X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
נוצר רושם שרוסיה מזהה הזדמנות למלא תפקיד פעיל יותר מאשר בעבר בתהליך המדיני, וזאת כחלק מהמאמץ לקידום האינטרסים הגיאופוליטיים שלה באזור. בראיית מוסקבה, ביכולתה לקדם את הדיאלוג בין ישראל לפלשתינים בהתבסס על היחסים הטובים בינה לבין שני הצדדים
▪  ▪  ▪
ולדימיר פוטין ומחמוד עבאס בעת אחת מפגישותיהם [צילום: AP/Grigory Dukor, Pool]

את משמעותו של הביקור, שערך מחמוד עבאס במוסקבה השבוע, יש להעריך על-רקע מאמציה המוגברים של רוסיה להשפיע על התהליך המדיני לקראת הסדר ישראלי-פלשתיני. זאת, במסגרת מדיניותה החדשה של רוסיה במזרח התיכון, המשתקפת גם בהחלטתה מה-13 באפריל 2015 לספק מערכות הגנ"א S-300 לאירן. בכוונתו של עבאס, לדבריו, לתאם עם הצד הרוסי ולגייס את תמיכתו לפנייה פלשתינית מחודשת למועצת הביטחון, במקומה של זו שנדחתה בסוף השנה הקודמת.
רוסיה, מצידה, פועלת לאחרונה נמרצות במגרש הפלשתיני. איגרת ששלח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לוועידת הפסגה של הליגה הערבית, שהתכנסה בשארם א-שייח' ב-28 במרס 2015, כללה מסרים שונים לגבי האתגרים הנוכחיים במזרח התיכון. בין היתר הודגשה דבקות רוסית באי-התערבות חיצונית במתרחש במדינות האזור. עם זאת קבע פוטין - בסתירה למסר זה - שהפלשתינים ראויים למדינה עצמאית ובת-קיימה, שבירתה במזרח ירושלים. באיגרת צוין במפורש שרוסיה מייחסת לסוגיה זו חשיבות מיוחדת וכי בכוונתה להתמיד במאמצים להשגת יעד זה, הן בערוצים הרב-צדדיים, לרבות במסגרת ה"קוורטט", והן בערוצים הדו-צדדיים.
לא הייתה זו הפעם הראשונה שדוברים רוסיים רשמיים ופוטין ביניהם הדגישו את חשיבותו המיוחדת של נושא זה בכלל המשברים במזרח התיכון. לאחרונה אף נשמעה קובלנה רוסית על דחיקתה של סוגיית הסכסוך הישראלי-פלשתיני ממרכז סדר היום האזורי והבינלאומי. שוב ושוב נשמעה העמדה הרוסית, כי ללא פתרון לנושא זה לא יושגו היציבות והביטחון באזור. מסרים ברוח זו שוגרו על-ידי רוסיה בעניין "הקוורטט", תוך הפניית הביקורת לעבר ארצות הברית. הממשל האמריקני הואשם כמי שבעת הנוכחית אחראי לתהליכים השליליים במזרח התיכון בכלל, וכמי שמתעלם מרוסיה בכל הנוגע לטיפול בנושא הישראלי-פלשתיני.
דגש תמוה
אמנם, על-רקע המשברים המתחוללים בכל עוז במזרח התיכון נראה הדגש שבחר פוטין לשים על הנושא הישראלי-פלשתיני תמוה. אולם הדגשה זו מוסברת על-ידי העניין הרוסי המקיף בהגברת הנוכחות באזור כמנוף להעצמת מעמדה של זו בתחרות הבין-גושית. הצגתה כפועלת למען העולם המוסלמי - בכלל, והערבי - בפרט, אמורה לשרת יעד אסטרטגי זה.
הניסיון הרוסי להשפיע על הזירה הישראלית-פלשתינית מתווסף למעורבותה האקטיבית של מוסקבה בשני משברים מרכזיים במזרח התיכון. מעורבותה של רוסיה במלחמת האזרחים הנמשכת בסוריה - תמיכתה במשטרו של בשאר אל-אסד במלחמתו במורדים וכן מאמצי גישור בין הצדדים הלוחמים במדינה שסועה זו - משתלבת בהתמודדותה הכוללת עם האיום הגלום מבחינתה בהתפשטות האיסלאם הרדיקלי גם לשטחה. לצד זאת, רוסיה מהווה מעין משקל נגד ללחץ שמפעילות מעצמות המערב על אירן בנושא הגרעין. שני משברים אלה נמצאים בראש סדר היום הבינלאומי. לאחרונה ביקר בטהרן שר ההגנה הרוסי שויגו והצדדים דנו בהרחבה משמעותית של שיתוף הפעולה בין המדינות, לרבות בתחום הרכש הביטחוני. את תחילת יישומה של הרחבה זו יש לראות בהודעה הרוסית בעניין הסרת המגבלות על אספקת מערכות S-300 לאירן. בה בעת, רוסיה חותרת לשדרג את יחסיה עם מדינות נוספות במזרח התיכון. התפתחות רבת משמעות בהקשר זה הייתה ביקורו של פוטין בפברואר 2015 במצרים. מסעו של פוטין למזרח התיכון היה אמור לכלול גם ביקור בישראל וברשות הפלשתינית, אולם הביקור נדחה עקב סמיכות הזמנים בינו לבין הבחירות שהתקיימו בישראל במרס.
יחסים קרובים
יצוין, כי עוד בעידן הסובייטי שמרה רוסיה על יחסים חיוביים וקרובים עם התנועה הלאומית הפלשתינית. בכירים פלשתינים הינם אורחים קבועים במוסקבה. ראש הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, מבקר במוסקבה דרך קבע פעם-פעמיים בשנה. רוסיה מספקת סיוע חומרי והומניטרי לרשות הפלשתינית, ובפברואר השנה אף דווח, כי רוסיה שוקלת אפשרות להרחיב את המסגרות לשיתוף פעולה כלכלי עמה. יישומו המעשי של רעיון זה נדון בביקור הנוכחי. בנוסף, רוסיה תומכת בפלשתינים בהתמדה בזירה הבינלאומית, לרבות בהצבעותיה באו"ם בנושא הפלשתיני. לצד זאת, התפתחה עם השנים - לאחר קריסתה של ברית המועצות ושיפור משמעותי של היחסים בין רוסיה לישראל - מגמה של איזון בין ישראל לפלשתינים במדיניות החוץ הרוסית. שיפור זה בא לידי ביטוי, למשל, בניטרליות ששמרו רוסיה וישראל, בהתאמה, ביחס למערכה שהתחוללה בין ישראל לחמאס בקיץ 2014 וביחס למשבר באוקראינה. כן צפויה רוסיה להימנע מהעדפה בוטה במיוחד של הצד הפלשתיני בכל הנוגע למהלכים לקראת הסדר הסוגיה הישראלית-פלשתינית, על-מנת שלא לערער את בסיס יחסיה עם ישראל. הערכה זו מתבססת על מסרים שהעבירה מוסקבה מאז תחילת 2015, המשקפים את הנחות היסוד למדיניות הרוסית לגבי התהליך המדיני.
א. למרות שהסכסוך הישראלי-פלשתיני הינו בעל השפעה מרכזית על אי-היציבות במזרח התיכון, מדינות האזור אינן פעילות בנושא בשל בעיותיהן האחרות. ארצות הברית מצדה אינה מצליחה להגיע להידברות בונה עם שני הצדדים ולכן מנטרלת למעשה את פעילות ה"קוורטט" תוך העדפת הידברות בילטרלית עם ישראל מחד-גיסא והפלשתינים מאידך-גיסא. לטענת רוסיה, כך שומר הממשל האמריקני על הגמוניה בטיפול בסוגיה. הצעתה של רוסיה להרחיב את שורות ה"קוורטט" על-ידי צירוף הליגה הערבית לפורום זה נדחתה על-ידי הפורום. מכאן המוטיבציה הרוסית להגביר את פעילותה במטרה לחדש את המשא-ומתן בין הצדדים, כאמצעי לשקם את היציבות במזרח התיכון.
ב. רוסיה שוללת את הגישה שבה דוגלת ארצות הברית ואשר בראייה הרוסית הוכחה כבלתי-אפקטיבית, שלפיה יש להידרש במקביל לכל סוגיות הליבה של הסכסוך. לטענת מוסקבה, פתרון מהיר וגורף אינו בר-השגה.
ג. רוסיה חותרת לחתימה על הסכם עקרונות בלבד, בתוך תקופה קצרה - מספר חודשים - תוך דחיית הדיון בסוגיות הליבה. אלה יידונו בהמשך.
ד. שילוב סוגיית עזה במשא-ומתן הוא חיוני, על-מנת לקדם את התהליך. לדברי דוברים רוסים, בידי מוסקבה אמצעים לשלב גם את עזה במשא-ומתן.
ה. רוסיה היא בעלת יכולת לקדם את הדיאלוג הישראלי-פלשתיני, בין היתר על שום יחסיה הטובים עם שני הצדדים. לעומת זאת, כפי שרואה זאת מוסקבה, יחסיה של ישראל עם ארצות הברית הצטננו - מה שאמור להקשות על קידומו של התהליך המדיני.
לאורך שנים נראה היה שרוסיה תסתפק בהשתתפות בתהליך המדיני הישראלי-פלשתיני באמצעות ה"קוורטט". זאת משום שעצם שיוכה לפורום זה מציב אותה במעמד שווה לארצות הברית ולאיחוד האירופי. אולם, יכולתה של רוסיה לסייע באופן מעשי לקידום פתרון, הן במישור המדיני והן במובן התמיכה הפיננסית, מוגבלת ביחס לזו של ארצות הברית ואירופה. בעת האחרונה נוצר רושם שרוסיה מזהה הזדמנות למלא תפקיד פעיל יותר מאשר בעבר בתהליך המדיני, וזאת כחלק מהמאמץ לקידום האינטרסים הגיאופוליטיים שלה באזור. בראיית מוסקבה, ביכולתה לקדם את הדיאלוג בין ישראל לפלשתינים בהתבסס על היחסים הטובים בינה לבין שני הצדדים. כפי שרואה זאת מוסקבה, היחסים בין ישראל לממשל האמריקני הצטננו. מחד-גיסא, התפתחות זאת אמורה להקשות על חידושו של המשא-ומתן. מאידך-גיסא, היא פותחת פתח להשפעה רוסית מוגברת וניכרת על התהליך. משום כך, אין להוציא מכלל חשבון ניסיון רוסי פעיל להתניע מחדש את המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים. ייתכן שהתוכנית לביקור של פוטין בישראל וברשות הפלשתינית תחודש שוב בקרוב, ואף אפשר שאז תוצג לצדדים יוזמה רוסית רשמית לחידוש המשא-ומתן לקראת הסדר.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 684 (14.4.15)
צבי מגן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
ד"ר שרה פיינברג היא חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי ופרופסור אורח בבית הספר ע"ש הרולד הרטוך לממשל ומדיניות באוניברסיטת ת"א.
תאריך:  14/04/2015   |   עודכן:  14/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוזמה רוסית חדשה בנושא הישראלי-פלשתיני?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מה הערבים עושים בכסף? ל"ת
סניל  |  15/04/15 08:40
2
כמה שטויות בתוך מאמר אחד......
סייקס פיקו  |  15/04/15 16:28
 
- רוסיה בונה את הגרעין האיראני
דן ה  |  16/04/15 08:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יעקב עמר
בעוד שהנכבה היא "אסון" 1948 ה"נכסא" היא אסון 1967. כשערבי אומר "נכסא" כוונתו היא למה שאצלנו קרוי "מלחמת ששת הימים". בעוד ש"נכבה" תורגמה לעברית כ"אסון" או "שואה", באורח פלא המילה הערבית "נכסא" מעולם לא תורגמה לעברית. ובכן קבלו את תרגומה: נסיגה זמנית
דוד בדין
עם תום הבחירות וכינונה של ממשלה חדשה, יש לנצל את ההזדמנות להתניית יחסים חדשים עם הרש"פ תוך הקפדה על ביטול האמנה הפלשתינית, ביטול מערכת הלימודים ברש"פ והפסקת קידום זכות השיבה
שמעון זיו
מירה עווד אומרת בערוץ 10: אל תשוו אותנו למדינות ערב, אבל מה אפשר לעשות שבמידה והארץ תיכבש על-ידי הפלשתינים זו תהיה תמונת המצב גם בישראל. די גם אם נציין כי מנהיגה הנערץ של חנין, ערפאת נולד בקהיר על-פי תעודת הלידה שלו, אז מי כאן מהגר ומי נולד בארץ?
צ'לו רוזנברג
אסור לראש הממשלה בנימין נתניהו לדבוק באותה הדרך בה הלך עד היום ולא הביאה לשום תוצאה ממשית. מוטלת עליו האחריות הכבדה ביותר לנהוג כמדינאי ולא כפוליטיקאי
רפי לאופרט
מדובר בהרבה פחות מחצי מיליון פלשתינים שנמנים על התושבים המקוריים של ארץ ישראל המערבית בחלקים שיסופחו לישראל - בעקרון שטחי C, בתוספת תיקונים ביטחוניים, ותיקוני גישה דרושים למקומות הקדושים. לגביהם בלבד יחול ההסדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il