X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח הביקורת על הוצאות בית רה"מ מלא ליקויים תמוהים שאסור למבקר לעשות. המבקר הנוכחי שכאמור מעולם לא היה מבקר מקצועי חטא בכל חטא אפשרי עם הדוח המיוחד שהוציא כעת
▪  ▪  ▪
פגע במקצוע הביקורת [צילום: שרית גופן]

עיינתי בדוח המבקר על הוצאות מעונות ראש הממשלה והוצאות בית הנשיא. כאיש ביקורת בכל חיי המקצועיים במשך עשרות שנים, כמי שכתב את עבודת הדוקטורט בנושא ביקורת והביא מודל חדש לביקורת כמשאב ניהולי ולחשיבותה, אני עצוב היום. מבקר המדינה, שברקע שלו הוא עורך דין ושופט, איננו יודע מה היא ביקורת, איננו מבין את תפקיד המבקר והוא פגע בצורה אנושה במקצוע הביקורת ובמבקרים בתפקידיהם השונים.
כאשר הדוח מעמיד את המבקר במוקד הוויכוח ומעלה שאלות האם המבקר שירת בדוח לחץ ציבורי או פוליטי, או האם מבקר המדינה עוסק בזוטות, נגיע למתן לגיטימציה למתוח ביקורת על דוחות מבקרים. כך נהפוך את הדוחות מכלי ניהולי שמשרת את הארגון לקידום מטרותיו, לכלי ניגוח שמשרת אינטרסנט זה או אחר.
המבקר הנוכחי, שכאמור מעולם לא היה מבקר מקצועי, חָטא בכל חֵטא אפשרי בדוח המיוחד שהוציא כעת.
החטא הראשון הוא בעצם הוצאת דוח ביקורת מיוחד. האם מכל הנושאים במדינה, זה הנושא המרכזי? האם לא חשוב יותר בימים אלו לבקר את העומס בחדרי המיון, בהתדרדרות המוסרית של מפקדי המשטרה, או אפילו בהיערכות צה"ל עם רמטכ"ל חדש לקראת דאעש על הגבול? הדוח שהוצא איננו ראוי להיכלל אפילו כתת-פרק בדוח שנתי, קל וחומר לא כדוח מיוחד.
החטא השני הוא מועד הפרסום. האם נעלם מעיני המבקר, כי דוח כזה ערב בחירות עלול לשמש ככלי לניגוח או לתמיכה במועמד כלשהו? ממתי מבקר - שבסיס קיומו הוא האוביקטיביות ואי-התלות - מרשה לעצמו להיכשל כשל מהותי ולעלות על במה לא לו?
החטא השלישי הוא חטא חוסר המקצועיות של הדוח. באותם נושאים שהמבקר לא בדק הוא מטיל ספק לגבי היותם פליליים. לא בדקת, אדוני המבקר - אל תגיב. ממתי מבקרים מחווים דעה או מביעים עמדה על משהו שלא בדקו, שלא הפעילו לגביו את כל נהלי הביקורת, תיעדו אותו באופן מקצועי עם גיבוי על גיבוי? לא לבדוק ולהביע עמדה - זה אפילו מתחת לסף המוסר הבסיסי.
החטא הרביעי הוא נשוא הדוח. ממתי ראש ממשלה מוציא הוצאה כלשהי? לכל גוף ממשלתי יש תקציב. יש חשב ויש מבקר פנימי. גם במשרד רה"מ ישנם נושאי המשרה האלו. אם היו חריגות תקציביות - שכנראה לא היו - זו בעיית החשב. אם היו הוצאות לא חוקיות, זו בעיה של מי שאישר אותן ולא של ראש הממשלה. כל מנהל יכול להביא לאנשי הכספים בארגונו כל קבלה על כל הוצאה שהוציא. על אנשי הכספים לבדוק אם היא ראויה, משרתת את התפקיד ומתוקצבת. לכך יש אנשי מקצוע, ואם יש איזשהו כשל בהתנהלות בהוצאות בית רה"מ - זה של שומרי הסף.
הספקנות המקצועית נעלמה
החטא החמישי עוסק בתנודתיות של הוצאות בית רה"מ בתקופת כהונתו של אב בית מסוים ביחס לתקופה שלפניו ולאחריו. מבקר מקצועי היה מבצע את עבודתו עם ספקנות מקצועית ראויה ובודק אולי קיים קשר של "kick back" בין אב הבית לבין אותם נותני שירותים. הכוונה היא לסכם עם נותני השרותים שינפחו חשבונות ואחרי כן לקבל בדלת האחורית שלמונים. אינני חושד חלילה באיש, אך לא שמעתי שבדיקה כאמור בוצעה על-ידי המבקר, והספק מחייב הבהרה מקצועית.
החטא השישי נובע מחוסר היכולת להשוות בין ההוצאות בבית רה"מ כפי שנכללו בדוח לבין בסיס כלשהו. המבקר טוען, כי ההוצאות מנופחות. השאלה היא: ביחס למה? להוצאות בבית ראשי ממשלה קודמים - אולמרט, שרון וברק? להוצאות במעונו של המבקר עצמו? מהו בסיס ההשוואה? ביקורת עוסקת בפערים בין הרצוי למצוי, וללא הגדרת הרצוי - תקן, הוראת חוק ואפילו נורמה - לא ניתן לבחון את הפער.
החטא השביעי נובע ממיקוד הדוח בבית רה"מ מבלי לבדוק התנהלות כוללת ברמת ההוצאות של אנשי הציבור ומשרתיו. האם ההוצאות של חברי הכנסת, של השרים, של השופטים בבית המשפט העליון, של הפקידות הבכירה עומדות בקריטריונים של צניעות? האם לא גדלו לאורך השנים? האם בית המשפט העליון במבנה השיש המפואר כיום מוציא פסקי דין טובים יותר מאותו בית משפט כשישב במבנה צנוע? אדוני המבקר, טעית בהתמקדות הנקודתית. ראוי היה לו הוצאת דוח על העלייה המדאיגה בהוצאות הראוותניות בכל דרגי השירות הציבורי - לרבות גם בהוצאות לשכת מבקר המדינה.
החטא השמיני הוא בכך שהמבקר לא סייג את הדוח בהצהרה מפורשת שמדובר בסך-הכל בהיקף הוצאות לא גדול, שאינן חורגות מתקציב מאושר, ושהדוח עוסק בעיקר בהיבט ההתנהגותי. לא תחום ששייך למבקר.
החטא התשיעי הוא הדגשת כל מיני הוצאות שונות שריח הפופוליזם עולה מהן. איפור - כן: ראש הממשלה ורעייתו צריכים להתאפר כדי להיראות טוב. זה חוקי ואפילו רצוי. ניקיון: כן, ראש הממשלה המארח בביתו אישים מכל העולם - צריך בית נקי, גם אם זה עולה למשלם המיסים. כן, ראש הממשלה צריך בית נאה וכלים נאים, במסגרת מגבלות התקציב, כדי שייצג אותנו, עם ישראל, בצורה מכובדת בפני אורחיו. ואוסיף ואומר, כי רצוי שראש הממשלה (מכל מפלגה שהיא) יטוס לחו"ל במחלקה ראשונה ולא כל הוצאה היא רהבתנות ונהנתנות.
החטא העשירי כרוך בכשל של המבקר בכך שלא העלה את רצף הכשלים הנקודתיים, אם היו כאלו, לכדי בחינת הכשל המערכתי. תפקידו של מבקר טוב הוא להסיק מסקנות מכשלים נקודתיים לכדי בחינת ההשלכה המערכתית ולהמליץ על תיקון ליקויים ברמת המערכת. לא שמעתי שאלו הן המלצות הדוח, ולכן אם הוא סיים רק בהצגת הממצאים - הרי שיש כאן כשל מקצועי של המבקר.
ומעבר לכל - התועלת העיקרית מהדוח תהיה אם כתוצאה ממנו תצא קריאה ולחץ ציבורי על כל אנשי הציבור שייקחו צעד אחד לאחור בהוצאותיהם ויצניעו לכת.

הכותב הוא מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א).
תאריך:  18/02/2015   |   עודכן:  18/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על עשרה חטאי מבקר המדינה
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
מוזר שאפשר להבין את נתניהו
עמי לוין, רו"ח  |  18/02/15 16:04
 
- יחסית לנשיא פרס הם צנועים מאד  ל"ת
רונה אפל  |  20/02/15 07:42
2
אסור להאשים את אב הבית
עידן אהרונוביץ  |  18/02/15 16:21
 
- הראשון שאשם הוא אב הבית
מכיר אותו מהצבא  |  18/02/15 18:55
3
מהגלידה של ביבי חיה משפחה
פרץ ציון  |  18/02/15 16:27
 
- דמגוגיה
פריטה   |  19/02/15 07:55
4
נתניהו יצא צדיק לעומת אולמרט
עו"ד ציפי לרמן  |  18/02/15 16:37
5
הלוואי שכסף ציבורי יחשב
עוזי תמיר  |  18/02/15 16:46
6
אתם לא שמים לב מה פניני כתב
ה.א  |  18/02/15 17:03
7
ההתנפלות על נתניהו חסרת הגיון
שמעון צבינרי  |  18/02/15 17:09
8
הש׳ג תמיד אשם
סיריוס  |  18/02/15 19:20
9
הטעויות של ביבי מחייבות חקירה
רו"ח רן זיו  |  18/02/15 20:19
 
- האם אין בקרה של המדינה
zad  |  18/02/15 22:35
10
מה קרה?
משהמוישה  |  18/02/15 21:44
11
כולכם חוטאים כולל כותב המאמר
מגיב ותיק  |  18/02/15 21:52
12
נכון , ישנה בזבזנות! אבל..
דורון.צ  |  18/02/15 22:09
13
ביקורת מגמתית על דו"ח המבקר
אזרח מן השורה  |  18/02/15 22:38
14
יש להדיח את המבקר
שבץ חלובה  |  18/02/15 22:57
15
חבל שגם מבקר המדינה נכנע לתשקו
קורןנאוה טבריה  |  19/02/15 07:04
16
תגובה
צנחן  |  19/02/15 16:15
17
להיבנות על שינתה עיוורת
האזרחי  |  21/02/15 09:58
18
יש פה ענין של נקמנות מצד המבקר
סימי  |  26/02/15 15:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
פרס עצמו ובית הנשיא היה מעורבים ב"וועידת הנשיא" הרבה יותר מכפי שהצהירו, בעוד האוניברסיטה העברית - המארגנת הרשמית של הוועידה - הייתה מעורבת הרבה פחות
איתמר לוין
שיעור הנהנים משכר מומחים גבוה פי חמישה מהמקובל בשירות הציבורי    עובדי הכנסת מקבלים 46 ימי חופשה בשנה, לעומת 22 לעובדים אחרים    תוספת ייחודית נדיבה לעובדי משמר הכנסת
עופר וולפסון
ועדת הכספים "תלמד" את הדוח ותקיים דיון    התנועה לאיכות השלטון: "דוח קשה וחריג"    התגובות
עמי דור-און
יש לחקור את המבקר לא רק על נסיבות טיפולו הכושל בפרשת ביבי-טורס החמורה, אלא גם כדי שייחשפו נסיבות מינויו לתפקיד החשוב, מי המליץ על המינוי ומה היה תוכן הפגישה האישית בינו לבין ראש הממשלה בטרם הובא המינוי לאישור הכנסת
עידן יוסף
בהודעת דובר משרד מבקר המדינה נאמר כי לא התחייב לעיכוב הפרסום בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והוא נערך לפרסם אותו בקרוב    משרד רה"מ על הוצאות השתייה: בקבוק יין ליום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il