X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במשטרה אין חתך סטטיסטי לגבי היחס שבין נשים לגברים במעורבות בפשיעה, אבל בתחנות מדברים על עליה מתמדת. בין הסיבות: המצב החברתי והכלכלי
▪  ▪  ▪

163 נשים שהיו מעורבות בפלילים שוהות כיום במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר. 24 מהן עצורות עד החלטה אחרת, קרי, ממתינות לתחילת משפט או לסיומו. היתר מרצות כבר עונשי מאסר. העבירות הנפוצות בקרב היושבות מאחורי סורג ובריח: גניבה, תקיפה, סחר בסמים, זנות ומעשי שוד. לפי הסדר הזה. חלקן המועט, כמו אתי אלון למשל, מעורבות במעשי הונאה וזיוף. נתון בולט נוסף: לפחות שליש החלו את ריצוי העונש בשנה האחרונה.
הנתון הזה של שירות בתי הסוהר איננו חריג ביחס לשנים עברו, למרות שגם בשב"ס נרשמה עליה בכמות האסירות הפליליות.
מי שמביט בנתון זה יכול לומר שפשיעת הנשים דווקא לא גבוהה שכן המספר הזה לא נחשב גבוה ביחס לאלפי אסירים גברים. אבל המספר הזה איננו היחידי. המשטרה אומנם איננה מבצעת חתך סטטיסטי של כמות הנשים המעורבות בעבירות פליליות, כי במשטרה רושמים לפי עבירה, אבל בתחנות המשטרה ברחבי הארץ, השוטרים דווקא מדברים על כך שכמות "הלקוחות" ממין נקבה שמעוכבות או נעצרות היא לא קטנה בכלל.
הערכה גסה של השוטרים היא כי לפחות רבע מהעבירות המתבצעות במדינה מבוצעות על-ידי נשים. מספר לא קטן מההתיקים, אגב, מסתיימים באי תביעה, לא בגלל היותן נשים, אלא בגלל שיתכן וזו עבירה ראשונה ואיננה רצינית, או שיש קושי להביא לראיות במשפט.
משיחות עם רבים מקציני החקירות והסיור בתחנות המשטרה ברחבי הארץ, עולה כי שני מניעים עיקריים עומדים מאחורי העליה בפשיעת הנשים: המצב הכלכלי והמצב החברתי.
סוגי העבירות עדיין לא חמורים כמו אצל הגברים (אונס, רצח, ניסיון לרצח וכדומה) אבל יש שאומרים שלא ירחק היום וגם זה יקרה. העבירות האופייניות כיום לנשים כוללות עבירות מסוג אלימות, דוגמת תקיפה וניסיון תקיפה; עבירות גניבה (בעיקר כרטיסי אשראי, גניבה מחנויות וגם כייסות); מעשי שוד; סמים וזנות (גם שידול לזנות וניהול בתי בושת וגם סחר בנשים).
עליה בפשיעת הנערות
בנוסף, לא מעט תיקים נפתחו בגין הפרעה לסדר הציבורי, העלבת עובדי ציבור (העלבת שוטרים, העלבת עובדות סוציאליות ועוד), הפרות צווים משפטיים (תשלומי הוצל"פ, הפרת צו ראיית ילדים במסגרת הליך גירושי וכדומה), הטרדות טלפוניות, ועוד. נתון מדאיג במיוחד קשור לנערות. שם העליה בפשיעה לא רק שהיא בולטת. המעשים חמורים לא פחות ומספר לא מבוטל מהתיקים הם על אלימות.
לצורך הבנת הנעשה בעולם הפשע הנשי די אם נביט במספר דוגמאות מהשנה האחרונה ואפילו מהחודש האחרון:
חבורת נערות באחת מערי גוש דן החליטה לסגור חשבון עם נערה שלדעת אחת מחברות החבורה "עשתה עיניים" לחבר של אחת מהן. מה שהחל כהטרדות ואיומים הסתיים בארגון פגישה בשעות הערב בגן.
הפגישה החלה בשיחת איום והסתיימה בתקיפה. מספר נערות גררו את הנערה היריבה לשטח חשוך, היכו אותה בראשה ובגופה ורק בזכות נער שצפה והחליט לסייע לה לברוח היא נמלטה המקום. בשל היותן נערות, המשטרה הסתפקה באזהרה ובצו הרחקה. המדיניות, על-פי אגף הנוער במטה הארצי היא שבמקרה שכזה המשטרה לא פותחת תיק פלילי לנוער בפעם הראשונה ומאפשר לו שיקום של אגף הרווחה. אם הנערה לא מתמידה בפרויקט השיקום נשקלת האפשרות להעמידו לדין. כלל זה אינו תופס לתקיפות שמסתיימות ברצח או בפציעה חמורה מאוד.
לדברי בלש ותיק במרחב איילון, התופעה צוברת תאוצה "שילוב של אלכוהול ושעמום וחוסר תעסוקה מגבירות את התופעה. בשנה אחת, רק במרחב שלנו, טיפלנו בעשרות תלונות בנושא הזה".
באחרונה חלה עליה בכל הקשור לגניבות תיקים כייסות ומעשי הונאה. יש את הנשים הגונבות תיקים בחנויות, תוך ניצול מצב שהקורבן מודד בגדים. יש את המכייסות בשערים לקניונים או בשווקים. יש את הגונבות כרטיסי אשראי ויוצאות למסע קניות, אך עד שבעל הכרטיס מבחין בכך ומבטל אותו, נגרם לו נזק כספי של אלפי שקלים.
דוגמאות מהשבועיים אחרונים: במרחב השפלה מחפשים אחר אישה שהספיקה לקנות מוצרי מכולת באלפי שקלים בטרם חברת האשראי קיבלה הודעה מבעל הכרטיס שהוא נגנב. החברה הודיעה לבעלי המכולות להיות ערניים ולהודיע.
צעירה דרושה לחקירה באיזור גוש דן בחשד כי נטלה תעודת זהות ופנקסי צ'קים של אחרת, התחזתה לה ורימתה בעלי עסקים. בבאר שבע נעצרה באחרונה אישה שנהגה לאיים על בעל עסק לכלי בית שאם לא יתן לה לקחת מוצרים בחינם הוא יפגע. כשקיבל אומץ והודיע לה שילך למשטרה החשודה ענתה לו שהיא תתלונן נגדו על אונס. תקופה מסויימת היא הצליחה באיומיה, אך זה פסק כאשר המשטרה נכנסה לתמונה, והאמינה לבעל העסק והסוחטת נעצרה.
ביום תלמידה - בלילה מנהלת בית בושת
ברחובות אותרה בשנה האחרונה נערה בת 17 שביום השקיעה בלימודים אבל בערב ניהלה בית בושת. התברר, כי הנערה שכרה את הדירה בצוותא עם צעירה אחרת. לאחר שנתפסה סיפרה כי מצבה הכלכלי במשפחה בכי רע וזו הדרך היחידה עבורה לקנות לעצמה דברים.
נשים מעורבות בתרגילי עוקץ
תופעה לא פחות מדאיגה היא מעשי ההונאה. יותר ויותר חשודים בהונאה ועבירות עוקץ משתמשים בנשים בכפיתיון. המדובר בדוכני החתמה למבצעים ועוד. הצרכן מתפתה לתת כרטיס אשראי עבור מנוי למוצר או מועדון לקוחות לצעירה חיננית שמסבירה בחיוך את יתרונות השיטה הצרכנית החדשה. חשבונו מתרוקן אחר כך במהירות. דוגמא אחרת: צעירות נאות מתחזות לעובדות רווחה או ביטוח לאומי. הן מגיעות לבתי קשישים ומספרות שהגיעו לסייע. חלקן עוזבות את הדירה עם רכוש או מזומנים. אחרות לומדות את השטח ומכוונות אחר כך כנופיות פרוצים לתוך הדירה.
דוגמא אחרת: המצב הכלכלי מוביל יותר יותר נשים לתבוע את חברות הביטוח על תאונות דרכים או תאונות ביתיות. לא תמיד החברות רוצות להגיע לבימ"ש ולבזבז זמן ומגיעו לפשרה. התובעת נהנת מכסף קל. במשטרה הוחלט לשים דגש על הונאות ביטוח וצוות מיוחד בודק האם מדובר בתביעות סרק שמאחוריהן לעיתים עומדות אותן חשודות שהן תבועות סדרתיות או מסייעות לאחרים.
המשטרה: עברות הזנות, האלימות
והגניבות תופסות את המקום הראשון
קשר למצב כלכלי או לעשיית רווח קל אפשר לייחס לסחר בנשים. הגברים עדיין שולטים בשוק הסחר אבל לא מעט נשים נכנסו לעסק "בהצלחה". מנהלות בתי בושת ואפילו בוחנות "סחורה" (כפי שנקראות אלו שבוחנות את הצעירות שבאות לעסוק בזנות נקראות) עובדות כיום בשוק המגלגל מליונים. עלית מדרגה נרשמה לאחרונה כאשר נשים מהארץ יוצאות לחו"לח לאתר צעירות שיכולות לעבוד כאן בזנות ומסייעות לסרסורים להביאן ארצה.
"פשיעת הנשים לא תהיה יותר גבוהה מהגברים" אומרים במשטרה "אבל תלך ותיגבר. המצב הכלכלי מוביל יותר ויותר צעירות ונשים לעסוק בזנות כדי להתקיים או לממן מצרכים באמצעות גניבה. המצב החברתי גורם ליותר ויותר נערות לסגור מריבות בדרך אלימה וגם לגנוב כדי להשיג מותגים שלחברות יש ולהן אין. עד היום מרבית הנשים שנחקרו היו דווקא בתחום האלימות במשפחה. היום הזנות, האלימות והגניבות תופסות את המקום הראשון".

תאריך:  07/03/2005   |   עודכן:  08/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל דבורין
איל ההון היהודי ולדימיר גוסינסקי מוזכר כעת כאחד מכוכבי פרשת הלבנת ההון החמורה בבנק הפועלים; אולם סקירה קצרה של קורות חייו של איל ההון המסתורי הזה בעשור האחרון מצביעה על כך כי אין זו הפעם הראשונה שהוא עומד באור הזרקורים ונחשד באי אלו פרשיות; עד כה יצא גוסינסקי בשלום מכל מה שניסה הקרמלין להוכיח כנגדו; האם יצליח גם הפעם?
עו"ד לורית גרון-גלבוע
עו"ד דנה סבוראי
ד"ר משה לפיד
מנשה ברק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il