X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
"החייל האמיץ שוויק" בתיאטרון הבימה - זה מבדר, זה מביא לסיפוק. ואנחנו יוצאים מהתיאטרון בתחושה שניצחנו ביחד עם הגיבור החביב
▪  ▪  ▪
אבי קושניר. מתאים בול לתפקיד [צילום: ג'ראר אלון]
[צילום: ג'ראר אלון]

לרוב אני משתדל לא לפספס אף בכורה בתיאטרון הלאומי אך על הקומדיה "החייל האמיץ שווייק" החלטתי תחילה לדלג ללא ייסורי מצפון מיוחדים. את ספרו המרהיב של הסופר הצ'כי, ירוסלב האשק, קראתי עוד בנעורי, בזמנו גם ראיתי סרט מצוין המוקדש לעלילותיו, ואף נוכחתי במספר הצגות שהועלו בעקבות הספר. מה כבר "הבימה" תוכל לחדש לי על הגיבור הטוב לב, אשר מצליח להתגבר על כל המהמורות באמצעות פשטות הגובלת בהדיוטיות והומור?
ואז קיבלתי לטלפון מסרון מתיאטרון "הבימה" עם הצעה מפתה שקשה לסרב לה: "שוויק" משלהם בחצי מחיר בתוספת כוס בירה משובחת. העפתי מבט על לוח השנה והבחנתי שעלילותיו של שוויק התחילו בדיוק לפני 100 שנה, בקיץ של שנת 1914, ונזכרתי שהמשקה החביב ביותר על שוויק הייתה דווקא בירה - החלטתי שאני נוסע למרכז תל אביב.
ספרו של ירוסלאב האשק הינו רב רבדים, יש בו לא מעט נושאים ומסרים שאפשר להתמקד בהם. לפני עליית המסך תהיתי, באיזה נושא יבחר הבמאי משה נאור - הרי לא ניתן לתפוס מרובה.
הנושא המרכזי בספר עב הכרס זה, שנכתב מיד עם סיומה של מלחמת העולם הראשונה הוא פציפיזם. אלא מה? לכולם היה ברור אז שהרפתקנותם של כמה ממנהיגי העולם הביאה למותם של כ-20 מיליון בני אדם. מסר זה עובר כחוט השני לאורך כל היצירה.
אבל האם בישראל דהיום מסר כזה הוא רלוונטי, אקטואלי? עוד לא התאוששנו מ"צוק איתן", שלדעת רבים הייתה "מלחמת אין ברירה". ומלבד זאת - עברו מהעולם הזמנים בהם שליטים היו מכריזים על מלחמות, מגייסים את נתיניהם - ואחרי מלחמה טובי הסופרים היו כותבים רומנים בגנות השליטים והמלחמות. האירועים האחרונים בישראל הוכיחו פעם נוספת שאנחנו חיים בעידן בו המנהיגים לא ממהרים להזיז טנקים ולהפעיל תותחים, ודווקא האזרחים ואנשי התקשורת מאלצים אותם לקום ולפעול. כמה זמן לקח עד שהממשלה החליטה להכניס כוחות לרצועה! וכמה מאמצים ישקיעו התקשורת והציבור הנאור עד שברק אובמה יתחיל להילחם ברצינות נגד דאעש!
אז אמרתי לעצמי: "אם "הבימה" תנסה להרביץ מסר פציפיסטי - היא תאבד את הקהל". כנראה שגם התיאטרון הגיע לאותה המסקנה: ההצגה לא הלכה על הקו העיקרי של הספר. לא פציפיזם ולא נעליים. וטוב עשתה.
המסר השני בחשיבותו בספר: הקיסר ופקידיו הכריחו את אזרחי צ'כיה הסלאבית (שאז נכללה בקיסרות האוסטרו-הונגרית) להילחם ברוסיה - האימפריה הסלאבית האולטימטיבית, איתה הצ'כים הזדהו יותר מאשר עם האוסטרים וההונגרים. הדבר טרם רבות לתבוסתה של הקיסרות. מסר חשוב זה יכול היה לשמש נושא לדיון על הבמה הישראלית לו היה אצלנו נהוג לגייס בכוח את האוכלוסייה הערבית למלחמה באחיהם הפלשתינים בעזה. אבל לא כך הם פני הדברים. לכן גם זה לא בא בחשבון.
התיאטרון בכל זאת לא נשאר לגמרי יתום כיוון שבספר המרתק נותר עוד פן עשיר שניתן לעסוק בו: התמודדותו של האדם הקטן עם הממסד, עם הביורוקרטיה העצומה, המאופיינת ב"כסת"חיות", עם המכונה הממלכתית המשומנת, שבקלות הורסת את חיי האזרח הקטן מבלי לשים לב, מקריבה אותו למען האידאלים המזויינים (תרתי תשמע) שלה. ושוויק של האשק - הוא האיש הקטן שמצליח להתגבר על המפלצת - לא דרך מרי אלא בזכות ההישמעות לדרישות הממסד, הוא מותח את גבולותיהם וחוצה אותם - בדרך זאת חושף את האידיוטיות של החוקים והכללים אשר מביאים לאסונות.
"הבימה" התלבשה על המסר והעבירה אותה בצורה יוצאת מן הכלל. אבי קושניר (שוויק) עם חוש ההומור הרך שלו, עם החן הטבעי הפשוט מתאים בול לתפקיד המיוחד הזה עד כדי כך שבשלב מסוים של ההצגה אפילו עלתה בראשי המחשבה שהיה שווה לעלות את ההצגה על הבמה הישראלית רק כדי לתת לו הזדמנות לפרוח תוך גילום הדמות הכה מיוחדת והכה לא שגרתית. הנני כאן (אומר גיבורו של אבי קושניר) האיש המושלם מבחינתה של המערכת, שאימץ כל סיסמאות השלטון, הסכים עם כל הדרישות ללא סייג - גם עם המגוחכות שבהן - ואם הכל נהרס בגללי - אז זה לא אשמתי - זה מה שאתם יוצרים ללא ידיעתכם. ומחייך את החיוך המפורסם הכובש והאידיוטי שלו.
זה מצחיק, זה מבדר, זה מביא לסיפוק. ואנחנו יוצאים מהתיאטרון בתחושה שניצחנו ביחד עם הגיבור החביב.
דמותו של שוויק מורכבת למדי - למרות שהוא הגיבור הטוב בסיפור, אנחנו עדים גם למעשים לא לגמרי סימפטיים שלו: הוא גונב כלבים, הוא מרמה, הוא נואף. למרות זאת קושניר מצליח לעורר בנו אהדה לגיבור הלא מושלם.
ליצירת אווירת האבסורד והאנדרלמוסיה המוחלטת תורמים רבות השחקנים נתי רביץ (שהיה מבריק בתפקיד סרן לוקאש ), שמעון כהן (מלווה), ג'סאן עבאס (שופט), אורי הוכמן (הכומר היהודי) ואחרים. חייב להחמיא לתפאורה שבעזרתה בקלות עוברים ממקום למקום, מחזית לעורף, ממדינה למדינה (עיצוב התפאורה ערן עצמון); שאפו למלבישה עופרה קונפינו שהצליחה להכניס אותנו לתקופה ההיא, תקופה בה האנשים היו רק ברגים קטנים במכונה העצומה והמטורפת. רק הערה קטנונית שאפשר להתעלם ממנה: עבור שוויק לשתות בירה מבקבוקון - זה כמו עבור איזה חרדי לטעום מבשר לבן. שוויק שתה אך ורק מכוס בגודל של אבטיח בינוני אותו נכון יותר לכנה "כד" ולא כוס.
אגב הבירה במזנון התיאטרון הייתה מצוינת, לא נפלה מזאת ששתינו לפני כחודש בפראג בירתה של צ'כיה, שם ראינו את הפסל של שוויק עם הכוס המפורסמת בידו והחיוך האידיוטי והלבבי שלו.

תאריך:  30/10/2014   |   עודכן:  30/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמעון כהן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
עמדתי משך שעתיים ולא זזתי ממקומי. כה מרותק הייתי. התמוגגתי. ידעתי שגם אם הסרט לא יזכה באוסקר - אצלי הוא כבר זכה
חיים נוי
ביקורת: "אם נדע לאהוב" - מיטב השנסונים הצרפתיים - ערב שכולו התמוגגות מנחת - בית צבי
חובב לויטס
לימוד התורה הוא המצווה הרוחנית החשובה ביותר וברור לכול ששימור וטיפוח משמעותם תקצוב וחקיקה שתקבע את מעמדן של הישיבות בחוק. עם זאת, היקף השימור כיום חורג מהמקובל בתקופת עבר, ומהווה מעמסה כבדה על הכלכלה הישראלית - כך מצהירה ח"כ ד"ר קלדרון מסיעת יש עתיד, שבנוסף מצרה על הידע המועט של הציבור החילוני במושגי היהדות
ד"ר אדית דניאל
כמו בכל תופעה של חוסר איזון, ההומאופתיה תחפש את שורש הבעיה והגורמים לה    ברגע שהגורמים יוסרו, גם הבעיה תעלם, כך גם במצבי דיכאון - כל אדם - גבר או אישה, יזכה להתייחסות כוללת לכל בעיותיו בכל מישורי חייו, כמו גם להתייחסות למזון אותו הוא אוכל - לפעמים מצבי הרעלה של חומרים מסוימים במזון יכולים לגרום לתופעת דיכאון קשה
עליס בליטנטל
הופעת הבכורה של מחזור מסיימי השנה הקרובה של "בית צבי" הייתה בגדר הפתעה. שפע כשרונות מרוכז כזה, במופע מוסיקלי המוצלח ביותר מזה זמן -
ערב מיטב השאנסונים הצרפתיים "אם נדע לאהוב" בתיאטרון ר"ג לכד את האוזן, העין והלב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il