X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחג הפסח שמאחורינו ישמנו את פניית התורה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי - "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם"
▪  ▪  ▪
הגדה של פסח

במהלך הדורות עיצבנו טקס זיכרון, כשההגדה היא הנכס היקר ביותר שעוצב נדבך אחר נדבך במרוצת הדורות. כבר כתבתי במאמר קודם ששגינו כחברה, כשלא העמדנו בטקס הסדר כנגד ארבעה בנים גם ארבע בנות. לכן לקריאה המקובלת בסדר הפסח המסורתי קימתי בביתי את קריאה נוספת: "כנגד ארבע בנות דברה התורה".
קשה היה לתחום את מבוקשי בארבע בנות. שמחתי שהרשימה התארכה. בתוכן הייתה גם הבת אסנת המצריה בת פוטי פרע המצרי, אשת יוסף, אם שני הבנים - אפרים ומנשה, שהיו אבות לשני שבטים.
יש לנו בתורה מידע מצומצם בספר בראשית פרק מ"א, 45 - "ויקרא פרעה שם-יוסף צפנת פענח ויתן לו את-אסנת בת פוטי פרע, כהן אן, לאשה ויצא יוסף על ארץ מצרים". וכן יש לנו עוד פרט אינפורמטיבי קצר באותו פרק פסוק 50 לפיו אסנת ילדה את ילדיה "בטרם תבוא שנת הרעב".
לפנינו סיפור על בת עם זר, מצריה, הנישאת ליוסף. יוסף מתערה בחיי החברה המצרית, עולה בסולם הדרגות, משתלב בממשלו ובאופן הטבעי ביותר הוא נושא לאישה בת למשפחה הנמנית לצמרת הכהונה במצרים.
אסנת, רעייתו של יוסף, באה מהעיר אן, עיר המקדשים בממלכה המצרית, אשר לימים זוהתה עם הליופוליס שבאזור הדלתה של הנילוס.
המעט שקיים בתורה ובמסורת חז"ל על נישואי יוסף עִם בת עַם זר מעלה בפנינו תמיהות רבות. הדממה, שגזרה על עצמה ספרות חז"ל הענפה, נובעת מהתחמקות בדיון כיצד נשא יוסף לאשה בת עם נכרי, דבר המונע את השתייכות צאצאיו להימנות אל בני עמו.
רק במקורות מאוד מאוחרים החלה התמודדות עם השאלה, כיצד קרה שיוסף נשא לאישה נוכריה, בת משפחה מצמרת הכהונה המצרית, והיא אם ילדיו - אפרים ומנשה, שהפכו להיות אבות לשבטי ישראל. אותם מקורות מחלצים אותנו מהמבוכה, בכך שהם קובעים כי אסנת היא בתה של דינה בת יעקב. למעשה, יוסף נשא לאישה את אחייניתו, שנולדה ממעשה האונס שביצע שכם אם דינה.
לפי אותם מקורות, בתה של דינה ממעשה האונס האכזרי התגלגלה בדרך לא דרך למצרים. שם אומצה בידי אדם הנמנה לצמרת הכהונה המצרית. בתיאור הזה מרחיב החיבור בפרקי דרבי אליעזר פרק ל"ז, לפיו יוסף נשא לאישה את בת עמו, לה הוא נתן כתובה נאה.
ראוי לשים לב לתיאור הארוחה, שערך יוסף לאחיו. הוא נותן מקום של כבוד לרעייתו, אסנת. יוסף שובר כאן מסגרת ומנהג, לפיהם האישה מוצנעת בביתו של המארח ומקומה רק מאחורי הקלעים, במטבח. יוסף נוהג אחרת, היא מקבלת מקום של כבוד בקדמת הבמה (בראשית רבה צב, לד).
גם התרבות היוונית השאירה לנו חיבור מרגש בשפה היוונית מהמאה השנייה לספירה על האהבה בין יוסף ואסנת, חיבור שנתקבל עם הזמן בשם "יוסף ואסנת". עיקרו של הרומן הוא סיפור אהבה בין אסנת ליוסף, אהבה שהביאה את שניהם להחלטה על בנית תא משפחתי. אסנת מקבלת על עצמה את דתו של בחיר לבה מתוך בחירה והחלטה אישית שלה ולא מתוך אילוץ.
אני מתרשם מהעוצמה של אסנת, שהצטרפותה לעם היהודי היא מכוח החלטתה האישית. גם אם אקבל את הדעה של פרוסור אביגדור שאנן ופרופסור יאיר זקוביץ - "שיש להניח, כי ספר זה בא לעורר מגמות שרווחו בעולם היווני הקדום, כאשר נוכרים ובעיקר נשים נוכריות הצטרפו אל עם ישראל". (1)
החוקרים שאנן וזקוביץ מודים, שהרומן הזה "מספר על אהבה עילאית וטהורה בין גבר לאישה" (2) בין יוסף הרועה מארץ כנען ובין אסנת בת למשפחה מעיר המקדשים.
בין אם אסנת היא מצרית בת כהן מצרי, ובין אם היא בת דינה שנאנסה, אני מעמיד את אסנת כבת הראויה להתייחסות במסגרת "כנגד ארבע בנות דברה התורה".
אני רואה בה אישה שהקדימה את תקופתה. זו אישה השווה במעמדה לאיש איתו היא בונה חיי משפחה, וכך רואה אותה גם יוסף.

(1) " גם כך לא כתוב בתנ"ך ", פרופ' יאיר זקוביץ ופרופ' אביגדור שאנן עמ' 144
(2) שם עמ' 145
תאריך:  21/04/2014   |   עודכן:  24/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם כנגד ארבע בנות דברה התורה (חלק ב')
תגובות  [ 39 ] מוצגות  [ 39 ]  כתוב תגובה 
1
פסחנו על תומאס מן "יוסף ואחיו"
משפחת קלינסקי  |  21/04/14 22:35
2
כמעט ודילגתי על מאמר זה
מגיב ותיק  |  21/04/14 23:28
 
- חשוב לשאול כשלא מבינים
טוב ששאלת  |  21/04/14 23:43
 
- טוב שענית ואישרת את דברי
מגיב ותיק  |  22/04/14 00:22
 
- בשם הותיק אני מודה לך,
עבודה יפה  |  22/04/14 10:37
 
- חשוב מאד שלא תדלג על קלינסקי
אגב,  |  21/04/14 23:48
 
- תודה על העצות ואני מוכן ללמוד
מגיב ותיק  |  22/04/14 00:28
 
- ההודעה הקודמת שלך היתה מכובדת,
אל תקלקל.  |  22/04/14 11:07
 
- חבל שמתיחסים למגיב הותיק
חבל שמתייחסים   |  22/04/14 18:49
 
- נפטר את פרופסור שאנן.
בעקבות מגיב ותיק  |  22/04/14 09:05
 
- נמחוק את השם פרופ' פלוסר ז"ל
למחוק  |  22/04/14 19:02
3
תרבות יוונית
תרבות יוונית  |  22/04/14 07:10
4
לא ידע עברית וכתב ביוונית
תרבות יוונית.   |  22/04/14 08:03
5
מדוע לא שבע אמהות ?
שאלה.  |  22/04/14 18:15
 
- שאלה לא מובנת - מה השאלה?
איריס כהן  |  22/04/14 20:13
 
- סליחה טעות - שרה רבקה רחל לאה
איריס כהן  |  22/04/14 21:27
 
- אבל את השאלה הזאת לא היית שואל
איריס כהן  |  23/04/14 08:12
6
זרקתי את פרופ' שאנן מהאקדמיה
אני מגיב ותיק  |  22/04/14 18:27
7
חבורה של מטומטמים שקשה להאמין
מגיב ותיק  |  22/04/14 20:05
 
- יודע ותיק נפש בהמתו המטומטמת ל"ת
יודע ותיק  |  22/04/14 20:53
 
- ככה גם הטיפש הותיק יכול ללמוד ל"ת
טוב שיש ויקי  |  22/04/14 21:32
 
- לדעתי בהמות מטומטמות וטפשות
איריס כהן  |  23/04/14 08:19
 
- איריס, זה לא ייאמן...
מגיב ותיק  |  23/04/14 17:14
 
- גם איחס לא תוכל לשנות המציאות.
זה לא יעזור.  |  23/04/14 17:53
 
- על יוסף ואסנת כסיפור יווני
לותיק ולאיריס.  |  23/04/14 18:01
 
- מדובר בסיפור יהודי,
איפה בכלל הבעיה?  |  24/04/14 09:34
 
- זה ויכוח אידיוטי.
עזוב,   |  24/04/14 11:51
 
- איריס ממחזרת שטויות
איריס לא ממחזרת   |  23/04/14 17:41
 
- מציע לך להפעיל את התאים
מגיב ותיק  |  23/04/14 18:02
 
- למרות שההגדרה קצת עקומה.
נניח שאתה צודק.  |  23/04/14 18:26
 
- גברתי הממורמרת והמטורפת....
איריס כהן  |  23/04/14 18:05
8
מדוע רק ארבע אמהות
יש לשאול  |  23/04/14 16:02
 
- שש אמהות לא מתאים ללחן של
איריס כהן  |  23/04/14 20:59
 
- תגובה למגיבה
Qwertyui  |  24/04/14 08:38
 
- שטויות
מגיב ותיק  |  24/04/14 09:37
 
- ואני בסך הכל התלוצצתי ומסתבר
איריס כהן  |  24/04/14 14:39
9
נהניתי מהמאמר. ל"ת
שלום לישראל   |  24/04/14 19:46
10
שבת שלום לך איתן
שולה וידידיה  |  25/04/14 11:24
11
אמהות שנשכחו
אמהות..  |  26/04/14 12:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
כעשרים דוכנים הוחרמו בידי הפיקוח העירוני של עיריית ירושלים בעקבות תלונות מצד אזרחים
ציפי לידר
בשולי הכותרות: יש סדר בליל הסדר, ולא רק בגלל הניקיונות    שולה זקן אכלה אותה בגדול    במחשבה תחילה - בנות ישראל בשבי עזה    ולקינוח כחלון הזדמנויות?
ד"ר חיים שטנגר
זהו זה, אנחנו אשכנזים ופה - בארץ - החליט מישהו שאשכנזים לא אוכלים קטניות בפסח    רק לספרדים מותר    למה? ככה!
מחלקה ראשונה
מהו עומר - מידת נפח או אלומה?    כמה ילדים נקראו בשם הזה בישראל בשנה אחת?    49 עובדות על ספירת העומר
יובל ברנדשטטר
יש להתבונן קצת על הבעל החמוד הזה והאשרה המתוקה שאת כוהניהן הרג אליהו לפי חרב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il