקים הפרימורדיאליים. בעיה נוספת היא הסיכון של פיזור גרורתי לשתל, והחזרת תאים גידוליים לגוף המטופלת. קשה להעריך את סיכון זה, ובכל מקרה מומלץ לבצע בדיקה היסטולוגית של רקמת השחלה, על-מנת לצמצמו.
שיפור אספקת הדם וצמצום ההיפוקסיה של השתל נמצאים כיום בלב המחקר של טיפולי שימור פוריות בטכניקה של הקפאת רקמות שחלה. ההליך עדיין נתפש כניסיוני, ואין בסיס מוכח להמליץ עליה כשיטה לשימור פריון לנשים המעוניינות לדחות את מועד הקמת המשפחה.

הסטת רקמות השחלה וקיבוע שחלות

הקרנה של אזור האגן עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לרקמת השחלה, לזקיקים ואף לרחם: קרינה במינון של 20 Gy או יותר תביא לאי-תפקוד מוחלט של השחלה בנשים מתחת לגיל 40. Ovariopexy, הליך להסטת רקמת השחלה משדה הקרינה המבוצע לרוב באמצעות לפרוסקופיה, יכול לשמר את התפקוד השחלתי.
שיעורי ההצלחה המדווחים בהליך הסטת השחלה משדה הקרינה נעים בטווח רחב שבין 16% ל-90% - בהתאם להבדלים בשדה הקרינה ובאספקת הדם לרקמה.

מתן אנאלוגים של GnRH

הרעיון שעומד מאחורי מתן תכשירים אנאלוגים של GnRH הוא כי דיכוי הציר ההורמונלי בין ההיפופזה לשחלה ימנע גיוס זקיקים שנחשפים לרעילות התרופות הציטוטוקסיות. שיטה זו שנויה במחלוקת כיוון ש-90% מהזקיקים בשחלה נמצאים בשלב המנוחה ואינם מבטאים רצפטורים ל-FSH. נכון להיום אין הוכחות ליעילות שיטה זו.

ניתוחים משמרים (Trachelectomy)

במקרים שבהם מתגלה בצוואר הרחם גידול סרטני בשלבים מוקדמים בקרב חולות המעוניינות להביא ילדים לעולם, ניתן כיום להציע ניתוח שבו מתבצעת כריתה של צוואר הרחם בלבד תוך שימור גוף הרחם והשחלות. בתום הניתוח, החולה עוברת הליך של הפריה חוץ-גופית, שאיבת ביציות והפרייתן - כמקובל - והחזרת העוברים המופרים לתוך חלל הרחם.
העתיד של טיפולי הפריון טמון בהתקדמות טכנולוגית בשתי חזיתות: שיפור טכניקת הקפאה (דבר שמאפשר להגדיל את שיעור ההישרדות של הרקמה המוקפאת), והשתלה - מיקסום סיכויי הקליטה של הרקמה.
בכל מקרה, מומלץ לגבש תוכנית שימור פריון בגישה רב-תחומית, הכוללת אונקולוגים, כירורגים, מומחים לפריון, וכמובן בשיתוף המטופלת עצמה, ולבחור יחד את הגישה הטיפולית המיטבית.
חשוב להדגיש בפני המטופלת את האפשרויות הטיפוליות, לרבות השיטות החדשניות והניסיוניות - תוך הצגתן ככאלה.

הכותב הוא מנהל השירות לשימור פוריות ביחידה להפריה חוץ גופית, בית-חולים ליס ליולדות
תאריך:  17/02/2013   |   עודכן:  17/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לעבור את הסרטן ולהביא חיים חדשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר קסיס שוקרי
הימנעו משימוש בפיקות, קפצונים, נפצים וחומרים דליקים אחרים    ברכישת תחפושות וודאו שהן בעלות אישור תקן    השימוש במסכות לא מומלץ לילדים עד גיל 8
חיים נוי
"הפרדס" הוא מחזה סולידי ונעים, מרגש מאוד, לעיתים מצחיק ולעיתים פורט על נימי העצב. התוצאה היא הצגה יפה ומוקפדת, קולחת ומרתקת
ד"ר מיכאל שוחט
באמצעות חימום העור ועידוד יצירה מחודשת של קולגן, מאפשרת טכנולוגיה חדישה המבוססת על גלי רדיו או לייזר, לוותר על הפילינג הכימי העמוק ולטפל בקלות ובמהירות בצלקות שקועות הנגרמות מפצעי אקנה
עליס בליטנטל
מחזהו של יוסף בר יוסף, מבכירי מחזאינו, "הפרדס", שעולה בתיאטרון בית לסין, לא נס ליחו מאז עלה ב"הבימה" ב-1985 עם מרים זוהר. להפך - טעמו עז מתמיד, והוא שודרג ורלוונטי לימינו כמו אז והלאה
ראובן לייב
הם אומנם נמנים עם הדת הנוצרית בארה"ב, אבל רואים עצמם כציונים נלהבים, התומכים בכל נפשם ומאודם בישראל ובעם היהודי    גד נחשון, היסטוריון יהודי-אמריקני ועורכו של ה"ג'ואיש פוסט" רב התפוצה בניו-יורק, מגולל ל-News1 את סיפורו המופלא של הזרם הזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il