X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אולם העם בו מתכנס הקונגרס העממי הלאומי, 15 במרס 2015 [צילום: AP]
הכלכלה הסינית לאן?
האם סין תצליח להתגבר על המכשולים בדרכה לממש את היעדים הכלכליים שלה ולמנוע האטה? המשימה אומנם נראית לא פשוטה, אבל סין כבר הוכיחה בעבר את יכולתה לפעול ביצירתיות ולהתגבר על מכשולים מורכבים בעקבות כינוס הקונגרס הלאומי הסיני 2015

בעוד העולם נתון במשבר פיננסי מתמשך, גם סין מתמודדת עם אתגרים משמעותיים, העתידים להשפיע על ההתמודדות הגלובלית עם המשבר. האטה בצמיחה, בועת נדל"ן ושחיתות בשלטון, הן רק חלק מהנושאים, שמעסיקים את הממשלה הסינית כשהעולם עוקב בדאגה אחר אופן התמודדותה עמם. לאחרונה נקטה סין שתי פעולות שהגבירו את חששות המשקיעים מכך שהיא עלולה לגלוש להאטה. האחת, היא הורדת יעד הצמיחה לשנת 2015 לרמה של 7 אחוזים בלבד, לעומת צמיחה של 7.4 אחוזים בשנת 2014. האחרת, היא הפחתת ריבית שנייה בתוך תקופה קצרה. כלכלנים רבים ספקניים אשר לעמידה של סין ביעד הצמיחה של 7 אחוזים בשנה וממליצים על עידוד הצמיחה בעזרת הקלות במדיניות המוניטרית ופרואקטיביות רבה יותר במדיניות הפיסקלית.
בתגובה, סין משדרת מסרים מרגיעים. בתחילת מארס 2015 התקיים בבייג'ינג הכינוס השנתי של הגוף המחוקק של סין - הקונגרס העממי הלאומי (NPC). בכינוס השתתפו כ-3,000 צירים מרחבי המדינה, דנו באתגרים העומדים בפני הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ושרטטו את קווי הפעולה הנדרשים על-מנת לעמוד ביעדים שהציבה הממשלה. ראש הממשלה, לי קה-צ'יאנג (Li Keqiang), הופיע בפני הקונגרס והתייחס להאטה הצפויה בקצב הצמיחה השנתית. הוא הדגיש, כי הצמיחה הגבוהה של סין בשנים האחרונות אינה מתאימה יותר להמשך התפתחותה, כאשר סין עוברת מכלכלה מבוססת ייצוא לכלכלה שפונה לצריכה המקומית. לדבריו, הצמיחה המתונה, היא ה"נורמלי החדש" שאליו יש להתרגל, ובמסגרתו סין תנסה לאזן בין צמיחה יציבה לבין ארגון כלכלי מחודש. הצמיחה צריכה להיות איכותית יותר ובת-קיימא ולממשלת סין יש מספיק כלים ויכולת לתמרן את כלכלתה, שכן בשנים האחרונות סין נמנעה ממהלכים קיצוניים לטווח הקצר. בנוסף ליעד הצמיחה, ראש הממשלה ציין מספר יעדים נוספים לשנת 2015, וביניהם: יעד הגירעון הפיסקלי שיועלה ל-2.3 אחוזים מהתמ"ג (עליה של 0.2 אחוזים לעומת השנה הקודמת), מדד המחירים לצרכן יישמר על 3 אחוזים, שיעור האבטלה יישמר על 4.5 אחוזים לכל היותר, והיקף הייבוא והייצוא יועלה בכ-6 אחוזים. כמו-כן, הממשלה שמה לה למטרה לצמצם את פליטת המזהמים הגדולים.
לדברי ראש הממשלה, על סין לפעול בהתאם לעקרון "ארבע האסטרטגיות המקיפות" ("Four Comprehensives"), שטבע נשיא סין, שי ג'ין-פינג. מונח זה נועד לבטא את מחויבותו של השלטון לטפל באופן מקיף בבנייה של חברה, שמשגשגת במתינות, בהעמקת רפורמות, בקידום של שלטון החוק ובשליטה קפדנית במפלגה. על-מנת להבטיח את אותה צמיחה מתונה, הממשלה מתכוונת לפעול במספר מישורים וביניהם: הממשלה תמשיך ותעודד את המגזר הפרטי ואת הביקוש המקומי - דוגמה לכך ניתן לראות בהתייחסותו של ראש הממשלה למגזר הנדל"ן, באומרו שהממשלה מעודדת את הציבור לרכוש בית ואפילו שניים, בתקווה ששוק הנדל"ן יראה צמיחה יציבה בטווח הארוך; בנוסף, הממשלה תנקוט אסטרטגיית "היפתחות" ("Opening Up"), לפיה ייפתחו יותר אזורי סחר חופשיים, כדוגמת אזור הסחר החופשי בשנגחאי ויינתנו שירותים פיננסיים להשקעות חיצוניות.
בהקשר זה ראוי לציין את הבנק האסייתי להשקעות תשתית (AIIB), שהושק בשנה שעברה בבייג'ינג. למרות הכחשותיה הנמרצות של סין, הבנק האסייתי נחשב כמתחרה בבנק העולמי וכאלטרנטיבה שמאיימת על מעמד ארצות הברית שהיא עד כה הגורם הבלעדי שמספק מימון גלובלי. למרות אזהרות שהעבירה ארצות הברית לבנות בריתה, לאחרונה זכה הבנק האסייתי בתמיכת מדינות כמו בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה, כשגם אוסטרליה בוחנת בימים אלו את האפשרות להצטרף לבנק האסייתי.
גם בתעשיה ובחקלאות, הממשלה הסינית מתכוונת להמשיך ברפורמות ולהעמיקן. בהקשר זה הושקה התוכנית "אינטרנט פלוס", שמטרתה לעודד חדשנות ולשלב תעשיות מסורתיות עם האינטרנט על-מנת לשדרג מודלים עסקיים ולהמריץ את הצמיחה. ראש הממשלה הודיע גם על אסטרטגיית "יוצר בסין 2025", שבמסגרתה תוקם תוכנית בת שלוש שנים לעידוד התחרות וליצירת פריצות דרך בתעשיות מתקדמות כגון רובוטיקה, ציוד לתחומים כמו הרכבות והים ורכבים עם אנרגיה חדשה. שתי התוכניות הללו שמות דגש על הצורך בעידוד החדשנות ובשיפור היעילות. לצורך כך, הממשלה מתכוונת להוריד חסמים ולקדם את התחרות בשוק. בנוסף, ראש הממשלה הבטיח להגביר את זכויות ההגנה על קניין רוחני (IPR); בהקשר הבינלאומי, ממשלת סין מתכוונת להמשיך ולפעול לפיתוח כלכלי בין-אזורי ולחיזוק קשריה עם מדינות העולם באמצעות יוזמת "חגורה אחת, דרך אחת" ("One Belt, One Road"), שעוסקת בהקמת דרך המשי היבשתית והימית. היוזמה יצאה לדרך בשנת 2013 והשפעתה הכלכלית מוערכת ב-21 טריליון דולר, כשהיא מכסה אוכלוסייה של כ-4.4. מיליארד איש ב-26 מדינות ואזורים. המיזם צפוי לחזק רבות את הסחר הבינלאומי ואת השפעתה הכלכלית של סין על מדינות אסיה, אירופה וגם אפריקה.
ראש הממשלה הוסיף ואמר לקונגרס, כי הצמיחה הכלכלית היציבה תושג על-ידי תמיכה חזקה במדיניות, כלים מוניטריים גמישים והזדמנויות עבודה רבות יותר. בנוסף, הוא טען, כי על הממשלה להפחית את הסחבת ולהמשיך לבצע רפורמה במיסוי, במימון ובהשקעות על-מנת להמריץ את השוק ולפנות את הדרך ליזמות. הוא סיכם את דבריו ואמר שהשגת היעדים השנתיים, שסין הציבה לעצמה, תתרום רבות להשגת "שתי מטרות המאה" של סין: האחת - לסיים את בנייתה של חברה שמשגשגת במתינות, עד לחגיגות המאה להיווסדה של המפלגה הקומוניסטית בסין, שיתקיימו בשנת 2021; השנייה - להפוך את סין למדינה סוציאליסטית, מודרנית, משגשגת, חזקה, דמוקרטית, מפותחת מבחינה תרבותית והרמונית. וכל זאת, עד לחגיגות מאה השנה להיווסדות הרפובליקה העממית של סין, בשנת 2049.
השווקים לא נשארו אדישים להכרזות הללו של ראש ממשלת סין. מיד עם התפרסם ההודעה על הורדת יעד הצמיחה השנתי ל-7% בלבד, הגיבו השווקים בירידות שערים, כאשר הבורסות בשנגחאי ובהונג קונג רשמו ירידות שערים של 0.95% ו-1.3%, בהתאמה. לאחר התגובה הראשונית הזו, הגיע תורן של העליות, בעקבות דבריו של ראש הממשלה הסיני בנוגע למרחב בתמרון שיש בידי הממשל, שהעלו את הציפיות למתן הקלות נוספות על-ידי הבנק המרכזי של סין. אנליסטים צופים שהעליות יימשכו במהלך שנת 2015, עם המשך התמיכה הממשלתית וההשקעה הצפויה בתשתיות כמו בדרך המשי.
האם סין תצליח להתגבר על המכשולים שבדרך ולמנוע האטה? המשימה אומנם נראית לא פשוטה, אבל סין כבר הוכיחה בעבר את יכולתה לפעול ביצירתיות ולהתגבר על מכשולים מורכבים. די אם נבחן את קצב ההתפתחות של סין במהלך 30 השנים האחרונות, על-מנת להבין שסין אינה פועלת על-פי ה"ספר" שהעולם המערבי מכיר. שיטת הממשל הסינית אומנם יוצרת הגבלות מסוימות על המגזר העסקי, אך מנגד, מאפשרת להניע תהליכים ולצעוד קדימה בעוצמה. היכולת הזו וכן גישה לכמות עצומה של הון, הן המפתח לצמיחה ולחדשנות, שעשויות להמשיך ולהצעיד את סין קדימה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 681 (1.4.15)
תאריך:  02/04/2015   |   עודכן:  02/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתר זווית
בעולם כבר למדו לשלב בין ייצור אנרגיה סולארית לשימור מים    האם גם ישראל תצטרף למגמה העולמית החשובה הזאת בזמן?
מכון ויצמן למדע
מה גורם להיווצרות צמדי האלקטרונים? מדוע הם "הולכים יחד"? כיצד הם משפיעים על המערכות שהם מתקיימים בהן?
אליהו שכטר
לפני שמתחילים להתלונן על כאבי בטן בחג: לפניכם שמונה כללים לפסח בריא (ואפילו טעים!)
עמי דור-און
על היכולות הייחודיות של יחידת 9900 - יחידת הביון הלוויני של צה"ל    בכל רגע נתון יכולה היחידה לקבל בקשה מגורמים שונים בצה"ל ובקהילת המודיעין בישראל ולסייע במעקב ותיעוד - גם במרחק של אלפי קילומטרים
אלי אלון
העירייה ברמת גן הציבה בשיתוף עמותת מורשת לח"י שלט הנצחה ללוחם לח"י יעקב גרנק, שכונה "דב הבלונדיני" - פעולה מבורכת כשלעצמה, אלא שהשלט נמצא כבר תקופה לא מעטה במצב שהכיתוב עליו דהוי וכמעט לחלוטין לא ניתן לקרא מה כתוב בו
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי  
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
המלחמה בתימן: מבחן לקולקטיב הערבי  /  יואל גוז'נסקי, אפרים קם
ערב הסעודית תצליח לגבש חזית סונית?  /  גליה לינדנשטראוס, יואל גוז'נסקי
בחירות 2015  /  יהודה בן מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il