X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המתכנתת הראשונה. ליידי אוגוסטה עדה ביירון, הרוזנת מלאבלייס
אמנית, מציירת, מדענית
היא הייתה סקרנית, ספורטאית, ניגנה על פסנתר, נבל וכינור, אהבה לרקוד, לרכוב על סוסים ולפתור בעיות מתמטיות מורכבות. אם לשלושה שהמציאה את התיכנות, עוד לפני שהיו מחשבים בעולם. אבל מה קרה כאשר ליידי אוגוסטה עדה ביירון, הרוזנת מלאבלייס, התייצבה בסטודיו של מרגרט שרה קרפנטר?
מרגרט שרה קרפנטר ציירה את הרוזנת מלאבלייס, 1836, שמן על בד

The Ladies' Diary

   רשימות קודמות
  מחיר הסטייק
  במוחם של יונקים קיים "מצפן" תלת-ממדי
  שערים לוגיים, מחשבים ביולוגיים
  טובים השניים מן האחד
  הפיסיקה שמעבר לפינה
3 דברים על עדה ביירון-לאבלייס
  • ב-1985 הכריז משרד ההגנה האמריקני כי שפת התיכנות התקנית שלו, שנועדה להשיג תאימות במערכותיו השונות, תיקרא שפת "עדה" (ADA).
  • החל ב-2009 נחוג "יום עדה" כחג לא רשמי לציון הישגיהן של נשים במדע. החג חל בתאריכים משתנים, בסתיו.
  • היא נהגה לקרוא מגזין מדעי שנועד במקורו לנשים - The Ladies' Diary [ראה תמונה מעלה], ואשר כלל בעיקר מאמרים על אסטרונומיה וחידות מתמטיות. כעבור שנים מספר, בעקבות עניין רב שגילו גברים ונשים, שינה העורך והמו"ל, ג'ון טיפר, את שם המגזין ל-Ladies' and Gentleman’s Diary.

היא נולדה לפני 200 שנה. אביה היה המשורר הרומנטי לורד ביירון. זמן קצר לאחר שנולדה עזב המשורר את הבית, ומעולם לא חזר אליו. עדה לאבלייס גדלה להיות בת-בית בחברה הגבוהה בלונדון. כך פגשה את מרי סמרוויל, מתמטיקאית ואסטרונומית סקוטית, שהכירה לה את צ'ארלס בבאג', אשר ניסה לקדם בנייה של "מכונות חישוב" שונות.
בשנת 1882 בנה בבאג' דגם בסיסי של מכונה לחישוב לוחות לוגריתמים, וכינה אותו "מכונה דיפרנציאלית". הוא ניסה לגייס מימון לבניית מכונה דיפרנציאלית שנייה, בעלת יכולת חישוב גדולה בהרבה. מכונה זו נועדה לחשב את נתוני הלוחות הדיפרנציאליים עד לספרה ה-20 אחרי הנקודה העשרונית (ועד להפרשים מסדר שישי). תוך כדי כך תיכנן את מכונת החישובים השלישית שלו, שכונתה "המכונה האנליטית". מכונה זו נועדה להשאיר הרחק מאחור את "המכונה הדיפרנציאלית השנייה" (שבסופו של דבר לא נבנתה). "המכונה האנליטית" הייתה אמורה לבצע חישובים אריתמטיים, וכן אנליזה וטבולציה של כל פונקציה ידועה. כלומר, היא הייתה אמורה להיות מכונה רב-תכליתית, מחשב של ממש, מכל הבחינות.
בבאג' וביירון-לאבלייס חלקו חיבה למסיבות ולחיי חברה, אבל במקביל היו שקועים בתוכניות "המכונה האנליטית", ועשו מאמצים רבים לבנותה. עדה אפילו מישכנה את תכשיטי משפחתה בניסיון להשיג מימון לבנייה. ב-1842 תירגמה עדה, מצרפתית, מאמר של מדען איטלקי אשר סיכם סדרת הרצאות של בבאג', על המכונה האנליטית. תוך התרגום הוסיפה למאמר הערות וביאורים - שהיו ארוכים פי שלושה מהמאמר המקורי. בבאג' התפעל מאוד מהערותיה, שמהן עלו, לראשונה, עקרונות התיכנות המודרניים. היא ניבאה את האפשרות ליצור מוזיקה וגרפיקה באמצעות מחשב - ולא רק לבצע חישובים מתמטיים.
משפט המפתח שלה, הנחשב לתוכנת המחשב הראשונה בעולם (שתוכנתה על גבי כרטיס מנוקב), נועד להורות למכונה האנליטית: "במצב X בצע פעולה Y. בכל מצב אחר, בצע פעולה Z". זמן קצר לאחר מכן כתבה תוכנית לחישוב מספרי ברנולי, סדרת מספרים רציונליים המופיעים בהקשרים שונים באנליזה של פונקציות מורכבות ובתורת המספרים, ואשר נכללים גם בנוסחה לסיכום חזקות של מספרים שלמים (הם הופיעו גם בהוכחתו, החלקית, של קומר למשפט האחרון של פרמה).
בשנת 1835 נישאה עדה ללורד ויליאם קינג, הרוזן מלאבלייס, ובהמשך ילדה שלושה ילדים. ויליאם תמך בעיסוקיה המתמטיים של עדה, ועודד אותה להמשיך בקשר ובעבודה המשותפת עם בבאג' ועם מרי סמרוויל. כשנה לאחר שנישאה, זמן קצר לאחר שילדה את בנה הראשון, התייצבה ביירון לאבלייס בסטודיו של הציירת מרגרט שרה קרפנטר, שנודעה בציורי דיוקן של אנשי ונשות החברה הגבוהה בלונדון. הדיוקנאות שציירה זיכו את קרפנטר במספר מדליות מהאגודה הבריטית לאמנות, ועבודותיה הוצגו דרך קבע בגלריה היוקרתית של האקדמיה המלכותית לאמנות.
הציור המלכותי והמואר של הרוזנת מלאבלייס, מעשה ידיה של קרפנטר, זכה לשבחים נלהבים של הביקורת: "לעיתים נדירות מאוד אנו זוכים לפגוש מעשה אמנות ברמה כזאת. הנחת הצבע המתוחכמת והמדויקת כאילו מפיקה אור הבוקע משכבות הצבע העמוקות, קורן היישר אל פני המתבוננים בציור, ומבטא את הכוח, את החזון ואת ההשפעה של הדמות המצוירת".
אבל דעתה של הרוזנת מלאבלייס לא הייתה נוחה מהציור. כפי שהדבר קורה לא אחת גם בימינו, כמדענית האמונה על ביקורתיות ועל חיפוש מתמיד של חלופות, היא העירה: "נראה שמרגרט שמה לה למטרה להבליט עד כמה שאפשר את עצם הלסת שלי, הבולטת ממילא... אולי היא התכוונה לרשום עליה, באותיות גדולות, את המילה 'מתמטיקה', ולכן טרחה להרחיב אותה כל כך".

פורסם במקור: מגזין 'המכון' - מדע ותרבות בשפה ידידותית
השתתפו ביצירת הכתבה חברי צוות המחלקה לתקשורת, מכון ויצמן למדע.
תאריך:  09/12/2014   |   עודכן:  10/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מגזין הטכניון
"הישראלים עובדים כמו יחידות קומנדו, בהנחה שאין דבר שהם לא יכולים לעשות. לכן אנחנו טובים בפתרון בעיות, באילתור ובסקאלות בינוניות; בסדרי גודל גבוהים יותר התקדמנו מאוד, אבל עוד יש לנו מה ללמוד מהאמריקנים"    אריק מימרן, מנהל מרכזי הפיתוח של קוואלקום בישראל, מציג פרספקטיבה גלובלית על התעשיה הלוקלית
ד"ר מוטי לוי
הדרך המניעתית מתבססת על חיזוק מערכת החיסון על-ידי שימוש בשיטות שונות כמו: הומיאופתיה, רפואה סינית, נטורופתיה ואחרות    הדרך הטיפולית תשתמש בטיפולים או חומרים המסייעים להתמודד עם המחלה לאחר שזו כבר החלה כמו: צמחי מרפא, דיקור, תרופות הומאופתיות ועוד
ד"ר אדית דניאל
הגיל מביא עימו תחלואים כלליים כאלו שהם תולדה ישירה של רעילות במערכת - עייפות, חוסר אנרגיה, חוסר רעננות    והשאלה היא האם תהליכי התבגרות, בגרות ואף זקנה, חייבים להיות מלווים בכאבים, סבל נפשי או פיזי או אולי משהו בתפיסה שלנו
אפרת כהן
הרב רון אילן, מי ששימש כשליח ציבור בעת הטבח הנורא שבוצע בבית הכנסת בהר נוף, בעדות מצמררת: "ראיתי את המחבל עובר בין המתפללים ויורה בהם"
יוסף כהן-אלרן
בספר שיריה הראשון, "מלכודת", העמוס רגשית, מעיק, חי ובועט של שירה כהן, נראים החיים כמלכוד שצריך להילחם בו, לקרוע את דפנותיו ולמצוא בו את אותן פרצות שאולי יהיה אפשר להיחלץ דרכן אל מקום אחר - אלא שלא בטוח אם אכן המקום האחר יהיה טוב יותר
רשימות נוספות
מחיר הסטייק  /  מכון ויצמן למדע
שערים לוגיים, מחשבים ביולוגיים  /  מכון ויצמן למדע
טובים השניים מן האחד  /  מכון ויצמן למדע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il