X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חלקם חדשים בשוק העבודה [צילום: באדיבות מגזין הידברות]
החרדים לא עובדים? תחשבו שוב
גם כשהם נאלצים לסגור את דף הגמרא למשך שעות היום ולצאת ליום עבודה, הם מחפשים לעשות זאת בצורה הנכונה ביותר היום יש מי שמכוון אותם

"כל החרדים לא עובדים" היא סיסמה שהצליחה לגרום להרבה מאוד הסתה בין המגזרים השונים בחברה הישראלית. רבים שכלל לא ידעו מיהו הציבור החרדי, ולא הכירו מקרוב, נותרו חשופים לשטיפות המוח הכל כך קלות וסוחפות, כך שזה הדבר היחיד שהם ידעו על חרדים. אולי בעצם לא הדבר היחיד. מנטרה נוספת: החרדים גם טפילים וחיים על חשבון משלם המיסים.
אבל אלו שכן היו סקרנים, או לפחות ביקשו להיות הוגנים, טרחו להעיף מבט, ושם גילו כי האמת רחוקה מאוד מזו שמנסים למכור להם בחוץ, בניסיון לקושש עוד כמה מנדטים בבחירות, או תקציבים שמנים. על-אף העובדה שבשנתיים האחרונות התנהלה ממשלה ללא חרדים, לא ראינו שהפתרון לכסף נמצא, ולמרות זאת, יש את אלו שלא יפסיקו לנופף בסיסמאות. הכסף אצל החרדים, הכסף מממן את הפרזיטים שלא עובדים. רק בשבוע האחרון, אגב, הפסיקו גם את תשלומי הבטחת ההכנסה שקיבלו קרוב ל-10,000 אברכי כולל בעלי משפחות, שבכסף הזה קנו לחם וחלב.

"במקום לתת להם דגים - תנו להם חכות"
מרכז 'כיוון' [צילום: באדיבות מגזין הידברות]

מי שעושה דברים טובים, לא צריך להוכיח, אבל מי שפותח את הדלת, יכול לראות בקלות מהי האמת. לצד אברכי משי שממיתים עצמם באוהלה של תורה, מלאים מקומות העבודה בחובשי כיפות מסוגים שונים. לאחר שלמדו מספר שנים ב'כוללים' או בישיבות, ועשו כל מאמץ כדי להישאר בעולם התורה במשך יום שלם, ישנם רבים שהמציאות הובילה אותם למקום שבו היה עליהם לקחת אחריות על משפחתם ולצאת לעבוד כדי לפרנס. מרכז 'כיוון' בירושלים, הוא אחת ההוכחות שכשחרדים עובדים, הם אפילו משקיעים בכך מחשבה ומאמץ, וטורחים ללכת לבדוק מה שווה להם ללמוד ובאיזו עבודה עדיף להם לעבוד.
"אנחנו מעניקים כלים - חכות עבור שוק התעסוקה", אומר יחיאל אמויאל, מנכ"ל 'כיוון'. המרכז הוא מיזם שהוקם על-ידי משרד הכלכלה בשיתוף עיריית ירושלים, והוא מופעל באמצעות חברות שתפקידן לסייע במציאת עבודה ובמימון מלגות. החברות - מנפאואר בראשית וקרן ק.מ.ח - הופכות את המרכז למקום אחד, שבו אדם שנכנס לברר איזו עבודה מתאימה לו, יכול לצאת כבר עם מקום לימודים משתלם, עבודה שווה ואפשרויות מימון.
אנשים שמגיעים ל'כיוון', מקבלים אבחון מקצועי שנותן להם תובנה להמשך הדרך אותה הם רוצים לנתב לעצמם. פחות מחצי שנה אחרי שהוקם המרכז, פנו אליו אלפי איש שגיששו את דרכם, ביקשו הכוונה ואפילו החלו לרכוש השכלה. משם, הדרכים לאפשרויות תעסוקה קלות יותר.

מציעים למעסיקים את 'ארון המועסקים החרדי'

"המטרה הראשונית היא להציג את התמונה האמיתית של שוק העבודה", אומר אמויאל. "חלק מהפונים נתקלים לראשונה בשוק העבודה, חלקם עם הכשרה, חלקם ללא. אין להם מושג מה השוק מציע", הוא מסביר. לאחר שהם מסבירים לאנשים שמגיעים למרכז, מהו שוק העבודה וכיצד הוא פועל, יוזמים 'כיוון' גם אפשרויות תעסוקה. "אנחנו מציעים למעסיקים את 'ארון המועסקים החרדי'", הוא אומר. "יוזמים פגישות ומבצעים התאמה של משרות לקהל היעד החרדי. הפרטים הקטנים ביותר הם אלו שישנו את תמונת המצב בעין של החרדי העובד, ויגרמו לו לקחת או לסרב למשרה".
האם קל לשלב חרדים בשוק התעסוקה הכללי?
"יש פעמים שבהן אנו נתקלים בקשיים", מודה מויאל. "לעתים אנו מוצאים את עצמנו בפגישות הסברה עם בעלי עסקים, מנסים להתמודד עם העובדה שהם מחפשים עובדים ל-24/7, ואילו חרדי אינו יכול לאפשר תנאי שכזה. יש חגים, שבתות, צומות, כל מני תאריכים שאצל חרדים הם מהותיים, וחילונים לא ממש מבינים במה מדובר. ובכל זאת, חייבים ללמוד לשלב ולהשתלב, מבלי לפגוע זה ברגשות של זה, כי כולנו כאן במטרה אחת: להתפרנס. אני יודע שרוב האנשים שמגיעים לכאן היו מעדיפים לשבת וללמוד, אבל כשאין ברירה - צריכים להיות שם בשבילם ולסייע כמיטב היכולת".

כוח עבודה חרדי - מהטובים ביותר בשוק
כוח עבודה מסור [צילום: באדיבות מגזין הידברות]

אנשים שמעסיקים חרדים, או כאלה שעובדים עם חרדים, תמימי דעים: חרדים הם עובדים מסורים, נאמנים, כאלו שלא יבואו שעה מאוחר יותר וינסו לעגל פינות, הם יתנו את כל כולם, והם גם חכמים ומושחזים

במהלך השנים יצא לי לראיין פה ושם אנשים שמעסיקים חרדים, או כאלה שעובדים עם חרדים, ועל-פי רוב הייתה תמימות דעים בנושא: חרדים הם עובדים מסורים, נאמנים, כאלו שלא יבואו שעה מאוחר יותר וינסו לעגל פינות, הם יתנו את כל כולם, והם גם חכמים ומושחזים. טוב, לי זה ברור. תורה מחדדת את המוח ומשפרת את היכולות החשיבתיות. לכן, אם מצליחים להתגבר על מכשולים מסוימים כמו פחד מהלא ידוע, כפי שנוהגים רבים לומר "אני לא יודע איך להתנהג לידו, או מה להגיד לידו, אני גם פוחד להעסיק אותו כי אולי אצטרך לבנות מטבח נוסף בעסק שלי וזה לא לעניין...".
הם צנועים, אין להם דרישות מיוחדות, והם גם יביאו סנדוויץ' מהבית. ולא רק הם, אלא גם, או בעיקר - הן. הנשים. ציבור הנשים החרדיות שמציף את שוק העבודה, כשהמטרה שלהן ברורה: לפרנס את הבית, על-מנת שהבעל יוכל לשבת וללמוד תורה. גם ב'כיוון' נותנים מענה לתעסוקה הנשית, ויתרה מכך, מסייעים לנשים שהגיעו עם מקצוע שבו השוק כבר רווי, להשיג הסבת מקצוע, לעתים בחינם.
"לאחר שקיימנו קורס לפיתוח מערכות תוכנה, לנשים", מספר אמויאל, "התרשמנו מאוד לטובה מהכוח שלהן ללמוד ולהתמקצע. פנינו מיידית לחברות טכנולוגיה והבהרנו להן: 'יש לנו עבורכם כוח עבודה מוכשר ואיכותי, אין שום סיבה ללכת ולגייס, הכל כאן אצלנו מוכן עבורכם כמו על מגש של כסף'".
בשוק העבודה החרדי, נשים תופסות את הנתח הנכבד, וזה לחלוטין מתבקש, אלא שלכל הדורשים והמבקשים, יש לפחות את הזכות והאפשרות לעשות זאת בצורה מכובדת ומקצועית. קורסי הכשרה מקצועית, כשבסיומם סיוע בקבלת עבודה - זהו אחד הדברים שתומכים ומעודדים את אלו שהבינו שזה מה שעליהם לעשות.

הכשרה מקצועית - מחירי גמ"ח

על אף שמדובר במקום שיכול היה להרוויח מיליונים, המטרה הערכית, והחשובה יותר, היא לגרום לאנשים לייצר כסף ולהרוויח אותו בעצמם. כך למשל משתדלים להקל על הפונים לקבלת אבחון מקצועי, וכזה שניתן בשוק במחיר של 200 שקלים, מתבצע ב'כיוון' על-ידי מקצוענים ביותר, ב-50 שקלים בלבד. גם נשים שהגיעו עם מקצוע שאין לו ביקוש יותר בשוק, ומחפשות לעשות הסבה מקצועית, יכולות להירשם לקורסים חינמיים, או כמעט חינמיים, כיוון שנדרשים כ-250 שקלים "דמי רצינות", שמחצית מהם מוחזרים לאחר השלמה של 80% מכסה מהקורס.
אין ספק, אני חושבת לעצמי, כי לאחר ראיון כזה שנותן מבט קצר לעולם העבודה החרדי, שנע על ציר לא פשוט של התמודדות, חשוב וכדאי שיהיה כיוון נכון, משום שגם כשבן אדם יוצא מהאוהל התורני המגונן, הוא חייב לשמור על המסגרת הנכונה והמתאימה. ללא הדרך הנכונה, שום עבודה לא תהיה באמת יעילה. אולי בעולם הזה היא תיראה לנו שווה, אבל אנחנו כאן, בשביל להתכונן לבא. ואת זה שום משכורת לא תוכל לספק לנו, בוודאות.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  05/01/2015   |   עודכן:  05/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החרדים לא עובדים? תחשבו שוב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נאלצים ? פרזיטים מלידה ועד מית
ויוי 564  |  6/01/15 08:48
2
ספרדים ,אשכנזים עד מתי הגועל
פה ארץ ישראל!  |  6/01/15 15:15
3
קומבינה של מרכזי הכנה לתעסוקה
!!  |  6/01/15 17:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי הטוני
עולמות האבטחה והסייבר העמיקו ב-2014 את השפעתם על העולם הפיזי - ובכלל    מה מביאה איתה 2015, מה חוזות החברות המומחיות בתחום והאם המגמות שאפיינו את השנה שחלפה יימשכו?
גלעד הראל
איומי דצמבר    הפריצה המתוקשרת לשרתי חברת סוני מקבלת תפנית מפתיעה, אפליקציה שמבטיחה לכם את הסרט "הראיון" מדביקה את האנדרואיד שלכם בתוכנת ריגול ושימוש בהתרסקות מטוס אייר אסיה כפיתיון להונאות רשת. מה תקף אותנו בדצמבר?
חובב לויטס
גורמים פוליטיים מימין ומשמאל נדהמו מעוצמת המחאה החברתית בקיץ 2011. כשלא מצאו מענה למחאה זו ולבעיות יוקר המחיה, הרחיקו את האשם מעליהם באמצעות הפניית האש לכיוון בעלי ההון בישראל - כך קובע עו"ד אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות בישראל
אלי אלון
נושקת למדרשת רופין שוכנת "חוות הנוי" עמק חפר שהוקמה לפני 65 שנה על-ידי משרד החקלאות כגן אקלום ומחקר לצמחי נוי. בשנים האחרונות עולה חשש כי המקום יפונה וייבנה בו נדל"ן. האם יישמר צביונה של החווה?
גלית פרי
בעולם שבו תוחלת החיים עולה, גם הצורך להמשיך ולתפקד פיזית ושכלית, עולה ללא קשר לגיל הביולוגי    מסתבר שפעילות גופנית מעכבת את תהליך ההזדקנות במוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il