X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שירה שטרן ובועז [צילום: יח"צ]
הצגה מעוררת רגשות ונוסטלגיה
סיפור האהבה של ביאליק "מאחורי הגדר" קורם עור וגידים בהפקת תיאטרון "פסיק" הירושלמי, שמתמקד בהצגות באיכות מוקפדת. ביאליק זוכה כאן להארה, מה שלא קורה בלימודי בתי הספר בישראל כיום
יגאל פילר [צילום: יח"צ]

גדול המשוררים והסופרים שלנו מאז ועד היום, הוא חיים נחמן ביאליק (1873-1934). לדאבון הלב, תוכנית הלימודים בבתי הספר כבר מתנכרת לביאליק מזה שנים. הבורות השתלטה כאן על ההשכלה, וילדינו חפים מכל ידע מי ומה היה ביאליק.
הכמיהה לארץ ישראל, אותה הצליח להגשים רק בערוב ימיו, התשוקה לאהבה שלא כל כך התממשה לגביו, וחוסר התשוקה ללימוד הנוקשה והחמור בבתי המדרש, כפי שהוכרח ללמוד ע"י סבו שאצלו גדל - כל אלה הם הנושאים של שירתו. את הסיפור על אהבת הילד נוח לשכנתו הגויה מרינקה, מתאר תיאטרון פסיק תוך עיצוב במה עשיר ביופי וויזואלי מרהיב וצבעוני, במשחק מדהים של כל צוות השחקנים, ובהעשרת המשחק בתוספת השימוש בחיות (בובת-אווז יפהפה וכלב שמשוחק ע"י שחקן), ובשימוש הרבגוני בתפאורה יוצאת הדופן שעיצב עלי קפלן-וידמן.
הסיפור הקטן מכיל גם קריצות לשירים נוספים של ביאליק. כשהילד נוח מצווה לומר תפילה, הוא מדקלם את שירי האהבה של ביאליק כמו "הכניסיני תחת כנפך". מאידך-גיסא, ההצגה מעמידה ספקטרום מעט נלעג של דמויות היהודים בגולה במאה ה-19. היש בזה רמז להיום במיגזר מסוים? האם - כרסתנית, שתלטנית, הרב - בעל תאוות מוסתרות ומלא חטאים - אך רודה בילדים-תלמידיו ביד ברזל. כך גם מרירים חיי הילדה האסופית הגרה אצל הזקנה בדמות מכשפה אמיתית, המכה אותה באכזריות. כפי שהיה נהוג ומקובל אז, והיום - פחות.
מתוך שלל הדמויות הצבעוניות והעשירות של סיפור האהבה המתפתח עד שמגיע לסוף העצוב, מרתקות כל הדמויות בעצם ביצוע התפקידים, נתון שאחראי לו הבימאי המצוין שמואל הדג'ס, וכן הכוריאוגרף אביב איבגייעקב חוטר להלהיב את הדמויות בריקודי החסידים, הקאזאצ'וק, וכן התפאורה המופלאה ורבת הדמיון של עלי קפלן-וילדמן, עם התלבושות הכה אותנטיות של ליאת בן שושן. האיפור של השחקנים שאחראית לו אריאלה מסיקה - משיג תוצאות מהממות. במיוחד מרשים יגאל פילריובל שוורצמן שמוליך ומדובב את האווז, אך גם תלמיד ישיבה וגם גבר מהודר המחזר אחרי מארינקא.
יצחק לאור מרשים מאוד כ"כלב" וכרב סמל; בועז נחום-נוח, מכמיר בגורל הנכפה עליו ע"י הוריו והמסורת היהודית הנוקשה,( ומדגים את שינוי באישיותו לכשהתבגר בתנועה, בדיבור ובהופעה) - דבר שיש בו מן הביקורת מצד ביאליק על מה שחווה בילדותו. אילת סטולר היא האם היהודיה האופיינית, על כל סגולותיה, דואגת לבנה יחידה עד מחנק; נחמה פרל כשכנה הזקנה, מצוינת, גם כתלמיד ישיבה. שירה שטרן כמארינקה בלונדינית מצודדת, סמל ליופי הגויי הכה קורץ לנער היהודי עד כי הוא שוכח כל מסורת אבות, מבטל את השבת ונגרר לעבירות. כל זאת - בגלל הנוקשות, וחוסר הגמישות לתת לילד לעצב את עתידו לפי נהיית ליבו.
אלכס ויינגרטן הוא האב, חנינה ליפא, דמות יהודי טיפוסי של העיירה היהודית, שכל רצונו לרצות את אשתו, ולארי (אלעזר) ברנדט הוא חצוצרן הישוב, שעל פיו ונשיפתו יישק דבר. גם נגינת האקורדיון של יגאל פילר ממלאה את הלב ברגש, ונוסכת את האווירה המיוחדת לנושא. פילר גם צייר את התפאורה הססגונית והמרשימה.
לסיכום - הצגה מעוררת רגשות ונוסטלגיה, מעלה תמונות תיעודיות, תוך שימוש בהקרנות ווידאו מרהיבות של אריק פוטרמן, מחזקת את הידע של הצעירים על מה שהיה פעם, ובמיוחד - את הידע על מיהו ומהו ביאליק. מומלצת במיחוד לנוער, כמו גם למבוגרים שההצגה תדגדג אצלם הרבה בלוטת רגש וגעגוע לספרות ותיאטרון איכותיים. הצגה שניתן לראותה בתיאטרון בית לסין כמה פעמים בחודש, הודות למנכ"לית ציפי פינס, שאימצה את ההצגה לחיק התיאטרון שלה.
לתיאטרון "פסיק" הירושלמי - שאפו על עוד שיא תיאטרוני שהוא מעניק לצופים הישראלים. לרוץ לראות.

תאריך:  13/11/2014   |   עודכן:  13/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי פינס
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי אוחיון , ראובן גודלי
אין להניח בגדים ליבוש ישירות על הרדיאטור מאחר שהם עלולים להידלק    יש להציב את התנור על משטח יציב הרחק משטיחים    כדי לבחור מזגן מתאים יש לקחת בחשבון את עומס הקור בחלל שרוצים לחמם    יש להשאיר פתח אוורור בבית בזמן פעולת הקמין
הרדיו הבינלאומי של סין
רק בסין ובאגדות התרופה הכי מעולה, זאת בעלת הסגולות לרפא אימפוטנציה וצהבת, היא גם הכי דוחה שאפשר לדמיין    לא לשומרי כשרות
ד"ר רן נייגר
נגיפי החורף עלולים להוות סיכון כפול לנשים לפני לידה    הכתבה הבאה מציגה פירוט מורחב על חשיבות החיסונים נגד שפעת ונגד שעלת בתקופה זו
נעמה בן-דוד-טרבלסי
אסקימוסים סובלים פחות ממחלות לב    עובדה שהתזונה שלהם עשירה בדגים ובאומגה 3 היא הסבר הגיוני לבריאות ליבם    האם דגים יכולים למנוע שבץ מוחי?
ד"ר אורית טויטו
החלק החשוב ולעיתים הקשה ביותר בטיפול בחולים עם גידולים נוירואנדוקרינים הינו האבחנה    האבחנה נעשית על-ידי בדיקות דם ושתן ייחודיות ובדיקות הדמיה מתאימות    מכיוון שמדובר בגידולים נדירים למדי, המודעות של הציבור ושל המערכת הרפואית לקיומם הינה נמוכה, ופעמים רבות ישנו איחור באבחנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il