ח"כ
יעקב ליצמן (מסיעת יהדות התורה) הגיש הצעת חוק שהיא תיקון לחוק הקיים, והוא דורש כי בתיקון יהיה איסור שחרור מחבלים אלא לאחר שישלמו דמי פיצוי כנדרש. בין הנימוקים שהוא מציין:
"לאחרונה אנו עדים לאבסורד כפול בעת שהמערכת המדינית מחליטה לשחרר מחבלים – לא רק שהפצע הפתוח שנגרם למשפחות השכולות או לפצועים נפתח מחדש, אותו מחבל לא משלם עבור הנזק הכלכלי שגרם.
במקרה פלילי דומה, פוסק בית המשפט, מעבר לישיבה בכלא, גם קנס כספי בגין הנזק שנגרם, ולא ניתן לשחרר אסיר בשחרור מוקדם לפני ששילם את הפיצוי שנפסק, אלא אם מצאה ועדת השחרורים סיבות לכך, וגם אז האסיר לא פטור מתשלום הפיצוי. ואילו במקרה הביטחוני, מלבד העובדה שהמחבל משתחרר, הוא יוצא פטור מכל תשלום, וכך מותיר את המשפחות פצועות פעמיים, נפשית וכלכלית.
לכן, מוצע להבטיח, שלכל הפחות, המחבלים ישלמו את הפיצויים שנפסקו, לפני שהם משתחררים מהכלא, וזאת על-ידי הסעיף המוצע, אשר קובע שנשיא המדינה רשאי לחון את אותם מחבלים, רק לאחר ששילמו את התשלום הכספי שנפסק להם." ההצעה הזו הגיעה לוועדת השרים לחקיקה והיא אף אשרה אותה.
הצעת חוק מתקופת חמורבי
וכאן תלמידי משה רבינו שואלים: הרי זה בדיוק מה שנמצא בחוקי חמורבי אותו מלך בבלי מהתקופה שלפני מתן תורה: "אם איש או אישה פרצו לבית איש אחר והיכו איש או אישה, את הרוצח לשארם הקרוב יסגירו, ובחר גואל הדם אם להמית את הרוצח, או להחיותו ולרדת לרכושו".
התורה התנגדה לכך בחריפות כמו שאנו מצווים בספר במדבר (לה,לא): "וְלֹא תִקְחוּ כֹפֶר לְנֶפֶשׁ רֹצֵחַ אֲשֶׁר הוּא רָשָׁע לָמוּת כִּי מוֹת יוּמָת": והתורה מנמקת זאת שם בהמשך "וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּהּ כִּי הַדָּם הוּא יַחֲנִיף אֶת הָאָרֶץוְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכוֹ:
יתרה מזו, חז"ל הוסיפו שאם אדם גם רצח וגם גרם לנזק ממוני, אין הוא מתחייב מיתה ותשלום על הנזק אלא הכלל הוא: "קים ליה בדרבה מיניה". דנים אותו על העבירה החמורה ביותר, כלומר למוות, והוא פטור מתשלום על הנזק שגרם.
על כן תמוה איך מבית מדרשה של אגודת ישראל, באה הצעת חוק חמורבית כזו, שבמקום לחייב את הרוצח ממון היה מן הראוי להטיל עליו עונש מוות לפי חוקי התורה, ולא עוד אלא שדין המלך (רמב"ם הלכות מלכים פרק ג הלכה י) מעודד זאת:"כל ההורג נפשות שלא בראיה ברורה, או בלא התראה, אפילו בעד אחד, או שונא שהרג בשגגה, יש למלך רשות להרגו ולתקן העולם כפי מה שהשעה צריכה, והורג רבים ביום אחד ותולה ומניחן תלויים ימים רבים להטיל אימה ולשבר יד רשעי העולם". לכן היה עליו דווקא לדבוק בעקרון הלכתי זה השמור למלכי ישראל ולא בהלכותיו של המלך חמורבי.
כדי להטיל אימה על רוצחים יש להטיל עליהם עונש מוות ולא תשלום ממון למשפחות הנרצחים. איך ח"כ מיהדות התורה, מאמץ את חוקי חמורבי ומתעלם מחוקי התורה?