X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאור חידושי מדע וטכנולוגיית המזון המשוכללת, כמעט ואין כל הבדל בין לחמניית חמץ לבין לחמנייה הכשרה לפסח המקובלת גם מהדרין שבמהדרין
▪  ▪  ▪
אפיית מצה [צילום: הרצל חקק]

"מַצָּה זו שאנו אוֹכְלִים, עַל שׁוּם מָה? עַל שׁוּם שֶׁלֹא הִסְפִּיק בְּצֵקָם שֶׁל אֲבוֹתֵינוּ לְהַחֲמִיץ, עַד שֶׁנִּגְלָה עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּגְאָלָם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִצְרַים עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ, כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַים וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ, וְגַּם צֵדָה לֹא עָשׂו לָהֶם".
דברי רבן גמליאל מתוך ההגדה של פסח
אודה על האמת ולא אבוש. מי שאחראי להיווצרותה ולכתיבתה של רשימה זו הוא טארק, השף המוכשר בבריכת מלון שרתון בתל אביב. אלמלא הוא ואלמלא הלחמניות הכשרות לפסח שהביא לעולם - שדומה שדבר, דבר אינו מבדיל בינן לבין לחמניות חמץ של ממש - לא היו דברים אלה נכתבים עם צאתו של חג. דומה שהשנה - בשונה משנים קודמות - אין צורך לרוץ ליפו או לשכונת התקווה ולהתענג על פיתת חמץ עסיסית, עם בשרים בתוכה, אם לאו, בסופו של חג המצות. תחליפי החמץ שגדשו ארץ, בימי החג ובחולו של מועד, כמעט ולא הותירו הבדל של ממש בין לחם שאור, חמץ ממש, לבין לחמים ולחמים שהופקו מתחליפי שאור, דוגמת קמח מצות, קמח תפוחי אדמה או קמח תירס (לאוכלי קטניות).
והשאלה הנשאלת, כבמאליה, הלכך נתכוונו חכמים? האם בכך - באמת ובתמים רצו רבותינו, עת אסרו עלינו אכילת חמץ, משך שבוע ימים? הרי לאור חידושי מדע וטכנולוגיית המזון המשוכללת, כמעט ואין כל הבדל בין לחמניית חמץ לבין לחמנייה הכשרה לפסח המקובלת גם מהדרין שבמהדרין. הזו היא מצה שאנו אוכלים והרי יצאה היא - זה מגדר מצה - ונכנסה אל גדר לחמנייה ואפילו שאין היא חמץ ממש.
ואם לא די בכך אבוא ואקשה עליכם ומה דין מראית עין לענייננו אנו. ולמי שמתעקשים שלא להבין אבוא ואפרש, מה שוני יש בה בלחמניית פסח, שכל כולה נקייה מחשש חמץ לבין לחמניית חמץ ממש, שהרי העין אינה רואה כל הבדל בין שתי לחמניות אלה. ואם העין אינה רואה כל הבדל, מה נשתנה הפסח הזה משאר הימים והשבועות בשנה? אם היינו אוכלים מצות ממש, ניתן היה לחוש ולהרגיש בהבדל הגלוי אף לעין. אולם מצות, כמעט אין אנו אוכלים ובשביל לחמניות פסח אלה, אנו עושים את כל הרעש הזה?
ואל יהיו הדברים קלים בעיניכם, כלל וכלל. מראית עין הינו דין הלכתי שיש לו שלוחות, ענפים ופארות הנובעים מהכלל ההלכתי הידוע ומוכר מהכלל: "והייתם נקיים מה' ומישראל". כלל הלכתי זה אוסר לעשות פעולות מסוימות שבהן כשלעצמן אין כל חטא, אך הן עלולות להיראות כאילו יש בהן חטא. כמו-כן אוסר כלל זה איסור עשיית פעולות אסורות, תוך כדי יצירת רושם מוטעה, לפיו פעולות אסורות אלה, הן מותרות. כלל זה, צופן בחובו ובגדרו, חיוב שלא להיחשד בעיני אנשים בעשיית מעשים בלתי ראויים, אפילו שלא נעשו מעשים אלה, על-ידם, מעולם. די ביצירת הספק וגם/או ביצירת הספק, לכשעצמו, כדי להתפס בגדרו של כלל איסור מחמת מראית עין.
עקרון האיסור מחמת מראית עין מוצא ביטויו בתחומים שונים בהלכה,דוגמת: שימוש בכספי ציבור; ביצוע מלאכות שביצוען אסור על יהודים באמצעות גויים; בדיני עבודה זרה, נישואין, שחיטה, מאכלות אסורים ועוד עניינים.
בתלמוד הבבלי, מסכת כריתות (דף כא, עמוד ב), מצוין, כי אסורה שתיית דם דגים (שאינה אסורה כשלעצמה, משום שבהלכה דגים אינם בגדר בשר) מהטעם של איסור מראית עין, שלא יחשוב אדם, כי פלוני שותה דם מהחי, כלומר דם שמקורו בבשר, ששתייתו נאסרה בתורה.
עם זאת התירו חכמים שתיית דם דגים, אם יש בדם קשקשים, המלמדים שמקורו בדג. על בסיס עיקרון זה פסק רבי משה איסרליש, הרמ"א זצ"ל,, כי בזמן בישול בשר בקר בחלב שקדים, "יש להניח אצל החלב שקדים, משום מראית העין"‏‏. למעשה, מפסיקתו זו של הרמ"א משתמע, כי קיים על איסור מהתורה של בישול בשר בקר בחלב, אולם הוא מקל, כאשר מדובר באיסור מדברי חכמים - ולא מהתורה - של בישול בשר עוף בחלב.
לפני שנים - לאחר שפרש השופט בדימוס, שאול אלוני המנוח - זימן עצמו לפגישה עמי באחת ממסעדות העיר, תוך שדאג - מבעוד מועד - כי כשרה תהא מסעדה זו. אגב כך נקשרה שיחה ביניו אודות כשרות ועניינים הקשורים בה. שח לי אלוני המנוח, כי אעינו מבין כיצד מתירה הרבנות מכירת שרימפסים כשרים ואף מעניקה להם תעודת כשרות משלה. "הקשב", ריצה הוא טיעונו בפני. "נוטלים דז זהבון, מעבדים אותו ומביאים בו טעם שרימפס ממש. האמן לי", שב והדגיש, "טעם שרימפס ממש, שכן, בשונה ממך, שרימפסים רבים אכלתי וגם אוכל". הפסיק רגע מדיבורו, הפסקה של הדגשת דברים והמשיך: "ןאם לא די בכך, אפילו צורת שרימפיס יוצרחם לדג זהבון. זה. ואם אין בכך מראית עין של שרימפס ממש, אינו יודע מראית עין מהי!", סיים הרצאת דבריו בהרמת קול.
נזכרתי בדבריו אלה של שאול אלוני המנוח, אגב עניין מראית עין, בהקשר ובהדבק דברים ללחמניות הפסח, שדבר - דבר וחצי דבר אינו מבדיל מלחמניות ומלחם שאור, קרי, מחמץ גמור, בצורתם החיצונית. מי שטעם לחמניית פסח שצר צורתה ואפה אותה טארק, אותו שף מבריכת שרתון, נשבע היה בוודאות בנקיטת חפץ - אם לא היו מגלים אוזניו מבעוד מועד, שעניין לנו בלחמניית פסח, האפויה מכל מה שאינו חמץ גמור - כי עניין לנו בלחמניית חמץ ממש. המרקם המחוספס מעט וצורה האפייה שאפה טארק לחמניות פסח שלו, גרמו למי שטעם אותן, לטעות ולחשוב כי בלחם שאור ממש, עסקינן. ומה לך יותר מעניין זה, כדי להחיל דין איסור מראית עין על לחמניות פסח אלה, כדי להדירןולאסרן באכילה בפסח, ממש כאילו בחמץ גמור מדובר.
ומכאן ועד לחגי פסח הבעל"ט, נשאל שאלת רב ונברר, כלום יש להחיל איסור ודין מראית עין על לחמניות פח אלה, אם לאו. ובינתיים נכוון דעתנו לשמוח ולקיים מצוות "ושמחת בחגיך והיית אך שמח", לקראת שאר חגי ומועדי ישראל הבעל"ט.

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  23/04/2014   |   עודכן:  23/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחמניות כשרות לפסח ומראית עין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שאול אלוני ז"ל היה שופט תותח ל"ת
אלי חבקוק  |  23/04/14 22:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ירון זכאי
ככל שהיהודים משתחררים משתחרר העולם    רעיון החרות מכונן מימי משה ועד היום
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - אִכלו לאט, לא רציני, דו-שיח של חירשים, הבדל קטן ועיון
ציפי לידר
אנו נמצאים בשלהי חודש ניסן, שבמרכזו פסח חג הגאולה    מה המשותף בין חודש אדר לחודש ניסן, ואלו מסרים ניקח מהם לכל השנה?
איתן קלינסקי
בחג הפסח שמאחורינו ישמנו את פניית התורה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי - "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם"
עידן יוסף
כעשרים דוכנים הוחרמו בידי הפיקוח העירוני של עיריית ירושלים בעקבות תלונות מצד אזרחים
רשימות נוספות
היום חמישה ימים לעומר  /  מחלקה ראשונה
שלושה נכוו קשה בטקס ביעור החמץ  /  עופר וולפסון
מחסור בארוחות כשרות מעכב את טיסות אל על  /  עופר וולפסון
הכל דיבורים  /  ציפי לידר
שחררו אותנו מאיסור הקטניות  /  ד"ר חיים שטנגר
למה אליהו?  /  יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il