X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: נורמן קיורינג/נאס"א]
סוף הפריחה
מדעני מכון ויצמן מדדו לראשונה השפעות נגיפיות על פריחות ענק של אצות ימיות, ה"צורכות" גזי חממה מהאטמוספרה
בתמונה: צילום לוויני של פריחת פלנקטון מסוג קוקוליטופורים, הקרויים Emiliania huxleyi. צולם בים ברנטס, סמוך לצפון נורבגיה. צוות המדענים השתמש במידע מכמה לווינים שונים במטרה לכמת את מחזור החיים המלא של פריחת הקוקוליטופורים, בקנה מידה של כ-100 ק"מ בצפון האוקיינוס האטלנטי. ממצאיהם, המתבססים על מדידות שנעשו בשטח בנוסף לצילומי הלווין, מציעים כי נגיפים הם הכוח המניע את הקריסה המהירה של הפריחות ומשפיע במידה ניכרת על מחזור הפחמן באוקיינוסים.

   רשימות קודמות
  מתוק
  מדידה בהפרעה
  טלפון שבור
  עננים במעבדה

פחמן דו-חמצני הוא אחד מ"גזי החממה" העיקריים שגורמים להתחממות האקלים בכדור-הארץ. במערכת הטבע מתקיים מחזור פחמן, כאשר פחמן דו-חמצני נצרך בתהליכי פוטוסינתזה, ליצירת חומר אורגני כמקור אנרגיה, ומשתחרר בתהליכי נשימה. מדענים בכל העולם בוחנים את המחזור הזה על-מנת לשפר את יכולתנו לנטר ולחזות שינויי אקלים.
אחד הגורמים המרכזיים בתהליך "צריכת" הפחמן הדו-חמצני מהאטמוספרה הוא הפיטופלנקטון - אותן אצות ימיות חד-תאיות הנישאות במי האוקיינוסים, צורכות פחמן דו-חמצני, מבצעות פוטוסינתזה, ופולטות חמצן לאוויר העולם. למעשה, אצות אלה מפיקות חלק ניכר מהחמצן בעולם.
בתצלומי לווין אפשר לעיתים להבחין בפריחת האצות הימיות, הנפרסת על שטח של אלפי קילומטרים וצובעת חלקים ניכרים מהאוקיינוס. לפעמים מופיעות פריחות אלה וגדלות במהירות - אך גם נעלמות בפתאומיות. כמה פחמן דו-חמצני צורכות האצות הפורחות מהאטמוספרה? ומה קורה לפחמן שמשתחרר כאשר הפריחה נעלמת? התשובה לשאלות אלו תלויה, בין השאר, בגורמים לסיום הפריחה. למשל, אם זואופלנקטון (מעין סרטנים מיקרוסקופיים) יטרפו את הפריחה, צפוי הפחמן שנצרך מהאטמוספרה לעבור במעלה שרשרת המזון. לעומת זאת, אם הפריחה תוגבל בזמינות חומרים מזינים, כמו חנקות וברזל, או תותקף על-ידי נגיפים, אזי עשוי הפחמן לשקוע לתחתית הים יחד עם האצות המתות.
ארבעה ממדעני ממכון ויצמן למדע - ד"ר אסף ורדי וד"ר דניאלה שץ מהמחלקה למדעי הצמח והסביבה, ופרופ' אילן קורן וד"ר יואב להן מהמחלקה למדעי כדור-הארץ וכוכבי-הלכת - בחנו באחרונה את תפקידן של האצות הימיות במחזור הפחמן העולמי. בעקבות מחקר קודם של ד"ר ורדי, שבמסגרתו חקר את המנגנונים התאיים האחראים לקריסת פריחת אצות ימיות בעקבות הדבקה נגיפית, הן בתנאים טבעיים והן בתנאי מעבדה, ביקשו המדענים לבדוק האם אפשר לזהות ולמדוד את התופעה באמצעות לווינים. במסגרת הפלגת מחקר ליד איסלנד, אליה יצאו יחד עם עמיתים מאוניברסיטת רטגרס ומהמכון האוקיינוגרפי בוודס הול, אספו המדענים נתונים על נגיפים התוקפים אצות ימיות, ובכך משפיעים על מחזורי הפחמן בעולם.
באמצעות הצלבת הנתונים שאספו לווינים והממצאים שאספו בעת ההפלגה, הצליחו המדענים, לראשונה, להעריך את השפעת הנגיפים על פריחת אצות ימיות באזורים גדולים ופתוחים באוקיינוס. הדבר התאפשר באמצעות אפיון אזורים באוקיינוס שבהם הפריחות אינן מושפעות מתהליכים פיסיקליים (כגון זרמים), ותהליכים ביולוגיים שולטים באופן כמעט בלעדי על גורלן. בהמשך זיהו המדענים פריחה באחד מהאזורים הללו, ועקבו אחר כל מחזור חייה. באמצעות התצפית הם הצליחו לקבוע את תפקידם של הנגיפים בקריסת אותה פריחה. נתונים שנאספו במשלחת מחקר נפרדת לצפון האוקיינוס האטלנטי אישרו את מסקנותיהם.
המדענים מעריכים, כי פריחות של אצות ימיות אשר נפרסות על שטח בגודל של כ-1,000 קמ"ר מסוגלות לקבע 24,000 טונות פחמן ליצירת חומר אורגני, במהלך תקופה שנמשכת בין שבוע לשבועיים הספק דומה לזה של יער גשם באותו הגודל. כיוון שזיהום נגיפי עלול לחסל פריחה שלמה במהירות, היכולת לחזות ולמדוד את התהליך באמצעות לווינים עשויה לתרום להבנת מחזור הפחמן העולמי, ורגישותו למצבי עקה סביבתיים, לרבות נגיפים ימיים.

מימין: ד"ר אסף ורדי, ד"ר דניאלה שץ, ד"ר יואב להן ופרופ' אילן קורן. שינויי אקלים [צילום: רואיה מידן וצלמי מכון ויצמן למדע]
פורסם במקור: מכון ויצמן למדע, מסע הקסם המדעי
השתתפו ביצירת הכתבה חברי צוות המחלקה לתקשורת, מכון ויצמן למדע.
תאריך:  22/12/2014   |   עודכן:  22/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוף הפריחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין ומאלף.  ל"ת
ברוריה מקרית מוצק  |  23/12/14 12:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אוונגרד
השערוריות החשבונאיות של השנה האחרונה, שלוו בתיקונים מאסיביים של דוחות כספיים, מעלות את החשיבות של חשיבה מורכבת וביקורתית הנדרשת מצד רואה החשבון כיום
עו"ד חיים שטנגר
היכנסו ל"קפליקס" זמנהוף פינת שלמה המלך או היכנסו ל"קפליקס" יוחנן הסנדלר פינת העבודה ותראו שכלפי חוץ, אין במקום הזה שום דבר מיוחד, חוץ מעיצוב בסיסי שמשרה אווירה נעימה וחמה. וזו בדיוק הנקודה! האווירה הנחמדה והחמימה, זה עיקר העיקרים. ת"א הופכת לעיר שנעים לחיות בה וכל אחד מוצא לו את בית הקפה השכונתי שלו
שיפי חריטן
היא נולדה למשפחה דתית, ודווקא אחרי שהתחתנה והביאה ילדים – החליטה להפסיק לשמור שבת    אז איזו טלטלה גרמה לרחלי מלק-בודה, כתבת מקור ראשון, להבין שבית לא מחליפים?    ראיון מרתק
חיים נוי
פסטיבל של מחזות זמר מקוריים בבכורה עולמית    "גרטה והמרוץ לחלל": מופע מוזיקלי מרהיב ומלהיב
רוביק רוזנטל
האם השפה העברית מחברת או מנתקת בין הישראלי ליהודי
רשימות נוספות
מתוק  /  מכון ויצמן למדע
מדידה בהפרעה  /  מכון ויצמן למדע
טלפון שבור  /  מכון ויצמן למדע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il