X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת תרומה דנה במשכן פיזי ומשכן רוחני-ערכי. היא חייבת לאתגר אותנו כיום כחברה הבונה מערכת מיסוי. עלינו להיות קשובים לאלו שעול המס מכביד עליהם, לאלו שאינם יכולים לקיים את משפחותיהם, גם כשהם יוצאים לעבודה
▪  ▪  ▪
הקשבה לאלו שעול המס מכביד עליהם [צילום: פלאש 90]

בשבת המתקרבת נקרא את פרשת "תרומה". קיימת עוצמת פער בין עוצמת ערכי הנתינה הכספית של באי החברה, כפי שבאה לידי ביטוי בפרשת "תרומה", ובין התרגום האלים והנוגש, שנתנה לפרשה המונרכיה הישראלית בתקופת המקרא, במיוחד בימי שלמה המלך. נראה, שכיום מימוש דפוסי המיסוי של הפרשה הוא על-פי הדגם המונרכי ולא על-פי הדגם הערכי של דפוסי הפרשה.
פרשת "תרומה" דנה בתרומות הנדרשות להקמת המשכן ואת הפטרת השבוע במלכים א' פרק ח', הדנה בבניית בית המקדש, שלהקמתו נדרשו תרומות כספיות וגיוס אוקיינוס של כוח אדם מהעם. גיוס שהיה מעל ומעבר לכוחו של העם. המשכן נבנה על-ידי חברה שכל מאווייה היו רוחניים, לכן המשכן קיבל ממדים מאוד צנועים, שהלמו את אופיו הרוחני . משכן צנוע נתן ביטוי הולם לצניעותה של חברה. המקדש נבנה בתקופה מונארכית על-ידי מלך ששם את יהבו בהדר, בפאר החיצוני ולא במישור הרוחני הערכי, לכן התרומה כבר אינה תרומה. מה שהתהווה היה למעשה תחליף אלים לתרומה התבטא במערכת מסוי מכבידה - "וַיַּעַל הַמֶּלֶך שְׁלמָה מַס מִכָּל יִשְׁרָאֵל, וַיְּהִי הַמַּס שְׁלוֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ ". עליהם הפקיד המלך שלמה את אדורם אשר על המס, שהיה אחראי לגביה ולמימון ל"שִׁבְעִים אֶלֶף נוֹשֵׁא סַבָּל וּשְׁמוֹנִים אֶלֶף חוֹצֵב בַּהַר, לְבָד מִשָׁרֵי הַנִּצָּבִים אֲשֶׁר עַל הַמְּלָאכָה שְׁלוֹשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁלוֹש מֵאוֹת הָרוֹדִים בָּעָם הָעוֹשִׁים בַּמְּלָאכָה ."
פרשת תרומה מדברת במפורש על תרומה ולא על מערכת מיסוי אלימה כפי שבאה לידי ביטוי בימי שלמה, והיא הייתה הסיבה למרד ההמוני שבראשו עמד ירבעם בן נבט בדרישה לבנו של שלמה - "אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת-עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבוֹדַת אֲבִיךָ הַקָּשָׁה..." (מלכים א' י"ב 4)
מערכת המיסוי לבניית המקדש התרחקה מהנימה הערכית והאידאית האופיינית לפרשת "תרומה" בכל הקשור לבניית המרכז המיועד לעבודה דתית. פתיחת הפרשה מגדירה במפורש את יחסו של דור יוצאי עבדות מצרים אל המבנה שייבנה. בפרשת "תרומה" מתבקש כל אזרח להשתתף במאמץ הבנייה כפי שידבנו לבו - "וַיִּקְחוּ לִי תְּרוּמָה מְאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְבֵנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתוֹ " (שמות, כ"ה 2)
עוצמת פער מכאיבה בולטת בין נימה ערכית של פרשת "תרומה" בדבר תרומה לבניית המשכן בניגוד ליישום אלים ורודני בימי שלמה. פרשת "תרומה" יוצאת מהנחה שנוסף לתרומה כבסיס ערכי יש גם לנהל מערכת מיסוי, ונקבע בה במפורש מערכת מסודרת וקבועה בחברה שוויונית של מחצית השקל. הפרשה לא דיברה על מערכת מיסוי כפי שהנהיג המלך שלמה, שבסופו של דבר הביאה לתגובה של מרד עממי והמוני, שהתבטא ברגימה באבנים את אדורם אשר על המס - "וַיִּרְגְּמוּ כָּל-יִשְׁרָאֵל בּוֹ אֶבֶן וַיָּמוֹת" (מלכים א' י"ב 18) וכן גם במנוסתו המבוהלת של רחבעם, בנו של שלמה המלך, מנוסה שהביא לכאוס חברתי ולפילוג מדיני קשה, שהתרחש בשנת 930 לפני הספירה .
פרשת "תרומה" דנה במשכן פיזי ומשכן רוחני-ערכי. היא חייבת לאתגר אותנו כיום כחברה הבונה מערכת מיסוי. עלינו להיות קשובים לאלו שעול המס מכביד עליהם, לאלו שאינם יכולים לקיים את משפחותיהם, גם כשהם יוצאים לעבודה. פרשת "תרומה" חייבת להנחות אותנו כיום לשקול פעם נוספת את גובה המיסוי על שלל מצרכי יסוד חיוניים קיומיים, מיסוי שמייקר את מצרכי היסוד החיוניים לקיום היום יומי. הפרשה מחייבת אותנו לבחון כיצד מתמודדים עם מציאות שישנם ילדים, שהמציאות בביתם היא חיים מתחת לקו העוני, והם קיימים בשיעור מדאיג גם על-פי ממצאי הביטוח הלאומי.
את המשכן בנתה החברה הישראלית מתוך נדבת לב. את המקדש בנתה החברה הישראלית מתוך כפייה עם מערכת "נִצָּבִים...וְהָרוֹדִים בָּעָם הָעוֹשִׁים בַּמְּלָאכָה ".
אני מעדיף שננהל את אורחות חיינו מתוך נימה ערכית ואידאית, שעיצבה את דור בוני המשכן. ולהם חייבת להיות קשובה המערכת השלטונית. מערכת שקשובה לצרכי ההון האנושי ולא לצרכי ההון.

תאריך:  15/02/2015   |   עודכן:  15/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת תרומה - אתגר לחברה
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
הגיע הזמן להפסיק עם הפארסה
מגיב ותיק  |  15/02/15 14:21
 
- על עשרות, ואסתפק בשניים.
אני מותרת  |  15/02/15 15:58
 
- נתחיל מזה :
מגיב ותיק  |  15/02/15 16:35
 
- בפרק: אדורם אשר על המס,
גם וגם.  |  15/02/15 19:02
 
- קשקוש
מגיב ותיק  |  15/02/15 22:01
 
- אם כבר אז עוד קישור
מגיב ותיק  |  15/02/15 17:09
 
- קצת אחר:
ועוד אחד.  |  15/02/15 18:01
 
- את רצינית ?
מגיב ותיק  |  15/02/15 19:03
 
- איך אפשר להיות איתך רצינית?
אני? רצינית?  |  15/02/15 19:44
 
- לסיכום
מגיב ותיק  |  15/02/15 20:35
 
- ועכשיו אתה אוסף את השברים.
נפלת והתרסקת.  |  15/02/15 21:34
 
- קישור שני שהושמט :
מגיב ותיק  |  15/02/15 17:15
2
איתן, תודה על הרשימה
בז למגיב הותיק  |  15/02/15 17:22
 
- לאוסמה אל בז
מגיב ותיק  |  15/02/15 18:02
3
זקוקים למשכן צנוע
משכן  |  15/02/15 17:37
4
פרשת התרומות האין סופית.....
י.ש  |  15/02/15 18:02
5
נהנה לקרוא תגובות הימין המתלהם ל"ת
אני נהנה  |  15/02/15 19:04
6
נהנה לקרוא תגובות הימין המתלהם ל"ת
אני נהנה  |  15/02/15 19:04
7
השלומיאליות של רחבעם.
ערכים  |  16/02/15 09:23
8
לטמבל ששמו מגיב ותיק
1234567  |  16/02/15 09:38
 
- טמבל זו מחמאה למגיב הותיק
חגית....  |  16/02/15 12:59
9
בניה לנשים
חגית.....  |  16/02/15 13:25
10
סתם תודה לך, איתן. ל"ת
איילת..  |  17/02/15 10:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
התקשורת הקרקסית להוטה לערוך עימות בין המועמדים לראשות הממשלה. אם כך, מדוע לא מקובל עליה שהעימות, אם יהיה, יתקיים בין רה"מ נתניהו מימין לבין מועמדי הזוג החד"ש משמאל? אם לשמאל יש שני מועמדים לתפקיד הרם, יתכבדו השניים ויציגו את מידת התאמתם לתפקיד הרם, אבל כאשר הזמן המוקצה לימין ולשמאל יהיה זהה
פסח רויטמן
וכי למי אצביע? לבוז'י הרצוג שמקסימום יכול להתהדר בכהונה של שר הרווחה? האם אלו הכישורים הנדרשים מראש ממשלה של מדינה שלאחר 66 שנים עדיין נלחמת על קיומה?
מאיר גלבוע
החוק למניעת הטרדה מינית קובע שמעסיק חייב לנקוט אמצעים סבירים למניעת הטרדות מיניות ע"י עובדיו. על כן, מיד עם התמנותו למפכ"ל היה על יוחנן דנינו לקבוע תקנון לפי חוק זה ולפרסמו ביעילות בקרב כל השוטרים, לרבות ואולי במיוחד בקרב הפיקוד הבכיר
אפרים הלפרין
ציפי לבני קנתה אצלי בזכות את הכינוי הרצוגובינה, תיאורי הזוגיות שלה ושל יצחק הרצוג הם די הורדה להנחתה למען הכינוי המשעשע הזה
נסים ישעיהו
בקבלה ובחסידות העולם הזה בכלל מכונה "עלמא דשיקרא" - עולם השקר. עולם האמת זה העולם המתגלה לאדם אחרי מאה ועשרים שלו בעולם הזה שהוא עולם השקר. כי גם אם יש קצת אמת פה ושם, כמו בתעמולת הבחירות אצלנו, עדיין זה שקר, כי האמת אינה יכולה להיות חלקית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il