X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מאמר יוצא דופן של בכירה בארגון "אמנסטי" הבינלאומי מציף ספקות כבדים באשר למקורות עליהם מתבססים דוחות הארגון לגבי ביצוע "פשעי מלחמה" ופגיעה בזכויות האדם
▪  ▪  ▪
דונטלה רוברה. "דוחות לא אמינים" [צילום: AP]

ספק אם מושא רשימה זו היה זוכה לאיזכור ולו בשוליים בעיתון הארץ. אולם דומה כי מאמרה של הגב' דונטלה רוברה (DONATELLA ROVERA), דמות בכירה בארגון "אמנסטי" הבינלאומי ומי שעמדה בראש צוותי חקירה של הארגון באזורי לחימה, בעיקר בזירה המזרח תיכונית, הוא בבחינת עדות מאלפת שיש בה כדי להטיל דופי של ממש באמינות דיווחיהם של ארגוני זכויות אדם.
הנזק המובהק שהסבו דוחות של ארגונים בלתי ממשלתיים (NGO) לתדמיתה של ישראל בעולם, הן בהתייחס לפעילות צה"ל בשטחים והן במהלך מבצעים צבאיים, אינו מוטל בספק; אחת הראיות הבולטות בהקשר זה היא דוח גולדסטון", שאותותיו טרם נמחו, בעקבות מבצע "עופרת יצוקה".
מאמרה של הגב' רוברה ראה אור ב-28 אפריל 2014 בבטאון PHAP (Professionals in Humanitarian Assistance and Protection) וכותרתו -
Challenges of monitoring, reporting, and fact-finding during and after armed conflict
"האתגרים של פיקוח, דיווח ואיסוף עובדות במהלך ואחרי סכסוכים מזויינים", מפנה זרקור ממוקד כלפי מימד האילוצים המשפיעים על עבודתם של צוותי הפיקוח של ארגונים דוגמת "אמנסטי", בהינתן תנאי הזירה וה"שחקנים" הפועלים במסגרתה.
זהו מאמר יחיד מסוגו, בהיותו מעין "הכאה על חטא", על מה שנתפס כראיות מפלילות כלפי סממנים של הפרת החוק הבינלאומי ו"פשעים כנגד האנושות" שייוחסו גם לישראל ע"י הארגונים הלא-מדינתיים הנחשבים, וכמו מטבע הדברים נחרתו כאמיתות מוצקות, לעומת "שקרי" דובר צה"ל וקעקעו את דימויו המוסרי של הצבא.
עדותה של הגב' רוברה אינה גורפת ואין בה כדי לשקף "כפירה בעיקר" מהיבט תפקידו ואמינותו של ארגון "אמנסטי"; אולם הנסיבות המתוארות במאמרה מכילות ביקורת נוקבת על נחרצות הממצאים ה"מפלילים" נוכח קיומם של ספקות לא פשוטים.
לטענתה של הכותבת, האילוצים המתוארים במאמרה, כוחם יפה לזירות לחימה שונות. כך למשל היא מעידה כי "...בעזה, לבנון, לוב, סוריה כמו גם במקומות נוספים, ראיינתי אזרחים אשר תיארו את אשר העריכו כפגזים ארטילריים שנורו מרחוק ע"י כוחות סדירים והתפוצצו בסמוך לבתיהם. בפועל התברר כי הרעשים שנשמעו נבעו מהדי ירי תלול מסלול של גורמים אופוזיציוניים שבוצע מעמדות הקרובות לבתיהם..." בהקשר זה קובעת הגב' רוברה כי "... לאזניים בלתי מקצועיות קשה להבחין בין ירי 'נכנס' לבין ירי 'יוצא' (INCOMING AND OUTGOING FIRE)..."
דוגמה מאלפת הממחישה את הקלות הבלתי נתפסת שבה מופלל צה"ל כמי שביצע פשעי מלחמה בעזה מוצגת ע"י הגב' רוברה. לדבריה, היא קיבלה מידע חלקי או בלתי מדויק, שנבע מקרובי משפחה של קרבנות אזרחיים פלשתינים שנהרגו מירי שגוי של רקטות שביצעו ארגונים חמושים פלשתינים לעבר ישראל. לאחר שהצליבה מידע נוסף בהקשר לתקרית, הסתבר לה כי התושבים הפלשתינים היו נתונים לאיומים מוחשיים על חייהם מצד ארגוני הטרור ולכן אולצו להעיד כי נפגעו מהפצצה אווירית ישראלית.
במימד המתודולוגי מדגישה הכותבת כי על חוקרי אמנסטי להביא בחשבון את העובדה שמופעלות בשטח שיטות של דיסאינפורמציה והונאה אשר מסייעות לעיצוב תמונה מסוימת של הארועים בהתחשב בנרטיב הסביבתי וההתנהגות האנושית. לטענתה, עימותים מזויינים מייצרים תנאים סביבתיים מקוטבים מאוד מהבחינה הפוליטית, באופן העלול להשפיע על יחידים או ארגונים, גם אם יש להם רקורד מוכח של אמינות. לכן, יש להביא בחשבון ש"שחקנים" וצדדים אינטרסנטיים ירחיקו לכת כדי לתפלל או לייצר "עובדות" הן לצרכיהם הפנימיים והן לצרכיהם החיצוניים.
הגב' רוברה ממקדת תשומת לב גם למה שהיא מכנה "מלחמת ה-יו-טיוב", שבמסגרתה נוקטים צדדים בעלי עניין, מהלכים מניפולטיביים באמצעות טכניקות זמינות לעיבוד סרטוני וידאו, באופן שישקף את המסר הרצוי לגורם ספיציפי. לעתים קרובות יוצגו סרטים אלה לגופים בינלאומי כהוכחה למעשי זוועה של הצד שכנגד, הגם שהסרטים צולמו בזמן אחר ולעיתים גם במקום אחר לחלוטין.
עדותה של דונטלה רוברה, בהיותה בכירה בארגון "אמנסטי" הבינלאומי, טומנת בחובה חשיבות החורגת מהפן המתודולוגי, בבחינת כללי הדרכה לחוקר אמות מידה התנהגותיות במהלך לחימה. מעשית המאמר שפורסם באכסניה מקצועית נחשבת (ה-PHAP), משקף סוג של התפכחות והודאה במגבלות השיפוט של ארגונים דוגמת "אמנסטי".
מבחינת ישראל זוהי מעין "הרמה להנחתה" במימד ההסברתי כמו גם המדיני, בהנתן העובדה שדוחות של אמנסטי כמו גם של NGOs אחרים היוו תשתית לגינוי ישראל במוסדות האו"ם ובמסגרות האיחוד האירופי, והניעו מהלכים עויינים בזירה הבינלאומי.
עדותה של הגב' רוברה מהווה גם מעין סטירת לחי לארגונים הישראלים לזכויות האדם, אשר נסמכים על עדויות של גורמים פלשתינים ואנרכיסטיים שאין עוררין על היותם מוטים מלכתחילה, בהתייחס לפעילות צה"ל בשטחים. בהקשר זה נודעת חשיבות לאיזכור סרטוני ה-"יו-טיוב" כמרכיב בולט ב-"ארגז הכלים" של השחקנים המעורבים, ובמשתמע, יש לצאת מהנחה כי מה שמוצג כלפי עם ועולם אינו אלא מוצר מעובד המעוות את המציאות בשטח באופן שישרת את הצד הפלשתיני.

תאריך:  13/05/2014   |   עודכן:  13/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בכירה באמנסטי: דוחות לוקים באמינותם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אמנסטי, חבורה של שמאלנים מסוממ
מקס פאואר  |  14/05/14 13:32
2
הרמה להנחתה
שמ  |  15/05/14 18:55
3
מה הסיכוי שיתפרסם בהארץ? ל"ת
נחום שחף  |  16/05/14 12:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
רפאל בוכניק
מאמר יוצא דופן של בכירה בארגון "אמנסטי" הבינלאומי מציף ספקות כבדים באשר למקורות עליהם מתבססים דוחות הארגון לגבי ביצוע "פשעי מלחמה" ופגיעה בזכויות האדם
עידן יוסף
שגריר ישראל באו"ם: "הפלשתינים רוצים להצטרף לאמנות האו"ם? בבקשה. מי יודע, אולי נקום מחר בבוקר ונגלה שההצטרפות שלהם יצרה חברה למופת, של שוויון וזכויות אדם, המושתת על ערכי הפמיניזם של סימון דה בובואר..."
משה גולן
מייסד ומנכ"ל פייסבוק פרסם פוסט ארוך בעמוד שלו וטען כי שוחח עם הנשיא והביע תסכול רב על "הנזק שגורמת הממשלה לעתיד שלנו"    צוקרברג התייחס לדיווחים לפיהם הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) עקבה אחר מיליוני משתמשים בפייסבוק
איתמר לוין
ביקורת חריפה במיוחד על הפגיעה הנפשית בילדים בזמן פינוי המאחז ועל מניעת כניסתם של עובדי רווחה מהמועצה האיזורית    נציבות תלונות הציבור דורשת דיווח על תיקון הליקויים
עופר וולפסון
מצעד ההומואים והלסביות השנתי של סידני, המרדי-גראס, שימש במה לסאטירה ביום שבת נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, והיחס של ארצו לזכויות הומוסקסואלים
רשימות נוספות
120 אסירים כלואים בהפרדה, 7 מהם קטינים  /  עופר וולפסון
"פוסי ריוט" הופיעו במופע זכויות אדם בארה"ב  /  עופר וולפסון
"מה אני, חיה?"  /  איתמר לוין
סחר בבני אדם זה רוע  /  בנימין נתניהו
בג"ץ האבסורד  /  עדי בן חור
דברים שרואים מכאן לא רואים משם  /  אורי סויסה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il