X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  נאומים
נאום המפכ"ל בכנס אילת שדרות לחברה [ט"ז בכסלו תשע"ד, 19.11.2013]
▪  ▪  ▪

"בפתח הדברים, ברצוני להתייחס לאירועים, אותם חווינו במהלך השבועות האחרונים, שהחמור בהם היה עת פוצץ רכבו של פרקליט מפרקליטות מחוז ת"א.
לאורך שנים רבות, מופנים איומים כלפי גורמי אכיפה בניסיון לרפות ידיהם מלבצע מלאכתם.
אך הדבר לא יעלה בידם. אנו נמשיך במלחמתנו הנחושה, לא מורא ובמלוא העוצמה.
משטרת ישראל לא תאפשר את הדבר, ולא מוכנה לעבור על כך לסדר היום. אנו נעשה כל שצריך, על-מנת לקטוע את רצף אירועי הפשיעה החמורים. אנו נמשיך במלחמה הבלתי מתפשרת בארגוני הפשיעה מעבר למאבק שבשגרה, וזאת נעשה באמצעות פעילות מאומצת ומיוחדת של כלל היחידות המחוזיות, ובלהב 433 ובכלל זה היחידות המיוחדות, לרבות ימ"מ.
וכפי שכבר אמרתי בעבר, אני רואה את אירגוני הפשיעה כארגוני טרור, לכל דבר ועניין.
וכך משטרת ישראל מתייחסת אליהם.
אני רוצה שיהיה ברור, מי שמנהל אורח חיים פלילי במדינת ישראל, יפגוש באכיפת חוק בלתי מתפשרת.
בשבועות האחרונים נשמעים דברים מדברים שונים, ופרשנים שונים המשתלחים במשטרת ישראל. ברצוני להבהיר, אנחנו לא עובדים על-פי הלכי רוח של תקשורת או של פרשנים שונים ומשונים, שהקשר בינם לבין המלחמה בפשיעה הינו מקרי בהחלט.
הם מעולם לא אכפו את חוק המאבק באירגוני פשיעה פשוט כי הוא חוקק אחרי שהם פרשו.
אבל זה לא מפריע להם לפרש.
משטרת ישראל תמשיך להילחם בנחישות בפשיעה על כל רבדיה החל מהפשיעה החמורה וכלה בפשיעת הרחוב. הדבר היחיד העומד לנגד עינינו הינו ביטחון הציבור ושלומו.
אני מאמין באורך נשימה, אני מאמין בעבודה מקצועית לאורך זמן. אני מאמין שהתוצאות ידברו בעד עצמן, ובסופו של יום ניווכח כולנו שמדובר בעבודה המקצועית והרצינית, של משטרת ישראל, על יחידותיה השונות.
משטרת ישראל ניצבת היום לקראת סוף השנה השנייה בה היא פועלת על-פי תוכנית לה קראנו "תוכנית המפנה".
היעד המרכזי של תוכנית המפנה הוא, חיזוק תחושת הביטחון האישי של האזרח, והגדלת אמון הציבור במשטרת ישראל.
במסגרת תוכנית זו, הצבנו שלושה יעדים עיקריים שהשגתם תוביל לחיזוק האמון הציבורי במשטרת ישראל. זוהי המטרה העליונה. שהרי משטרה אינה יכולה להתקיים אלא אם היא זוכה לאמונו של העם.
אחד היעדים המרכזיים אותו הצבנו בבסיס תוכנית המפנה הוא מתן השירות לאזרח שומר החוק.
וזאת מתוך תפיסה, שחיזוק אמון הציבור במשטרה, תלוי במידה רבה באיכות שירותי המשטרה שאנחנו מספקים לאזרח.
על משטרת ישראל לבסס סמכותה באופן מלא ושוויוני בכל רחבי הארץ - בערים הגדולות והקטנות, בכפרים, ביישובי קצה בפריפריה.
ולכן, במסגרת תוכנית המפנה, בחרנו לאמץ מדיניות של, "שיטור מבוסס קהילה".
בבסיס מדיניות זו עומדת התפיסה, שהקהילה היא המעצבת את שירותי המשטרה להם היא זקוקה. לכל קהילה צרכים אחרים. לכל קהילה דרישות אחרות מהמשטרה. מגזר כפרי אינו דומה למרחב עירוני. ערים מעורבות שונות מערים הומוגניות.
כמשרתי הציבור, אנו מחויבים להתאים את רמת ואופן השירות לאוכלוסייה אותה אנו משרתים.
למשטרת ישראל, יש השפעה חברתית מהמדרגה הראשונה. והיתרון שלנו הוא בכך, שאנו פרוסים בכל הארץ, לאורכה ולרוחבה, עם עשרות אלפי שוטרים ומתנדבים. ולכן, במסגרת תוכנית המפנה אנחנו משפיעים, בכלל ובדגש על המקומות אותם הגדרנו כיותר חלשים בחברה - והם הנוער מחד, החברה הערבית ישראלית כמו גם הפריפריה מאידך.
אם אני מסתכל קדימה, על האיומים המופנים כנגד החברה הישראלית, אני רואה לנגד עיני, בראש ובראשונה, נקודות התורפה הללו, ואני סבור, שאם נטפל בהם באופן משמעותי, החברה בישראל תהיה במקום אחר - מדובר בנושאים קריטיים אשר הינם בעלי השפעה מכרעת. על עתיד מדינת ישראל ועל חוסנה של החברה הישראלית.
אנו רואים את הנוער כגורם אשר יכריע את עתידנו. אין ספק שיש לנו אחריות כלפי הדור הזה, כפי שיש לנו אחריות כלפי עתידה של המדינה. כלפי עתידה של החברה הישראלית. עבריינות הנוער אינה כוח עליון. בידי החברה, בידי כל העוסקים במלאכה הרגישה של טיפול וענישת בני נוער. בידי כולנו הכוח להביא לשינוי. ככל שכל מוסדות המדינה והחברה יגבשו, בשיתוף, בתיאום, באיחוד זרועות תוכנית כוללת של חינוך, מניעה, זיהוי מוקדם לצד ענישה והרתעה ניתן יהיה למזער את תופעת עבריינות הנוער.
זוהי הנוסחה - אכיפה לצד מניעה כך, שמצד אחד אנו מטפלים בצד האכיפתי ומשקיעים הרבה בתחום, ומצד שני, משקיעים לא פחות בצד המניעתי.
ואם במניעה עסקינן, כאן אנו מגיעים לפרויקט הדגל של משטרת ישראל, שנותן לי תחושת גאווה גדולה - מיל"ה - משטרת ישראל למען הנוער. מדובר בפרויקט אשר חוצה את הארץ, לאורכה ולרוחבה. מספר חסר תקדים של נערים ונערות שהגיעו יחד איתנו להחלטה בוגרת, אחראית להחזיר את השליטה לחייהם. לשוב לדרך נורמטיבית. להיות אזרחים תורמים למדינה ולצאת ממעגל הפשע.
צריך להתעכב לרגע על העניין הזה. להבין כמה כוחות, כמה אומץ נדרש מכל נער מכל נערה.
להגיע לפרויקט הזה ולעבור אותו בהצלחה.
למשטרת ישראל יש חובה כלפי הדור הצעיר. אחרי הכל - זהו הדור שיעצב את פני המדינה בעוד שנים ספורות. כאמור חובה זו אסור שתתבטא רק באכיפה אלא גם במניעה.
במעורבות בחינוכו בהתפתחותו הנורמטיבית של הנוער. בגיוסו לצה"ל או למשטרת ישראל.
נכון להיום, במסגרת תוכנית מיל"ה, השתתפו עד כה השנה 1,760 נערים ונערות, ועד סוף השנה אנו נגיע ל-2,000.
לפני מספר חודשים, קיבלתי מכתב מרגש של נער, תושב אחד הישובים הקרובים לכאן.
שהיה במסלול בטוח לעבריינות, לאחר שנפתחו כנגדו מספר לא מבוטל של תיקים פליליים, ובמכתבו הוא רושם כך:
"שוטטתי ברחובות בחוסר מעש וחוסר תכלית, אני הופך להיות שותף לעבריינות פלילית בפריצות, באלימות פיזית, נוטל חלק בקטטות... וונדליזם... סמים ואלכוהול על בסיס כמעט יומיומי... בקרב שוטרי המקום הוגדרתי כבדוקאי... מעצרים וחיפושים ע"י בלשי המשטרה הפכו לעניין שבשגרה".
אבל הנער הזה הצליח, בעזרתנו לחלץ את עצמו מהעולם העברייני. הנער הזה סיים את הפרויקט, התגייס למשטרת ישראל וכיום הוא משרת בתפקיד סייר.
וכך כותב הנער בסיום מכתבו:
"היום אני ממוקם בצד האחר, היום אני בגאווה לובש מדי שוטר".
הנער הזה שהשתקם, ועוד רבים כמותו שווים את הכל. משום שביחד עם הנער הזה חיזקנו את משפחתו הענקנו גאווה להוריו ודוגמה אישית לסובבים אותו כל נער ונערה כאלה הם עולם ומלואו. ואם השנה נגיע לאלפיים כאלה מכל המגזרים והאוכלוסיות, אז צריך להבין איזה שירות חברתי והשפעה חברתית תהיה לכך על מדינת ישראל.
רק בשביל להבין את היחס בשנים האחרונות אנו פותחים 9,000 תיקים פליליים על עבירות פליליות של נערים חדשים שהצטרפו למעגל הפלילי. עוד אני רוצה לבשר לכם, שלפני כחודשיים חנכנו את סיום הקורס לראשון למובילי תוכנית מיל"ה, בו השתתפו עשרים ותשעה קצינים ושוטרים מרחבי הארץ.
באותו מעמד, דיברנו על יעד שאפתני של מאה ועשרים תוכניות מי"לה עד סוף השנה. ואני אומר לכם שאנחנו נעמוד בזה.
הבעיה אותה זיהינו בקשר לחברה הערבית בישראל, היא העדר נוכחות משטרתית מספקת.
מדובר בחלק גדול מהאוכלוסייה הזכאים לשירותים שוויוניים מהמדינה בכלל, ולשירותי משטרה בפרט. ולכן, החלטנו למקם סוגייה זו בסדר עדיפות גבוה.
במסגרת תוכנית המפנה, אנו נותנים דגש מיוחד לחיזוק וביסוס הקשר עם החברה הערבית בישראל. סוגיית החברה הערבית, היא סוגייה מורכבת לכל הדעות. ניתן בהחלט לומר ששנים ארוכות, ארוכות מדי לא זכתה למענה ההולם את הצרכים המיוחדים של האוכלוסייה.
מחויבים לערכי השוויוניות החלטנו, לפני כשנתיים, כהחלטה ארגונית, לפצל את המחוז הצפוני, החולש על אוכלוסייה רחבה, של מגזר המיעוטים, לשני מחוזות עצמאיים.
המשמעות של הפיצול אינה טמונה רק באקט עצמו אלא בעיבוי של המחוזות במאות תקנים שהסטנו מהמטה לשטח לצד חיזוק הימ"רים של צפון וחוף.
המשמעות היא - שירות טוב יותר לאזרחי הצפון וחיזוק ערך שלטון החוק בתל אביב כמו אום אל פאחם כמו נצרת , כמו עכו, המשולש והבדואים בדרום. בשוויוניות מלאה.
וכשאנו מדברים על שוויון צריך לזכור את נקודת המוצא. שאחוז התאונות הדרכים בקרב החברה הערבית ישראלית. גדול פי כמה מחלקם באוכלוסייה. שכמות האמל"ח שנמצאת בידי המגזר הערבי משפיעה באופן ישיר על תחושת הביטחון של אזרחים שומרי חוק בתוך ומחוץ לחברה הערבית ישראלית.
לכן, לא הסתפקנו בפיצול המחוז הצפוני. הגדלנו בשוטרים את תחנת עיירות בדרום את תחנת נצרת בצפון והמשולש במרכז. וכן הגדלנו את האחיזה המשטרתית, וחיזקנו את התחנות, בחברה הערבית.
אחד התחומים המרכזיים בהם אנו משקיעים מאמצים אדירים, במסגרת תוכנית המפנה, הוא תחום המאבק בתאונות הדרכים, בכלל ובחברה הערבית בפרט, אשר מעורבותה בתאונות הדרכים הוא הרבה מעבר לחלקם היחסי באוכלוסייה. ומסגרת מאבק זה, השבוע אנו מקיימים
שבוע בטיחות ארצי לבטיחות בדרכים בחברה הערבית.
כמו-כן, אנו דואגים לקיים כדבר שבשגרה מפגשים עיתיים עם גורמים בהנהגה וגורמים מובילים בחברה הערבית. וכך, בצעדים אלו בהם נקטנו עד כה, נכנסנו לתהליך מבורך, בו אנו מעניקים שירותי משטרה ראויים ושוויוניים ליישובים הערביים ומחזקים בתוכם את עיקרון שלטון החוק.
עוד יצוין בעניין זה, שאתמול הצגנו את התוכנית לשנת 2014 שנושאות בשורה גדולה לאוכלוסייה הערבית ישראלית.
חיזוק החברה הערבית ישראלית, יחד עם חיזוק הפריפריה, בדגש על יישובי הפריפריה, במסגרת הגדלה משמעותית של פרויקט השיטור העירוני, אותם נוביל יחד עם השר לביטחון פנים ושר האוצר, יסייעו לחזק את נורמת הציות לחוק כמו גם את שירותי המשטרה. ודבר זה ישפיע על האיומים עליהם דיברנו קודם - אלימות בקרב הנוער ובקרב החברה הערבית ישראלית.
נושא נוסף בו בחרנו להתמקד, הוא העצמת המתנדב. למפעל ההתנדבות בשורות המשטרה אין אח ורע בעולם כולו. משטרת ישראל מנהלת את מפעל ההתנדבות הגדול במדינה - 37,000 מתנדבים.
מפעל ההתנדבות הגדול זכה במהלך השנתיים האחרונות, לחיזוק מיוחד. ביצענו מהלך חסר תקדים בו שולב אגף קהילה ומשטרה בתוך אגף המבצעים לכדי זרוע שיטור וסדר ציבורי.
זרוע מבצעית. כמו-כן, הכרזנו על שנת המפנה השנייה כשנת המתנדב במרכז לצד השוטר במרכז. ובמסגרת זו, דאגנו השנה למתנדבים למדים, להכשרות, למטווחים, לאמצעים, לצד בניית מתח דרגות.
במסגרת מחויבותנו להתאים את רמת ואופן השירות לאוכלוסייה אותה אנו משרתים. מצאנו את מגמות הפשיעה באזור הכפרי והחקלאי ואזורי התפר ככאלו הדורשות מתן התייחסות מיוחדת ומחודשת. ולכן, השנה אנחנו עוסקים יחד עם המשרד לביטחון פנים, במתן פתרון כולל לשיפור הביטחון האישי באזורים הללו וזאת באמצעות הסדרת תחומי האחריות של יחידות מג"ב השונות, מסגרת המשימה והמדידה של היחידות. הטלת אחריות משימתית על מג"ב לטיפול בפשיעה ובקריאות 100 במגזר הכפרי.
כמו-כן, ממש לאחרונה השקנו הקמתה של תחנת מטה יהודה - "תחנה ירוקה" בפיקוד מג"ב ובאחריות מג"ב, לטיפול בפשיעה הכוללת במרחב הכפרי של גזרת בית שמש. וכל אלה, במטרה לבחון בכל עת, כיצד אנו משפרים את איכות שירות המשטרה לאזרח ואת תחושת הביטחון האישי.
אבל לצד המדיניות הארגונית בנושא השירות לאזרח, במהלך ביקורים שביצעתי ביחידות המשטרה השונות, התוודעתי לעשרות פרויקטים ומיזמים מקומיים המקרבים בין המשטרה לבין הקהילה. ואני לא מדבר רק על התחנות אלא גם על היסמ"גים במג"ב והיס"מים המחוזיים.
כל היחידות, ללא יוצא מן הכלל בין אם זה אימוץ קשיש, חיבוק ניצולי שואה צביעת בתים.
זו הוכחה שהמשטרה שלנו פועלת לא רק עם השכל אלא גם עם הלב.
הדברים הללו הם חלק קטן מכלל המהלכים אותם ביצענו במסגרת תוכנית המפנה. ואני שמח לבשר לכם, שהתוכנית אכן הוכיחה את עצמה, וחלה עלייה משמעותית באמון הציבור במשטרה.
וכיצד אנו יודעים זאת?
ממצאי המחקרים החיצוניים שנעשו בעניין המלווים אותנו למעלה מעשור מוכיחים זאת.
הגדול שבהם פורסם לאחרונה והוא מחקר של לשכת המדען הראשי במשרד לביטחון הפנים, שנערך כבר למעלה משני עשורים. מחקר זה עוסק בדעת הקהל בנושאים הקשורים להערכות ועמדות הציבור כלפי משטרת ישראל.
הממצאים של המחקר, שפורסם לאחרונה, מצביעים על שיפור ניכר בתדמית המשטרה, בהערכת תפקודה ובאמון כלפיה, בהשוואה לשנים קודמות.
מחקרים נוספים בנושא, נערכים ע"י המכון הישראלי לדמוקרטיה. גם מדובר במחקר רציני עם מדגם רחב, שנערך למעלה מעשור, וגם הוא מצביע על מגמה מתמשכת של עליה באמון בציבור, והוא בהתאמה למחקר הקודם.
לפני שבועיים, פורסם סקר USS. מדובר בסקר אקדמי המתקיים במספר מדינות באירופה ע"י מכון גאלופ, וגם על-פי ממצאי סקר זה, חלה עליה בשנת 2012 באמון הציבור במשטרה בישראל. עלייה מאוד דומה לסקרים שהצגתי קודם. אם היה מדובר רק בסקרים לא הייתי מבזבז זמנכם.
אך מכיוון שישנה הלימה לדברים נוספים, הרבה יותר משמעותיים, מצאתי לנכון להביא את ממצאיהם לפניכם. המקום המשמעותי הוא לא בסקרים, אלא האם יש עליה באחוז האזרחים הפונים לבקשת עזרה מהמשטרה לאור העלייה ברמת האמון ולדווח על עבירות.
מחקר נפגעי עבירה בודק את האפקטיביות של המשטרה, כמה אזרחים פונים לבקש את שירותי משטרה. עלו טענות, ובצדק, שאנחנו יודעים רק על חלק מן העבירות המבוצעות, וזה מצביע בזמנו על רמת אמון נמוכה שהייתה בעבר.
ועל כן אמרנו, שנכון יהיה לבדוק את הפן המעשי, שזה מראה לנו כמה מאלו שנפגעו באמת פנו למשטרה.
במחקר זה ניתן לראות שישנה עליה מובהקת בשיעור הדיווח למשטרה בקרב קורבנות העבירה.
אם בשנת 2009 עמד אחוז הדיווח על 42%, הרי שבשנת 2012 עלה אחוז הדיווח ל-47%.
עדיין 47% לא מספק אותנו, עדיין פחות מ-1/2 מהציבור מדווח. אנו רוצים להמשיך ולהעלות את אחוז הדיווח, כך שיותר אזרחים יתנו בנו אמון.
את האמון אנו רואים גם בעליה בביקוש להתגייס למשטרה. לכל משרה שמתפנית מוגשים 26 קורות חיים. הנתונים שראינו טובים ומעודדים, אך יחד עם זאת, אנחנו עדיין לא נמצאים במקום בו אנו יכולים להרשות לעצמנו לנוח על זרי הדפנה, ועוד כברת דרך ארוכה לפנינו, כדי למקום בו אנו רוצים להיות.
לסיום, כפי שראינו, למשטרת ישראל ישנה השפעה גדולה על חוסנה של החברה בישראל, ואנו מתכוונים לנצלה עד תום לטובת אזרחי מדינת ישראל. בשנים האחרונות, הצלחנו לקדם יעדים רבים ואנו נמשיך באותה דרך ברורה לעבר יעדי המפנה אותם קבענו לעצמנו.
תודה לכולם.

תאריך:  21/11/2013   |   עודכן:  21/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משטרת ישראל מתנהלת במקצועיות וברצינות
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
יש כבוד למשטרה
יוד אלף  |  22/11/13 09:59
2
משטרה רמאית ראויה לאמון?
צרעה  |  23/11/13 06:09
3
המשך משטרה רמאית ראויה...
צרעה  |  23/11/13 10:08
4
דנינו חי בפנטיזילנד
בניאה  |  25/11/13 12:51
5
מקצועיות ורצינות רק בדיבורים
נתנייתי  |  20/12/13 17:23
6
מה הבדל בין יוחנן המתביל ל-
ראיס-פוטין-טיל400  |  23/12/13 21:59
7
יוחנן דנינו בקשר לנושא הכתבה
דידה  |  13/03/14 20:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כינוסים - ועידות
עידן יוסף
שר החינוך מזהיר כי אם לא יוכר הצורך לשנות את מבנה הלמידה ייפגע עתיד המדינה    פנה למורים: "אל תבואו ללמד, בשביל זה יש מחשב. בואו לחנך לערכים. להיות מורים זה להנהיג ולא לדקלם"
שירות גלובס
שר האוצר בכנס שדרות: "כלכלת החלחול" של נתניהו נכשלה, הכסף נשאר אצל העשירים    "אני עדיין מנסה למנוע או לפחות לצמצם את הפיטורים בטבע"    "נילחם ללא פשרות ביוקר המחיה, בהון השחור ובמשבר הדיור"
עופר וולפסון
יו"ר רשות ני"ע אומר כי ההפרטה תניע את הבורסה להתנהל כגוף עסקי, וביתר שקיפות    "לבורסה פוטנציאל היקפי מסחר במניות של עד 5 מיליארד שקל"
עו"ד אברהם פכטר
בכנס אילת לעיתונות (נובמבר 2013, מלון הרודס) היה פאנל בנושא "העולם כולם נגדנו" עם נציגות תקשורת מכובדת: המנחה ערד ניר, בועז ביסמוט, האלוף יוסי פלד, רוני דניאל, דרור אידר, בן-דרור ימיני, ח"כ טיבי, גדעון לוי ואחרים. התמונה שהתקבלה על סיקור המצב הפוליטי של ישראל ועמדת הממשלה הייתה עגומה למדי
אלעזר לוין
חיים מסילתי, שמאי וגם עורך דין, ארגן השבוע כינוס מקצועי חשוב בנושאי נדל"ן    חושף את חשיבות ופעילות "ועדת ההשגות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il