X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבישי אפרגון חוקר ופרשן לעניני צבא וביטחון
בחג השבועות אנו מציינים את מעמד הר סיני ומתן תורה. אולם מעיון במקורות עולה, כי כבר בתקופתו של אברהם אבינו למדו את התורה. מה אם כן התחדש במתן תורה?
▪  ▪  ▪
במימדים נשגבים [צילום: פלאש 90]
כשיהודי מקיים מצווה
כשיהודי מניח תפילין, למשל, או נותן צדקה, אוכל סעודת מצווה או מתפלל – חודרת קדושה עליונה לתוך גופו ולתוך הדבר הגשמי באמצעותו מתבצעת המצווה

בחג השבועות אנו מציינים מדי שנה את מעמד הר-סיני, בו התגלה הקב"ה לעם ישראל ונתן לו את התורה הנצחית ותרי"ג מצוותיה. אולם, מעיון במקורותינו עולה, כי התורה נלמדה ומצוותיה קוימו כבר בתקופה מוקדמת בהרבה: "קיים אברהם אבינו כל התורה כולה, שנאמר 'עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצוותי חוקותי ותורותי... אחת תורה שבכתב ואחת תורה שבעל פה'" [ראה תלמוד בבלי, מסכת יומא דף כ"ח ומסכת קידושין דף פ"ב]. וכך גם לגבי יצחק ויעקב אבותינו וגם לאחר מכן, כמובא במקורות הנ"ל. מהי, אם כן, הייחודיות של מעמד הר-סיני?
חיבור של עליונים ותחתונים
מסביר זאת הרבי מליובאוויטש על-פי דברי חז"ל: "כשברא הקב"ה את העולם גזר ואמר 'השמיים שמיים לה' והארץ נתן לבני-אדם'. כשביקש ליתן התורה ביטל גזירה ראשונה ואמר: 'התחתונים יעלו לעליונים והעליונים ירדו לתחתונים'... שנאמר 'וירד ה' על הר סיני'" [מדרש שמות רבה, י"ב].
פירוש הדברים הוא שלפני מתן תורה הייתה קיימת הפרדה בין ה'שמיים' – המסמלים את המימדים העליונים הרוחניים והנשגבים, לבין ה'ארץ' – המסמלת את המימדים התחתונים ועולמנו הגשמי. הפרדה זו לא נתנה מקום לקשר בין הגשמיות לבין הרוחניות. ואילו במעמד הר-סיני נוצר הגשר המאפשר לנו לקשר בין חיינו הגשמיים והחומריים לבין הרוחניות והקדושה האלוקית, וכדברי המדרש הנ"ל, "תחתונים יעלו לעליונים והעליונים ירדו לתחתונים".
המצוות מחברות את האור האלוקי לעולמנו הגשמי
כל תרי"ג המצוות נעשות באמצעות חפצים ואמצעים שונים של עולמנו הגשמי. אולם, עם ביצוע המצווה, ואפילו תוך כדי ההכנה לקיומה, מושפע אור רוחני קדוש, מתחבר אל החפץ הגשמי והופך אותו לקדוש בעצמו. כשיהודי מניח תפילין, למשל, או נותן צדקה, אוכל סעודת מצווה או מתפלל – חודרת קדושה עליונה לתוך גופו ולתוך הדבר הגשמי באמצעותו מתבצעת המצווה.
הקשר והחיבור המיוחד הזה, בין המימד האלוקי-רוחני הנשגב לבין עולמנו הגשמי, הוא שנוצר והתחדש במתן תורה. לפני מתן תורה, היה העולם הגשמי סותר לחלוטין לעולמות הרוחניים, ומי שרצה לקדש את עצמו נאלץ לפרוש מן העולם. לכן היו אבותינו הקדושים, וגם בניהם – השבטים - רועי צאן, וזאת משום שעיסוק זה איפשר להם להתבודד ולפרוש מענייני העולם הגשמי. אולם, מעמד הר-סיני העניק לנו את האפשרות המלאה להיות קשורים ודבוקים בקב"ה גם תוך כדי קיום חיים גשמיים, הכוללים עבודה, אכילה ושתייה, ואפילו תוך כדי שינה – כאשר אנו עושים הכל לשם-שמיים. זהו, למעשה, ייעודו המיוחד של עם ישראל – לחבר את העולם הגשמי כולו לקדושתו האינסופית של הבורא יתברך.
לאירועים בעולם ישנה גם משמעות רוחנית
מהאמור לעיל נובעת מסקנה נוספת. למעשינו הגשמיים יש תוצאות רוחניות, ואנו בעלי יכולת להשפיע ולפעול הן במימדים הרוחניים והן במימדים הגשמיים של המציאות. ומאידך-גיסא, לאירועים בחיינו הפרטיים, ובעולם כולו, יש גם משמעות רוחנית, וכל אחד ואחת מאיתנו מושגחים בהשגחתו הפרטית הנפלאה של בורא העולם, המוליך אותנו לעבר צמיחה ושגשוג רוחניים וגשמיים.
כך גם לגבי עם ישראל, ובהסתכלות רחבה יותר – לגבי האנושות כולה. התמורות הרבות בעולם, נפילתם של משטרי עריצות (ומלחמות פנימיות בקרב מי שפגעו בישראל בעבר), שינויים כלכליים-חברתיים, מדיניים וביטחוניים - הם חלק מתהליך רב-מימדים אותו עובר העולם כולו כהכנה לגאולה הקרובה, והם התממשות של נבואות הגאולה המופיעות בתורתנו הקדושה, ויש לנו את החובה והזכות להתכונן לביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.
חג שמח.

תאריך:  12/05/2013   |   עודכן:  12/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאשיהו יוסף פינטו
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חניאל פרבר
התורה נובעת ומתחדשת בכל יום ויום בגוונים שונים של חידושים, שיעורים ופסיקות שאין צורך לעשות לה "זכר". מעמד מתן התורה לא הסתיים כלל וכל לומד תורה בכל אתר ואתר מתחבר למעמד נתינתה
ד"ר רון בריימן
קברניטי קול ישראל מירושלים וגלי צה"ל נקראים לשנות את שם התפקיד של הכתבים ב"שטחים" לכתבנו / כתבתנו ביהודה ובשומרון    הם נקראים שלא להימנע מלשדר לקראת שבועות ובמהלך החג את השיר המזוהה יותר מכל שיר אחר עם חג זה, סלינו על כתפינו
חניתה לב ארי
עקיבה לם
ירושלים, עיר הקודש, היא העיר שמחברת ומקטבת בו-זמנית בין כולנו, כי היא מייצגת את החלום של כולנו, את החזון המשיחי של כולנו, בין אם מדובר במלכות שדי, ובין אם מדובר בעיר פלורליסטית שמקבלת את כל הדתות
חניתה לב ארי
רשת ההלבשה התחתונה YOU מעניקה 50% הנחה על כל מותגי הבית לכבוד חג השבועות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il