לאחר שצפיתי בימים האחרונים בכלי התקשורת האלקטרוניים וקראתי גם את הכתובים נחרדתי מדברי ראשי הארגונים ובמיוחד את דברי השטות של יו"ר ארגון המורים העל יסודיים על השוואתו את דוח דברת להסכם ריבנטרופ מולוטוב. לאחר מכן האזנתי לדברי המורים בכנס התמיכה בזכות הקיפאון ושיתוק המוחין כנס שכלל כ-6,000 מורים מוסתים.
נדהמתי באופן מיוחד לשמוע דברי מורה מוכת שיתוק כי שרת החינוך שונאת מורים ותלמידים ומורה אחר אשר משתלח כנער רחוב חסר כל השכלה (יכול להיות שאותו נער חסר השכלה ודעת ואלים וחסר כל ידע בסיסי בהבנת הנשמע והנקרא הוא אף תוצר של אותו מורה משתלח). אותו מורה מוציא דברי תועבה על שרה ומסמך אותם הוא לא קרא ולא ראה. אם אלו מחנכינו אז אוי לנו ממחנכים כאלו. אנשים שמעבירים ביקורת על מסמך אותו לא ראו וגם לא קראו. נו טוב יש לנו מורים נביאים מנבלי פיות ומעלים באוב.
לא, לא כולם כאלו, אני מכיר רבים וטובים שהם מסורים בכל רמח אבריהם לתלמידיהם ואלו לבטח לא נכחו בכנס המשתלחים הגדול של מתוסכלים ממערכת החינוך. מכיוון שאין אני רוצה לתת במה ופרסום רב יתר על המידה למפיצי זדון אלו אפנה ישר לדוח המונח על שולחני. כאדם אשר היה במערכת החינוך כ-25 שנים במגוון תפקידים שונים ראיתי איך מערכת החינוך קופאת על שמריה, איך מורים משולחי רסן, כמו אלו אשר היו ביד אליהו, הביאו אותה לעברי פי פחת, דרדרו את התלמיד הישראלי למקום לא כל כך מכובד בדרוג העולמי.
נכון לא רק המורים אשמים - גם משרד החינוך אשם באותה מידה. הנה באה שרה ומושיבה ועדה טובה פחות או טובה יותר. נכון, לא מכניסה לשם את נציגי ארגוני המורים, זה לא טוב, הוועדה מקבלת החלטות. בואו נעבור על ההחלטות בנקודות ונראה מה לא טוב בהן, ואולי מה טוב בהן.
אך לפני שנגע בנקודות הקריטיות אני רוצה לציין כי השגיאה הבסיסית של קברניטי הדוח היא ההדגשים באמצעי התקשורת כגון שכר המורים. לא היו צריכים לעשות זאת, אלה להדגיש יותר את השינוי התפיסתי כלפי טיב ההוראה והתכנים, שכר המורים חשוב אך לא הוא אשר יוביל את המהפכה.
להלן ההדגשים מהתוכנית כפי שתוגש לשולחן הממשלה ביום א' הכוללת 111 עמודים. אין בכוונתי להאריך אלה לתת הדגשים לנושאים החשובים בעיני בלבד.
הדוח בכללותו נותן הדגשים חשובים על שינוי תפיסות חינוכיות כגון הערכת שעות הלימו, כך שהתלמיד ישהה יותר שעות בבית הספר. הדבר ימלא את עולמו בתכנים חינוכיים במקום שיחפש לעצמו תעסוקות שונות. הדבר יעזור להורים אשר מנסים להתפרנס בימים קשים אלו. ההורים יוכלו להתפנות יותר. מה רע בכך, ארגוני מורים נכבדים, שגיל חינוך החובה ירד לגיל שלוש? אולי הרע בכך הוא שגננות פרטיות יפסיקו להרוויח הן עתק על חשבון ההורים, או שאמהות תוכלנה לצאת ולעבוד והילדים יהיו בגנים עד השעה 16:00. מה רע בכך?
מה רע בכך שמורים יעבדו במשרות מלאות ולא בחלקיות משרה כזאת או אחרת ויתרוצצו בין בתי ספר שונים למלא את משרתם. מה רע בכך שמורים יראו במוסד אחד בו הם עובדים מוסד עיקרי לפרנסתם. אם זה יקטין את מספר המורים כי כולם יעבדו במשרות מלאות אז זה יקטין את מספר חברי ארגוני המורים. האם זה מפחיד אתכם, אולי על כך קמה הצעקה.
מה רע בכך שתהיה פחות תקורה בבתי ספר. כך יכנסו תקציבים גדולים יותר לבתי ספר ופחות פרזיטים יחיו על חשבון שעות ההוראה של המורים ושעות הלמידה של התלמידים. גם על כך תלינו ארגוני המורים.
מה רע ככך שמורים טובים ומשקיענים יקבלו שכר גבוה יותר, ואלה אשר גורמים סבל לתלמידיהם וקבלו שכר מינימום או יופנו ללשכות התעסוקה לחפש משרות מתאימות יותר. מי מאיתנו לא חווה מורים אשר מרדימים לא רק את תלמידיהם אלה גם את עצמם בשיעורים ולא מלמדים כלום ומהווים בדיחה בעיני התלמידים.
מה רע בכך שמורים יקבלו רישיון והתמקצעות וכי מערכת חיצונית תבחן את יכולתם המקצועית ואם ימצאו חסרי ידע ויכולת יעברו השתלמויות עד אשר יגיעו לרמה הנדרשת.
מה רע בכך שבתי הספר יקטנו וסוף סוף מורים ומנהלים יכירו את תלמידיהם באופן אישי.
מה רע בכך שיקטן מספר התלמידים בכיתה. יקטן מספר מקצועות הבגרות ויורדו מקצועות בגרות מגוחכות כמו די. ג'יי או רכיבה על סוס או גרוד ישבנים.
מה רע בכך שציון המגן יהיה 80% מהציון הכולל.
מה רע בארגון מחדש של יום לימודים או בקביעת תוכנית לימודים קבועה סטבילית. אני יודע מה רע בכך לא נוכל להמציא מדי בוקר ספרי לימוד חדשים ותוכניות לימוד חדשות, שיחייבו כתיבת ספרי לימוד חדשים ואז נפסיד פרנסה רבה על חשבון התלמידים.
מה רע בכך שנחזק מספר מקצועות לימוד למען עתידו של התלמיד, האם לא לשם כך אנו באים ללמד? או אנו באים ללמד רק בכדי להעביר את הזמן ולבילוי בלבד? מי שילמד טוב ותלמידיו ישיגו הישגים גבוהים במבחני בדיקה שונים או בבגרות יקבל שכר גבוהה יותר.
אולי סוף סוף יינתנו שיעורי עזר לתלמידים הזקוקים לכך בבית הספר. נכון, כך תפסידו את הכסף השחור הזורם לכיסכם בערבים על חוסר העשייה בכיתות. לא, לא כל המורים כאלו ויש הנותנים את נשמתם בכיתה אז בואו ונתגמל אותם, נהלל אותם, ניתן להם שכר גבוהה ופרסים. לא תמיד צריך להגן על אלה אשר מוציאים לכם שם רע.
נכון יש גם סעיפים גרועים בדוח דברת כגון סמכויות יתר למנהלים שיגרמו למורים רבים להיות מלקק מקצועי בכדי לשרוד. או שהייה רבה בכיתות לא מתאימות, במיוחד בשעות האחרונות גורמים ללמידה לא אפקטיבית. יש לחשוב גם על כך.
יש צורך בשינוי במערכת החינוך, מערכת שהתנוונה במשך השנים. יש צורך לבטל את הכישלון הנקרא חטיבות הביניים ולשלוח הביתה את החיים יפה על גבי הכישלון הנ"ל ועל כן הם משמרים אותו.
לשרה לימור לבנת דרך צלחה; אין מהפכה שלא עוברת בייסורים במיוחד למהפכן, על כן תלבשי הרבה שחפצים וצאי לדרך, תצליחי להגשים 30% מתוכניתך ועשית טובה גדולה למערכת.