X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
השערוריות החשבונאיות של השנה האחרונה, שלוו בתיקונים מאסיביים של דוחות כספיים, מעלות את החשיבות של חשיבה מורכבת וביקורתית הנדרשת מצד רואה החשבון כיום
▪  ▪  ▪
המקצוע משתנה [צילום אילוסטרציה: AP]
רו"ח שלומי שוב [צילום: גדי דגון]

בלי ניירות
"הביקורת המסורתית, שהייתה ביקורת באמצעות ניירות עבודה, הולכת להשתנות כליל. אם נסתכל עליה בראייה של עשר שנים קדימה, ואפילו יותר, היא לא תהיה כזאת. אין למעשה ניירות"

בשנה האחרונה אנו עדים למקרים שבהם התגלו טעויות קרדינליות בדוחות הכספיים של חברות ציבוריות בישראל שהגיעו לכדי מחיקה של חלק ניכר מההון העצמי של החברות ואף הפיכתו מחיובי לשלילי. "רואה החשבון היום כבר לא יכול להסתתר מאחורי נוסחאות וכללים", מסביר רו"ח שלומי שוב, ראש התוכנית בחשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה. "זה לא ה-Typecast שהיה בעבר של הפקיד האפור והמרובע ששואלים אותו שאלות והוא פותח את הספר עב הכרס ועונה לפי הכתוב. זה לגמרי משהו אחר. אם בעבר רואה החשבון היה פקיד משודרג, היום הוא איש עסקים לכל דבר ועניין בעל אוריינטציה טכנולוגית. אני חושב שלא רק שרואה החשבון של המחר יהיה דומיננטי הרבה יותר מאשר רואה החשבון הנוכחי, אלא גם תכונות האופי והכלים שנדרשים ממנו הם אחרים לחלוטין מאלו שנדרשו מרואה חשבון בעבר. מי שלמד את המקצוע בעבר, לא צריך להיות זה שלומד אותו היום ולהפך".
"תוכנית לימודים מודרנית בחשבונאות חייבת לשים דגש מיוחד על הבנה ופיתוח חשיבה במטרה לחנך את הסטודנטים החדשים, רואי החשבון של המחר, על בסיס עקרונות אלה. המטרה היא להקנות לבוגרי התואר כלים של חשיבה עסקית וביקורתית ולהקנות להם יכולת התמודדות עם השינויים התכופים בעולם העסקי", אומר רו"ח שוב.
שינוי משמעותי נוסף עליו מצביע רו"ח שוב טמון במגמות הטכנולוגיות המתפתחות, אשר משפיעות על תחומים רבים, ובפרט על תחום העסקים. "אני חושב שהביקורת המסורתית, שהייתה ביקורת באמצעות ניירות עבודה, הולכת להשתנות כליל. אם נסתכל עליה בראייה של עשר שנים קדימה, ואפילו יותר, היא לא תהיה כזאת. אין למעשה ניירות. העולם כיום הוא עולם של מערכות מידע, ורואה החשבון של המחר צריך להתמצא באותן מערכות. מי שמסוגל להתאים את עצמו לשינוי ומי שתכונות האופי שלו מתאימות לעמוד בשינויים האלה, יכול להמריא עם המקצוע הזה", מסביר רו"ח שוב. בשל החשיבות הרבה של ידע טכנולוגי לבוגרי חשבונאות, התוכנית בחשבונאות בבינתחומי מאפשרת לסטודנטים במסלול תואר ראשון במנהל עסקים חשבונאות להתמחות בטכנולוגיות מידע לחשבונאים.
"המקצוע לא נכחד"
רו"ח עמית הראל, בוגר התוכנית בחשבונאות בבינתחומי ומנהל תחום החדשנות והעוזר אישי של היו"ר ומנהל העסקים הראשי בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte, מוצא את התקדמות הטכנולוגיה כמי שאחראית לשינויים מרחיקי הלכת בתחום ניהול העסקים בכלל והחשבונאות בפרט. "אנחנו רואים בשנים האחרונות תמורות טכנולוגיות שמשפיעות על העסקים של הלקוחות שלנו ועל העבודה שלנו במשרדים. המטרה שלנו היא להוביל את הלקוחות שלנו ואותנו לעולם המאופיין בשילוב מנצח בין קדמה טכנולוגית לניסיון עסקי. מצופה כיום מרואה החשבון לשלב בין כמה דיסציפלינות שונות, ולדעת לתת את המשקל לדיסציפלינה הנכונה בזמן הנכון. אם אנחנו מסתכלים קדימה, בעיניי, בעוד מספר שנים, מקומו של רואה החשבון בעולם העסקים יהיה במרכז. כל החלטה עסקית שתתקבל, תתקבל יחד עם רואה החשבון ובעצתו", מציין הראל.
על הטענה כי ייתכן ששינויים אלה יובילו את מקצוע ראיית החשבון להיכחד מן העולם משיב רו"ח שוב: "אני חושב שזה חשש שהוא לא נכון. המקצוע לא נכחד, הוא פשוט משתנה בצורה רצינית. מדבריי שוב ניתן להסיק כי השינוי מצריך מרואה החשבון העתידי לפתח כלים אחרים, נוספים, שבעבר היו פחותים בחשיבותם אם בכלל".
רו"ח שוב מציין כי המפתח להבנת השינויים טמון בדור העתיד של רואי החשבון. "אני חושב שאותם רואי חשבון ותיקים, שלמדו את המקצוע הזה לפני עשר, עשרים ושלושים שנה, קשה להם מאוד לייצר את השינוי הזה. קל הרבה יותר לייצר את השינוי הזה עם הדור הצעיר ולחנך אותו לכיוון הזה של רואה החשבון החדש. ככל שהדור הצעיר ישתלב במערכות, המקצוע למעשה יתיישר לכיוון הזה. כלומר, המקצוע ממש לא נכחד אבל הוא משתנה בצורה משמעותית".
מסתמן כי בחירותיו של אדם צעיר לגבי המקצוע והמקום בו הוא רוצה ללמוד הן קריטיות יותר מבעבר. רו"ח הראל מוסיף כי "רואה החשבון העתידי שלא ישכיל ללמוד את הכלים החדשים האלה, ככל הנראה ימצא עצמו ללא מקום בפירמות המובילות. אולי העצה הכי טובה שאני יכול לתת למי שחושב ללמוד ראיית חשבון, ואיפה ללמוד זאת, היא למצוא את המוסד האקדמי שכבר מכוון למקומות האלה", אומר הראל וממשיך: "כולנו רוצים להיות במקומות הטובים ביותר והמשפיעים ביותר, והיום סט הכלים הדרוש לרואה חשבון הוא סט כלים ייחודי וחדיש שהרבה מוסדות אקדמיים ופירמות עוד לא הגיעו אליו. לכן, אפשר להעריך שגם רואי חשבון שטרם הפנימו את השינויים המתרחשים בסביבה העסקית, לא יצליחו להישאר בפסגה לאורך זמן, כי בסוף הטובים ביותר, יהיו אלה שיצליחו לשלב בין הדיסציפלינות השונות".
רו"ח הראל מספר על חווית הלימודים שלו בבינתחומי הרצליה ואמר: "כבר למעלה משנתיים שאני עובד כרואה חשבון מוסמך ואני נחשף על בסיס יומי להשפעה המשמעותית שיש למוסד האקדמי על רואי החשבון. הכלי שרכשתי במהלך הלימודים בבינתחומי, שמסייע לי יותר מכל, הוא הביקורתיות - היכולת לשאול את השאלות הנכונות ולא לקבל דברים כמובנים מאליהם. אני חושב שמה שמייחד את התוכנית בחשבונאות בבינתחומי היא הקניית הביקורתיות הזו לסטודנטים. הכלי הזה חשוב מכיוון שבסופו של דבר תפקיד רואה החשבון הוא לייעץ להנהלת החברה, לדירקטוריון ולבעלים. רו"ח הראל מספר מניסיונו האישי ומוסיף: "בתוכנית דנים מהיום הראשון על חשיבות השתלבותו של רואה חשבון בעולם העסקים. חבריי ללימודים הצליחו בכך ומיישמים זאת בעבודתם היומיומית. ישנו ייצוג מאוד מכובד של בוגרי התוכנית בפירמות הגדולות ביותר במשק. לדעתי, כשאנחנו נפתח את העיתונים הכלכליים בעוד עשר שנים, שכבת הליבה העסקית של מדינת ישראל, תורכב בחלק לא קטן מבוגרי התוכנית בחשבונאות בבינתחומי הרצליה".

פורסם במקור: אוונגרד - מגזין המרכז הבינתחומי הרצליה
תאריך:  22/12/2014   |   עודכן:  24/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רואה החשבון של המחר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למרות
שמ  |  22/12/14 13:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
היכנסו ל"קפליקס" זמנהוף פינת שלמה המלך או היכנסו ל"קפליקס" יוחנן הסנדלר פינת העבודה ותראו שכלפי חוץ, אין במקום הזה שום דבר מיוחד, חוץ מעיצוב בסיסי שמשרה אווירה נעימה וחמה. וזו בדיוק הנקודה! האווירה הנחמדה והחמימה, זה עיקר העיקרים. ת"א הופכת לעיר שנעים לחיות בה וכל אחד מוצא לו את בית הקפה השכונתי שלו
שיפי חריטן
היא נולדה למשפחה דתית, ודווקא אחרי שהתחתנה והביאה ילדים – החליטה להפסיק לשמור שבת    אז איזו טלטלה גרמה לרחלי מלק-בודה, כתבת מקור ראשון, להבין שבית לא מחליפים?    ראיון מרתק
חיים נוי
פסטיבל של מחזות זמר מקוריים בבכורה עולמית    "גרטה והמרוץ לחלל": מופע מוזיקלי מרהיב ומלהיב
רוביק רוזנטל
האם השפה העברית מחברת או מנתקת בין הישראלי ליהודי
מכון ויצמן למדע
ממתיקים מלאכותיים עשויים להגביר את הנטייה לסוכרת - כך לפי מחקר חדש, שנעשה במכון ויצמן למדע ושהתפרסם באחרונה בכתב-העת המדעי Nature
רשימות נוספות
מהו המפתח להצלחה במצב של שבירת שוק?  /  פרופ' רון שחר
המלחמה על הבית הגיעה לברזיל  /  מאורי הירש
צוק איתן: המו"מ שאחרי  /  יוני בוכדרוקר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il